Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Opstaldere - dilemma
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 20:11

Jeg har 2 opstaldere, som jeg for det meste er glad for, men nu er jeg kommet i et lille dilemma:

Den ene lejer har stået her 1½ år, og da jeg dengang sagde ja til hende, tog jeg 900,- pr. måned for opstaldning incl. 10 kg wrap, spåner, ud- og indlukning, fodring 3 x dagligt, grovfoder ad libitum, gode græsfolde, ridebane, ny stald.

Jeg har nu her pr. 1. marts sat lejen op til 1200,- pr. måned, da jeg ellers ikke syntes, der var hold i økonomien.

Jeg har en opstaldningskontrakt, hvori der bla. står, at der er 10 kg wrap ELLER 7 kg hø med pr. hest pr. dag i staldlejen, forbrug derudover afregnes med 1½ kr/kg, men

hun bruger til stadighed mere, end aftalen er.

Før jeg lavede kontrakten brugte hun omkring 13 kg wrap om dagen, selvom jeg havde sagt, der kun var 10 kg inkl.

Nu har jeg lavet kontrakt for 3 uger siden, og hun bruger stadig for meget.

Fej som jeg er, har jeg nu 2 dage vejet hendes stråfoder efter, da jeg syntes det så temmelig voldsomt ud, det hesten havde fået, og ganske rigtigt - 9 kg wrap OG 2½ kg hø får den, og hun har ikke sagt en lyd om at den får så meget. Ved godt det kun er ca. 50,- kr det drejer sig om pr. måned, men er det mig, der er ensig og ser I andre gennem fingre med sådan noget??

Hun er i forvejen ikke den mest hjælpsomme, går gerne forbi et tomt vandkar, fejer kun staldgangen foran sin egen boks osv.

Da hendes hest havde leget med vandkoppen og oversvømmet hele boksen, sagde jeg hun bare kunne tage 2 pakker spåner, hun valgte så at tage 3 pakker, og hendes hest stod næsten en halv meter over de andre fordi der var så mange spåner i boksen.

Der havde jeg så fat i hende og sagde, at jeg synes hun var lidt fræk at udnytte vi betalte hende en ny bund fordi HENDES hest legede med vandet.

Jeg synes, jeg kan tilbyde gode forhold til en god pris, men jeg gider heller ikke være til grin, for det er bestemt ikke noget man bliver rig af dette her. Men jeg synes det er rart med lidt selskab i stalden, og det er grunden til jeg overhovedet gider have nogle rendende her i tide og utide, men jeg har det også sådan, at hvis hun hele tiden skal gå over min grænse, gider jeg ikke have hende her.

Så kære tøser, hvordan ville I gribe dette an?

Mange hilsner

Sofie

Oldenborg heste er bare det bedste

Venter føl efter Sanddallunds Coney/Milan af Kloster primo maj 2010- til salg hvis hingst

0
0
Svar på denne tråd

Din stald dine regler.
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 21:27

du e rnød til at være ærlig og sige fra.

Fortæl at det fra nu af, er dig og kun dig der vejer wrap af og stiller til dem. Kan hun ikke lade være med at tage mere, ja så er det op med penge pungen.

IMC

EN RIDEKLUB FOR ALLE

http://www.glhrk.dk/

0
0
Svar på denne tråd

opstalder
Forfatter: 
Dato:  19-03-2010 22:10

Ja, det er bestemt svært at holde hest til de penge din opstalder giver hver måned og jeg synes helt sikkert at du er i din gode ret til at sige fra overfor hendes "overforbrug" - det går jo i sidste ende din økonomi hun tærer på.

Selvfølgelig skal hesten have det at spise den har brug for og 10 kg dagligt synes jeg er meget meget fair som udgangspunkt. Hvis hesten har brug for mere hø/wrap, så må ejeren jo købe extra, ligesom mange andre på ridesteder gør.

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig!
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 00:33

Er helt enig med Jessie! Og hvis hun skulle nægte at gøre det... ja så må det vel ende med at smide hende ud. Man kan jo ikke ha' at folk går rundt og "stjæler"... Hvis man kan kalde det, det. ;)

0
0
Svar på denne tråd

Enig..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 14:52

Jeg er enig i de andre der har svaret til nu.

Jeg står selv og beregner på udgifter på hest lige nu, for jeg har flere der har spurgt ind til hvad jeg skal have for en opstaldning.

Det er absolut ikke gratis at holde hest og det er ikke dig der skal betale for hendes.

Jeg har beregnet fri wrap/hø på folden og så skal jeg vel have vejet det "mål" jeg har afset til boksforbrug.

Jeg har overvejet, at det kun er mig der tager til boksene og stiller klar, for så kan jeg være ret sikker på der ikke bliver overforbrugt.

Det er det samme med strøelse, her i stalden hedder det træpiller og der vil følge 4 x 15 kg (4 sække) med om måneden, der ud over koster det ekstra. Så kommer indehaveren af bokssvin og vandsvin selv til at betale for rodet

Specielt fordi i har en kontrakt hvori der står hvor meget der indgår i lejebeløbet, så er det ikke acceptabelt at der bliver taget mere. Det er jo rent faktisk tyveri som Meefyou ?Jack? nævner det.

Påtal det over for den pågældende lejer og bliver det ikke rettet, så må du enten indføre at KUN du tildeler grovfoder, ellers må hun vel ud. Det kan ikke være rigtigt at du skal betale for hendes hest (og kan ikke se hvorfor du skulle give en helt ny bund til hendes boks fordi hendes hest leger med vandet! Men meget flot af dig )

Kan godt følge dig i, at det er rart at have selskab i stalden, men derfor kan det stadig ikke være rigtigt at du skal betale for andres heste.

Mange venlige hilsner

Tine, Stald ES

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 15:00

Tak for alle jeres svar:o).

Det er rart at høre jeg ikke er den eneste, der IKKE synes det er iorden at "tage af kassen", selvom det ikke er de store mængder. Men det løber altså bare op.

Jeg har påtalt det for hende idag, og hun sagde så, at hun "skam havde tænkt sig at betale for det hun tog ekstra", men jeg tror nu bare ikke hun havde tænkt sig at fortælle det, hvis jeg ikke lige havde opdaget det.

Tror, jeg er kommet frem til med mig selv, at hvis hun bliver ved at gå over grænsen rent forbrugsmæssigt, må hun finde et andet sted til sin hest.

Jeg har heste og er i stalden fordi jeg synes det er rart, og jeg stresser af og lader op.

Derfor gider jeg ikke og gå rundt som en bedre "bussemand" og irettesætte hende fordi hun åbenbart ikke kan læse/forstå en konntrakt.

Mange hilsner

Sofie

Venter føl efter Sanddallunds Coney/Milan af Kloster primo maj 2010- til salg hvis hingst

0
0
Svar på denne tråd

en skrive på seddel
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 12:46

Hej

Jeg tænkte at en skrive på seddel måske kunne være en idé.

Hav den hængende et tilgængeligt sted. Skriv på hver dag, hvad der bliver taget og afregn, når måneden er omme.

Det kan sagtens indføres uden at folk, bliver fornærmet og ingen skal huske en måned tilbage, hvad det nu lige var forbruget var.

At du så måske tager en stikprøve hist og pist er vel ok.

Vh Vibeke

0
0
Svar på denne tråd

afregning
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 22:28

her hos os betaler man for alt sit forbrug, træpiller tørv halm vrap,

der bliver hver uge sat en seddel op, hver boks har et felt, nedenunder hænger vægten

Alle kan se hvad alle bruger, jeg tror ikke der er nogen der snyder,

de vejer wrap op i ikea poser, som vi sender over i boksen morgen og nat.

Fordelen ved at man betaler for eget forbrug er at jeg ikke skal gå og ærgre mig over at hestene vader i vrap, der kommer rent halm på møddingen osv

Ulempen, der er et regnskab hver måned.

Og pensionærerne kan købe sit eget hø/vrap hvis de ikke syntes om kvaliteten, og iøvrigt er mange heste ikke så krævende når det er egenbetaling,

Alle hos os er glad for denne ordning, hilsen Birgit

Nordmarksgårdens hestepesion

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 08:08

Det lyder som en rigtig god idé med sådan en liste.

Så er der heller ikke nogle, der glemmer at give besked, hvis de en dag lige tager lidt ekstra, hvis fx. hesten er inde.

Vi vejer også af i Ikea-poser, så det er nemt:-).

Har I lavet et felt med dato, så de kan skrive hver dag, eller er det uge-regnskab, I kører med?

Jeg vil helst undgå at skulle veje af til alle hestene hver dag, synes der går rigtig meget tid med det, så hvis det fungerer andre steder med en liste over forbruget, så må det også gøre det her, jeg har trodsalt kun 2 opstaldere:o).

Mange hilsner

Sofie

0
0
Svar på denne tråd

hvermandag
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 08:59

hver mandag kommer der en ny seddel op

den er delt ind i dage og

der er en rubrik til halm en til træpiller og en til vrap.

op til den første laver jeg en udregning som de så lige selv skal tjekke det det sætter de så ind på kontoen.

jeg afregner altid så det er hele uger

,iøvrigt er det også smart hvis en pensiornær glemt at sætte vrap frem så kan vi lige se hvad den plejer at få. birgit

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 17:14

Hvad med at give hende rådighed over en mdr´s høforbrug? Så hvis hun bruger for meget, så er der ikke til hele måneden, og så kan hun kontakte dig hvis hun mangler, Så har du styr på hvad hun tager.Og så lære hun også at admistrere det bedre (lidt ligesom et budget)

Denne ide fungere dog kun, hvis hun ikke "kommer til" at "låne" hø fra de andre.

Mørke brunt hingst-føl efter Sunset hit mf. Heslegård´s Louis mmf. Lebensmann tilsalg.

0
0
Svar på denne tråd

frit forbrug = betale mere
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 17:51

Hej ;-)

ved godt du skriver at du lige har sat lejen op , men alternativt kunne du sætte hendes leje mere op og så kan hun bare tage wrap så er der ingen som går og er bitter eller har dårlig smag i munden ;-) så tag en snak med hende om evt. at sætte hendes leje op med 200 kr det er jo stadig billigt kontra så mange andre steder.

håber det hele falder på plads for jer.

mvh. Loa

håb

0
0
Svar på denne tråd

frit forbrug
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 19:59

Jeg ville sige til lejer om det ikke var en ide at finde ud af en pris alt inklusiv, og så kunne hun tage det hø og wrap hun skulle bruge. Lejer slipper for at"huske" på hvad hun tager, og du slipper for at bekymre dig over om hun tager for meget.

win - win.

15/12-09 kl. 20:10.... Tage .... Nu med vinger. Dit liv var alt for kort.

0
0
Svar på denne tråd

Livet er for kort til negative tanker
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 21:14

Hej

Som du beskrive situationen - vil jeg hæve lejen til det dobbelte med henvisning til at hun ikke overholder kontrakten. acceptere hun ikke dette - må hun finde et andet sted.

Det kan ikke være meningen - at fremmede heste der opstaldes meget billigt - skal give hovedbrud og negative tanker.

Jeg tror ikke der findes andre steder der er billigere.

hilsen per t

0
0
Svar på denne tråd

Lyder ellers som
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 22:10

super forhold i har :-)

Forstår ikke at man kan være sig selv bekendt at tage mere uden at holde styr på det og fortælle dig hvad man har brugt ekstra :-(

Dem der siger at det er en ide med at alt er for egen regning, det har jeg så også set rigtig dårlige eksempler på, for så mener nogle ligepludseligt at deres store hest godt kan klare sig med 3-4 kg wrap :-(

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

hvad er nok
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 13:54

Du har måske ret i at nogen så vil fodre med mindre end hvis det er med i lejen,

Men der stilles meget store krav når det er med i lejen.

Da vi mener de pensionære vi tager ind er voksne og ansvarsfulde, har vi tillid til at de forde deres heste forsvarligt.

Men hvorfor skal de pensionære der ikke bruger 15 kg.dagligt betale for dem der bruger det.

Krybbefoder bestemmer de jo også selv.

Iøvrigt ser vi til hestene hver dag og kan se hvis en hest mistrives.

Hilsen Birgit

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 14:08

Det ER en rigtig svær balancegang med det grovfoder.

Min overbevisning er jo, at de skal have så meget som muligt, men jeg er simpelthen blevet nødt til at sætte et max. på (som iøvrigt er indenfor den anbefalede mængde på 1½ pct. af hestens kropsvægt for wrap), udelukkende pga. den ene pensionær misbrugte det. Gav hesten så store mængder, at den ikke kunne æde sig igennem det, og kørte så de tiloversblevne mange kg på møddingen hver eneste dag.

De fleste andre ville nok tage til efterretning, at hesten levnede så store mængder hver dag, og tildele mindre - men nej, ikke her:o(.

Lige nu er jeg lidt afventende i forhold til hende. Hun ved jeg har tjekket hendes forbrug, så jeg går udfra hun afregner merforbruget her til den 1., ellers prøver jeg med en liste til at notere forbruget på, som foreslået her, og hvis det også kikser, tja, så er der vel kun én løsning tilbage - ud af vagten!

Mange hilsner

Sofie

0
0
Svar på denne tråd

Du kan tildele wrappen..
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 14:56

Kære trådstarter

Har fulgt med i din tråd og dit dilemma. Har selv en lille hestepension, hvor vi efter forskellige wrap-metoder er endt op med, at jeg udmåler og tildeler de kilo wrap til hestene, som er aftalt, hos os får de 8 kilo med i prisen.

Tidligere har vi også ladet folk selv tage wrap til hestene, men vi erfarede også, at det løb helt løbsk, så det stoppede vi igen...

Ved godt det giver ekstra arbejde til dig, men det sparer dig så også for alle ærgelserne...

Venlig hilsen

Helle

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 10:59

Vi vejer af til hestene, vi har en vægt og en ikea pose. Der står på en seddel hvad de forskellige heste skal have.Når man så har stald dag bliver man ikke i tvivl.

De får tørt hø på foldene og det er os der giver dette.

Hos os er der kun voksne, sociale og ikke mindst venlige mennesker der passer godt sammen med os og den måde vi er på - for der er ikke noget mere surt end hvis man går og bliver sur, irreteret eller ked af det i ens eget hjem.

Ingen tjener på at have heste i pension hvis du tager levetiden/afskrivninger på inventaret med så arbejder du nok gratis og derfor SKAL det være hyggeligt.

StaldES: husk at en hest drikker vand for ca. 65 kr om måneden og der er sikkert også en udgift til el :-) det er sådan noget man liiiige glemmer når man ligger budget.

Man skal føle at man kan stole på sine pensionærer - hvis tilliden er brudt er det mega svært at få den igen - dette gælder selvfølgelig begge veje :-)

mvh

MetteH

0
0
Svar på denne tråd

Opdateret ;)
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 22:45

MetteH:

Vi har en post med i regnskabet der hedder el og vand. Men ellers ja, det er ofte en post man glemmer at tænke på.

Rart egentligt at få tal på hvor meget det er i kr. for det har jeg ikke kunnet gøre tidligere.

Er vi heldige, så bliver vores stald og løsdrift bygget om i løbet af sommeren og så kommer der separat måler på, på el og vand til stalden, så det er os hesteejere der kommer til at betale for det vi bruger og ikke mine rare forældre

En anden post jeg har beregnet med, er en mindre post til vedligehold. Af stald/løsdrift, hegn, inventar, ridebane og andre ting/faciliteter.

Igen tak for reminderen - der er mange ting man skal huske at have med når man starter op som udlejer

Mange venlige hilsner

Tine, Stald ES

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider