Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Opdatering: muslingebane!
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 08:37

Ja, som mange ved fik jeg i maj 09 anlagt en muslingebane, nå ja anlagt og anlagt...

Opskriften:

Afmærk området, bestil skallerne og en stor afretter til at køre dem ud med...

Vi smed 3 træk (lastbil med trailer) skaller DIREKTE på vores fantastiske @!#$ ler jord og håbede det bedste...

de første par mdr... var banen dyb, meget dyb... skallerne var hele og de flyttede sig når man trådte ned...

Så fik vi en rendegraver til at køre lidt rundt derude for at hjælpe med at knuse skallerne lidt og få dem pakket lidt...

Så fik vi jo uanede mængder regn umiddelbart efter og vi lukkede banen for ridning da vi lavede frygtelig store huller...

Så nåede vi septeber, banen er nu fuldt ridbar bortset fra ca 15 m i den ene ende der stadig var lidt dyb pga. lidt hældning på banen.

Siden da har banen været fuldt ridbar, også i regn, frost osv...

vedligeholdet består i en overkørsel med planer hver 3-4 uge og et minimalt hovslag skrabning...

bunden er fast og fjedrende som jeg godt kan lide ne bane og især spring bane er.

mvh Lykke.

Mvh. Lykke

STUTTERI GRANGAARDEN

staldgrangaarden.dk

Vi avler fremtidens heste!

0
0
Svar på denne tråd

Bane.....
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 18:26

Hej Lykke

Dejligt med endnu en succeshistorie om en nem bane, lavet på lerjord.

Må jeg spørge dig hvad I gav for sådan en bane alt i alt?

Skriv gerne PB, hvis du ikke vil ud med det offentligt ;-)

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

Spændende opdatering
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 21:39

Hej

Spændende tråd. Jeg har nemlig også *! lerjord. Og vil gerne lave en billig bane. Jeg er også meget interesseret i at høre prisen.

Hvis det er ok :-)Hvor du bestilte muslingskallerne henne. Slider de meget på hovene? Og skærer de meget?

HILSEN JOAN

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 07:09

Jeg synes slet ikke der skærer, jo de kan da ligge uheldigt med en spids opad og hvis du så lander med bare arme så gør det da nas, men ellers ikke, hovene har jeg ikke opdaget nogen ændring ved...

bestilte hos bejstrup maskinstation... prisen er hemmelig da jeg fik et godt tilbud, snak selv med dem... dertil kommer pris for afrettelse af banen før og efter muslinger.

Mvh. Lykke

STUTTERI GRANGAARDEN

staldgrangaarden.dk

Vi avler fremtidens heste!

0
0
Svar på denne tråd

ridebane
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 12:38

Jeg har aldrig set sådan en bane!

Har du ikke et billede af banen du kan vise?

Christine

Stald Granly fjordheste

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 19:03

Jo så snart sneen er væk kan jeg tage nogle.

Mvh. Lykke

STUTTERI GRANGAARDEN

staldgrangaarden.dk

Vi avler fremtidens springheste!

0
0
Svar på denne tråd

på plads?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 12:53

Hvis jeg forstå dit indlæg ret, så har i ikke gravet noget jord af... ?

Kørt mange skaller på (er der kort eller lang bane?), har i nogle kanter på banen for at holde dem inde på plads?

Mvh. Maya c")

Halm sælges: 100kr pr stor rundballe.

Siloer gives væk for nedtagning.

OPSTALDNING TILBYDES FRA EFTERÅRET!!!! Postnr. 4293 Dianalund

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 17:50

Nej der er ikke gravet af, men RETTET af, så banen var i vatter..

der er sveller hele vejen rundt til at holde på muslingerne.

Mvh. Lykke

STUTTERI GRANGAARDEN

staldgrangaarden.dk

Vi avler fremtidens springheste!

0
0
Svar på denne tråd

muslinge skaller
Forfatter: 
Dato:  11-02-2010 09:41

Hej,

Jeg har også muslinge bane. Den er lavet ved at vi skrabte græsset af (kun lige græs og rødder), og smed 15 - 20 cm skaller på. De blev stampet godt, så de pakkede helt sammen og blev hårde. Her ovenpå har vi så kørt 5 cm vasket sand, for at det ikke slider på hovene og larmer (men man kan sagtens ride i skallerne).

Vi har af flere omgange købt gennem Fredsø vognmands forretning;

www.fredsoe.com/ index.php?option=com_c...&Itemid=21

Her bruges skallerne også ved alle hegns åbninger, da de dræner vand og mudder væk. Derudover på stier og pladser, hvor vi tidligere havde problemer med vand og mudder.

- Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hvilke muslinger
Forfatter: 
Dato:  11-02-2010 19:55

Er det blåmuslinger vi snakker om?

Lene har du også lerjhord?

HILSEN JOAN

Græsning tilbydes fra 1 Juni på Fyn

evt. med opstaldning til vinter

0
0
Svar på denne tråd

muslinger
Forfatter: 
Dato:  12-02-2010 09:57

Hej,

Ja det er blå muslinger vi snakker om ;o)

Nej jeg har sand jord, men min veninde bor ved en gammel ler grav, og der er virkelig LER jord. Hun har også skaller (dog uden top lad i sand).

Men det omkr baner er jo så svært, og fuld afhængig af bunden under, så jeg kan kun fortælle om mine erfaringer.

Mvh Lene

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-02-2010 10:13

Lugter det meget med de skaller?

http://dphorses.webs.com/

Shulay Gold Rush og Moonhaze Silver Spiral står til avlstjeneste i sæsonen 2010.

0
0
Svar på denne tråd

Skaller
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 22:40

Søger med lys og lygte efter skaller på sjælland, nogle der kan hjælpe??

Kan i oplyse en ca pris pr. m3 uden transport, den vil jo være meget indviduel, og hvor mange cm har i lagt på??

Hilsen Karina

Ny hjemmeside: http://stald-birch.dk/

Prima wrap sælges m. analyse

0
0
Svar på denne tråd

sjælland
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 11:35

disse skaller kan kun købes i Jylland, men kan transporteres til sjælland

de baner jeg har set lugter fælt den første periode dvs de skal ligesom "vaskes rene" for havlugt for de er lugtneutrale.

karina

0
0
Svar på denne tråd

SKaller
Forfatter: 
Dato:  20-02-2010 14:34

Er desværre også kommet frem til at de skal transporteres fra nordjylland. Det gør prisen noget mere pebret. Er lige gået i tænkeboks omkring hvad vi så gør!!

Hvem der bare vandt i LOTTO idag ;o)

Hilsen Karina

Ny hjemmeside: http://stald-birch.dk/

Prima wrap sælges m. analyse

0
0
Svar på denne tråd

Skaller og lerjord
Forfatter: 
Dato:  21-04-2010 11:25

er altså ikke altid en succes

Jeg havde en ridebane som skulle renoveres i 2006. Mit problem var, at banen var for våd og blød pga MEGET leret jord i regnvejrsperioder og når banen endeligt tørrede op blev banen for hård.

Jeg fik anbefalet at anvende skaller af flere og jeg kontaktede derfor Fredsøe. Her fik jeg oplyst, at skallerne kunne fungere som bære og ridelag, således at banen kunne bruges i en væsentligt større andel af året end jeg tidligere havde brugt den.

Desværre blev min erfaring, at skallerne slet ikke fungerede på vores meget lerede jord. Skallerne fungerede ikke som bærelag og når lerjorden var våd blev banen fyldt af huller efter hestene pga skallerne gav efter, når hesten gik på banen - og dette trods et lag af knuste skaller på 20-25 cm. Fredsøe rådede mig hele tiden til at supplere op, da laget tykkelse måtte være årsagen til at hestene lav huller. Derfor havde vi til sidst et lag af 20-25 cm - men skallerne kom aldrig til at fungere. Dette projekt kostede mig 40.000 i indkøb af skaller

Så min erfaring er, at skaller kun kan fungere optimalt, hvis du i forvejen har en ridebane med et fornuftigt bærelag, hvor der ikke skabes huller, når hesten går på banen.

Siden har jeg renoveret banen med nye dræn / spulebrønde og et bærelag bestående af 20 cm stenkulsslagger og et ridelag bestående af grus og vedflis. Denne bane fugerer upåklageligt og der står aldrig vand på banen.

Jeg valgte stenkulsslagger fremfor knust tegl / brokker, da jeg så undgår, at banen med tiden bliver fyldt med sten.

0
0
Svar på denne tråd

Dræn osv.?
Forfatter: 
Dato:  28-04-2010 13:45

Heidi:

Hvor stor er din bane og hvor mange penge har den kostet dig?

Jeg skal have anlagt en helt ny bane, og den bedste beliggenhed på grunden er selvfølgelig et sted med blød og våd lerjord. :(

Vil meget gerne høre præcis hvad i har gjort ved jeres bane, gerne skåret helt ud i pap. :)

0
0
Svar på denne tråd

ridebaner
Forfatter: 
Dato:  28-04-2010 16:55

Jeg bor på Sjælland. Jeg har ridebane at strandsand lagt direkte ovenpå lerjord med græs på. Jernbanesveller omkring til at holde på sandet. Min bane er 25 x 55 meter. Sandet kostede i anlæggelse 15.000 kr + moms. og 3 år efter et træk til påfyld. Vi retter banen af med en planharve uden at gå for dybt. Ja der står vand på banen når det regner meget, men hestene går ikke igennem, og mine heste lærer så også at arbejde sélvom det plasker omkring dem. Vi er ikke så mange der rider, ved ikke om den holder hvis 15 ryttere red hver dag.

Tinker altid tinker
0
0
Svar på denne tråd

Lyngvang
Forfatter: 
Dato:  02-05-2010 18:56

Hej

Min bane er 20x60

Vi startede med at lægge nye dræn - der blev lagt 4 stks på langs af banen med det korrekte fald. Drænene leder vandet hen til enden af ridebanen, hvor der blev etalberet spulebrønde, så drænene kan spules, hvis de stopper. Vandet fra spulebrøndene ledes op til et markhul..sikkert en gammel mervelgrav.

Omkring drænene fyldte vi op med nogle af de knuste muslingeskaller som jeg jo havde så rigeligt af, her kan man også bruge sten / ral eller lignende. Herefter kørte vi med traktor frem og tilbage oven i skallerne for at trykke dem helt til, så det ikke ville synke yderligere. Bruger du sten skal du have fyldt noget materiale i så der ikke er mulighed for, at din bane senere sætter sig i drænrenderne.

Oven på dette blev der lagt 20-25 cm stenkulsslagger som bærelag. Slaggerne kan opsuge enorme store mængder vand og banen står aldrig under vand. Samtidig bærer slaggerne enormt og kan tåle tunge køretøjer uden, at laget "gir" sig.

Slaggerne blev lagt jævnt ud med en gravko, planeret med en baneplaner og herefter vibreret sammen. Herudover har vi også kørt rigtigt mange omgange med traktor, så det kunne sætte sig inden ridelaget kom på.

Vi lod banen stå en regnperiode inden toplaget kom på. Slaggerne sætter sig nemlig endnu bedre, når de er våde. Herefter kørte vi igen og igen på banen og planerede og planerede.

Som toplag blev der herefter lagt 7 cm grus + 3 cm vedflis.

Vi fik så suppleret vedflisen op sidste år.

Ulempe ved slagger er prisen - det er kun miljøgodkendte slagger, der må lægges under åben himmel og de er dyre..

Dernæst støver de, når de bliver tørre, det varer dog længere end de traditionelle baner, da slaggerne holder på vandet. Men når først den støver er det ikke festligt, da støvet er mørkegråt, når først toplag og slagger er blevet blandet. I år skal jeg nok have fundet ud af noget med vanding af banen, hvis vi får en lige så tør sommer som sidste år.

Et alternativ til slagger kunne være knust tegl som bærelag, som så lukkes af med 10 cm stenmel som vibreres godt. Herefter kan der pålægges ridelag. Ulempen med knust tegl er, at det med tiden vil arbejde sig opad.

Banen kostede ca. 70.000 til materialer og hjælp fra en "orange" entreprenør som lavede dræn, spulebrønde og lagde slagger på banen. (han lagde også muslinger på og tog dem af igen...dette er ikke medregnet i ovenstående).

Vi sørgede selv for at planere slaggerne og vibrere dem. Ligesom vi selv pålagde toplaget..først grus...planeret med baneplaneren - dernæst vedflis lagt i bunker på banen og derefter planeret ud af 4 personer med hver sin rive...hold op hvor var vi trætte.

Det skal siges, at jeg fik en favorabel aftale vedr. slagger, de var lidt billigere end ved andre vognmænd. Så det kan godt svare sig at ringe rundt. Det er ikke ret mange steder, de kan skaffe stenkulsslagger...så det er ofte transporten, der bliver voldsom dyr.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider