Jeg har ofte kittet vinduer i mit erhverv som maler. Man kan benytte en speciel kittekniv til det, jeg har dog som oftest bare brugt min håndspartel. Point er bare at spartlen skal være forholdsvis stiv, og bladet skal være fri for andet skidt (maling, andet spartelmasse mm). Kittet er linoliekit. Det skal være frisk og lommevarmt. I disse kolde dage kan man have en klat i sin bukselomme mens man arbejder, det passer med den rette temperatur.
Du kan ændre kittens konsistens ved enten at tilsætte linolie eller gips (put i fylde spartelmasse).
Gammelt kit fjernes med spartel eller skruetrækker, evt andet værktøj der kan kradse det væk.
Nyt kit lægges som en kile op mod glasset. Ca i vinkel på 45c mod glasset. Man presser det ligesom fast og slutter af med at trække spartlen langs ruden i den rette vinkel. Evt ujævnheder kan glattes efter med en finger. Ganske nemt efter et par ruder.
Det gode ved kit vs silikone er at du kan male kitten med i vinduets farve. Silikone kan ikke overmales overhovedet.