Hej,
Jeg kan kun skrive ud fra egen erfaring:
Her var stald og ladebygning i forvejen - en gammel stald i flere platouer (staves?) hvor der både havde stået køer og grise.
Vi flåede alt ud og hakkede gulvet op og byggede bokse i fundablokke og sågar et vandspiltov blev det til - ydermurene i stald og lade er sandsten.
Stald og lade er adskilt og i laden er der et gammelt høloft med brandsikkert loft til hestene nedenunder.
Vi har haft seks heste stående - dv, oldenborg, travhest, to belgiere og en pony.
Seks heste danner meget kondens og især hvis de kommer ind våde og skal tørre. Vandspiltovet bruger jeg ikke til andet end strigleplads nu for at begrænse fugten i stalden. Ja, jeg fik mug på væggen i stalden uanset om stalddøren stod åben døgnet rundt. Nu er de to heste flyttet - tilbage er vores egne fire. Ventilationsfirma blev tilkaldt. Da hestene alene via den varme de afgiver ikke kan varme stalden (fundablokkene) op til at der kommer naturligt driv i luften til at ventilere igennem den eksisterende skorsten måtte vi sætte udsugning/ventilator i skorstensrøret for at tvinge luftudskiftet.
Udsugning/ventilator udgjorde en væsentlig forskel her.
Dog kan jeg stadig ikke opbevare mit hø på høloftet længere end til december/januar - så slår jeg over på wrap. Når vi får hø ind igen bliver det lagret i laden sammen med halmen og ikke på høloftet - det er mit håb at det er en bedre løsning.
På dage med regnvejr = 100% luftfugtighed er fugtigheden naturligvis også høj i stalden. Desuden er der jo en kuldebro i væggene hvor varme og kulde mødes.
Jeg har haft mange søvnløse nætter og spekulationer med den
stald.
Stald og høloft i samme rum er ikke nogen god løsning desværre.
Mvh.
Anja