Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Vinterdilemma - mudder
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 16:12

Hvordan prioriterer I over jeres folde om vinteren, for både at undgå for meget mudder og samtidig sikre jer, at I har græs nok om sommeren???

Synes lige pludselig jeg er kommet i lidt af et dilemma.

Vi har 4 tdl., 3 heste, 1 føl og 1 shetlænder, og alle de år vi har boet her, har vi haft en vinterfold og "gemt" størstedelen af jorden til afgræsning om sommeren, MEN jeg synes nu altså at foldene er noget mudrede allerede nu, på trods af vi har udvidet arealet til ca. 1 tdl. De går ca. i mudder til toppen af hovene, men det sprøjter jo noget op af benene, når de også løber lidt rundt i løbet af dagen og leger.

Jeg havde så smed igår, der sagde at han da synes det var synd, de skulle gå i mudder (helt enig), og hvorfor jeg ikke lod hestene gå på hele arealet året rundt? Men jeg har svært ved at se, hvordan vi så skal have skyggen af græs til sommer hvis de smadrer hele arealet vinteren over (jeg er tilhænger af døgnfold så længe som muligt).

Så hvordan prioriterer I over jeres jord, jer der ikke har overvældende meget jord????

Mange hilsner

Sofie

Oldenborg heste er bare det bedste

Med det skønneste hoppeføl efter Sanddallunds Coney/Milan af Kloster

og

Venter føl efter Sonny Boy Højbogård/Milan af Kloster

medio maj 2011.

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 09:01

I din situation, ville jeg nok også give enten alt eller næsten alt jorden!

når du så når hend til foråret, og der er ved at komme gang i væksten i græsset, SÅ lukker du dem ind på din "lille vinterfold" så alt det andet kan få ro!!

Om foråret syntes jeg markerne bliver knap så mudderet, og dine heste skal fx ikke så på deres "vinterfold" så længe igen, og der er den måske endda halv tør!

Her har vi 3,5HA jord, delt op i 4 marker, 2 store og 2 "små" og der bliver skiftet mellem markerne året rundt, så er der ikke en mark der bliver total slidt om vinteret, men det bliver delt lidt ud over dem alle, og de ser ganske flotte ud, og pt ser det ud til at jeg har græs til hele vinteren... jubii...!

Til foråret er der en af markerne der får ro, når græsset er kommet på romarken, så kommer de der over, og så får alt andet ro... sådan køre det bare ud af landevejen :-)

Hø Sælges

billig minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Opgav....
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 12:06

Ja jeg opgav projekt "få hestene ud på stor fold uden for meget mudder om vinteren", efter at jeg det ene år fik smadret en hel mark på 14 dage. Jeg har ikke så meget jord; 1 god tønde land til to ponyer og en DV, delt op i 3 folde. Det er ikke ligefrem gratis at lægge om og så nyt, så det gider jeg altså ikke igen, og hele marken var i så meget mudder, at det var usandsynligt at den ville kunne bruges de næste mange år til græs uden omlægning. Så efter det traf jeg et valg om, at vinter for heste = mudder, færdig slut. Dvs. de får en lille fold på ca. 400 kvm., som de får lov til at pløje op, og i de perioder hvor jorden er tør/hård kommer de bare på en af de andre folde så de har lidt mere plads. Allerede nu skal de på lille fold, den store de går på er begyndt at se slem ud. Jeg ser intet formål med at få pløjet en masse op, her når vejret er dårligt står de alligevel bare og venter på at komme ind....

0
0
Svar på denne tråd

Mudder
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 13:58

1 tdr. land er godt nok heller ikke ret meget til 5 dyr. Det er hvad vores 2 går på, og jeg kunne godt tænke mig mere plads til dem.

Jeg ville nok i hvert fald give dem 2 tdr. land at gå på og så gemme de andre 2 til foråret, hvis det er. Ellers kan det blive en lang, mudderfyldt vinter, hvor de sikkert ikke vil nyde at være på fold (og så kommer de til at "stå og hænge ved leddet for at komme ind").

Men ja, det er da et dilemma.

Lene

- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd

dadada
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 14:12

1 tdr. er godt nok heller ikke meget jord til 3 pony/heste, så vil det næsten blive smadderet lige meget hvad!

1tdr er hvad vores mindste mark er på, de går aldrig kun på den, det er for småt! Men den er nærmere til indgræsning osv...!

og ja ellers er jeg enig med overstående Lenuccia, de vil nok bare stå og hænge hvis det bare bliver et mudderhul!!

Jeg har dog erfaret mig.....

... vi har fx læskur som hestene altid kan bruge lige meget hvilken mark hestene går på, fx den ene af markern hvor læskuret nærmest ligger på, bliver det hurtigt smattet og mudderet fordi der er så åbent, hvor i mod fx den anden mark har en lille "drivgang" hand til skuret, og den mark er stort set aldrig smattet... nok fordi at de "kun" kan gå på drivgangen hend til læskuret/ledet, hvor imod det andet er helt åbent= større tilgang til skuret... Hmm, måske lidt rodet, men håber det gav lidt menning ;-)

Hø Sælges

billig minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 20:05

Synes godt nok, det er svært, men jeg vil prøve som forsøg at åbne til en af sommerfoldene, så har de 2 tdl. ca. at gå på. Så må jeg holde øje med, og den bliver helt smadret på ingen tid, for så må de tilbage i "mudderhullet".

Vi har ellers prøvet med et ordentligt læs stenmel på folden, for at tage mudderet, men det er helt trampet rundt nu, så det hjalp kun et par dage.

Heldigvis er folden ikke "bundløs" mudder, men det optimale er jo at finde den helt rigtige måde at prioritere over jorden, så der er nok til både sommer og vinter, og vores 4 tdl. burde i teorien være nok, da jeg altid har hørt, at 1 tdl. pr. hest, så er der nok jord til, de kan leve af græsset om sommeren, og føllet og ponyen må jo gå ud for 1 stor hest tilsammen???

Mange hilsner

Sofie

Med det skønneste hoppeføl efter Sanddallunds Coney/Milan af Kloster

og

medio maj 2011.

0
0
Svar på denne tråd

græs på folden
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 22:03

Ja man siger 2 tønder land til den første hest og 1 til hver af de efterfølgende, dvs. 4 heste på 5 tønder land, så kan de gå der i døgndrift om sommeren, og leve af græsset.

Men hvis de skal gå der tilsvarende i vinterhalvåret vil jeg mene man mindst skal have det dobbelte areal.

Dog kan man godt have dem på græs på et mindre areal også om vinteren, man skal så bare give dem hø og wrap derud, og kun have dem derude så mange timer om dagen som folden kan bære. :-)

0
0
Svar på denne tråd

mine heste/ponyer
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 15:35

går i løsdrift så er jo rigtige meget ude. men jeg har også lukket af til sommer foldene. vi prøved sidste år at lade dem gå men det tog simpelthen en evighed at få græsset til at gro igen på trods af gødning.

så nu går de på deres vinter fold på ½ ha ca. den er meget mudret nogle steder men sådan er det jo. de for så hø/wrap og halm ude så de altid har noget at gumle på.

jeg har en stor dv, tre minier og en stor 3 pony gående.

0
0
Svar på denne tråd

slagger ved led
Forfatter: 
Dato:  08-11-2010 18:24

hej trådstarter

Her har vi fået gravet alt det mudrede væk foran leddene i 2 af foldene og hældt slagger på i ca 30 cm's dybde. Det virker bare år efter år. Hestene har et ca 20 m x 10 m stykke med bar slagger, de synker ikke ned, men går nærmest ovenpå også i frostvejr.. slut med mukben osv.

venlig hilsen

helle

0
0
Svar på denne tråd

Helle...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2010 09:32

Helle: hvad er slagger? Lyder som en god løsning I har fundet.

0
0
Svar på denne tråd

slagger
Forfatter: 
Dato:  10-11-2010 20:33

Orv ja, slagger! Men hvor har du skaffet dem henne og til hvilken pris?

Venlig hilsen Sarah.

Det er menneskeligt at føle....

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil også sige
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 13:53

Jeg vil sige, at det nok snare er et spørgsmål om at priotere en bedre indretning af vinterfolden = sikring mod smat ved hjælp af afvanding og udlægning af sand, grus, slagger eller hvad der nu fungere bedst.

Det er ikke gratis, men en god investering som du, hvis det bliver lavet ordenligt fra starten, vil kunne nyde i mange år fremover.

Sørg for tørt område ved leddet, ved vand og ved høhæk + evt. læskur. Kort sagt alle de steder hvor hestene bevæger sig mest og sørg for at arealet er så stort, at alle hesten kan stå tørt samtidig.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

Forarbejde
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 20:39

Er helt enig i at det gælder om at sikre underlaget på de mest befærdede steder.

Det holder ikke længe hvis man bare hælder noget ovenpå mudderet - forarbejdet skal være i orden. Det kan være dræn der skal til, mudderet der skal væk og sand/grus eller f.eks. gentex der skal hældes på. Nogle af de ting man kan fylde på skal bankes med en stamper for at virke optimalt.

Hvilken slags jord har du? Lerjord, sandet jord eller?

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  13-11-2010 21:42

Tak for alle jeres svar .

Vi har lerjord, så "vores" mudder bliver godt glat.

Det har ellers fungeret rimelig godt, at vi lagde stabil ved leddet og et godt stykke ud for 2 år siden, det gør at mudderet ikke er "bundløst", og det kun når op over hovene, men det, der har hjulpet bedst lige nu er, at de nu går på halvdelen af jorden. Men er lidt nervøs for, om det bare er som at "tisse i bukserne" og vi så intet græs har til sommer, men det må tiden vise.

Hvis jeg vandt i lotto, var jeg ikke i tvivl om løsningen - riste, men det kan jeg vist ikke vente på .

Hvor meget mudder accepterer I jeres heste går i, for umiddelbart må det være temmelig svært hele vinteren over, at hestene går "tørskoede" overalt.

Mange hilsner

Sofie

Med eliteføllet Damgårds Malou

efter Sanddallunds Coney/Milan af Kloster

og

medio maj 2011.

0
0
Svar på denne tråd

Vi gør sådan...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 02:07

Altså vi har omkring de anbefalede tønder land til antallet af heste - i sommerhalvåret.

Vi har også en løsdrift til dem.

De går på jordfold med stråfoder om natten og på græs om dagen - altså de går ikke på døgngræs på noget tidspunkt (hvilket også sparer græsset en del).

Men i de værste vintermåneder kommer de på stald om natten.

Det er fra omkring første december og til engang i marts.

Når de står på stald, er de i bokse og kommer på græsfold 7-8 timer om dagen.

Hermed har vi faktsk intet mudder om vinteren.

Sådan har jeg valgt at gøre det.

Prisen er at foldtiden er lidt begrænset 3-4 måneder om året, til gengæld slipper vi for kedelige mudderfolde som hestene nærmest skal tvinges ud i, og resten af året går de jo så ude døgnet rundt.

Derudover lægger vi wrap ud på græsfolden i vintermånederne, dette sparer græsset en del.

Der er slet ikke mudder i samme omfang som man kender fra en vinterjordfold - ikke engang foran leddet.

Hestene er tørre og rene, det er faktisk kun lige præcis nu og de næste to uger frem, at vi har mudder.

De har så ikke adgang til alt græsset i vintermånederne, men en del af det, og græsset overlever faktisk ret godt, bare det får lidt fred i starten af foråret - hvor de så går på noget af det andet græs. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider