Hej
Min bane er 20x60
Vi startede med at lægge nye dræn - der blev lagt 4 stks på langs af banen med det korrekte fald. Drænene leder vandet hen til enden af ridebanen, hvor der blev etalberet spulebrønde, så drænene kan spules, hvis de stopper. Vandet fra spulebrøndene ledes op til et markhul..sikkert en gammel mervelgrav.
Omkring drænene fyldte vi op med nogle af de knuste muslingeskaller som jeg jo havde så rigeligt af, her kan man også bruge sten / ral eller lignende. Herefter kørte vi med traktor frem og tilbage oven i skallerne for at trykke dem helt til, så det ikke ville synke yderligere. Bruger du sten skal du have fyldt noget materiale i så der ikke er mulighed for, at din bane senere sætter sig i drænrenderne.
Oven på dette blev der lagt 20-25 cm stenkulsslagger som bærelag. Slaggerne kan opsuge enorme store mængder vand og banen står aldrig under vand. Samtidig bærer slaggerne enormt og kan tåle tunge køretøjer uden, at laget "gir" sig.
Slaggerne blev lagt jævnt ud med en gravko, planeret med en baneplaner og herefter vibreret sammen. Herudover har vi også kørt rigtigt mange omgange med traktor, så det kunne sætte sig inden ridelaget kom på.
Vi lod banen stå en regnperiode inden toplaget kom på. Slaggerne sætter sig nemlig endnu bedre, når de er våde. Herefter kørte vi igen og igen på banen og planerede og planerede.
Som toplag blev der herefter lagt 7 cm grus + 3 cm vedflis.
Vi fik så suppleret vedflisen op sidste år.
Ulempe ved slagger er prisen - det er kun miljøgodkendte slagger, der må lægges under åben himmel og de er dyre..
Dernæst støver de, når de bliver tørre, det varer dog længere end de traditionelle baner, da slaggerne holder på vandet. Men når først den støver er det ikke festligt, da støvet er mørkegråt, når først toplag og slagger er blevet blandet. I år skal jeg nok have fundet ud af noget med vanding af banen, hvis vi får en lige så tør sommer som sidste år.
Et alternativ til slagger kunne være knust tegl som bærelag, som så lukkes af med 10 cm stenmel som vibreres godt. Herefter kan der pålægges ridelag. Ulempen med knust tegl er, at det med tiden vil arbejde sig opad.
Banen kostede ca. 70.000 til materialer og hjælp fra en "orange" entreprenør som lavede dræn, spulebrønde og lagde slagger på banen. (han lagde også muslinger på og tog dem af igen...dette er ikke medregnet i ovenstående).
Vi sørgede selv for at planere slaggerne og vibrere dem. Ligesom vi selv pålagde toplaget..først grus...planeret med baneplaneren - dernæst vedflis lagt i bunker på banen og derefter planeret ud af 4 personer med hver sin rive...hold op hvor var vi trætte.
Det skal siges, at jeg fik en favorabel aftale vedr. slagger, de var lidt billigere end ved andre vognmænd. Så det kan godt svare sig at ringe rundt. Det er ikke ret mange steder, de kan skaffe stenkulsslagger...så det er ofte transporten, der bliver voldsom dyr.