Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

udskiftning af glas i staldvinduer
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 15:00

Hej kloge HN'er derude

Jeg kan ikke være den eneste med gamle staldinduer i min stald. Der er gået et par ruder i nogle af dem som trænger til udskiftning. Men hvordan gør man lige det. Jeg har en mand som er særdeles handy, men glas tør han ikke rigtig kaste sig ud i. Hvordan skal man rense rammen for det gamle kit fx ? og hvad skal man bruge til at sætte det nye glas i ? og gode råd til at skære i glas søges også ?

*Kimmie*

Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

Tilbyder opstaldning i 6690 Gørding skriv en PB

0
0
Svar på denne tråd

Glasruder
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 21:13

Jeg har skiftet en del af de små glasruder i mine staldvinduer. Den metode jeg brugte er nok ikke den "normale", men det fungerede her - og ruderne er hele og tætte endnu!

• Gammel kit blev kradset ud med en gammel skruetrækker.
  • Ruden skæres til med glasskærer hvis man er "semi-proff" gør-det-selv-mand. Amatør-gør-det-selv'er som jeg lægger glasstykket ned i en balje med varmt vand og klipper med en stor saks.
  • Ruden sættes i med silikone. Der må ikke være for koldt når man arbejder med silikonen. Temperatur står på tuben.

MVH Pia Fruen på Bøgehøj

Chokodullen Marabou Minimulen Sorte Arnold Lånebassen Aslan

0
0
Svar på denne tråd

mange tak..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2009 08:50

men hvad er det for en saks du bruger ? kan du fortælle mere om det ?

*Kimmie*

Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

Tilbyder opstaldning i 6690 Gørding skriv en PB

0
0
Svar på denne tråd

Saksen er
Forfatter: 
Dato:  16-12-2009 22:12

såmænd en ganske almindelig Fiskars-køkkensaks! Fyld en balje med så varmt vand at du kan have hænderne der i. Kanterne bliver ikke så pæne og jævne som med den proff. glasskærer, men de bliver jo dækket af silikonen.

Glasset jeg brugte, var de sørgelige rester fra vores drivhus, som nu er bygget om til hønsehus. Så de samlede udgifter var kun udgiften til det varme vand samt en tube silikone

MVH Pia Fruen på Bøgehøj

Chokodullen Marabou Minimulen Sorte Arnold Lånebassen Aslan

0
0
Svar på denne tråd

stald vinduer
Forfatter: 
Dato:  18-12-2009 08:31

Prøv at ringe til din lokale glarmester, så små stykker enkeltlags glas koster ikke alverden.

Vi ville tager 20 kr pr. stk her, hvis folk selv kom med mål og afhentede glasset.

Alt indenfor Glarmester arbejde udføres

Energiruder-spejle-ridehusspejle- forsikringsskader-brusevæggeedører alufacadereGlasas salg- 10% rabat på alt glas i Februar

http://www.AP-glas.dk

0
0
Svar på denne tråd

Gamle vinduer
Forfatter: 
Dato:  28-12-2009 22:45

Jeg vil anbefale dig en god spartel som ikke er for stor og den skal være ret fleksibel.

Vi bruger kun kit i vores vinduer. Vi har lige skiftet 48 stykker glas. Det tog 3 * 3 timer. Jeg fik hjælp af min stedfar som skar alt glasset med en lille handy glas-skærer. Jeg stod for at kitte det hele og fordelingen gjorde at det kørte som smurt, og blev en ret hyggelig beskæftigelse

Min mand havde i forvejen renset alt det gamle kit ud med en skruetrækker og måtte også ty til et stemmejern.

God fornøjelse og overbevis lige din mand om at han sagtens kan skære i glas. ***Øvelse gør mester***

Forresten står der vist på bøtten med kit at det skal opvarmes, det fungerede slet ikke for mig, jeg snuppede bare en klump med spartlen og lavede fugen med det samme.

Tyroleren & Sigøjneren

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  29-12-2009 20:31

Jeg har ofte kittet vinduer i mit erhverv som maler. Man kan benytte en speciel kittekniv til det, jeg har dog som oftest bare brugt min håndspartel. Point er bare at spartlen skal være forholdsvis stiv, og bladet skal være fri for andet skidt (maling, andet spartelmasse mm). Kittet er linoliekit. Det skal være frisk og lommevarmt. I disse kolde dage kan man have en klat i sin bukselomme mens man arbejder, det passer med den rette temperatur.

Du kan ændre kittens konsistens ved enten at tilsætte linolie eller gips (put i fylde spartelmasse).

Gammelt kit fjernes med spartel eller skruetrækker, evt andet værktøj der kan kradse det væk.

Nyt kit lægges som en kile op mod glasset. Ca i vinkel på 45c mod glasset. Man presser det ligesom fast og slutter af med at trække spartlen langs ruden i den rette vinkel. Evt ujævnheder kan glattes efter med en finger. Ganske nemt efter et par ruder.

Det gode ved kit vs silikone er at du kan male kitten med i vinduets farve. Silikone kan ikke overmales overhovedet.

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider