Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Noget ovenpå tørv..?
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 09:28

Hej HN'er

Jeg skal have tørv i mine hestebokse, og jeg ser frem til det. Men jeg hører tit om nogen som har haft noget ovenpå tørven. Er det nødvendigt, og hvad er fordele/ulemper ved at have noget ovenpå. Jeg har lidt svært ved at gennemskue, at det hele ikke bare blander sig sammen hvis der skal ligge noget ovenpå Så kom med jeres erfaringer, og gerne erfaringer med hvad det så er for noget I lægger ovenpå :)

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

Tørv..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 10:23

Da jeg arbejdede i stald havde vi tørv som "bund"..

Vi har prøvet alt fra spåner, snittet halm, halmpiller og træpiller ovenpå tørven.

Tørven er super god idet at den binder amoniak og suger fantastisk. Desværre bliver bundet ret hård hvis man ikke lige rusker op i toplaget en gang imellem.

Spåner oveni var ikke et hit. I hvert fald ikke for mig. Synes det blev besværligt at mix selv, så hvis man endelig vil have tørv og spåner skal man købe de pakker der er mixet i forvejen.

Snittet halm fungerede slet ikke. Det var enormt besværligt at muge i og blev hurtigt vådt.

Halmpiller var enormt gode. De har samme effekt som træpiller, dog giver de et mnere gult toplag end træpiller, men det gode ved pillerne er, at de suger fugten samtidig med at de "lufter" tørven lidt og giver en ekstrem god bund.

Vi kom normalt 1 pose træpiller ind om ugen sammen med 1 balle tørv alt efter hvor renlig hesten var.

Hvis du vil smide nogen oveni, så vælg træpiller eller halmpiller. Det fungere super godt!

Harvester

Nu med Lundebakken's Vanessa

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en enkelt boks...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 14:22

... med tørvebund. Vi har i et par sæsoner kørt med ren tørvebund, men bruger nu en anelse træpiller oveni.

Det gør, at underlaget bliver lidt lysere, og det er lettere at se de mørke græspærer :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

tørv....
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 23:21

Jep tilslutter mig de andre. Tørv er super godt - ingen ammonikstank. Men det er mørkt og vil man tage klatter er det meget svært at se forskel på bund og klatter Derfor er et lyst toplag at foretrække.

Eneste ulempe jeg oplevede med tørven var at det fryser når der er hård frost = det meste af vinter 2009-2010!!!

Sælges:

- SPRINGHEST med enorm kapacitet 4 års vallak, e. Casir Ask/A'Kahn Z/Diadem

-RDH avlshoppe e. Landor S ifolet ved Stardust

SE MERE I PRÆSENTATION!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar :)
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 08:00

Tak for jeres svar :)

Det med frosten har jeg hørt mange historier om her i vinters, men jeg køber tørv ind til hele året, og så skulle det ikke blive et problem, heldigvis.

Jeg har adgang til hør også, så måske det var en mulighed at lægge det ovenpå tørven. Måske holder det også hesten mere ren, at den ikke ligger ovenpå tørven, men ovenpå et andet lag.

0
0
Svar på denne tråd

Tørv...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 01:10

Hej :)

Vi strøer med tørv og vi bruger hamp som toplag. Hamp er ligeså lyst som spåner, og har de virkninger at toplaget forbliver løst og lækkert. Derudover lysner det jo boksen, hvilket er rigtig dejligt. Tørven kan nemlig, som de andre skriver, mørkne boksen temmelig meget, hvis man ikke bruger andet ovenpå.

Hampen er ikke noget man skal spare på, når man strøer med tørv. Men kombien mellem de to, er vi simpelthen så glade for herhjemme!

- Cecilie

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

0
0
Svar på denne tråd

Intet toplag
Forfatter: 
Dato:  07-08-2010 20:52

Vi bruger også tørv.

Og vi bruger intet toplag, hvis hesten har nok tørv, synes jeg ikke at det bliver hårdt. I vinters kom vi nogle træpiller i men absolut ikke nødvendigt, det var bare lige hvad vi havde.

Vi har en ny stald med loft til kip, så ingen problemer med den mørke bund. Selvfølgelig skal man lige vende sig til den mørke farve, men jeg tror hesten er ligeglad.

0
0
Svar på denne tråd

Spånetop
Forfatter: 
Dato:  07-08-2010 23:16

Vi bruger tørv som madras og med spåner ovenpå...

Tørv suger super og binder ammoniakken - de lyse spåner gør det nemt at muge og rette madrassen...

Nu har vi brugt det en del år efterhånden og synes vi har fundet ud af hvordan det fungerer bedst for os...

Der skal ikke spares på tørven til en start!! Og den skal have lov til at sætte sig (tager en 10-14 dage) inden man begynder at putte spåner på.

Hos os har de fået 1 balle spåner hver uge - nogen lidt mere andre lidt mere alt efter hvor pænt de står...

Når det er nødvendigt (igen meget individuelt) har vi gravet det værste af den våde plet væk - puttet mere tørv på og fortsat...

For den værste i stalden er det måske hver 3. uge - han er slem!!

For et par af de andre hver 2. måned...

_________

Håber I finder den rette løsning for jer =)

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Hør som toplag
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 12:05

Prøv hør som toplag...

/Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

hør som toplag på tørv
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 15:10

Hej

Jeg bruger tørv som bund i en af mine bokse og har hør som toplag.

For at give en rigtig god madras, der ikke kommer til at lugte...skal der rigeligt ind af tørv til at starte med. Jeg bruger ca. 5-6 pakker som opstart i en 15m2 boks og vander det godt. Ovenpå dette lægger jeg 4 pakker hør ind.

Sidste år prøvede jeg for første gang ikke at tage tis ud af boksen og det fungerede godt - til min store undring. Jeg har ellers altid taget tis ud hver weekend og klatter hver dag.

I stedet skrabede jeg ganske enkelt det tørre hørlag væk og lagde blot nyt tørv ind over det våde hør/tørv og dækkede dette med det tørre hørlag, jeg skrabede væk.

Dette gjorde jeg kun når bunden trængte til efterfyldning. Det var ikke hver uge pga den tykke madras af tørv. I starten gik der rigtigt lang tid før boksen trængte pga det tykke lag af tørv

Kun en enkelt gang i foråret har jeg fjenet vådt tørv i "tisomårdet" af boksen. Jeg har brugt lidt i underkanten af 1 balle hør pr. uge som toplag.

Denne metode vil jeg prøve igen denne sæson for den har været temmelig arbejdsbesparende.

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider