Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Hø, der har fået vand - HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 07:46

Vi skulle presse hø, i små baller igår, men blev overrasket af en kæmpe regnbyge. Nu ligger vores hø så er og ret vådt på marken, med en vejrudsigt, der lover regn indtil søndag. Kun idag lover de nogenlunde tørvejr, men er ikke sikker på om det holder..

Så er spørgsmåler så: Kan man lave wraphø af det, når det nu har været tørt og er blevet vådt igen?

Vil gæringsprocessen stadig gå igang, når det nu er "tilført" vand, og ikke fugt i græsset, der gør det vådt? - Og hvor vådt må det være?

Håber der er nogle med mere erfaring end jeg, der kan hjælpe..

På forhånd tak..

Lene

1-års plag efter Colorado/Mantovani/Edinbourgh sælges.

Se præsentation for billeder.

0
0
Svar på denne tråd

Vi fik lavet ...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 08:49

... det ene slet sidste år på næsten den måde...

Planen var at det skulle wrappes.

Vi var dog så uheldige at maskinstationens wrapper gik i stykker. De knoklede ihærdigt på at lave den, og endte med at låne en fra en anden maskinstaiton... Men det tog lige 1½ dag...

Vejret var super godt, og vi kunne bare se på at græsset tørrede mere og mere...

Vores problem var, at vi ikke havde mulighed for at opbevare tørt hø, så vi skulle have det wrappet.

Vi prøvede så at rive det i rimler, så det ikke lå og var spredt for meget ud over marken (så det tørrede). Lige fedt hjalp det: Det var så tørt, at jeg ikke ville have tøvet med at presse det i almindelige baller! Øv..

Nå, da vi bor i en mose, blev det fugtigt i bunden af rimlerne når vi ikke rev dem rundt... Og da maskinstationen endeligt havde fået lånt den anden wrapper kom de ud til os med det samme... Dvs kl. 22.00 om aftenen. Det havde dugget noget, så vi prøvede...

De var færdige kl. 02.00 om natten!!!

Og ballerne blev fine. De gærede fint. Det var da ikke det mest fugtige wrap, men vi havde ikke nogle problemer med hvid-skimmel eller lignende.

Det er ikke helt det samme som hos dig, det ved jeg godt, men jeg tror ikke jeg ville betænke mig... Hvad er alternativet? Det er jo ikke sjovt at skulle brænde alt det "ikke tørre" hø af...

Held og lykke med det.

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Ring til maskin..
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 14:31
Ring til maskinstationen, og hør dem. De ved hvad de har med at gøre, og også om det kan betale sig at wrappe høet nu.
0
0
Svar på denne tråd

Ring til maskin..
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 14:32
Ring til maskinstationen, og hør dem. De ved hvad de har med at gøre, og også om det kan betale sig at wrappe høet nu.
0
0
Svar på denne tråd

Hø ...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 00:03

Der kan sagtens nås at lave godt hø endnu.

Det kræver måske bare en vending eller to mere ...

Et godt råd:

Vend høet en omgang - og snus ...

Hvordan lugter det?

Gnid med fingrene og mærk efter, om det er jordet eller fedtet.

Hvordan virker det??

Lugter det godt - og er dedt fri for "smat" og jord?

Så pres det!

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Er nu presset og pakket
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 09:39

Lige en opdatering..

Jeg fik maskinstationen til at komme tirsdag og samle, presse og pakke det..

Jeg tror det bliver godt nok alligevel, det mente maskinstaionen også.

Tak for rådene..

Lene

1-års plag efter Colorado/Mantovani/Edinbourgh sælges.

Se præsentation for billeder.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider