Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Løsdrift vs. stald
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 11:22

Ja jeg har egentlig bare lige nogle spørgsmål vedr. at have løsdrift heste.

Er løsdrift meget billigere end at have stald?

Hvad bruger i som skur/læ ?

Hvad gør i med marker - går de på en mark om vinteren og en om sommeren?

Er det ikke svært at holde en løsdrift ren, når der er flere heste der klatter i den?

Kan hestene godt enes så de alle kan komme indenfor?

Hvor mange heste har I gående i en løsdrift?

Hvad er fordele/ulemper ved løsdrift fremfor stald?

Håber I vil hjælpe

Heste PC spil sælges se præsentation

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Hjemme hos mig.....
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 22:15

Har jeg en lille løsdrift ude på min jordfold.

Løsdriften er lavet i et gammelt muret hønsehus, som stod hvor det stod, da vi købte ejendommen.

Løsdriften er ikke så stor vel omkring 3x4 m, men 3 heste kan skam godt mokke sig der ind - det er set

Men de 3 heste skal kende hinanden rigtig rigtig godt for at det kan lade sig gøre - for ellers så kan chefen finde på at blokerer for de andre.

Dette sker fordi løsdriften er for lille, og kun med en indgang - en størrer løsdrift og 2 udgange er optimalt.

Om sommeren bruger jeg jordfolden til at de ikke skal overæde sig i græs - og der går de gerne ind i skygge i løsdriften.

Om vinteren har jeg bokse, som de kommer i om natten, når temp når ned under de 8 grader.

For jeg synes der er nogle ulemper ved løsdrifte.

Især ungheste har rigtig godt af at blive håndteret, trukket frem og tilbage m.m. - det kan man nemt komme til at "glemme" hvis alt foregår nemt og bekvemt i løsdriften.

Min den ene unghest burde nok have ad lib hø, mens den anden unghest så absolut IKKE skal have ad lib hø. Så derfor kommer de på boks om natten, og får hovedparten af deres høration hver for sig.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at det er super sundt for hestene at stå i løsdrift, for både luftevej, bentøjet og væksten.

Og så er det ikke mindst godt til min samvittighed, at jeg i disse regnfulde dage ved, at de kan gå i læ hvis de altså gider - for det gør de sjovt nok ikke altid.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 07:47

Jeg har en "rigtig" stald hvor den ene ende er løsdrift, der er 2 bokse, sadelrum, strigleplads, foderrum og opbevaringsplads til halm (wrappen står ude)

Som Charlotte skriver, kan løsdrift godt gøre, at man får for lidt fat i unghestene - mine plage kommer i boks og spise, af præcis den grund, men ud i løsdriften igen bagefter.

Boksene er også rare at have, hvis ridehesten står til tørre eller vi venter på smed.

Min løsdrift er 40 m2 til 3 småheste - mindre synes jeg ikke det må være, alle skal jo kunne ligge ned på samme tid, ifølge reglerne.

Det er ikke billigere at have løsdrift i forhold til strøelse - jeg har dybstrøelse i min og muger med maskine 3 * om året, hvis der skal være en ordentlig "seng" til hestene skal der bruges temmelig meget halm.

Det er sundt for hestene at gå i løsdrift, jeg har ikke haft en syg hest de sidste næsten 20 år, hvor de har gået i løsdrift, så det er billigt i dyrlæge regninger.

Det er meget meget nemmere, man er ikke afhængig af at skulle lukke ud og ind og man har aldrig dårlig samvittighed over at de står ude/inde i dårligt vejr.

Den eneste ulempe jeg har opdaget, er hvis ikke alle hestene tåler lige meget stråfoder.

Gitte - nu som lykkelig røgfri.

Geder sælges - se præs.

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 09:29

mit "læskur" som læsdrift i år. Det er første år det kan lade sig gøre pga udskiftning af den ene hest.

Jeg har begge heste inde et par timmer eller 4, en gang i døgnet. Der får de krybbefoder, samt en god portion wrap. Der har de tid og ro til at lægge sig og hvile en time hvis de har lyst. De tørrer helt op. Og slapper af i hver sin boks.

Resten af tiden er de ude. til natten fylder jeg hø hækken med tørt wrap. Og så står de som regel inde det meste af natten og gumler der (i hvertt fald i denne meget våde tid.

Om formiddagen kan jeg så se de daffer på marken. Jeg har 20.000 kvm til 2 heste, så de går bare på hele folden om vinteren, og om sommeren er det halve taget fra til wrap produktionen.

Jeg har to rolige og harmoniske heste. Den gamle er noget dominerende, men den unge er vandt til dominerende vallaker, og tager sig ikke af de sure miner, og sjældent bliver det til mere end et surt fjæs, og så gumler de pænt side om side igen.

Tidligere kunne jeg ikke få det til at fungere med wrap i løsdriften, da den unge var alt for længe om at æde sin andel af wrap, så oldenborgeren åd alt for stor en andel hvis de spiste sammen, og han kunne ikke tåle det for så blev han enednu mere for fed. Nu spiser den gamle mest, men han kan godt tåle det, og der er ballance i regnskabet.

Ulemper:

• Altid våde heste
  • meget halm i løsdriften
  • mangler evt daglig håndtering af hesten (hvis man ikke har dem på stald til fodertiderne)
  • Vanskeligt at fordele wrap efter huld

Fordele:

• Hestene bestemmer 100% om de vil være inde eller ude.
  • Ingen dårlig samvittighed når man sover lidt længere end normalt.
  • Ikke så afhængig af faste rutiner.
  • størrer personlig frihed
  • Renere luft til hestene
  • mere fold tid.
  • mere motion

For mig lige nu opvejer fordelene klart ulemperne, men der kan sagtens ske ændringer der gør at min heste bliver stald heste igen. Det kommer an på hvad der fungere best på det givne tidspunkt.

Mvh
Linda
Pascall og Calais
Jack R.I.P

Som nyder freden og roen

Ejendom Mellem Hobro og Skive

0
0
Svar på denne tråd

Strøelse i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 12:58

Vores erfaring er nu at det er meget billigere i strøelse. Vi har 6 knægte gående, og de bruger ikke mere strøelse end 1-1½ ville gøre ved opstaldning i boks.

Jeg synes nu vi er mere bundet af at skulle fodre på de samme tidspunkter end vi er med de boksopstaldede heste. Plagene i løsdriften går bare deres vej, hvis ikke vi er der når de vil have mad. Desværre er de vant til at få morgenmad 6.30 på hverdage, det skal helst også overholdes i weekenderne, max en halv time ekstra så er de væk.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

jeg har 4 varmblods type
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 13:43

heste gående i min løsdrift. Min løsdrift er ikke stor nok, men den fungere fordi de alle 4 er så gode venner at man kunne mistænke dem for at være siametiske firlinger.

I indkøb har togvognen været gratis, så det kostede kun fragten af den. Så ja det har været noget billigere end anden stald.

Strøelse er også væsentlig billigere end hvis de stod i boks. Jeg bruger vel ca 5-6 mini big baller på et år.

Jeg muger ud en gang årligt, eller det gør naboen med sin minilæsser.

Fodring er meget nemmere. Jeg har en kasse med wrap, og ved jeg at jeg dagen efter ønsker at sove længere feks. ja så giver jeg bare det mere dagen før. De får kun krybbe foder hver aften og de er i hånd nogle gange om ugen hver især.

Jeg ønsker mig en stald, for jeg har ikke lys i togvognen, ej heller har jeg noget rigtig sted at tage dem ind og tørre. Og det at få samlet alle heste tingene et sted, så det ikke hver gang vi har været igang med dem, skal slæbes på plads, det bliver skønt.

Men jeg kan godt forstille mig at jeg når jeg får min stald lader den fungere som løsdrift. Da hestene bare fungere så godt, og det er dejligt nemt i hver dagen.

Måske er det nok billigere i hverdagen, og nemmere. Meeeeeen man skal tænke over at har man aldrig hestene på stald, så skal man altså have noget fold, for at der feks om sommeren er græs nok. En ting er at man synes hestene er tykke nok, men de er jo stadig sultne, og æder bare alt på sådan en mark. (det gør mine i hvert fald)

Jeg har en vinter fold, for gav jeg dem alle mine 4 marker, ca 4-5 tønderland, så ville der intet være til sommer. Personligt er jeg overrasket over hvor meget de kan æde, og hvor hurtigt.

Dette skal man jo regne med i prisen for at have hestene. Der skal ligges folde om oftere, hvis ikke man fjerne @!#$, og der skal gødes og holdes mere. Der er forskel på om en fold bliver brugt 8-12 timer om dagen, eller 24 timer i døgnet..

Men jeg er tilhænger af løsdrift, bareman stadig husker på at de stadig skal passes, og ikek bare skal stå der, fordi det er nemt og bekvemt..

Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål??
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 17:46

Giver det mere muk pga mudder og løsdrift (vinter og våd årstid som nu) end hvis hesten stod i boks og kun kom ud som en "staldhest" nu gør??

Tænker på at man nogen gange har længere arb dage end andre og så når man måske ikke lige at få vasket ben på hestene...

Ejer af:

Oldenborg - Kasmir.

Fuldblods araber-OX - AC Taher Marah

Hus sælges på lolland

0
0
Svar på denne tråd

Ingen problemer......
Forfatter: 
Dato:  28-11-2009 21:18

Mine heste får ikke mug af at stå ude i løsdriften - stå ude længe.

Der er da ellers i år i alt 3 hvide sokker fordelt på 3 heste Sidste år havde jeg 3 heste med i alt 5 hvide sokker - og ikke det mindste mug.

Jeg har heller ikke problmeer med sur stråle, men nogen mener, at det er godt for hestene at komme ind og stå på spåne/træpiller, da det afhjælper en evt sur stråle.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider