Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

omsåning...hvilket græs?
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 21:37

Hejsa!

Jeg skal i år ha' sået mine folde om, og det hjælper min nabo mig med. Han er landmand og har en masse malkekvæg.

Mit spørgsmål lyder om jeg kan bruge hans græsblanding når foldene skal såes. Det er naturligvis ikke den med kløver til malkekvæget, men en blanding han bruger til kvierne. Tror der er 3 forskellige græstyper i og så har den et eller andet nummer som jeg seføli ikke kan huske.

SKAL det være en hesteblanding???

Alt det bedste - Karina

Døm ikke førend du har overvejet den positive side af sagen...

0
0
Svar på denne tråd

græsblanding
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 22:38

Du bestemmer jo selv hvilken blanding det skal være, og alt efter hvad marken skal bruges til vælger man blandingen eller blander en selv. Jeg ville dog ikke turde vælge andetn end en hesteblanding, da min forstand ikke er den store indenfor området.

Vi har valgt en blanding, der kan tåle både afgræsning og slåning, og en uden alt for meget næring, da vi også har shetlandsponyer.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal lige
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 13:02

præcis også have omlagt folde nu her og faldt i den forbindelse over dette dokument som jeg synes forklarer rigtig godt hvad det hele handler om:

www.dlf.dk/upload/ hestefolde,_dyrkningsv...ng_002.pdf

(y)

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

Har du lyst til at nusse på muler på midtlolland? Skriv for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Tak Trine
Forfatter: 
Dato:  10-09-2010 10:35

Tak for linket... er overrasket over at hvidkløver er god at ha i en blanding på en mark der skal yde. Det vil jeg da lige ta' med min nabobonde.

Vi har kun 1 tønde land mine 2 kan afgræsse, og så har de ½ fold 12 timer dagligt. Den ene gror mens den anden spises. Så der skal ydes noget på den ene tønde.

Det er jo vigtigt tænker jeg...om vi taler store folde der bli'r brugt som døgnfolde eller en lillebitte der skal gi' meget i få timer

Alt det bedste - Karina

0
0
Svar på denne tråd

græsblanding
Forfatter: 
Dato:  10-09-2010 19:19

jeg ville ikke bruge en blanding beregnet til køer. det er typisk raj græsser som er meget sukkerholdige (fruktan)og øger risikoen for forfangenhed.

Jeg undersøgte selv markedet da jeg skulle så græs for flere år siden og fandt frem til et par gode lavfruktan blandinger. valget blev horsemax 50s fra bla. dlg.

den er uden kløver. vil ikke anbefale kløver da det overtager græsset og hestene helst undgår det. det kan jeg se da der er kommet en del kløvet i min mark alligevel.

den er super til både afgræsning og wrap/hø.

0
0
Svar på denne tråd

Tak Maja...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2010 20:19

... for tippet. Snakker med vores land og fritid (dlg) om det så. De har 3 forskellige hesteblandinger så vidt jeg ved. Der må være én af dem der passer vores forhold...

Alt det bedste - Karina

0
0
Svar på denne tråd

græsfrø
Forfatter: 
Dato:  14-09-2010 21:57

det var så lidt :-) tror ikke du vil fortryde det valg ihvertfald.

da vi løb tør for frø og ikke kunne få mere dengang måtte vi købe en anden blanding og blande ekstra timote i for at få ca samme blanding som 50s.

det er dog slet ikke det samme, den anden bliver langt fra så høj og slet ikke så tæt. selv om de får det samme gødning.

hestene er også meget glade for høet og wrappen vi laver af 50S blandingen, det bliver rigtig godt og groft.

0
0
Svar på denne tråd

men...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2010 23:35

...vi skal jo slet ikke slå det. Det skal gi' absolut max fordi de kun kan gå der i dagtimerne da det ellers bli'r græsset helt ned. Vi har jo kun 1 tønde land til 2 heste.

Er det stadig din anbefaling så Maja?

Alt det bedste - Karina

0
0
Svar på denne tråd

50 s...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 21:15

ja den er også super til bare afgræsning mit holder ihvertfald fint, også til at hestene går på en mindre fold om vinteren og syntes det vokser godt.

og græsset ser ikke synderligt skadet ud det der har været brugt vinteren over (jeg har ikke kunne se forskel på det i sommers)

0
0
Svar på denne tråd

Pjat.. At købe..
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 10:32

hesteblanding, blandingerne i 30'erne indeholder nærmest det samme.. Der står bare ikke hest på sækken

Og selvfølgelig vil foderstoffen hellere sælge det der står hest på, fordi det får de mere for..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

50S....
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 18:58

Vores erfaring med 50S er så stik modsat, vi har prøvet at så det på én mark og det bliver så også den eneste. Maskinstationen såede det lidt tyndt, og det har aldrig bredt sig som det gerne skulle.

0
0
Svar på denne tråd

Græs...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 19:27

Da vi skulle anlægge ny fold til hestene, valgte jeg 50S blandingen og det har jeg aldrig fortrudt.

Vi både slår wrap på græsmarken og bagefter afgræsser hestene marken og ingen problemer med tyndt græs eller lign.

I år har græsset faktisk groet så meget at udover en slet wrap, er det først nu hestene har kunnet følge med græsset, så meget har det groet.

Mvh Rikke

www.rideklub-vestsjaelland.dk

Klubben uden grænser

Ingen bønder = ingen mad.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider