Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Leje af stald selvom jeg bor der?
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 10:45
Min kæreste og jeg bor sammen på en ejensom, som han ejer. Vi har været kærester i 16 år, men er ikke gift.

Planen har længe været, at jeg fra sommeren 2007 skal have mit gamle hoppedyr hjem på pension (sammen med 1-2 andre heste) og en nye ridehest skal så overtage hendes boks på rideskolen.

Min kæreste snakkede her den anden dag med en, som arbejder på skatteforvaltningen - og han fortæller, at selvom jeg også bor på ejendommen og betaler halvdelen af udgifterne, så kan jeg ikke bare bruge stalden/markerne til hesten - jeg skal betale en leje for stald/marker!?

Er her andre, som kender mere til det - og som evt. selv er i samme situation? :-(

Jeg må indrømme, at det syntes jeg er helt hen i vejret... Havde vi været gift var der ingen problemer, men det er vi nu engang ikke.

Hvis kæresten står som ejer af hestene er der heller ingen problemer... Helt ærligt! (n)

Jannie

www.nokke.dk
[ webdesign og grafisk arbejde ]

Min hest har selvfølgelig sit eget website

www.cherocco.nokke.dk
0
0
Svar på denne tråd

Pension
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 11:03

Jeg vil tro ud af det du har skrevet ovenfor, at det som ham i Skatteforvaltningen har ment er at: Hvis I skal have pension på ejendommen, altså modtage penge fra andre opstaldere, så skal du også, også selvom at I begge to deler udgiften for din hests opstaldning på kærestens ejendom.

Samtidigt så vil I også skulle have et CVR-nr.

Også er der alle driftsmidlerne, traktor osv. som skal flyttes over i "pensions-firmaet", indkøb af foder, hø, halm, etc som skal indgå med bilag i "firmaet" det er altså ikke lutter lagkage at begynde på... ½-årlige momsregnskaber, regnskaber til Revisor osv.

Skattevæsenet vil have deres bid af kagen, så hvert lille strå halm som du måske tjener penge på via pensions-delen, bliver beskattet

For nemhedens skyld... med mindre det er af økonomiske grunde, at I virkelig ønsker pensionærer i stalden, så vil det smarteste da bare være at købe et par selskabs-shetlændere til din hest når den kommer hjem.

God vind - og det er så dejligt at have hesten hjemme Glæd dig.

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 11:13
Jeg har ikke skrevet noget om, at der skal være pension... det skal der ikke ;-)

Min kæreste er momsreg., laver regnskaber o.s.v. p.g.a. landbruget, han har 30 ha jord - MEN - han skal slet slet ikke bruge penge på hverken halm, foder, hø eller lign. - da det står for min egen regning = mine heste.

Jeg vil ikke have nogle små ponyer til selskabsheste, så kan jeg bøvle med forfangenhed og lign. så hellere nogle "brugbare" heste, som f.eks. plage/ungheste.

Min kæreste får ingen økonomiske udgifter til hestene. Jeg får 3,3 ha til marker (de hektar kan han af gode grunde ikke dyrke med korn) og det er det.

Jannie

www.nokke.dk

www.cherocco.nokke.dk
0
0
Svar på denne tråd

Firma og privat
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 11:23

Hej Jannie.

.

Hmmm...jah, jeg kan kun sammenligne med vores drift herhjemme...vi udlejer boxe, og er momsregistreret som firma til dette - alt går efter bogen her .

Og dvs. at ALT forbrug til mine private heste køres HELT UDENOM regnskabet vedr. stalden - jeg betaler alt til dem af min private lomme, KUN udgifter til pensionærerne køres over firmaet.

.

Din situation lyder lidt spøjs... ...jeg tror jeg ville tage ind på skatteforvaltningen og få en god snak med dem - du virker som om du gerne vil gøre "tingene efter bogen" - og så er det netop om at få startet helt rigtigt også jo.

.

Stald Skovvang, 8370 Hadsten

* mellem Århus og Randers *

Fuld sommergræs - box - stor skov - ridebane

Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan ikke forstå
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 11:31
hvorfor det skal være så besværligt, når jeg blot ønsker at have mine heste hjemme på gården?

Jeg kan sagtens følge det, hvis jeg ville leje bokse ud - men det er ikke meningen. Min kæreste vil prøve at få en snak med evt. hans revisor, han kan måske afklare det for os.

Jannie

www.nokke.dk

www.cherocco.nokke.dk
0
0
Svar på denne tråd

Det er en jungel
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 12:15

du har bevæget dig ud i.

Min kæreste bliver beskattet ca 2100 kr pr år pr hest der står her.

Han er også moms-registreret, og det er noget med at han kunne tjene penge på kornet i stedet at have havrecyklerne rendene rundt.

Men jeg giver altså ikke staldleje, men vi vidste det faktisk heller ikke før vores regnskabføre sagde det.

Tror du ikke at det er noget der er blevet misforstået?

MVH Vibeke

Egeskovgård

0
0
Svar på denne tråd

privat
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 12:29

Min mands landbrug er også momsregistreret.

Vi har en statsautoriseret revisor til at lave vores regnskab.

Han opgiver hvert år som "privat andel af hestehold" et beløb, som vi så bliver beskattet af. Vi bliver også beskattet for "privat forbrug af egne produkter" d.v.s. den kvie, der ryger i fryseren.

Det er fordi vi bl.a. sparer momsen på indkøb af hø til hestene og ikke betaler opstaldning i de bygninger, som vi kan få refunderet momsen for ved reparationer.

Foder køber jeg selv privat uden at trække momsen fra.

Jeg kan ikke huske præcis, hvor meget det drejer sig om; men det er ikke vildt meget.

vh Elisabeth

Sommerhus på Fanø udlejes - ta' evt. hesten med og rid tur på stranden.
0
0
Svar på denne tråd

Vibeke...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 12:45
Du skriver:

...jeg giver altså ikke staldleje, men vi vidste det faktisk heller ikke før vores regnskabføre sagde det.

Hvad vidste i ikke? At du skulle/skal betale staldleje?

Jannie

www.nokke.dk

www.cherocco.nokke.dk
0
0
Svar på denne tråd

ElisbethBJ
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 12:48
Min kærestes landbrug er også momsregistreret og han har også revisor til at lave regnskab.

Men hvorfor skulle min kæreste opgive et beløb som "privat andel af hestehold", hvis han ikke har heste???

Det er jo mig der har heste - ikke kæresten ;-)

Der vil jo f.eks. ikke blive sparet momsen på indkøb af hø, eftersom jeg selv køber det.

Jannie

www.nokke.dk

www.cherocco.nokke.dk
0
0
Svar på denne tråd

Hej Jannie
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 12:55

Kan godt se nu, at det lyder underligt.

Det jeg mente var, at vi ikke var klar over at han blev beskattet af at jeg har heste.

Det var det jeg mente.

Og nej, jeg betaler ikke staldleje. Men jeg ved at han skulle opgive om han brugte stalden privat eller erhvervsmæssigt.

Men jeg synes at det er et virvar af regler, så håber at i finder ud af det.

MVH Vibeke

Egeskovgård

0
0
Svar på denne tråd

Driftsbygninger
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 14:53

Hej Jannie

Jeg tror at dit problem ligger i at bygningerne på din kærestes gård er driftsbygninger. De må derfor kun bruges i forbindelse med landbrugsdriften. Der må ikke engang stå en privat bil i garage i dem, hvis det skal være helt efter bogen.

Derfor skal du leje staldplads og evt. marker.

Forhør nærmere hos Jeres revisoer. Det er alligevel ham der skal forsvare Jer hvis der bliver problemer med skattevæsnet.

Mvh Helle

SeletøjsSalg - Seriøs og kvalificeret vejledning i køreudstyr. Speciale i små størrelser både inden for kørsel og andet shetlænder udstyr. Tlf.: 86 46 60 93.
0
0
Svar på denne tråd

Nemlig fordi det er
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 19:45

Driftsbygninger, altså han afskriver på bygningen.

Af skattemæssige årsager.

Her har vi undladt at afskrive den bygning jeg har stald i.

Og så er man over det.

Og hestene er ikke skrevet ind i noget regnskab så intet foder kan trækkes fra, men nu køber jeg heller ikke foder med moms :-)

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Driftsbygninger
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 23:33

Hej Jannie og Illum

Man kan godt have driftsbygninger, uden at afskrive på dem. Det er et valg.

Er det en driftsbygning kan udgifter til f.eks. vedligeholdelse og momsen af alle udgifter trækkes fra i regnskabet alligevel, da det er en nødvendighed for at drive landbrugt, at man har disse bygninger til rådighed. Derfor kan de ikke også bruges til private formål (heste), og det er jo egentlig rimeligt nok. Så enten da tages en bygning ud af regnskabet, og overgår til privat - og dermed også udgifterne - eller du lejer lokaler med moms til dine heste.

Mon ikke at du og din kæreste kan blive enige om en rimelig husleje? Men den skal jo ikke kun være på 1 kr pr. måned, det er jo oplagt symbolsk.

Mvh Helle

SeletøjsSalg - Seriøs og kvalificeret vejledning i køreudstyr. Speciale i små størrelser både inden for kørsel og andet shetlænder udstyr. Tlf.: 86 46 60 93.
0
0
Svar på denne tråd

Moms staldleje
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 09:12

Hej med jer,

hvorfor snakker I om moms vedr. udlejning af staldplads??

Mig bekendt så er udlejning af staldplads fritaget for moms jf. Momslovens § 13 stk. 1 nr. 8.

Her er et citat fra momsvejledningen vedr. staldplads:

"Udlejning af staldplads er momsfri, uanset om der i forbindelse med udlejningen leveres momspligtige ydelser som f.eks. fodring og pasning af heste".

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Antal heste...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 11:30

Hej Lene.

.

Det må vist komme an på hvor mange heste der er opstaldet , vi udlejer 5 af vore 8 boxe, og vi kan ikke slippe for momsen , vi har gjort det hele fra bogen fra starten af for 3 år siden, og der var der ikke andre muligheder.

.

0
0
Svar på denne tråd

Det er rigtigt...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 12:38

... nok, det Lene skriver.

Moms på udlejning af bokse er momsfrit, eller skulle man måske hellere sige: moms-valg-frit.

Men man gerne opkræve moms ved udlejning, så har man også ret til at fratrække moms ved f.eks. vedligehold.

Hvis man vælger ikke at trække moms ved udlejer, (så kan man jo tillade sig at tage 25% mere) kan man heller ikke fratrække moms på vedligehold.

Der er dog altid moms på salg af foder, pasning af hesten og andre ydelser man evt sælger i forbindelse med opstaldningen.

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Sort...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 14:35

Hmmm...i mine øjne lyder det yderst mystisk...det er bestemt ikke noget vi har hørt tale om da vi startede vores op...vi har rådført os ved de forskellige instanser dengang, og har som sagt gjort det hele efter bogen.

Den paragraf der henvises til synes jeg opfordrer til sort handel...

.

0
0
Svar på denne tråd

Skovvang
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 14:57

Jo den er skam go' nok...

Bare spørg din lokale Told og Skat afdeling!

Det var nemlig også forklaringen jeg fik da jeg spurgte hos Told og Skat i Odense.

Men der er jo heller ikke noget galt i, at du opkræver momsen. Så har du jo mulighed for at trække moms fra, når du f.eks. bygger ny stald, bygger om eller lignende.

Jeg fik forklaringen, at de havde gjort det momsfrit, da de ellers fik for mange, små "hobby-brug" der skulle have mere moms tilbage. Og aldrig kom op på en indtægt der oversteg udgifterne, således, at de evt skulle af med lidt moms!

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

udlejning - moms
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 16:07

Hej igen,

Reglerne er på den måde, at det enten er momspligtig eller momsfritaget!

(undtagelsesvist kan momsregistrerede virksomheder blive frivillig registreret for udlejning af fast ejendom (ML §13 stk. 1 nr. 8) til momsreg. virksomhed, hvis man opfylder kriterier, hvorved at man kan udfakture leje m/moms).

mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 17:41

Okay, Sussie og Lene...det er bare nye toner for mig.

.

Mht. "hobby-brug", som du omtaler, Sussie - så fik vi nemlig i sin tid at vide at kunne forretningen ikke bære, ville man overveje den fremtidige form - de er UTROLIG OBS på mindre heste-pensioner, (som vores også indgår under). Men heldigvis har vi kun haft underskud ét år, og det var pga. lidt højere udgifter til anlæg af vores ridebane, end stalden havde tjent ind.

.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider