Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Ridebane: Grus eller stenmel?
Forfatter: 
Dato:  24-08-2010 20:44

Vi er ved at lave en ny ridebane, og jeg kan ikke beslutte mig for, om der skal grus eller stenmel på den.

Hvad er Jeres erfaringer med de 2 typer?

Har prøvet grus, hvilket jeg syntes er ok.

Den er bygget op på drænet undergrund, der kommer stampet beton/tegl på, efterfulgt af fiberdug.

Er der nogen i nærheden af Tappernøje, Præstø, Rønnede Næstved, Fakse, Haslev der har en bane med stenmel, vi evt kunne komme ud og se på?

Mvh Camilla.

**************** www.kaabers.dk *************

Barock'er samt vejledninger i trickstræning.

( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )

Barockhest & Barockpinto :-)

0
0
Svar på denne tråd

Grus???
Forfatter: 
Dato:  25-08-2010 16:53

Er ikke lige med på hvad det er for noget grus - i min verden er grus små sten?

Jeg har lersand, det er rigtig godt og holder fint på fugten.

Jannie

Grafiker | Hestene
Øgårdens Sammie

Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx

lånehoppen Dream Girl har termin 4. marts 2011 med Fürst Romancier

R.I.P. Sisse min... 21.7.1989-24.12.2009

- knap 20 fantastiske år sammen!

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  25-08-2010 20:39

Vores bane er også drænet og med nøddesten og fiberdug over drænene. Vi startede med bare at lægge vasket grus ovenpå, og det er simpelthen NO GO. Fiberdugen arbejdede sig op, ligesom jorden nedenunder. Den var tung og kort sagt ubrugelig.

Vi blev nødt til at skrabe alt gruset af igen og har puttet stenmel på, og det fungerer til UG. Fiberdugen bliver, hvor den skal, det samme gør jorden under. Eneste ulempe er, at når det har regnet kraftigt, skal den lige rives over, så den er blød og fjedrende igen.

Det er vist noget med, at grus er rundt i strukturen og ligesom ruller, og stenmel er kantet, så det pakker sig.

Så jeg vil da mene, uden overhovedet at være proff., at du skal lægge et lag stenmel på, og så derefter tage stilling til, om du føler du har brug for mere toplag.

Held og lykke med projektet.

Mange hilsner

Sofie

Oldenborg heste er bare det bedste

Med det skønneste hoppeføl efter Sanddallunds Coney/Milan af Kloster

og

Venter føl efter Sonny Boy Højbogård/Milan af Kloster

medio maj 2011.

0
0
Svar på denne tråd

blanding
Forfatter: 
Dato:  25-08-2010 21:29

Vi er klart tilhænger af en blanding af de to materialer. stenmel som bund og med vasket o-6 grus ovenpå. så står der aldrig vand på den og den bliver aldrig for dyb/tung. Og vi gør det både ude og inde for. men vær obs på hvilken grusgrav gruset kommer fra - der er forskel på om det er en grav med mere lerede materialer. spørg evt. en lokal vognmand eller brolægger til råds hvis det er muligt...

Annika

0
0
Svar på denne tråd

Sofie.
Forfatter: 
Dato:  25-08-2010 22:32

Sofie, har du haft problemer med, at stenmelen støver for meget i de tørre perioder?

Er også blevet anbefalet en blanding af stenmel og grus, i blandingsforholdet 1:3. Det skulle være rigtig godt.

Sig endelig til, hvis I har en stenmelsbane, som jeg må komme og kigge på :-)

Tusind tak for Jeres input

Mvh Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  26-08-2010 08:44

Min bane støver, når det er ekstremt tørt, men synes ikke det er værre, end så mange andre baner, eller et ridehus, der ikke er vandet . Det er ikke et problem ihvertfald.

Du må gerne komme og se min bane, men der er også lidt billeder på min præsentation, hvor der er billeder af føllet, så kan du da danne dig et indtryk af, hvordan den ser ud.

Synes, det lyder som en god løsning med en blanding af begge, dog tænker jeg lidt på, om de knuste tegl kan arbejde sig op igennem. Ved ikke, om man kan lægge et tyndt lag stenmel først og så stampe/tromle det og derefter lægge et blandings-toplag på?

Men det må der være nogle herinde, som ved lidt mere end mig, der sikkert kan svare på .

Mange hilsner

Sofie

Oldenborg heste er bare det bedste

Med det skønneste hoppeføl efter Sanddallunds Coney/Milan af Kloster

og

Venter føl efter Sonny Boy Højbogård/Milan af Kloster

medio maj 2011.

0
0
Svar på denne tråd

Sofie.
Forfatter: 
Dato:  26-08-2010 10:49

De knuste tegl/betonen bliver stampet, så det ligger fast.

Da det er en masse forskellige størrelser, og stykkerne er kantet og ikke runde, bliver det pakket godt, og stykkerne "låser" hinanden, og de arbejder sig derfor ikke op.

Bruger man et materiale med runde kanter, kan det ikke pakke og låse sig, og vil dermed blive et "uroligt" drænlag.

Der kommer derudover fibertexdug over betonen/teglen.

:-)

Mvh Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Camilla.
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 14:41

Vi har lavet vores egen 20 * 60 stenmels-bane her i foråret. Vi har ret leret jord og gjorde det, at vi først skrabede mellem 20-40 cm af og lagde et godt hæld i banen. Så lagde vi dræn ud med et ende-dræn der føres ud af banen i den ene ende. Derefter fik vi fyldt knust beton og tegl også kaldet ballast. Det lag var med en lille hælning på max 1 % ned mod ende-drænet som går ud i en lille sø. Så blev banen tromlet og vibreret godt og grundigt for til sidst at lægge stenmel DIREKTE på uden fibertex-dug eller andet. Stenmel har jo en fantastisk evne for at pakke sig og blive hård som beton, så der ikke kan trænge noget op igennem, men tilgengæld kan der trænge vand ned igennem. Det er bare yderst vitigt at man lægger et ordentlig lag stenmel på, min. 15 cm, gerne 20 cm. Når det var gjort var vi heldige at få et par dage med lidt regn og banen fik så lov bare at stå og sætte sig lidt. Derefter blev den harvet med en lille aluminium baneplaner med en rive og planer i et og så var den klar til brug d. 1-5 i år.

Og den har fungeret upåklageligt siden, der er ikke kommet sten eller andet op og den er hverken dyb eller tung eller hård. V er gennemsnitslig 3 der rider på den dagligt og den bliver kørt 2-3 gange om ugen. Her i alt det regn der har været har der gået max 2-3 timer fra regnstop til en komplet tør bane, det er bare så lækkert....

Det er vitigt at du er sikker på at få noget ordentlig stenmel, der må ikke være for meget kalk i, så er det noget møg....

Vores bane har koster ca. 85.000 kr. ialt.

Jeg bor i Dianalund, men du er velkommen til at komme og se vores bane :) Her er hvertfald lidt billeder:

Lige gravet ud...

Næsten færdig, har sat hegn op omkring nu

Michelle
Livet er kort, så husk at nyde det!

Mor til Lucas d. 24 feb. 2009

0
0
Svar på denne tråd

Michelle
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 15:26

Mange tak, Michelle.

Det er søreme en fin bane, du har fået lavet der.

Tak for dine råd :-)

Mvh Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

tillægsspørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2010 19:19

Jeg vil lige spørge om i ligger murbrokker som dræn? eller et det for at stabilisere bunden?

Må man spørge hvad det er der koster det meste? er det udgravningerne eller materialerne? Hvad koster stenmel ca til en 20x40 bane?

*** Nanna ***

Tre bid sælges:

1. stk sølv 2-delt, 15cm langt og 2 cm bredt.

1. stk messing 2-delt, 14,5 cm langt og 1,8 cm bred.

1. stk. sølv 2-delt, 11 cm langt og 1,8 cm bred.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-09-2010 19:30

Nanna, normalt ville vi lægge drænrør , men da der i forvejen er drænrør på markstykket vi har valgt til ridebanen, har vi undladt det, for ikke at ødelægge de naturlige vandringer af vandet i jorden.

De stampede brokker virker også drænende, så overfladen er tør.

Banen er færdig nu, og vi valgte en 0/8 grus.

Det fungerer rigtig godt, også selvom der har været masser af regnvejr :-) Der har ikke været den mindste pyt på banen....

Overvejer dog at smide lidt ridebaneflis ud på den også, for at den bliver bedre i frostperioderne...

Mvh Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

Muslinger
Forfatter: 
Dato:  14-09-2010 13:05

Hej,

vi har et lag af 12 cm. knust beton. Oven på det ligger et lag af muslingeskaller blandet med lidt sand. Det er simpelthen fantastisk. Aldrig glat - uanset regnmængde - og fryser sjældent.

Se banen her: www.stald-night-and-day.dk/ page1.html

Venlig hilsen Rikke

www.stald-night-and-day.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-09-2010 14:48

Rikke, den ser rigtig lækker ud !

Nanna, ang. dit spørgsmål om det økonomiske, så er min mand entreprenør og aut. kloakmester, så alle maskinerne til anlæg af ridebanen har vi selv, så har "kun" udgifterne til materialer.

Mvh Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

tillæg
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 19:57

Vi ahr enlig også overvejet at lave en bane. og der hvor den skal ligge er der også drænet i forvejen.

Så er det jo ligemeget med murbrokkerne?

Vi har også selv maskine :)

Kan muslingeskallerne ikke skærer?

Eller er det meningen de skal knuses?

*** Nanna ***

Tre bid sælges:

1. stk sølv 2-delt, 15cm langt og 2 cm bredt.

1. stk messing 2-delt, 14,5 cm langt og 1,8 cm bred.

1. stk. sølv 2-delt, 11 cm langt og 1,8 cm bred.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 21:30

Nanna, ved ikke om brokkerne er overflødige. De har en rigtig god effekt her, da vandet er væk fra overfladen øjebliklig. Selvom det har "monster-regnet" ligger der ikke den mindste vandpyt på banen.

Kiggede også på muslingeskaller, men men var ikke helt begejstret for dem.

Syntes de må være hårde ved hovene ( specielt i tørkeperioderne ), samt de må være meget ubehagelige, hvis/når man ryger af

Mvh Camilla.

0
0
Svar på denne tråd

Stenmel i ridehus eller?
Forfatter: 
Dato:  18-09-2010 19:56

Er der nogen af jer der har et forslag til en god og billig bund til ridehus? Evt. erfaring med stenmel? Jeg har pt. en blanding af lersand og fyldsand, men det bliver simpelthen så løst og dyb selvom man vandet og stamper mange gange.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider