Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

hvad skal jeg skrive i "staldkontr
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 12:23

Jeg har to ekstra bokse på min ejendom, som jeg lejer lidt ud. Har gennem tiden haft et par forskellige opstaldere, og jeg synes fandme at de alle sammen giver problemer. Nu er jeg simpelthen ved at skrive en "staldkontrakt" så man har tingene på det rene med opstalderen.

Hvad har du taget af forbehold hos dine opstaldere i en kontrakt ? hvad med opsigelsesvarsel, depositum osv osv. Kom gerne med gode råd. Jeg har selvfølgelig lidt dyrtkøbte erfaringer fra tidligere, men der er sikkert mange ting jeg ikke har prøvet endnu.

*Kimmie*

Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

Tilbyder opstaldning i 6690 Gørding skriv en PB

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 12:38

Nu har jeg ikke selv været udlejer, men lejer og selv med kontrakt er der folk der ikke holder aftaler. I mit tilfælde udlejer. Men det er helt bestemt bedre at have en kontrakt end ingen ...

Du kan jo starte med at finde ud af hvilke situationer du gerne vil undgå for fremtiden. Dernæst hvad du generelt ønsker lejeren skal forpligtige sig til (fx. nedfejning af spindelvæv, at staldlejen skal betales senest d. 5. i hver måned, ellers kan du opsige men dags varsel, at i generelt har 1 måneds gensidig opsigelse (som er det normale) etc etc). Hvis du ønsker at lejeren ved lejemålets indgåelse skal erlægge et depositum er det vigtigt at du gør klart i aftalen om det skal gå til at dække lejen den sidste måned, når lejer siger op eller siges op, hvilket kan være meget godt for så kan lejeren fx mere frit flytte sin hest med det samme - der bliver nemt dårlig stemning den sidste tid, når først den ene part har opsagt den anden. Du kan også tilbagebetale det ved fraflytning, så er den normale praksis at boksen skal efterlades i den stand den var da vedkommende kom, for at få udbetalt sit fulde depositum og at det bliver udbetalt til den næste 1. i måneden (hvis man har en måneds opsigelse og opsiger boksen d. 1. august pr. 1. september, så frigives depositummet d. 1. september, hvis alt andet ellers er i orden). Hvis du vælger denne metode er det dog vigtigt at du har pengene altid, til at tilbagebetale et depositum, for det er rent ud sagt møgirriterende at man ikke får det man har krav på tilbage rettidigt. Nu er mit eksempel nok lidt ekstremt, men jeg venter stadig på mit depositum her 3 måneder efter det skulle være udbetalt. Jeg har ikke hørt noget fra vedkommende i ca. 2-2½ måned trods henvendelser og inkassoskrivelse med advarsel om at de ellers vil blive indstævnet. Så nu er sidste vej altså at jeg må indstævne dem.
Dum situation at stå i.

Husk i øvrigt også at tilføje at du ikke påtager dig ansvar for eventuelle skader hesten måtte påføre sig.

En hest er den bedste ven man kan tænke sig!

• Mere personlighed end de fleste mennesker!
  • Tager dig for den du er!
  • Løber ikke med sladder og afbryder dig ikke med "kloge" kommentarer!
  • Giver de bedste kærtegn! ...
0
0
Svar på denne tråd

boksudlejning
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 13:04

nemmere ville være slet ikke at leje ud. så slipper man for alle de problemer.

mvh. ida

Rosenborg dressage

vi gir' den gas!

nu med Sambuca

¤BNSLLS¤

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 13:38

Det er helt sikkert nemmere ikke at leje ud, men nu har jeg pladsen og mangler selskab... så jeg ville gerne se om det kunne lade sig gøre uden problemer..

*Kimmie*

0
0
Svar på denne tråd

Staldkontrakter
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 15:45

Hej.

Hvad jeg i hvert fald har set er vigtigt, er en form for regel der siger

1) hvornår der skal betales (og hvad der sker hvis ikke!)

2) en form for opsigelsesaftale, så det ikke pludselig sker at enten du smider hesten på gaden eller at hesten bliver fjernet midt om natten.

3) hvis muligt en form for regel, der gør at du ikke pludselig står helt alene med lejerens heste. Måske noget med at du skriver hvad du som udlejer forpligter dig til, og hvad ejeren gør.

4) noget om indkøb af foder/fodring, så det er på plads fra starten. Hørte en om lejer der simpelthen ikke fik hø til sine heste og hvor de fik dårligt korn, fordi der intet om det stod.

Ellers er generelle staldregler også godt, men de kan jo skrives på et opslag i stalden, og så kan der evt. henvises til dem i kontrakten?

Til sidst vil jeg sige at en lidt streng og meget konkret kontrakt ikke ville skræmme mig væk fra et udlejningssted - tværtimod! Som lejer kan man virkelig også komme i problemer. Med en god kontrakt ville jeg føle mig sikker :)

- Heidi

- med de dejligste heste: Pingu og Lady -

Kender du fjordhesten Joachim?

www.heste-nettet.dk/forum/7/113323/ 113323/

0
0
Svar på denne tråd

se her
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 20:37

her kan du se min udlejers kontrakt som skal skrives under inden man flytter ind (håber staldejer synes det er ok jeg linker )

www.lundebakkegaardhestecenter.dk/ lundebakkegaard_hestecenter/ kontrakt%20for%20opstaldning.htm

der er desuden lavet et tillæg der omhandler lidt om staldsygdom da de tidligere havde kværke-karentæne(falsk alarm heldigvis), det kan evt. blive lidt problematisk når der skal tilkaldes dyrlæge...hvem skal betale denne hvis der ikke vides af hvem hestene er blevet smittet, og hvem gør hvad og hvornår ifm. at alle heste er syge med noget smitsomt.

Nu med den sorte skønhed Kezia.

Sælger:

Kieffer Lech 17" M bom, sort og velholdt, lange gjordstropper! Prisidé 3000.-

Albion Original Comfort 17" NM bom, sort, ok stand, lange gjordstropper. Prisidé 5300. ...

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 21:17

Husk at have reglerne med i stalden....

Feje, muge, give vand, tjekke hegn osv.. Små ting som måske kommer til at irriterer dig... Hvem lukker ud og hvem lukker ind.. Ang foder, hvor skal det stå ogsv... alle de små ting..

Ellers vil jeg nævne det som de andre gør...

Hilsen Annette

Mor til banditten Noah og ejer af den franske bulldog fluffy

LÆKKER ANDELSBOLIG/RÆKKEHUS SÆLGES I AALBORG

Se mere på: WWW.FRIHAUGE.DK

0
0
Svar på denne tråd

kontrakter
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 22:27

Der er fint med bindende kontrakter, men man skal nok lige være opmærksom på at "selvopfundne kontrakter" meget sjældent holder i retten... (og hvem vil også have bøvlet med en retsag for måske en måneds staldleje?)

Men ellers så kunne du faktisk tage udgangspunkt i den kontrakt som findes når man lejer et værelse eller en lejlighed ud. Den er officiel og kan downloades jeg tror det er hos lejernes landsorganisation eller noget lign.

Her står nemlig nogle generelle retningslinjer som fx hvem er ansvarlig hvis fast inventar i det udlejede går i stykker (om det er en stikkontakt i en lejlighed eller en vandkop i en hesteboks er vel lige meget). Der står de generelle regler for opsigelse af et lejemål.

Mht. at skrive arbejdsopgaver, som lejer er ansvarlig for, ind i en kontrakt, så er det faktisk ulovligt. Da det betyder at lejer forpligter sig til at udføre sort arbejde... Derfor vil en sådan aftale ikke holde i retten.

Så sidst - derfor giver det ikke meget mening af lave en kontrakt med ens opstaldere. Man kan dog istedet for lave et "lov og orden i stalden"-hæfte. Her kan man bl.a. skrive hvordan man forventer at lejer opfører sig, tager ansvar mv., skrive lidt om hvordan stalden fungerer, hvilke aktiviteter der planlægges i løbet af året som fx at der skal køres halm ind i fællesskab mv. Så kan man forvente at lejer i det mindste er bekendt med "takt og tone" i ens stald...

Mvh Maria

Tålmodighed er en dyd - specielt med en OX

0
0
Svar på denne tråd

dddddddd
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 22:52

Hejsa

Jeg ved ikke så meget om at lave kontrakt, men hvis det var mig der skulle leje ud, ville jeg sørge for at jeg altid havde ret til at tilkalde dyrlæge på ejers regning, hvis jeg mente dette var nødvendigt. Eksempelvis kolik, spiserørsforstoppelse osv.

Held og lykke med det :)

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

kontrakt...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 14:35

jeg er godt klar over at juridisk set har det ikke så meget relevans... men det som jeg vil have folk til at skrive under på er fx regler omkring betaling af staldleje, depositum, opsigelsesvarsel og sådan, og de ting må vel være gældende hvis man har aftalt det, også juridisk set. Vedr. arbejssopgaver osv er der ikke så meget i det for lejers side, for mit vedkommende, eftersom jeg primært tilbyder fuldpas og ejeren skal egentlig bar komme og tilse sit dyr - det har jeg siden hen fundet ud af, at det er der mange der har forskelligt syn på hvor ofte man behøver gøre det.

Jaeh det handler vel mest om at få et stykke papir hvor man kan skrive hvad der er aftalt. Nogen gange glemmer man ting hvis en lejer flytter pludselig ind og det vil jeg prøve at undgå.

*Kimmie*

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 14:23

Hvis du sender mig en PB med din mailadresse, så skal jeg sende dig den kontrakt jeg har lavet. Den synes jeg er ret god. Så kan du rette den til så den passer dig :-)

WWW.ELBKGAARD.DK

Venter føl efter Blue Hors Romanov, termin 11 april 2010

- Og har selv termin 1 april 2010 ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Min kontrakt da jeg havde opstaldning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2010 22:49

Ordensreglement for Stalden.
Stalden ydelser

Hestene fodres tre gange dagligt.

Morgen kl 6-8

Eftermiddag/Aften kl 16 - 19

Nat 21 - 23

Til natfodringen gives ud over det fremsatte foder også 5-10 kg wrap, som indgår i lejen.

Hestene sættes dagligt på fold i tidsrummet 6-8 og frem til 16-19 afhængigt af dagens længde. Hestene står dog altid ude i de lyse timer, med mindre andet aftales. Stalden står desuden for indlukning fra folde - med mindre andet aftales.

Der føres tilsyn med hestene i forbindelse med fodring og før lyset slukkes om aftenen. I tilfælde af problemer søges ejeren tilkaldt. Mislykkes dette er Staldenberettiget til/- forpligtet til at handle på en sådan måde, som tjener hestens interesser bedst f.eks. ved tilkaldelse af bistand såsom smed eller dyrlæge. Dette sker for hesteejerens regning.

Ridebanen bliver vedligeholdt med harvning efter skøn.

I vinterperioden har hestene fri adgang til halm/frøgræs på marken.

I perioder med frost lukkes der for vandkoppen på vinterfolden.

Stalden udfører så vidt muligt reparation på hegn og vedligeholdelse af vand og bygninger. Skulle uheldet være ude og vi ikke er hjemme slukkes el-hegnet ved døren ud til møddingen og der forefindes i sadelrummet en spand med hegnstilbehør samt ekstra hegnstråd. Kan hegnet ikke repareres stilles hestene på stald og der gives besked om fejlen på et af følgende numre:

Daniela mobil : xx xx xx xx

Daniela : xx xx xx xx

Vand til stalden lukkes i malkerummet (vaskerummet) og vand til folden lukkes i maskinhallen på den anden side af vejen. Kan fejlen ikke repareres gives besked til et af ovennævnte numre.

Hesteejerens forpligtelser:

Generelt:

Der skal udvises rolig og besindig adfærd på gårdens område, herunder må hestene ikke forstyrres unødigt i stald såvel som på fold.

Hesteejeren er med ansvarlig for at Stalden fremstår i pæn og ryddelig stand. Det forventes at staldgange - vandspiltov og andre arealer holdes ryddelige for redskaber, striglekasser, spande etc.

Holde hesten i forhold til dyreværnsloven. Stalden forbeholder sig ret til på ejers regning at tilkalde dyrlæge/smed til hesten, hvis Stalden skønner at der er behov for dette.

Der vil i sommermånederne være opstillet spring på springbanen. Materiellet er privat ejet.
Springmateriellet kan frit benyttes af hesteejerne i stalden. Nedrevne bomme skal dog lægges i holderene, når springningen afsluttes.

Udenfor sommermånederne er det tilladt at bruge springmaterialet og opsætte dette på ridebanen/ridehallen. Materialet skal dog stilles på plads umiddelbart efter brug.

Det er strengt forbudt at ryge i stald og sadelrum samt foderrum. Der må kun ryges indendørs i malkerummet(vaskerummet) og på tilskuerpladserne i ridehallen. Der er til udendørs rygning opstillet spande til brug til cigaretskodder.

Dagligt:

I perioder med frost lukkes der for vandkopperne i stalden. Der vandes i denne periode i baljer eller spande. Det er hesteejerens ansvar at sørge for opfyldning af vand til egen hest. Stalden efterfylder inden der slukkes om aftenen.

Der skal ophældes mad til egen hest i foderrummet.

Lejlighedsvis:

Nedfejning af spindelvæv i egen boks.

Rengøring af krybbe og vandkop.

Indsamling af sten fra ridebane/ordne hovslag i hallen.

Risiko og ansvar

Hesten opstaldes for egen regning og risiko i enhver henseende.
Ejeren bærer ansvaret for det af ham eller hende ejede dyr. Forsikring af hest samt udstyr, påhviler den enkelte hesteejer.
Stalden opretholder en lovpligtig - udvidet landbrugsforsikring og er således dækket i tilfælde hvor Stalden kan drages til ansvar for ulykker ell. lignende.

Det for ride- bane/hal og stald gældende ordensreglement skal til enhver tid overholdes.
Al færdsel på Stalden ejendom, sker i enhver henseende på egen risiko og ansvar. Hesteejeren bærer ansvaret for de af ham eller hende medbragte personer.

Hesteejeren er pligtig til at informere evt. parter om indholdet af denne kontrakt. Parter er underlagt de samme vilkår som hesteejer og træder i hesteejerens sted, hvor dette finder anvendelse.

Priser
Opstaldningsprisen korrigeres en gang om året (Denne gang pr 01.09.2004)

Fuld service prisen dækker alle ovenstående forhold.

Fuld service og boksleje for heste og kategori 1. ponyer:

1300,00 kr.

Fuld service og boksleje for ponyer og islændere:

1100,00 kr.

Boksleje uden udmugning for heste og kategori 1 ponyer:

800,00 kr.

Boksleje uden udmugning for ponyer og islændere:

600,00 kr.

Ved egen udmugning, skal der minimum muges ud hver anden dag, i modsat fald vil det blive foretaget på hesteejerens regning.

Tillæg for udmugning:

400,00 kr.

Dækkenskift

100,00 kr.

Rideundervisning pr. time:

150,00 kr.

Betaling.

Betalings skal ske forud og senest d. 3 i måneden.

Opsigelse.

Opsigelse af boks kan fra Stalden side kun ske med én måneds varsel, regnet fra udgangen af en måned. Dog kan opsigelse ske med en uges varsel ved manglende lejebetaling eller manglende pasning af hesten i forhold til dyreværnsloven.

Håber du kan bruge det til noget.

Du er velkommen til at kopiere eller bruge den, som den er, da det ikke er en der er i brug mere.

Med venlig hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider