Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Geder og heste/ponyer
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 09:59

Til jer med gedeerfaring:

Jeg overvejer at udvide familien med et par geder til hygge og ukrudstsbekæmpelse, og jeg har i den forbindelse nogle spørgsmål:

• Kan heste og geder gå på fold sammen?
  • Er elhegn tilstrækkeligt til geder hvis nederste tråd er meget lav?
  • Kan man i kortere intervaller bruge tøjr, eller er det synd?
  • Hvilken slags geder vil bedst egne sig til hygge/ukrudtsbekæmpelse?

Så kære "gede-folk", Hvis I vil dele ud af jeres viden/erfaring, så vil jeg blive rigtig glad

Vil du bytte?

Haves:

Mini-shetlænder hoppe,85 cm i stg, mørkebrun og køn.

Ønskes:

Shetlændervallak min.110 cm i stg, sød, rolig og ridevant, gerne ældre.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 18:47

Jeg har ikke gederne sammen med hestene, men jeg ved der er nogen der har, jeg er bange for de vil være for hårde ved hinanden.

Jeg har 4 tråde i 30, 50, 70 og 95 cm med det samme stødhegn som på hestefoldene og der er faktisk aldrig nogen der bryder ud.

Geder er ikke egnede til ukrudtsbekæmpelse - mine er ihvertfald endnu mere kræsne end hestene, ikke engang mælkebøtter og kløver spiser de.

I min verden er tøjr dyremishandling.

Husk at geder er endnu mere afhængige af deres flok end heste, så mindst 2 stk.

Iøvrigt smager de vanvittigt godt - jeg har boer / nubiske (kødgeder).

Gitte

Boer/nubiske geder sælges

både til levebrug og grydeklare (se præs.)

Godt vi har www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak Gitte
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 22:39

.. for info. Ja jeg ville også mindst have 2, og jeg bryder mig heller ikke om tøjr. Men det er dejligt at de ikke behøver fårehegn, for det er jeg ikke glad for til hestene.

Sjovt at dine er så kræsne, da der er så mange steder man kan læse, at de er vilde med brændenælder, mælkebøtter etc.. Det anbefales ligefrem at tørre og gemme ukrudt til vinterfoder. Men dyr er ikke ens, det er heste jo absolut heller ikke.

Jeg tror ikké vi ville få lov til at slagte og spise dem for børnene, og jeg ville nok også have svært ved det, hvis der kun var nogen få kælegeder Men kan se at du sælger gedekød, og de geder har vi jo ikke kendt, så måske det skulle prøves Det kan jo være vi skal have en anden slags til ukrudt.

Vil du bytte?

Haves:

Ønskes:

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 07:28

Det vil nok være svært for børn at spise deres egne geder, især hvis man kun har nogle få stykker - jeg har 23 stk. lige nu og jeg nøjes med at snakke mest med moderdyrerne, så er det ikke så svært at slagte.

Mine geder spiser også fx. brændenælder hvis jeg lige lægger dem ned med leen, så vil de gerne have dem og tørret i høet er de også glade for ukrudt.

Jeg kan se du jo bor lige i nærheden - så hvis du har lyst at se mit gedehold og få en gedesnak er du velkommen.

Gitte

Boer/nubiske geder sælges

både til levebrug og grydeklare (se præs.)

Godt vi har www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

geder og heste
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 09:42

For en del år siden havde vi en ged af ubestemmmelig race, en dejlig kæle en af slagsen, men noget af en udbryder konge!

Hun gravede sig ud underhegnet, så vi blev nødt til lægge jord op omkring hegnet, som forresten var fårehegn. - kan godt se nu, det måske havde været en fordel med stød hegn?

Men hende og min pony gik ikke sammen til dagligt, men gik så de kunne snakke sammen over hegnet.

ca. 1-2 gange om ugen lukkede vi dem sammen med opsyn (ponyen var/er en HOPPE!)

Men altså gamle pony reagerede ikke på det, - for der var jo græs, men geden var vild i varmen og ville gerne snakke, desværre havde geden jo horn, og der klør det, så hun valgte at bruge ponyens ben som kløpind, det passer faktisk ret godt med piben på bagbenet og så afstanden mellem hornene

Ponyen fandt sig i det i et godt stykke tid, men så blev det nok, og geden fik en spark midt i hovedet, hvilket jo var synd for den, øjnene trillede rundt i hovedet på den, som i en tegneserie

Men bortset fra den oplevelse var de rigtig gode venner!

- Da vores ged var meget glad for at gå ture uden vi var der, bandt vi hende i et langt tøjer på hendes fold, men hun kunne stadig gå på hele folden og var bestemt ikke hindret på nogen måde.

Hun var på ingen måde kræsen, for på hendes gåture, røg der bl.a. en syren ned, et piletræ, en sommerfulgebusk, en bøgehæk, diverse blomster fra mors have osv osv.

Ville godt turde lukke geder og heste sammen, men kun hvis ponyen/hesten ikke er så hoppet som min den gamle pony. Andre ville hurtigt lære, at det kun var dejligt med selvskab.

-mvh Kathrine

To skønne 3'er ponyer forsvundet!

Harridslev rideklub savner dem meget!

Ivan jeg nåede aldrig at takke dig for du redede Dinna dengang i 2006, men jeg er dig evigt taknemmelig!

Sov godt - du var den bedste! ...

0
0
Svar på denne tråd

tra la la
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 10:11

Vi har lige nu i alt 25 geder. Vi har både dværggeder og boergeder. Boergederne kan vi holde inde med 4 tråde strøm. Dværggederne er straks værre. De render igennem trådene eller springer over, hvis der er noget der frister mere på den anden side. Ved dværggederne har vi fårehegn, samt en strømtråd. Lige nu har vi de store geder på græs ved en nabo og de går sammen med to af vores shetlandsponyer. Der er ingen problemer i at have geder og heste sammen. De er ikke hårde ved hinanden. De er faktisk ret ligeglade med hinanden.

Vores geder æder det meste. Træer, buske, div. ukrudt (mælkebøtter, skræpper m.m.) og selvfølgelig græs. Vi har træer på folden og dem har vi hegnet fra for at de ikke skal æde barken.

Jeg synes helt klart de store geder er nemmere at have, men prisen er også en helt anden end hvis du køber en dværged. Dværggeder koster fra 300kr. og opefter, boergederne koster ca. fra 1500kr. og opefter.

Vi slagter også geder og det smager super godt. Nu er vores pige ikke så gammel endnu, men når hun bliver så gammel at hun kan forstå det, ja så må hun bare lære at det er sådan det er. Man behøver jo ikke sidde og snakke om geden imensman spiser den. Vi kæler heller ikke for vores slagtegeder.

Desuden skal du være opmærksom på at i skal have et chr. nummer. Det kan stadig lade sig gøre at købe div. dværggeder som ikke er registrerede, men du kan ikke have dyrlæge til dem så. Det koster ikke alverden at blive registreret.

God fornøjelse med det ;)

Landejendom sælges. Se her:

www.kj-fast-ejendom.dk/ sag.asp?sagsnr=093203L...=670&DID=2

Ponyer sælges! Se præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

ged og hest
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 16:40

jeg havde i nogle år en connemara som gik sammen med en dvægged. De var uadskillige. thi hi. Connemara kunne ikke sammen med de andre heste så den gik og hyggede bag gården med Mette. Nå vi skulle til undervisning eller på tur var det ret vigtigt at stalden var lukket helt af ellers kom Mette med, hvad der skete en del gange. Geder kan godt komme ud af et vindue :-) Men syntes helt sikkert at det er hygge med et par geder, men hold øje med hestehaler. De små har ry for at gnave/spise hale. Har dog aldrig selv været ude for det.

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 20:41

.. for jeres respons på mine spørgsmål, og ikke mindst jeres sjove historier om gederne. Det lyder hyggeligt med geder, men jeg kan forstå at man skal være oppe på dupperne og kunne forudse gedens næste træk .

Vores familie må vist lige have en uddybende snak om betingelserne ved gedehold.

Gitte, mange tak for tilbuddet om, atj eg må komme og kigge og få en snak. Bestemmer vi os for at prøve at blive gedeejere, så vil jeg vældig gerne tage mod tilbuddet, og evt. købe et par geder .

Dejligt med et forum hvor man kan få så meget at vide fra folk, der selv har "fingrene i dejen".

Mange varme hilsener -

Rikke

Vil du bytte?

Haves:

Ønskes:

0
0
Svar på denne tråd

Æder haler
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 18:52

Jeg var for mange år siden hjælper på en ridelejr, hvor vi havde lånt nogle ponyer fra en skole. De havde gået sammen med geder, som havde ædt deres haler.

Så jeg ville nok lige holde øje med dem, i hvert fald det første stykke tid.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider