|
|
| de ny regler |
| Forfatter:  |
nulheste |
| Dato:  |
07-09-2010 15:18 |
|
hvordan forholder I jer til de nye regler om hestehold, herunder loftshøjde mv?
Ved godt der er 10 år til men det betyder jo meget for os, som ikke har "tingene i orden". Hvormange har lige en stor stak penge til at lave sin stald om? Tager de stakkels heste "skade" af at stå i en stald men alm loftshøjde? Ja ved det ville da være lækkert med stor højde, men det er ikke fysisk muligt alle steder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er vel muligt alle steder - det er "kun" et spørgsmål om hvor dyrt det bliver. Jeg er heldig og har nøjagtig den højde der er krav om, hvis jeg havde manglet et par cm havde jeg nok ikke gjort noget ved det. Om hestene tager skade - det kommer vel an på, hvis du fx. har store heste på 170 cm i en stald med 150 cm til loftet vil jeg nok mene det er dyreplageri uanset om der er kommet nye regler eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overholder alle regler |
|
|
for jeg byggede ny stald efter 2007.  Der er sikkert ingen heste der lider nød med lidt lavere loftshøjde men regler er jo regler. Ligesom alle andre regler i DK......... Man kan altid enten grave ud eller hæve loftet, men ja det koster, men se det fra den posistive side at du har 10år til at spare op, eller håbe på reglen bliver ændret. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For og imod |
|
|
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at min hest trykker sig når jeg vil have ham ind i en meget lavloftet stald. Det bryder han sig simpelthen ikke om. Min egen stald hjemme er faktisk også 4 cm for lav iflg. den nye hestelov, men det synes aldrig at have gereret ham. Men hvor går grænsen? - Når vi laver lovgivning må vi nødvendigvis lave nogle 'kasser' til retningslinierne ellers bliver det jo ikke til at finde ud af. Det kan så diskuteres til hudløshed om loftshøjden skal være 5 cm højere eller lavere, uden det har den store betydning for hesten. Generelt synes jeg der er rigtig mange gode tiltag i den nye hestelov, feks. afskaffelse af spiltov, foldtid til alle heste og forbud mod at heste under to år må gå alene. Mindre godt er så måske at ældre heste stadig må gå alene. Synes stadig der er meget at arbejde med men vi er kommet et godt fra start med den nye hestelov og så har vi jo faktisk allerede haft nogle år til at tilpasse vores hestehold. Maybrit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsdrift |
|
|
I løsdrift er der ingen regler for lofthøjden - kun krav til gulvareal. Så det er jo en mulighed at lade hestene gå i løsdrift og bruge det man har. § 8 Ved gruppeopstaldning skal gulvarealet opfylde følgende arealkrav: 1) For de første fire heste skal der være mindst (2,0 x hestens stangmål)2 pr. hest. 2) For hver yderligere hest skal der være mindst (1,7 x hestens stangmål)2 pr. hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina.... |
|
|
Hvor i alverden har du fået den ide fra? Selvom det handler om gruppeopstaldning, så er der stadig en minimumshøjde - den samme som for enkeltopstaldning. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| regler |
|
|
Vi har tre staldafsnit i vores stald. I det første mangler der ganske få cm ift de nye regler, mens de to andre er lidt lavere. I det ene af dem er boksene også mindre, så dem vil vi i givet fald bruge til lavere/mindre heste, hvis vi får behov for at fylde op. Det tillader reglerne jo! I afsnittet med højest til loftet laver vi ikke noget om. Vi har store heste, og de er godt tilfredse med stedet. Og så har jeg faktisk svært ved at se, hvem der kommer til at skulle tage rundt og tjekke ALLE hestestalde i hele landet. Det skal så være fordi, der er en eller anden, der får ondt i r.... og melder os, men det tvivler jeg nu på, når vores forhold er så tæt på at være i orden. I øvrigt er det vel værd at vente at se, hvad sanktionen er, hvis man skulle få besøg af en myndighed?! Jeg mener, 5000 kroner i bøde er jo noget nemmere at sluge end en ombygning af hele baduljen. Til gengæld har vi ikke regnet på lysindfaldet endnu... Jeg håber på sin vis, der er for lidt, for så kan vi 'blive nødt til' at spare sammen til nogle større og mere praktiske vinduer (som fx. kan åbnes, så hypperne kan stå og kigge ud).
Sagde Louise, mor, militaryrytter - og noget med medier En rigtig hest er en rød vallak Opstaldning, professionel undervisning og gode faciliteter tilbydes: www.123hjemmeside.dk/stald-ability
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læskur |
|
|
Sif - det var dette jeg mente... § 19 Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.
Læskuret skal opfylde de samme krav vedr. gulvareal, som gælder for gruppeopstaldning af heste. Et læskur skal ikke opfylde kravene til loftshøjde, lys m.m.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsdrift |
|
|
Læskur og løsdrift er ikke det samme, en løsdrift kan (som min) sagtens være etableret inde i en stald, og så skal den opfylde samme regler mht. luft, lys og højde som boksstald. vi har nu i 4 år kørt med et midlertidig indhegnet hjørne af stalden som løsdrift, der kommer til at mangle lidt lofthøjde i kanten, så når vi laver noget permanent rykker vi den en meter, og laver fodergang langs væggen. Det kommer så stadig til at være en ponystald, men så må de være 1,50 eller 1,55, hvilket er helt fint, da jeg satser på at skulle fylde den med islændere  Lysindfaldet er muligvis også et problem, det har jeg ikke fundet den gode løsning på endnu. Merete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er forskellen |
|
|
på en bygning og et læskur udover at materialet enten er af beton/sten eller træ? Formålet er vel det samme - at beskytte hesten mod vind og vejr og at den har et tørt leje at hvile sig på siden der er krav om arealstørrelse på gulvet. (Også ok da man jo ellers kan få for mange heste på et for lille areal og der ikke er nok plads så de kan hvile sig allesammen.) Hvad er forskellen på om hestene søger ly i et træskur/læskur eller en "bygning" som fx en staldbygning man har i forvejen? Det er faktisk en dyrlæge der har oplyst en jeg kender om det her at der ikke er krav til loftshøjden ved et læskur hvilket jo også står i guiden til hesteloven. Så kan man selvfølgelig tæske rundt i hvordan et læskur skal defineres - men måske er det derfor at man anvender begrebet "bygningen"....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læskur |
|
|
Jeg ved faktisk ikke, hvad definitionen præcist er, men en løsdrift, der er indrettet som en del af en større bygning, får man næppe "godkendt" som læskur, jeg vil tro det kræver, at det er en selvstændig bygning, der bruges kun til det, om man så må bygge foder- og sadelrum til et læskur ved jeg ikke. Mvh Merete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvad der nu præcist defineres som læskur ved jeg heller ikke, men eftersom heste i løsdrift også skal kunne holdes adskilt ved sygdom må der jo være mulighed for at lave en slags boks eller lign. så den syge/skadede hest kan isoleres som de kalder det på s. 8 i guiden til hesteloven. Så hvor er forskellen på at bruge en eksisterende stald som "læskur" - det er jo bare en bygning som kan opfylde kravene om gulvarealet lige så vel som et læskur af træ som de fleste mennesker nok forbinder med begrebet læskur. I hele afsnittet om læskur bliver der hele tiden nævnt - "læskuret eller bygningen". Så hvor er forskellen på en bygning og en bestående stald? En bygning er noget med vægge og tag over hovedet i min verden. Jeg undrer mig så lidt over at man godt må lade heste være ude om vinteren uden mulighed for læ når bare det ikke er mere end 12 timer - det er godt nok længe at være udenfor når der er strid østenvind....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nye regler... hvem er de til for??? |
|
|
Jeg kan godt forstå de nye regler når det angår loftshøjde og gulvareal, men når jeg læser dem, tænker jeg mere på dem, som har store salgsstalde hvor hestende ikke kan kommer optimalt på fold, eller rideskoler hvor foldmulighederne ikke findes i rimeligt omfang. Men hvad med os, som har heste på hestens præmisser og de går så meget ude, som vejr og vind tillader det(og mine kan god tåle at gå ude i regnvejr, de drukner ikke af den grund). Min loftshøjde er heller ikke helt opfyldt men til gengæld er mine bokse noget større end minimumskravet, og jeg har meget store heste, men det genere dem ikke synderligt at loftet mangler lidt. Jeg kan ikke andet, end med et smil på læben, læse om reglerne om lysindfald. Når mine heste endelig kommer på stald, er de lyse timer få, og jeg har det bedst med de går så meget ude, som muligt. Det vil sige, det meste af vinteren, kommer de ud når der er mørkt og ind når der er mørkt. Det er meget sjældent, at de ikke går ude hele dagen. I de 8 år jeg har boet her, er det nok blevet til 7 dage sammenlagt de ikke har været ude en hel dag. Så jeg ved ikke hvad de skal bruge så meget "naturlig" lys til, det får de jo på folden  Til gengæld har jeg haft en flok ungheste (5 stk.) til at gå her, de havde en stor løsdriftstald/læskur til rådighed på over 50 m2, men i en hel vinter, og under stormen 2005, var de kun inde i "huset" hvis jeg gik derind. De søgte hellere ly på marken end at gå i læ i "huset". Det skal dertil siges de gik i et let kuperet terræn på 2,5 ha med enkelte træer og læbælter. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er os mennesker der er lidt for pivet, heste er et naturdyr og ville kunne klare sig i naturen hvis det ikke var for os mennesker som giver dem dækner på, klipper dem og indskrænker deres bevægelsesmulighedder..... (med fare for at få en røffel af andre læsere, så er jeg selv en af dem som giver mine heste dækken på og klipper dem, det er ikke en kritik) Men når alt kommer til alt, og jeg kigger på de forskellige tråde, ikke kun her men også andre indlæg, så begynder jeg at forstå hvorfor der sidder "høje" herre i København og laver sådanne regler. Man kan bare kigge sig omkring og se hvor mange andre hesteejere man er enige med, om deres måde at holde hest på. Det er sku nok derfor, at man har taget tyren ved hornene og lavet et regelsæt, som ikke er optimalt efter alles mening, men desværre nok en nødvendighed!!! Så reglerne er nok lavet for mennesket.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spændende diskkusion |
| Forfatter:  |
nulheste |
| Dato:  |
11-09-2010 13:55 |
|
Jeg håber da at min stald kan ændres med at loftet fjernes men de fleste gamle stalde er jo sikkert bygget med halmloft ovenover. Nu er det ikke sådan at mine heste skal i knæ og kravle ind i boksen. De trives skam fint og jeg har indtil videre ikke haft problemer med højden. Mine er ude hele dagen, så de skal kun sove der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skrivebords - regler |
|
|
De regler er helt hen i vejret. Mine heste går ude hele døgnet i sommerhalvåret og hele dagen i vinterhalvåret. Ingen af dem har behov for at stå på bagbenene inde i boksen... Vi har lavet en løsdrift til dem, de går der så ikke de værste ca 3 måneder om året, pga. mudder, - men når de nye regler træder i kraft, så er det jo bare dér de går, hvis nogen spørger.... Derude er højt nok til loftet og hele den ene side er åben, og de kan alle ligge ned samtidig, uanset de aldrig nogensinde ville gøre det. Så jeg kan da stå inde for at reglerne bliver overholdt, uanset de måske står i bokse indimellem også ... tsk tsk.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stald........ |
|
|
Når jeg skal til at bygge eller renovere stald, vil jeg fra start lave den så den lever op til lovgivningen, fordi det er nemmest og pga. feks. lofthøjde et bedre indeklima. Tilgengæld stiller jeg spørgsmålstegn ved loven vil blive håndhævet om 10 år, idet der ikke er ressoucer til blot at håndhæve så mange andre love, så jeg ville ikke få stress hvis jeg havde et lofthøjde som var 5 cm lavere end det er lovligt om 10 år. Syntes tilgengæld foldtid og stråfoder eller mangel på samme burde man sætte på som et vigtigt punkt. Jordfolde hvor der står heste 10-12 timer uden noget at spise, det syntes jeg er langt værre end en lidt lavloftet stald.
Christine Julingaards fjordheste - fordi en gul ikke er nok!!! Ågerupgårds Diva & Ågerupgaards Oliver
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|