Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Bane på sandjord...sorry, igen!! :D
Forfatter: 
Dato:  24-10-2009 10:34

Hej Alle,

Eftersom jeg har fået nogle supergode og brugbare svar i mine andre tråde, har jeg lige et spørgsmål mere:

Hvis man skal anlægge en nem og billig bane på sandjord, hvor der ikke er behov for dræning, og man lige skraber det øverste lag jord af, og afretter banen, HVAD er så bedst som toplag??

Jeg har selvfølgelig læste ALT her på HN omkring emnet, men er stadig i tvivl om, hvilket toplag jeg kan vælge, som er billigt, og fungerer godt...

Og hvis i har nogle billeder, ville det jo også være skønt!

På forhånd mange tak!

Julia

0
0
Svar på denne tråd

Vasket grus 04
Forfatter: 
Dato:  26-10-2009 17:45

Billede

Ja jeg har valgt vasket grus 04 - ikke det billigste, men jeg turde ikke vælge noget med ler i, da jeg synes det fedter for meget når det bliver vådt.

Umiddelbart fungere det rigtig godt - det er ikke for tungt og vandet trænger hurtigt ned igennem det og dernæst sandjorden under.

0
0
Svar på denne tråd

Heidi...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2009 19:06

Mange tak for svar og billede!

Har i heller ikke drænet?

Hvor mange kubikmeter grus har i brugt, og hvor stor er banen?

Må man spørge, hvad i har givet pr. kubikmeter grus?

mange hilsner

Julia

0
0
Svar på denne tråd

Ingen dræning
Forfatter: 
Dato:  27-10-2009 19:09

Nej vi har bare gravet jorden af, så der er et fald på 75 cm fra den ene ende til den anden på langsiden. Det er en 20*40 bane.

Vi har brugt 48 kbm grus til en pris af 100 kr/kbm :-)

Den dræner rigtig godt indtil videre :-)

0
0
Svar på denne tråd

LERSAND!
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 12:04

Uden tvivl - det holder super på fugten og bliver IKKE klistret/glat. Jeg har netop lavet banen som du skriver, gravet 10 cm. jord af og kørt 5 cm. lersand på (y) og den fungerer perfekt!!!

Nu er min unge hest kommet på rideskole for vinteren - så banen skal ikke bruges igen før til foråret engang.

Sand uden ler vil blive for "levende" og tror det støver meget om sommeren.

Hilsen Jannie

Den heldige ejer af de to skønne hopper

Super Sisse og

Sammie Superstar

og låne-avlshoppen RDH Dream Girl (insemineres foråret 2010)

Grafiker og webdesigner Hestenes eget website

0
0
Svar på denne tråd

Ridebane
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 12:46

Der, hvor jeg har hesten opstaldet, har vi den mest fantastiske tørre ridebane på sandjord. Der er ikke drænet og det er kun toplaget, der blev skrabt af.

Vi har efterhånden prøvet mange forskellige toplag, men jeg må nok indrømme, at min favorit var muslinger.

Vi fik 2 træk første gang til en 20*60 m. bane. Året efter fik vi 1 træk på, da det første var redet til. Det holdt i flere år, var lækkert at ride på og skulle sjældent harves.

Lige i øjeblikket har vi lige fået sold på, og det er for glat efter min smag.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

grus....
Forfatter: 
Dato:  28-10-2009 17:11

Mange tak for jeres svar! De har været rigtig brugbare!

Jeg tror at vi er nødt til at springe muslingerne over, da vi faktisk har involveret et menighedsråd i godkendelsen af ridebanen, da den ligger på fredet grund, ved siden af kirken, og jeg ved at skallerne lugter ret kraftigt den første tid!

Så vi vælger nok grus, enten vasket eller leret, det er jeg ikke helt sikker på endnu....

Men jeg vil oprette en tråd, når vi kommer i gang med projektet!

Mange hilsner

Julia

0
0
Svar på denne tråd

Grusgrav...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 17:13

Jeg var ude i en grusgrav inden jeg bestemte mig for toplaget, fordi jeg var meget i tvivl om det, da jeg også helst ville have Lersand.

Jeg var også nede og se på søgrus/kajgrus :-D

Det kan kun anbefales at tage ud og se på de forskellige materialer - helst i både regnvejr og tørvejr :-)

Mit valg er ikke ensbetydende med, at det er det du ville vælge :-) Så derfor er det en god ide at se materialerne :-)

Jeg synes jo hverken min bane er tung eller levende.... men det troede jeg vasketgrus ville være, indtil jeg fik set på materialerne :-)

Toplag på ridebaner er en hel religion :-D

Min bane skal mest bruges om vinteren - om sommeren er planen at jeg skal ride i skoven/tur :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider