Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Hvor meget sand ?????
Forfatter: 
Dato:  03-05-2009 14:19

Hej Allesammen :-)

Jeg håber ENDERLIGT i vil hjælpe mig med en masse svar og erfaringer, så vi ikke havner i samme kedelige situation igen!

Kort fortalt... jeg havde en rigtig lækker bane af sand og muslinger, den ene halvdel af banen skulle flyttes, så der blev gravet ud osv... men men men... det gik ikke, manden som lavede det, vidste til syneladende ikke hvad han lavede! Det resulterede i at der blev lagt meget, rigtig meget sand i den ny halvdel af bánen, fordi der var blevet gravet alt for meget jord væk!

Trist, for nu har jeg en sprit ny bane som ikke dur til noget, så ve skal have lavet en ny!!! igen.....!

Her er mit top 10 spørgsmål så, hvor mange cm sand skal vi have på vores bane???????

Den må ikke blive for dyb, jeg er jo nærmest angst for at den skulle blive for dyb igen!

Pga jordforholdene, er det som sådan ikke nødvendigt med dræn, og fx knust tegl/beton eller lign! min gamle bane var perfekt!!

Så køre Hn`er i bliver nød til at give jeres erfaring på hvor meget sand der "må" komme på, jeg magter ikke hvis den ny bane heller ikke bliver ridebar!

Sommergræs tilbydes

Varde / Esbjerg (6800)

se præs for mere info!

Er livet ikke skønt, foråret er på vej ;-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-05-2009 17:55

Min blev færdig i sidste weekend - der er lige under 4 cm sand på og det er perfekt.

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2009 18:31

1000 tak for dit svar, jeg havde haft 5cm i tankerne, så det var tæt på :-) men igen, jeg er meget usikker på hvor meget der skal på, så det er rigtig dejligt at høre hvad andre har og gør!

Er dit sand bare lagt oven på jorden, eller har du bygget banen op af div underlag??

Sommergræs tilbydes

Varde / Esbjerg (6800)

se præs for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2009 19:14

Vi har fræst banen rigtig godt igennem, jævnet den, håndrevet den 2 * med planeringsrive og fjernet alle sten, sprøjtet den ned og lagt sand på.

Med lånte maskiner, egen arbejdskraft (+ kærestens), benzin, dieselolie + 4018,- for sand.

Billig og rigtig god.

0
0
Svar på denne tråd

ridebane
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 01:01

Hej Laiseee

lige et spørgsmål du skriver det er den ene halvdel af banen der er blevet flyttet er det rigtigt eller har jeg misforstået noget der ?

altså der jeg vil hen er at hvis det er en eksisterende bane der bliver lavet større eller flyttet er det jo bedst at banen bliver lavet som den gamle bane så den er ens over det hele

angående toplag for det er vel det du mener så er det normalt at toplaget er ca 5-6 cm tykt der er mange forskellige materialer man kan bruge til toplaget det er jo op til folk selv hvad de kan lide og vil have nogen vil have lerholdig grus og andre ikke

hvad der er bedst er nok mere op til folk selv det vigtigste er at ens bane bliver anlægt rigtigt med de rigtige fald så overfladevandet kan ledes væk og at man vedligeholder sin bane altså planer ridespor ud engang imellem så den ikke bliver redet istykker og underlaget redet op i toplaget osv. fjerning af hestepære

M.V.H.

Johnny

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2009 13:49

Johnny - Ja, lige precis... Vi trode også ham som lavede banen lavede den ny halvdel som den eksisterende, men det gjorde han langt fra, desværre, for den er ubrugelig nu...

Så vi skal igang med at have lavet en ny bane, et helt nyt sted og jeg er bare så nervøs, fordi vi nu en gang har fået et ordentligt "rap over nallerne" da banen blev ubrugelig!

Men dvs at vi skal kun fylde 4-6 cm sand oven på banen??

Jeg tror i den ny bane halvdel er der vel 30-35 cm sand, så i kan hvis selv regne ud hvordan den er at ride på og den gamle halvdel er jo stadigvæk super, men ret svært at ride seriøst en halv rundte, og så ellers få sig en dykkert ned i det dybe sand!

Så det bedste er hvist bare at vi får lavet os en ny en, et nyt sted!

Sommergræs tilbydes

Varde / Esbjerg (6800)

se præs for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

ridebane
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 02:49

øv øv øv ja det er noget skidt med alt det sand/grus så du har desværre ret det er vist bedre at starte forfra et andet sted med en ny bane så i kan få en ens bane igen

og ja det er normalt man har et toplag på 4-6 cm grus nogle vælger at blande flis i og det er i forhold 4:1 altså 4 dele grus til 1 del flis

jeg håber i for en god bane igen men det er da surt at skulle igang igen med at lave bane og hvad har det ikke kostet :-(

M.V.H.

Johnny

0
0
Svar på denne tråd

Sand - grus???
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 08:35

Er det bedst med sand i stedet for grus? Jeg skal nemlig have bestilt hos vognmanden i denne uge - så undskyld jeg lige "låner" tråden....

/lisbet

0
0
Svar på denne tråd

Øv - men nu har du en fin..
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 08:58

..sandfold til de mudrede perioder. Surt og dyrt, men kan du ikke bruge den sådan?

0
0
Svar på denne tråd

grus vs. sand
Forfatter: 
Dato:  06-05-2009 20:11

hej igen det er helt klart grus du skal have ikke noget med sand det bliver for tungt at ride i men grus i størrelsen 0-4 eller 0-6 er ok at bruge ridebanegrus er vasket for ler men samtidig ikke for rundt så det bliver levende som på en strand

og så lige blande flis i det er med til at bryde gruset så det heller ikke bliver for hårdt og samtididg er det med til at holde på fugtigheden eller hjælpe med at få det overskydende til at fordampe

M.V.H.

Johnny

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider