Her er lidt af de erfaringer jeg gjorde mig, da vi satte hegn op. Vi har efterhånden gjort det nogle gange nu.
Som Lene, kan jeg kun anbefale at man bruger nok stolper af hensyn til hegnstråden.
Sørg for at hjørnestolperne er enormt stabile!
Sæt to brede hvide tråde på, og sæt ikke den nederste for langt nede, så kommer du i kamp med græsset.
Sæt evt tråden på ydersiden af hjørnepælene - de der holdere går engang imellem op hvis presset er for stort, og det er det tit på hjørnestolperne.
Brug noget Bredt hvidt kvalitetshegn - spar ikke på kvaliteten, det dyre holder længere, jeg taler desværre af erfaring.
Det giver bedre stød på tråden hvis man køber alle de rette remedier til det. Der er eksempelvis nogle plader fra tråden og over til leddene og der er trådsamlere hvis to ender skal hæftes sammen og alt det. På vores første hegn (sparehegnet) bandt vi bare knuder på enden, hvor leddet sad osv, men det holder ikke i længden. Gør det korrekt fra starten af, så slipper du for at hestene går igennem.
For at spare lidt brugte vi to brede hvide snor - en høj og en lav og så satte vi en lille tynd rund tråd imellem. Den tynde tråd blev dog ved med at knække. Den gav ikke stød nok til at hestene respekterede den og rådyrene kunne ikke se den om natten, så de sprang lige igennem den og ødelagde den flere steder.
Hvis der er et stykke vej fra hvor stødgiveren sidder og ud til hegnet, så sørg for at grave tråden ned i et rør i jorden og isoler den rigtig godt. Det er en fordel at lægge et par snore med ned i røret, således at man har snorene til at trække tråden frem og tilbage.
I øvrigt, så er jordspyddet en "nul-ledning" om man så må sige. Dvs jordforbindelsen. Uden den virker hegnet ikke. Vi har vores jordspyd (en gammel jernhegnspæl) siddende inde ved gavlen af gården, hvor stødgiveren sidder indenfor i længen.
Puha, ja det var mange småting, men det var lige hvad jeg kunne komme på. Håber det hjalp dig bare lidt - og tillykke med huset.