Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Såning af græsmark - pris?
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 13:44

Er der nogen der kan hjælpe mig med græsmark for dummies spørgsmål?

Jeg lejer pt ca 12.000 m2 jord (ca 2 tdr land) hvor min hest går. (Alene pt, men søger efter en foldkammerat..)

Græsset er gammelt og jeg har ikkr fjernet gødning det sidste år pga graviditet og baby. Så alt i alt trænger det til at blive omlagt.

Jeg tænker at jeg spørger en lokal landmand, eller evt en maskinstation.. Jeg har ingen forstand på at pløje og så selv.

Græsblandingen kunne jeg godt tænke mig var 50 s. Hvor meget skal man bruge?

Hun skal vinteren over gå på den ene halvdel. Når det bliver tid til at kunne indgræsse, så vil jeg indgræsse hende på den anden halvdel og flytte hende derover når det er muligt. Men her er vi jo henne omkring maj og det er vel for sent hun forlader sin vintermark hvis det er den første der skal såes til???

Min plan var så at den først-tilsåede mark vil kunne anvendes fra sensommeren - tror I den kan det??

For så kunne man flytte hende tilbage hertil, og så den anden mark.

Eller hvordan gør man??

Og vigtigst: Hvad koster alt det her??

Håber nogen kan hjælpe! :-)

Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården

Mor til smukke Sigrid

31.07.08

Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.

0
0
Svar på denne tråd

såning
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 15:25

Græsset skal have ca. 8 mdr. til at etablere sig. Dvs. får du sået den ene fold nu, er den klar til sommer.

Jeg har bedst erfaring med at så om efteråret, det er LIDT sent nu, men kan godt nås, jeg har gjort det da det var koldere end nu med fint resultat.

Problemet med at så om foråret er, at hvis det bliver ligeså tørt som de seneste 2-3 år, så begynder det først at spire ordentligt i august alligevel.

Der vil være en hel masse som siger du skal så korn og få nogen til at høste det først og ævlebævle. Men det er altså ikke nødvendigt.

:Pia

*

"HIT" riste el. lign købes 2-4 m2 Sjælland

0
0
Svar på denne tråd

Haha ok
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 19:45

Ingen ævlebævle her - og bestemt ingen korn med græsudlæg og alt muligt gejl. Bare ren 50 s - og det kan nåes endnu? Hvad, til foråret?? Eller til hen på sommeren?

Problemet er at jeg først er færdig med at indgræsse om ca 2 uger - så jeg er nødt til at vente og se om det er super for sent da, så.

Ved du hvad sådan en omgang koster?

Mor til smukke Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

såning
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 20:47

Enten skal du gøre det nu meget snart, eller også er du nødt til at vente til april. Ellers bliver det for koldt for frøene at spire.

Prisen afhænger helt af om du skal have en maskinstation ud eller om du har en flink bondemand til nabo.

Jeg blev brændt af den ene gang, så jeg endte med at så det hele med håndkraft.

*

0
0
Svar på denne tråd

såning
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 20:55

Du skal i øvrigt heller ikke tilså midt om sommeren - så kan du også risikere det bliver for tørt og varmt. Start maj kan gå hvis vi har gode betingelser.

*

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-10-2009 22:11

Prisen afhænger meget af om det er et regulært stykke eller der er mange hjørner og kroge - så tager det længere tid.

Jeg har lige lagt noget af mit græs om, ca. 1 Ha, jeg har selv sprøjtet og selv harvet.

Så har jeg haft en nabo til at pløje (2 timer), så og tromle (2 timer).

Der er brugt 40 kg græsfrø (lidt mere end anbefalet, da her er mange hjørner) til ca. 50,- pr. kg.

Jeg håber naboen ikke skal have over 2500,-

Hvis han havde lavet det hele, vil jeg gætte på 5000,- + græsfrø.

Så ialt incl. sprøjtemiddel og brændstof til egen traktor ca. 5000,-

Gitte - nu som lykkelig røgfri.

Geder sælges - se præs.

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Pyha Gitte
Forfatter: 
Dato:  22-10-2009 09:34

Det er godtnok mere end jeg lige havde forestillet mig!!

Planerne må lige vente til jeg kan se til foråret om hun har mange orm..... Så vil jeg vurdere ud fra det.

Mor til smukke Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

priser....
Forfatter: 
Dato:  25-10-2009 15:22

Vi har fået hjælp fra naboen til at anlægge ny mark. Han er fritidslandmand og anlægsgartner. Indtil videre har vi betalt for sprøjtning med hormon, selve hormonet, harvning og pløjning. Vi har betalt 1000kr for det. Vi mangler at betale for såning og selve frøene.

Det drejer sig om små 2 ha. Jeg synes selv det er ret billigt, og det har været en kæmpe hjælp.

Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen

KLIK HER for at se hjemmeside

- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Maria - ok
Forfatter: 
Dato:  25-10-2009 21:16

Det lyder vanvittigt billigt, men jeg kender ikke nogen fritidslandmand der er dygtig nok til at lave en ordenligt græsmark.

Såvidt jeg nu kan forstå på landbrugsbøger osv så er det altså lidt mere kompliceret end at pløje og så.

Mor til smukke Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

forglemmelse
Forfatter: 
Dato:  25-10-2009 21:58

glemte et led: han har også tromlet det efter han har pløjet inden han såede :D

Med Venlig Hilsen

Maria Nielsen

KLIK HER for at se hjemmeside

- opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Ja, nemlig, Maria
Forfatter: 
Dato:  26-10-2009 14:20

Det er LANGT mere end bare lige at så karse, som jeg ikke-landmand jo troede i min dumhed!!!

Mor til smukke Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

llllllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  27-10-2009 18:03

Vi fik sået i foråret, tog et slæt på det i sensommeren, og så kommer de på til foråret, marken ser rigtig godt ud. Jeg har prøvet at så i efteråret, lukke heste på i foråret, og marken etablerede sig aldrig ordentligt. Så tålmodihed...... Men arealet er næsten også så stort at 2 ismuler har rigelig græs i halvdelen.....

Har du overvejet at så Solfaxi i også? Det er lækkert!

Frø, mener du skal bruge 50 kg til hele arealet, ca. 400 kr/sæk. Pløjning, det tager tid, og dermed dyrt, men spørg en lokal mindre landmand, det hjælper på prisen. Hvis der er meget ukrudt nu kan det måske være nødvendigt at sprøjte, det er også dyrt. Harve og tromle går lidt hurtigere, men samlet set er 3000-5000 for hele arealet ikke urealæistisk, alt efter hvem du får til at udføre arbejdet.

Vi har maskinerne selv, pånær såmaskine, så jeg aner ikke hvad det koster os. Såning af 1½ ha. gav vi 500 for "orange".

Støt børnecancerfonden
www.boernecancerfonden.dk

Mor til Jeppe født 16/8-03 og Eskild født 25/8-09.

....og Fina fra Thurø og selskabshyppen Candy i stalden!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  05-01-2010 10:55

Tak for et godt svar, Nanna - men jeg er helt i syv sind nu om hvad jeg skal gøre....

Jeg har besluttet ikke at gøre noget ved de store græsfolde oppe bagved. De skla nok komme sig, og hun dør ikke af at nøjes med Rødsvingel. Det er lidt for artsfattigt til mine meget høje krav - men det er der altså ikke noget at gøre ved! Jeg går i flyttetanker indenfor et par år, så jeg ville være ked af at vente et helt år på græs som jeg selv har betalt for at lægge ud....

Så nu er mit problem mest løbegangen og jordfoldsområdet.

Folden starter oppe ved stalden med en kvadrat jordfold og derefter er der 2-300 meter løbegang som er 4 meter bred ned til græsfoldene. Og den er ET stort toilet!

Så fik jeg den geniale idé at pløje lokalt hvor hendes toiletter er, både i jordfold og løbegang. Men jeg er jo nødt til at vente til hun er græsset ind og kan gå oppe på græsfoldene - og det er jo først hen midt i maj, for at være helt sikker.

Og så rammer jeg sikkert ind i tør jord, alt for højt ukrudt i toiletterne til at kunne pløje - så skal det også fræses og jeg ved ikke hvad.

Har snakket med en bondemand der har fræser foran sin såmaskine, så han ville kunne pløje først, lokalt, og så fræse/så - og så skal løbegangen have fred al den tid hun kan gå oppe på sommerfoldene.

Problemerne i det er to, det ene løses nemt, det andet mere problematisk:

1. Vand! 300 meter vandslange eller leje af vandvogn der skal fyldes.... Piv.

2. Der er INTET skur på foldene deroppe - hedeslag, solskoldning :-(

Jeg er i syv sind og det hele er dumt, piv

Nogle siger at jeg skal lade toiletter være toiletter, men jeg tænker jo bare ormebekæmpelse.....

Men det kan godt være jeg vælger denne nemme løsning - at give ormekur i stedet for at forebygge ormespredning :-(

Bare trist at skulle havne dér fra at have et ormetal på 7.

Sidst var det steget til 50, nemlig.

Ikke alarmerende, nej - men det er jo for hulen fordi jeg forebygger, så hvis jeg holder op med det, så stiger tallet jo med garanti.

Men jeg magter ikke rigtigt det her med at holde hest så godt som jeg troede og er ked af det hver gang jeg tager derude fra.

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

ormebekæmpelse
Forfatter: 
Dato:  01-02-2010 21:13

Nu skal jeg slet ikke gøe mig klog på noget om græsset ;). Men du er da god på vej med ormebekæmpelsen, hvis du fjerne pærerne fra de områder den bruger som toilet, ikk??

Hilsen Lene (og Imbert)
Elsker min fjordhest !
De skønne gule er fantastiske !!
0
0
Svar på denne tråd

dadadada
Forfatter: 
Dato:  02-02-2010 08:32

Ej hvor er vi så forkælede her hos os, der er en MEGET sød bondemand som har ordnet en græsmark 4 tønder land

med såning og sprøjtning og alt det der for under 1000 kr vi købte selv græsfrø.

Fie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider