Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Omlægning af fold
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 08:20

Vi vil gerne have omlagt græsfolden til næste sæson, vi har aldrig prøvet det før og har brug for en opskrift ;-)

Hvornår pløjes den op og græsset sås?

Hvad skal der ske efter såningen?

Hvornår vil den første gang kunne bære hestene?

Håber der er nogle med forstand på dette der gider svare

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!!

Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

Prøver lige igen...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 23:25

Jeg låner lige denne gamle tråd, for jeg står idag med de samme spørgsmål og lige et ekstra - hvor meget skal man regne med at det koster pr hektar? Vi har ingen maskiner selv.

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

det jeg gør er
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 06:58

omlægning efterår så græsset når at komme igang inden vinteren.

Slår så slet på marken næste sommer dvs når den er knap 1år gl.

Derefter kan marken godt afgræsses, altså når græsset er vokset op igen.

Man kan også vælge at så græsset som udlæg i korn, men det vælger jeg aldrig.

Eftersåning plejer min mark at blive tromelt- senere sprøjet samt gødet med NPK.

Prisen for dette job hos maskinstationen afhænger af hvor stor marken er og hvor i landet du bor. En lokal landmand er ofte et billigere valg, selv bruger jeg dog maskinstation der også laver wrap for mig osv.

Karina

Wrap 1 slet 2011 UDSOLGT

Reserver evt allerede nu 2.slet

minibig baller

skriv besked for mere info

(Midtsjælland/Bjæverskov)

0
0
Svar på denne tråd

Vær opmærksom..
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 07:13

på de nye regler for fodergræsmarker, der gør at man ikke må omlægge græsmarker efter 15. august mere..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

øh?????
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 11:14

Annmette: ved du hvad skal den regel gøre godt for??

Jeg mener hvorfor lige 15/08 og ikke 15/09?

Og hvem tjekker det?????

Karina

Wrap 1 slet 2011 UDSOLGT

Reserver evt allerede nu 2.slet

minibig baller

skriv besked for mere info

(Midtsjælland/Bjæverskov)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 12:43

- Og hvor står det skrevet henne???

Med venlig hilsen

Sanne

&

Skærgårdens Blue Boy

...............................

** Boks til pony/lille hest udlejes i god stald 6 km fra næstved.

Se præsentation **

0
0
Svar på denne tråd

Det er Grøn vækst..
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 12:48

regeringens fantastiske lov der skal minimere kvælstofudvaskningen fra Dansk landbrug..

Søg grøn vækst og blive klogere..

Hvem tjekker.? Det gør Plantedirektoratet hvis de kommer på kontrol eller hvis de ser en mark der er pløjet efter den dato.. Og hvem der har fastsat datoen, jah, godt spørgsmål, som vi andre også gerne vil have svar på..

Men vil I undgå reglerne, så skal I lade jer registrere som økologer, for de må nemlig stadig jordbearbejde i efteråret.. De udleder jo kvælstof

0
0
Svar på denne tråd

Hov.. Økologer..
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 12:48

udleder IKKE kvælstof (stor forekomst af ironi, kan forekomme i den sætning).......!

0
0
Svar på denne tråd

Omlægning
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 13:13

Vi er midt i en bolighandel, hvor jorden er bortforpagtet (til 2012). Pt. er der sået majs, men vi vil selvfølgelig gerne have jorden omlagt til græs.

Hvor lang tid skal vi regne med at der går før vi har nogle anvendelige folde?

Det er øv at købe gård og der så går over et år, før hestene kan komme hjem...?

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Græsudlæg
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 14:21

Når I får jeres marker, hvad stand skal bonden aflevere dem i, altså tilsået, pløjet eller hvad.

Når vi anlægger nye græsmarker, bliver det altid gjort i korn, og det bliver sået om foråret.

Mvh Rikke

www.rideklub-vestsjaelland.dk

Klubben uden grænser

Ingen bønder = ingen mad.

0
0
Svar på denne tråd

som udlæg
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 15:13

Jeg fik anlagt mine græsfolde som udlæg i byg.

Jeg har ikke ét stykke ukrudt i, kun de såede græsser og urter som skal være der og græsfolden var hurtig anvendelig pga. stubbene fra byggen.

Byggen solgte jeg og halmen med udlæg brugte jeg

0
0
Svar på denne tråd

Aftale med bonden
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 23:07

@Rikke 1: Der er ikke lavet nogle aftaler med bonden endnu.

Hvornår høster man majs? Måske kunne man lave en aftale med ham om at han tilsår marken, når majsen høstes. Så kan han få kornet, og vi får græsset

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Aftale med bonden
Forfatter: 
Dato:  05-07-2011 23:08

@Rikke 1: Der er ikke lavet nogle aftaler med bonden endnu.

Hvornår høster man majs? Måske kunne man lave en aftale med ham om at han tilsår marken, når majsen høstes. Så kan han få kornet, og vi får græsset

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Majs høstes..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2011 06:56

med en stor finsnitter.. Marken kan være ret smadret bagefter..

De høstes først hen i oktober, så det er for sent at så noget som helst og igen kommer Grøn Vækst og sætter en stopper for at så noget som helst, for det er jordbearbejdning..

0
0
Svar på denne tråd

Hm....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2011 10:18

Hvad gør man så med en sådan nogle marker? Hvis vi nu overtager jorden pr. 1/1 - hvad er så næste skridt?

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

Så pløjer I..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2011 12:42

så tidligt næste forår som det er muligt og får sået græs.. Jeg anbefaler altid vårbyg med græsudlæg, på den måde får man en rigtig god mark..

Men ellers udlægges græsset i renbestand, det kan være lidt svære at få til at lykkes og marken er ikke helt så hestebestant det første år..

Uanset hvordan I sår det, kan det tidligst bruges til efteråret 2012.. Hvis I sår det i renbestand er det endda bedre at vente til det efterfølgende forår..

Græssets rødder er meget sårbare i den første tid og tåler ikke for godt hestetænder og hove..

0
0
Svar på denne tråd

Græs....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2011 17:03

De fleste forpagtnings aftaler lyder på, at man aflevere marken i den stand man overtog den, så I må sikre jer at I ikke får en total smadret mark retur, de maskiner der snitter majs og kører majsen væk er enorme og kan efterlade kæmpe spor, hvis vi får et meget vådt efterår.

Vi såer også altid græsudlæg i vårbyg, men marken skal lige have lidt fred efter høst, så græsset rigtig kan komme sig.

Hvis I overtager jorden d. 1/1, og der intet er gjort ved den efter majshøsten, vil jeg synes den skal pløjes, harves og såes om foråret.

Mvh Rikke

Klubben uden grænser

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2011 19:19

Noget der kan smide et link ind hvor det står på skrift at man ikke må så græs efter 15/8. Det har min kæreste nemlig ikke hørt om og han er landmand...

Lille hus sælges, se præsentation.

Nu med Sunny Boy hingsteføl

Sød pony sælges

www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=588350

0
0
Svar på denne tråd

Lene Hall..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2011 21:24

søg på Grøn Vækst.. Så kommer der altså tusinde hits..

Og Rikke.. Det er i højeste grad noget man aftaler indbyrdes..

0
0
Svar på denne tråd

Til de dovne..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2011 21:29

www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=132531#K7

Kapitel 7, $36 0g 37..

Hvis man er landmand og slet ikke har hørt om Grøn vækst så finder jeg det en smule skræmmende og overvejer hvor meget man følger med i dagspressen og hvor meget konsulentbistand man får..

0
0
Svar på denne tråd

Rolig musse
Forfatter: 
Dato:  06-07-2011 22:11

Vi har ikke eget landbrug, så han "behøver" nok ikke sætte sig ind i reglerne på samme måde som en der har sit eget.

Og jo selv jeg (og mine kæreste) har hørt om grøn vækst, men har godt nok ikke lidt sat mig ind i hver en lille detalje, da jeg ikke har haft behovet for dette.

Lille hus sælges, se præsentation.

Nu med Sunny Boy hingsteføl

Sød pony sælges

www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=588350

0
0
Svar på denne tråd

Græs....
Forfatter: 
Dato:  07-07-2011 09:48

Annemette: Nogen har skrevet det i forpagtens aftalen, og her på egnen er aftalen at man efterlader marken i den stand man overtog den. Hvis marken var sået med vintersæd ved overtalelsen efterlader man også marken tilsået med vintersæd osv.

Sisse: Hvad står der i forpagtnings aftalen ?

Mvh Rikke

Klubben uden grænser

0
0
Svar på denne tråd

Da vi købte ny gård
Forfatter: 
Dato:  07-07-2011 12:19

for 4 år siden, der overtog vi i december måned. Sælger havde haft byg på markerne og der var en enkelt indhegnet jordfold.

Sælger pløjede og tilsåede markerne med hestegræs (efter aftale, eller dvs. han havde noget liggende sagde han, som han lige så godt kunne så) - og vi hegnede så til græsfolde om foråret (så snart det var muligt at få et jordbor i jorden).

Vores erfaring var, at der kom utrolig meget ukrudt og det gik vi så og plukkede med røvetten i vejret (tidsler og andet godt) - men der kom da efterhånden brugbart græs op og det lykkedes at få hestene på græsfold hen over sommeren.

Jeg kan anbefale, at man i starten ikke er bange for at klippe græsset med en græsslå maskine - det bliver meget tættere og med mindre ukrudt (har vi erfaret).

Den ene fold (den som de kom ud på først) led lidt under ikke at være "rodfæstet" nok. Så den har de fået lov til at gå på, når vejret var lidt plasket og jeg vidste, at de ihvertfald omkring leddet ville pløje den til muddermark. Jeg skal have 2 af foldene eftersået i efteråret - og så får de lov at stå stille og gro sig tætte og robuste er planen.

Mine folde kunne godt have haft bedre af, at vi havde ventet noget længere med at smide dem på græs - men det er så en erfaring mere til bagagen

Jeg gøder ikke - jeg er rædselsslagen for at få for meget krudt i græsset med forfangne heste til følge så jeg fodrer ved siden af og bruger kun græsset som hyggegræs.

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

Ulempen..
Forfatter: 
Dato:  07-07-2011 13:18

er netop ved renbestand, at græsset er ret langsom til at starte ud og derfor kan ukrudtet hurtigt vinde over græsset.. Og det er dyrt og besværligt at bekæmpe ukrudt i græs, hvorimod det i vårbyg nogen gange ikke er nødvendigt, fordi at kornet vokser så stærkt og har en kraftig vækst..

Men ulempen ved græs udlagt i korn er selvfølgelig at der går noget tid inden man kan tage marken i brug.. Men man kan så tilgengæld også være heldig at tjene en lille skilling på salg af korn og halm, hvis man ikke selv kan bruge det..

Man skal faktisk passe lidt på med ikke at gøde, for det kan også stresse græsset, så det danner meget fruktan.. Så det er lidt en balancegang..

0
0
Svar på denne tråd

Omlægning
Forfatter: 
Dato:  07-07-2011 19:39

@Rikke: Jeg har faktisk ikke læst (eller adgang til) forpagtningsaftalen endnu.

@Lillian: Dvs. I såede efterår? Eller hvornår? Og lukkede så ud den efterfølgende sommer, og det var for tidligt?

@Annemette: Så vidt jeg kan se, er den hurtigste (og bedste) løsning at så med græsudlæg i vårbyg. Så kan hestene, med såning i foråret 2012, komme på mårkerne efteråret 2012?

Lige for at runde af med endnu et par dumme spørgsmål - hvornår kan man ca. så og hvor længe skal det stå før der kan høstes?

- og repræsenterer byggen så stor en værdi, at man kunne tænke sig en aftale i stil med; bonden pløjer, sår og høster, hvorefter han får byggen og vi får halm og græs? (rent hypotetisk - der er i øvrigt tale om ca. 5hk på midtsjælland)

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

SisseD ;o)
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 07:12

Vores blev sået i september/oktober faktisk og vi satte hestene ud på græs omkring juni/juli (vi havde to andre små-folde vi havde lavet sådan midlertidigt omme bag ved huset og som egentlig ikke skal fungere som folde, men der var dejlig meget fint græs, som de jo lige så godt kunne blive græsset ind på)

Jeg tror godt du kan finde en landmand og lave sådan en aftale med - eller nogen som fyrer med korn måske.

Jeg ved godt at man skal passe på ikke at stresse græsset og at nedbidte folde er en ren bandit, så jeg er meget opmærksom. Jeg er stadig i "læringsfasen" mht mine græsmarker suger til mig af andres gode erfaring og når man har boet et stykke tid på stedet og lært naboerne at kende, så åbner der sig mange døre til hjælp og god rådgivning

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

Sisse..
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 08:08

vårbyg sås normalt sidst i marts - hele april, vejret spiller en stor rolle her.. Mange har sået sidst i marts i år, hvorimod sidste år blev en del først sået i maj..

Vårbyg høstes i august måned når den er moden nok.. Her efter skal græsset lige have et par ugers fred også kan hestene komme på det..

En sådan aftale som du foreslår skal der nok være nogle landmænd der vil gå med til..

0
0
Svar på denne tråd

Omlægning
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 10:03

Det vil sige, at man faktisk kan få omlagt sine marker temmelig billigt? Hvor meget skal man regne med at det ca. koster? Altså såsæd, gødning etc.? Der er stadig tale om ca. 5 hektar.

Fantastisk med så meget viden - kollektiv intelligens rules!

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 21:26

vi stod også med ny gård, og skulle have hestene hjem.

vi pløjede og såede i april,- slog græsset slut juli, og hestene fik lov at komme på fold i september.

de har gået på græsset max 4 timer dagligt, for at skåne græsset (og hestene...)

det fungerede fint, selvom det selvfølgelig ikke er optimalt

det var ren græsblanding i meget gruset jord, men det dannede et ok rodnet, således at hestene ikke fik rødder med op når de spiste

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

Omlægning
Forfatter: 
Dato:  09-07-2011 21:31

Hvordan ser det så ud hvis man omlægger jorden i efteråret og tager et slæt wrap på marken året efter, FØR den laves om til rendyrket madparadis for musserne?

Reglen gør det jo nærmest umuligt at lægge jorden om ellers medmindre man har dobbelt op af hvad man behøver...

Trine (Faxa)

KLIPNING AF HESTE/PONYER

I NORDJYLLAND TILBYDES

SE PRÆSENTATION FOR PRISER

0
0
Svar på denne tråd

Priser..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 14:06

hvis man sælger kornet og halmen, kan man nogenlunde holde udgifterne hjemme på en vårbygmark med udlæg..

Trine, man må ikke udligge græs i renbestand efter den 15. august.. Men det du beskriver med at udligge græsset og tage slæt er den måde man får den allerbedste græsmark på..

0
0
Svar på denne tråd

Græs i omdrift
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 09:54

Annemette (og evt andre, der er inde i reglerne)

Hvordan er reglerne mht til at omlægge en mark (græs i omdrift hvert 3-4 år).

Hvis marken har stået med græs i 3 år og ønsket er som vi plejer, at pløje den op og så rug med græsudlæg her i september.

Er dette så også blevet ulovligt efter den 15. august?

Vi får tilskud fra EU, hvis den info er relevant.

Malene Gjedbo Nielsen, 8970 Havndal

www.vesterskovmark.dk

0
0
Svar på denne tråd

Malene..
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 14:05

ja, det er desværre også ulovligt.. Man må ikke omlægge til anden afgrøde andet end i foråret når der har været græs på marken før..

Der er ret stor udvaskning fra græsmarker der pløjes ned..

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-09-2011 10:09

Ok - så må vi jo rette os efter det :-(

Malene Gjedbo Nielsen, 8970 Havndal

www.vesterskovmark.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider