Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Sø=myggeinvasion? og mindre jord
Forfatter: 
Dato:  06-07-2009 19:08

Kommunen vil gerne lave en sø/regnvandsbassin på min grund. Jeg husker ikke det præcise navn, men det er en indretning, der skal forsinke regnvandet under store regnskyl, så kloaksystemet kan klare det. Men jeg er lidt nervøs for, at det vil vælte ind med myg, hvis jeg får en ca 3000m2 stor "sø" her. I forvejen er hestene plaget af myg om aftenen.

Det var meningen, den skulle være på naboens jord, som jeg iøvrigt har hestene gående på, men den skal så være større end først antaget, og vil næsten fylde al hans jord, og det kan jeg godt forstå, han ikke er meget for. Men om den kommer på min jord eller en af naboernes gør nok ikke den store forskel mht myggeplage.

Jeg har 3.2hektar, så jeg synes egentlig heller ikke, jeg har så meget jord til overs, at jeg har lyst til at afgive noget. Jeg afgav 0.3 hektar sidste år for at få noget jordfordeling til at gå op, og fik i forbindelse dermed de 1.2 hektar som søen skal ligge på istedet for noget jord på den anden side af den markvej, der ligger på min grund. Pt kan jeg godt undvære det, da jeg har naboens og også lidt af en anden nabos jord til græsning, og derfor har rigeligt også til at lave wrap på, og hestene er nøjsomme og slet ikke kan tåle for meget græs, og 1.slet har givet det dobbelte af, hvad de kan spise. Men skal jeg engang sælge, så er det nok ikke en fordel med mindre jord. Jord kan man aldrig få for meget af .

Men på den anden side, kunne der endelig blive råd til en god ridebane, så jeg kan få hestene tilredet. I morgen kommer de med to tegninger. Én hvor hele søen ligger på min jord, og en, hvor den fordeles, så både jeg og naboen får "fornøjelsen". Kunne de ikke bare lægge sådan noget på et af storbøndernes jordstykker? Selvom de jo også tror det er verdens undergang at skulle af med lidt.

Ih altså i mit næste liv (hvis jeg altså troede på den slags), vil jeg være bedre til at tage beslutninger. Hvad ville i gøre?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2009 21:36

Jeg ville stritte imod med arme og ben - alt hvad jeg kunne.

Der hvor jeg boede før lavede en nabo et bette vandhul og efter det blev mygge og klæg bestanden mangedobblet - de først 4 år jeg boede der havde vi næsten ingen klæg og de sidste 3 år, efter vandhullet blev lavet, kunne man næsten ingen steder være for klæg.

Hvor meget det har med bevoksning og oprensning at gøre ved jeg ikke, men jeg ville være rigtig træt af det hvis det var mig.

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nemt....
Forfatter: 
Dato:  07-07-2009 09:27

Ja men det er jo ikke nemt, når søen skal være i området uanset hvad. Myg og andet kravl holder sig nok ikke ovre ved naboen bare fordi søen ligger på hans side af skellet. Vi har lige haft en rådgiver ude, der er eller har været rådgiver for landboforeningen bl.a i forbindelse med køb/salg af ejendomme. Han mente løsningen med at fordele det ml mig og naboen var bedst. Lige pt står min grimme stald i vejen for en ellers fantastisk udsigt, og den udsigt bliver forringet, hvis det hele kommer til at ligge på min jord. Godtnok kommer det længere væk, men ligger altså og spærrer for udsigten, især hvis de planter høj bevoksning der=værdiforringelse ved salg. Men skal det deles med naboen kommer søen over til siden (men tager så godtnok den smule udsigt, der er mellem bygningerne nu). Og han ville hellere af med 1500m2 istedet for 3000. Desværre er jord en del mindre værd end for et år siden. Så det kan vist max blive til en halv ridebane for pengene.....

0
0
Svar på denne tråd

Hm......
Forfatter: 
Dato:  07-07-2009 19:35

Løsningen med at dele det ml mig og naboen er ikke et hit. Så kommer søen for tæt på både mit hus og staldbygningerne, altså ikke længere væk, end hvis naboen tager det hele. Dog skulle jeg så kun af med godt 1500m2. Skal det hele ligge ved mig, bliver det 3300m2, jeg skal af med, og det er jeg ikke meget for. Slet ikke på det stykke jord, som jeg fik for to år siden, og både jeg og mine forældre kom af med jord, for at få det stykke, da det ligger mere praktisk ifht bygningerne.

Så vil de have det, skal de betale meget mere for det, end det lyder til, de vil. Lige på den anden side af en markvej ligger jord, der er ligeså godt til formålet og som ejes af en, der har vildt meget jord. Så vi synes jo, det ville være mere fair at "tvinge" ham, fremfor os, der ikke har for meget. Allerbedst, hvis de flytter søen en del længere ned mod engen, så risikoen for klæg, myg og andet kravl formindskes.

0
0
Svar på denne tråd

forsinkelsesbassin
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 10:56

husk lige at sikre dig at bassinet bliver lavet pænt og dermed giver mulighed for levested til frøer.. det er langt pænere at kigge på og det er faktisk lige før sådan et naturkønt forsinkelses/regnvandsbassing kan forøge husværdien..

men ja du får flere klæg og myg uanset hvad.. vi bor lige klods op af en mose og vores insektplageånder er myg og klæg.. til gengæld har vi ikke problemer med fluer..

- Super lækkert enghø i minibig sælges -

0
0
Svar på denne tråd

vandudsigt
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 16:15

Husk nu, at vandudsigt giver en merværdi, så din ejendom bliver måske ligefrem mere værd end du taber på jorden

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd

Udsigt....
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 20:35

Der er i forvejen udsigt til vand (vådområde) længere væk ned mod engen, så udsigten fejler ikke ngt (hvis altså ikke lige det var fordi stalden ligger i vejen), og de har ikke planer om høj beplantning ved bassinet, der kan tage den udsigt. Men udsigten til flere myg og klæg er absolut ikke tillokkende!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 12:57

Jeg ville gøre alt for at undgå det, så ffinder du nok plads til ridebanen et andet sted i budgettet...

Det gælder ikke om at være verdensmester

- men om at mestre verden!

0
0
Svar på denne tråd

hyldebær.
Forfatter: 
Dato:  14-07-2009 07:02

Nu skriver du at de ikke beplanter det, men hyldebær holder altså mange insekter væk fordi de ikke kan lide lugten...

Held og lykke md at få det lavet.

Mvh. Helle.

0
0
Svar på denne tråd

jo tak.....
Forfatter: 
Dato:  14-07-2009 10:20

Vi er ikke blevet enige endnu. Ja som forventet mener ham, der vel har omkring 300ha, ikke han overhovedet kan undvære noget som helst. Ikke en eneste m2. Og ham fra kommunen foretrækker også at placere den hos mig og naboen, pga det er en mere naturlig placering. Sidste udspil er at ligge den, så 1200m2 ligger hos mig og resten ved naboen. Og de laver skrænterne mere stejle (1:2½ istedet for 1:5) end i det første udspil, så den fylder mindre. Dog kommer det rimelig tæt på stalden. Så er der snak om, at en kommunal markvej skal nedlægges, og jeg kan få den og dermed kun skal af med ca 700m2. Men før det med markvejen er helt på plads, kan vi jo ikke forhandle videre. De skal have fundet ud af, hvad der skal ske med resten af markvejen først. Om bonden med 300ha skal have den. Men som sagt må de komme med et godt tilbud, der kan kompensere for ulemperne, ellers må de ekspropriere. Og så ved jeg ikke, om dem, der afgør det, vil være bekendt at tage jord fra mig med 3.2ha og naboen med 1, når søen godt kan ligge hos ham med 300ha. Kommunen foretrækker placeringen hos os, men den kan godt ligge et andet sted.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider