Jeg har 2 opstaldere, som jeg for det meste er glad for, men nu er jeg kommet i et lille dilemma:
Den ene lejer har stået her 1½ år, og da jeg dengang sagde ja til hende, tog jeg 900,- pr. måned for opstaldning incl. 10 kg wrap, spåner, ud- og indlukning, fodring 3 x dagligt, grovfoder ad libitum, gode græsfolde, ridebane, ny stald.
Jeg har nu her pr. 1. marts sat lejen op til 1200,- pr. måned, da jeg ellers ikke syntes, der var hold i økonomien.
Jeg har en opstaldningskontrakt, hvori der bla. står, at der er 10 kg wrap ELLER 7 kg hø med pr. hest pr. dag i staldlejen, forbrug derudover afregnes med 1½ kr/kg, men
hun bruger til stadighed mere, end aftalen er.
Før jeg lavede kontrakten brugte hun omkring 13 kg wrap om dagen, selvom jeg havde sagt, der kun var 10 kg inkl.
Nu har jeg lavet kontrakt for 3 uger siden, og hun bruger stadig for meget.
Fej som jeg er, har jeg nu 2 dage vejet hendes stråfoder efter, da jeg syntes det så temmelig voldsomt ud, det hesten havde fået, og ganske rigtigt - 9 kg wrap OG 2½ kg hø får den, og hun har ikke sagt en lyd om at den får så meget. Ved godt det kun er ca. 50,- kr det drejer sig om pr. måned, men er det mig, der er ensig og ser I andre gennem fingre med sådan noget??
Hun er i forvejen ikke den mest hjælpsomme, går gerne forbi et tomt vandkar, fejer kun staldgangen foran sin egen boks osv.
Da hendes hest havde leget med vandkoppen og oversvømmet hele boksen, sagde jeg hun bare kunne tage 2 pakker spåner, hun valgte så at tage 3 pakker, og hendes hest stod næsten en halv meter over de andre fordi der var så mange spåner i boksen.
Der havde jeg så fat i hende og sagde, at jeg synes hun var lidt fræk at udnytte vi betalte hende en ny bund fordi HENDES hest legede med vandet.
Jeg synes, jeg kan tilbyde gode forhold til en god pris, men jeg gider heller ikke være til grin, for det er bestemt ikke noget man bliver rig af dette her. Men jeg synes det er rart med lidt selskab i stalden, og det er grunden til jeg overhovedet gider have nogle rendende her i tide og utide, men jeg har det også sådan, at hvis hun hele tiden skal gå over min grænse, gider jeg ikke have hende her.
Så kære tøser, hvordan ville I gribe dette an?
Mange hilsner
Sofie