Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

wrap- tørreperiode
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 17:11

Jeg overvejer at klippe til wrap her i weekenden.

hvor længe lader i græsse tørre hvis i skal have godt heste wrap..

håber på nogle hurtige svar

kunne du tænke dig en Slipsenedderdel

så kig på

www.liisaB.dk

en verden af unika ting

Kåret Irish cob hoppe sælges

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 18:06

En dag mindre end til hø, sidste år lå vores i 4 super tørredage og var næsten hø, det er det absolut bedste wrap vi har haft endnu. Så jeg ville nok ikke lige slå det i weekenden!!!

Christina

0
0
Svar på denne tråd

God wrap
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 19:13

.....skal være en del vådere end hø, ellers er der større risiko for at det bliver dårligt. Så 2-3 dage.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

regn.....
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 23:31

Melder vejrudsigten ikke stadig om byger/ustadigt vejr langt ud i fremtiden? Sidste år blev mit 1.slet taget den sidste weekend i maj og lå kun to dage. Der var dog hedebølge og godt med vind, så det tørrede hurtigt. Og det blev perfekt. Tørstofpct på godt 60. Har kun måttet kassere et enkelt hjørne af en balle, der var kommet et lille hul i.

0
0
Svar på denne tråd

god wrap
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 09:31

er jo forskelligt fra person til person hvad man antager er god wrap.

Peronligt kan jeg godt lidet tør wrap, som ja tages dagen før hø.

dette giver en tørstof% på 75-80%

Nogen kan bedre lide wrap med tørstof 60% osv.

Karina

Wrap 1.slet 2009 sælges.

Ialt 30 baller (minibig) fra mark der aldrig er afgræsset

pris 350 DKK afhentet midtsjælland

0
0
Svar på denne tråd

Wrap....
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 12:59

Vi slår det, vender det dagen efter og presser på 3. eller 4. dagen og det er lækkert wrap når vi åbner ballerne - ikke vådt :-)

Hilsen Jannie
ejer af Super Sisse og Sammie Superstar :)

www.nokke.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nemt
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 13:08

Ja det er ikke nemt. Sidste år var første år, vi selv lavede wrap. Jeg havde faktisk troet, det ville være mere vådt, når tørstofpct var så lav. Men det var kun ganske let fugtigt. Synes noget af det, jeg tidligere har købt har haft tendens til at være "brændt sammen", hvis det har været for tørt. Altså være meget hårdt/sammenklistret og lugtet lidt lusket de steder, hvor det var hårdt. Andre tørre baller har haft støvet grønt mug udvendig som hø, der har ligget for fugtigt. Og når nu det fra sidste år blev så fint (bortset fra det var alt for godt til mine grovædere), tør jeg jo næsten ikke lave det anderledes.

Og så er det jo en hel videnskab, når man har en hest, der har været forfangen og to andre, der også tror de er evigt sultne nøjsomme ponier. Lader man det blive for tørt, så det ikke ensilerer, er der vel mere sukker i, men de må heller ikke få det FOR vådt. Håber det jeg får lavet i år har noget mindre sukker i og færre FE. Håber at kunne få slået det dagen efter en overskyet dag og en varm nat. Jeg kan godt mærke på hestene, at de bedre kan tåle græsset i disse dage end for en uge siden, hvor der var sol og kolde nætter.

0
0
Svar på denne tråd

Som de andre siger
Forfatter: 
Dato:  12-06-2009 18:29

Dagen før at det er tørt nok til hø. Vi har lavet wrap i 2 år nu og vi har gjordt de på denne måde. Og vi har ikke haft en eneste dårlig balle. Og ballerne har holde sig i over en mdr om vinteren.

DitteH hvis du vil lave noget wrap der er få FE i, så skal du først slå det det græsset er gennemskredet (gået helt i frø). Og tror ikke at sukker mængden er større tørt wrap frem for vådt. Selv om vores baller er meget tørre ensilegre de stadig!

MVH
Dorthe
Ejer af to skønne Vizsla'er og en vidunderlig Travhest,
og mor til Josefine 29/10-2008

Passir sælges se præs.

Et dyr er et dyr
Og det skal man ikke lave om på!!
0
0
Svar på denne tråd

svært....
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 00:45

Ja men så har jeg også læst flere steder, at hvis græsset er for stænglet/groft kan det heller ikke ensilere godt nok, da mælkesyrebakterierne ikke kan nå sukkeret. Det har der faktisk også været bemærkninger om på analysen. Både mht tørstofpcten og for sent slået. Men det er så nok også en "ko-analyse", for til heste ønsker man jo ikke en tørstofpct på 30-50 som angives som det optimale på analysen. Og et problem, at man ikke kan presse tørt, groft græs hårdt nok, og dermed få luften ud af det. Men man hører jo om mange, der ikke har problemer, selvom wrappen er meget tør. Måske det er enten eller. Altså enten 60% eller helt oppe på 80-85%, der er godt, og ikke derimellem? Men det bliver vi nok klogere på med tiden, når vi får mere erfaring. Men hvis det bliver ved med at regne kommer det jo helt af sig selv mht at græsset bliver langt og groft.....

Pt bøvler jeg med at den ene af hestene har meget svært ved at spise 3.sletwrappen (der iøvrigt er næsten ligeså sukkerholdig som 1.slet), fordi det er meget filtret og lige lovlig vådt. Selvom jeg gør mit bedste for at ryste det fra hinanden, så er hun ved at kløjs i det, fordi hun ikke som de andre kan hitte ud af at kaste med hovedet for at skille det ad. Det kan lige gå, hvis jeg får det tørret godt (ikke nemt i disse dage) og "drysser" det ud over et stort område i boksen i et tyndt tyndt lag. Normalt kan hun ellers sluge sin ration på nul komma fem..... Og 1.slet kunne de alt for nemt sluge, da maskinstationen havde snittet det.

0
0
Svar på denne tråd

Så sker det....
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 11:06

Så bliver mit slået nu. Så håber jeg vejrudsigten, der siger, det først regner igen tirsdag aften er til at stole på.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 14:43

Mit bliver også slået lige nu,og planen er at det bliver præsset og pakket ind på onsdag.Så håber jeg bare at vejret holder i mit område ,som TV2vejret lover.

Det er første gang vi selv laver wrap.

DitteH:held og lykke mit dit Wrap

Dorte.

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

Æslet kan være stædig og langsom,men ikke af dumhed.Kloge kalder vi de dyr,der følger vort mindste vink,og lader sig dressere til hvad som helst.Det er æslet der er klog

0
0
Svar på denne tråd

I lige måde
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 16:02

Også held og lykke til dig. Den vejrudsigt jeg har set på ttv siger regn tirsdag aften/natten til onsdag, men det kan de jo nå at ændre flere gange. Bare de så udsætter regnen fremfor at fremskynde den . Vi lavede første gang selv sidste år, så jeg er også spændt på resultatet. Det var perfekt sidste år, hvis altså ikke det lige var fordi hestene kan leve på en sten .

0
0
Svar på denne tråd

Vores.....
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 22:10

Vores nedlægges i morgen kl. 8 her i Nordjylland siger de først vand torsdag, og det er 0,5 mm, så det overlever vi nok, selv om det kommer onsdag

Vi har en utrolig mængde i år, er bange for vi drukner i wrap....

Sidste år gav vi 2. slet væk....

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

At finde livets vej, er ikke det ringeste som kan ske....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

8493948398438
Forfatter: 
Dato:  14-06-2009 14:48

Jeg krydser også fingre, vores skal slåes imorgen, naboen vender det når han også vender hans eget( han er selv hestemand) det er første gang vi skal prøve at lave wrap, så er meget spændt, vi bor i nordjylland, og der er først lover regn(meget lidt) torsdag, der skal det wrappes, men er meget spændt på hvordan det bliver.

Hilsen Marianne

Lykkelig ejer af en smuk hvid ganger

Hestehøjens Pelle

Nu også med Casmir

grønt WeatherBeta vinterdækken st. 145 sælges

fejlkøb, kun brugt en gang- nyrenset

skriv for mere info

0
0
Svar på denne tråd

spekulerer.....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2009 16:17

Planen er foreløbig, at mit skal wrappes tirsdag. Men jeg tænker som en gal. Det er rimelig groft/stænglet, hvilket jo er fint til mine grovædere. Men så skulle det jo have sværere ved at ensilere, så måske jeg skulle lade det tørre næsten til hø alligevel?

0
0
Svar på denne tråd

Snart....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 14:03

Min far har ændret det, så de kommer og wrapper om lidt, da han er bange for, det bliver FOR tørt, hvis vi venter til i morgen. Ikke nemt, når de kloge siger, der er større risiko for dårlige baller, hvis det bliver for tørt, men folk i praksis har held med at lave det dagen før, det kunne presses til hø...... Det bliver spændende når den første balle skal åbnes til vinter, hvordan det falder ud . Og de får bud på ikke at snitte det i år. Det gjorde de sidste år uden at spørge, og mine grovædere kunne så sluge det alt for hurtigt. Og svært at dosere det, for det fyldte jo ingenting i boksen, så jeg følte de næsten ikke fik noget. De skulle hellere have snittet 3.slet som to af hestene har svært ved at styre uden at kvæles i det.

0
0
Svar på denne tråd

Sikke en avl!
Forfatter: 
Dato:  15-06-2009 18:51

Så er det presset og wrappet. Det blev til 42 baller 90*90*130cm på 1.2 hektar. Sidste år gav 1.slet, der dog blev taget to uger før, 24 baller, hvor de to første dog var 170cm, og 50 små baller hø.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2009 09:46

Dejligt dit nu er i hus,om man så må sige.Mit bliver presset i morgen,og efter ham fra maskinstationen skulle det give omkring 13-15 af de store rundballer,så bliver spændende om det holder stik.Jeg ved så heller ikke helt hvor stor stykket er i hektarer.

Dorte.

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

Æslet kan være stædig og langsom,men ikke af dumhed.Kloge kalder vi de dyr,der følger vort mindste vink,og lader sig dressere til hvad som helst.Det er æslet der er klog

0
0
Svar på denne tråd

her......
Forfatter: 
Dato:  16-06-2009 15:03

Her sagde ham, der pressede det, at det giver helt vildt i år. ca 35 baller pr hektar, og det passede jo meget godt her også, selvom vi ikke troede det, før vi fik talt dem. Men uha det bliver spændende, når den første balle skal åbnes. Og at få svar på sukkerindholdet, hvis jeg vælger at få det analyseret. Og det gør jeg jo nok. Kan da i det mindste også bedre betale sig med analyse i år, når der er så mange baller.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  19-06-2009 21:33

ja så må jeg nok som tråd starter melde mig ind i kampen.

Jeg forventer at klippe morgen og på søndag.

men nu tænker jeg bare hvor mange gange vender i græsset inden det bliver presset.

forventer at presse på onsdag.

skal det vendes vær dag? eller?

så kig på

www.liisaB.dk

en verden af unika ting

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

klippet..
Forfatter: 
Dato:  20-06-2009 22:29

så er mit græs klippet.

regner med at presse omkring onsdag.

NÅr jeg hører hvor meget i andre har fået i hus frygter jeg lidt den udbytte jeg kommer til at få i hus.

har ca 3 hektar der skal presses.

så kig på

www.liisaB.dk

en verden af unika ting

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

liisab dk
Forfatter: 
Dato:  20-06-2009 22:36

Du får meget, hvis det giver som vores.... vi havde ca 2 ha, og har fået 52 bigballer - er du gal, vi havde satset på 35 stk.....

Der bliver fest hos os i år.....

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

At finde livets vej, er ikke det ringeste som kan ske....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

vibs 1
Forfatter: 
Dato:  21-06-2009 07:30

ja det frygter jeg også.

ja så bliver det også fest her.

og det næste er at det nok også bliver svært at sælge iår, da alle har mere end de lige turde håbe.

Jeg selv regner ikke mere at skulle bruge max 15 stk selv. med de heste jeg har nu. og jeg har faktisk også tænkt mig at ændre på mit hestehold, således aå jeg umiddelbart ikke kommer til at skulle bruge så meget. Men vi må se.

så kig på

www.liisaB.dk

en verden af unika ting

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

wrap mand
Forfatter: 
Dato:  22-06-2009 15:48

Har lige talt med min wrap mand her til formiddag.

han mente at der blev ca 5 rundballer pr hektar. har tænkt mig at ballerne skal være ca 110 til 120 i diameter.

han mente absolut ikke jeg skulle forvente over 20 baller på tre hektar.

Jeg tror han for et chok.

Men nu må vi se. Han kommer onsdag.

så kig på

www.liisaB.dk

en verden af unika ting

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  25-06-2009 22:39

Vi slog to ha i mandags og idag var så dagen, hvor det skulle presses og pakkes.

Sidste år fik vi på samme stykke 20 minibig - idag har det givet 62. Det er helt vildt

2. slet bliver i hvert fald ikke aktuelt for os i år.

Mvh

Mette

Lille Hovgaard Hestepension

0
0
Svar på denne tråd

mylady
Forfatter: 
Dato:  26-06-2009 09:21

Det var da helt vildt hos dig.

Jeg slog tre hektar. mit jord var over hovedt ikke gødet. og jeg fik 43 rund baller.

Jeg er mere end tilfreds.

regner med at klippe om ca 10 uger igen.

så kig på

www.liisaB.dk

en verden af unika ting

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Wrap på under en hekter
Forfatter: 
Dato:  26-06-2009 09:36

Her fik vi kørt rundballer på lige under en hektar i onsdags. Resultatet var intet mindre end 45 baller (imod 18 sidste år). Ikke dårligt :)

Vi holder dog fast i 2. slet, da hestene ikke kan nå at græsse det ned, så det skal slåes alligevel, så ikke der kommer sneskimmel i løbet af vintren.

En evne

Der findes folk, som ikke mere
har evne til at feriere.
De bør ta fri og gå omkring
og øve sig i ingenting.
Hvad nytter al Ens kløgt og viden,
hvis man har glemt at spilde tiden

PIET HEIN

0
0
Svar på denne tråd

2,5 ha
Forfatter: 
Dato:  07-07-2009 14:18

Vi fik knap 1.400 små baller af det fineste lækre tørre hø i år. Det var 40% mere end forventet.

Vores maskinstation har dog oplevet at andre fik mindre end sidste år så man kan vist ikke helt regne med det.

KH MetteH

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider