Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Løsdrift størrelse til x antal heste???
Forfatter: 
Dato:  28-05-2009 15:37

Hej alle.

Igen et spørgsmål vedrørende rundbuehaller. Jeg overvejer meget at anskaffe mig en rundbuehal, der kan bruges til løsdrift til vores ponyer og plage. Lige pt vil der skulle gå to ponyer og en plag i den, men der skal være plads til dels flere plage og til at mine to store heste også kan gå i den.

Mit spørgsmål lyder på om der er regler for hvor store de skal være i forhold til antal heste? Og selvfølgelig også uden regler - altså hvor mange er der reelt plads til?

Alt i alt - hvor stor hal skal jeg anskaffe mig

Mvh Ea.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-05-2009 21:41

Der skal være plads til at alle kan ligge ned på samme tid - jeg har 36 m2 til 3 småheste (ca. 150 cm) og desuden har de et skur længere oppe på folden på 18 m2.

Jeg ville satse på 8 - 10 m2 pr. hest alt efter hvor store de er.

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

ja omkring 10 m2 pr hest
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 03:05

Jeg vil også sige omkring 10 m2 pr hest som et minimum.

Det kommer jo også meget an på hvor godt de forliges... indgangen er jo ofte i gavlen, så det kræver at alle heste kan gøre plads til hinanden, - så ingen bliver fornægtet adgang.

Rundbuehaller har iøvrigt ofte den ulempe, at indgangen for mennesker, er den samme som for hestene, dvs. man er nødt til at stabilisere jorden ved indgangen, hvis man skal have en chance for at muge osv. vinteren igennem.

Men ja det vil kunne lade sig gøre.

Vi har en på 30 m2, og her kan være 3 styks - sådan at alle har plads og ikke blive jaget med.

Vi har så også en anden stald, - men nogengange vælger de jo at være sammen, og hvis der er flere end 3 ved rundbuehallen, så står de andre ofte halvvejs udenfor.

Selvom det fysisk set kunne gå, så gider heste sjældent stå klods op og ned af hinanden, - og det er jo egentlig meget forståeligt :-)

Små ponyer kræver selvfølgelig ikke så meget plads som heste, evt. kunne I måske starte med at anskaffe en på 30 m2 og så anskaffe en mere, hvis der kom flere heste/ponyer til med tiden :-)

Hvis man har mange heste, vil jeg tro at det også er en fordel at de kan fordele sig i fx. to "stalde" - for én "tyran" kan jo sætte sig på rimeligt mange kvardratmeter - hvis det er .... og nogle heste truer jo hinanden mere end andre.

I en stor flok vil der ofte være "underflokke" - og her vil muligheden for to stalde tit give mere fred, da de heste der har det sværest sammen, kan vælge at være hvert sit sted :-)

0
0
Svar på denne tråd

Lov om hold af heste
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 06:37

Der står i "Lov om Hold af Heste" hvor mange kvm der skal være pr hest, så det er nemt at regne ud.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2009 18:07

Tusind tak for de gode og fyldestgørende svar... det var faktisk en rigtig god ide det med at anskaffe sig to - måske en ad gangen...det du beskriver, Hippo, med førerheste og tyraner har vi nemlig nogle af i flokken...

Vi har lige nu et skur på folden, dog ikke så stort, men der er det nemlig, at der står en og fylder det hele og resten står kun med hovedet inde. Nu bruger de det dog yderst sjældent, men det er jo fordi de pt (om vinteren selvfølgelig) tages på stald.

:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider