Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Kondens høloft hjælp?
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 10:32

Vores nybyggede stald stod klar sidste år, men nu er vi stødt på et rigtig skidt problem med høloftet - hestene laver åbentbart så meget kondens (2 heste har været i stalden her i vinter) at der går skimmel i alt hø der har berøring med luften.

Hvordan får vi ventileret godt nok- andre der er stødt på lignende problemer - og hvad har I gjort?

Hr er først et billede af stalden så kan få en fornemmelse for indretningen:

Som i kan se er der 4 bokse i den ene ende, med høloft modsat (garage under). Billedet er taget ind gennem en port samme bredde som staldgangen. Bygningen er 200 kvm - 7 meter høj, 85 kvm garage. Bygget i lekasten, tegl tag med plader som undertag.

I starten af vinteren havde jeg lukket porten hver dag - men opdagede så skimmel og nu står den åben alt mens hestene er ude - dette lader dog ikke til at være nok til at "udlufte".

Jeg kan 100 % sige, at høet var tørt da det blev lagt på loftet

Det er bare så drøn ærgeligt med sådan en ny bygning - vi troede virkelig at vi havde fundet en super løsning.

Opstaldning tilbydes, Ulsted, 10 min skridt fra ridehal. Ny stald 4 bokse, bane med lys, mange foldtimer. Ring 24 62 30 21

0
0
Svar på denne tråd

I kan IKKE
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 10:54

Få kondens væk i et "alt i et" rum.

Kan I lave et seperat rum til høet ??

Det andet kan ikke lade sig gøre, desværre.

Illum !!

.

0
0
Svar på denne tråd

PS. derfor
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 10:56

Byggede man jo også i gl. dage lofter som var med klappelag eller i sten.

Det var brandhæmmende og hold fugten fra dyrene væk fra halm og hø.

Illum !!

.

0
0
Svar på denne tråd

Jep, som Illum siger
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 16:25

så kan det ikke lade sig gøre.

Vi har sådan et gammeldags høloft med en SOLID etageadskillelse og der holder høet sig tørt, indpakket i halm.

Men jeg gider ikke alt det bøvl med hø - så vi bruger wrap.

En sommer havde vi en syg hest opstaldet, som skulle spise 25 kg hø i døgnet, så vi købte 100 småballer og lagde dem i et HELT vel-udluftet rum i den ANDEN stald, på paller og med luft til alle sider (gad ikke pakke halm om for så lidt)- og der var ingen heste inde i den periode i den stald.

Det begyndte at mugne sidst i perioden, dvs efter en 6 ugers tid og vi måtte kassere det sidste.

Eva

Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kondens høloft hjælp?
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 18:32

Hej,

Jeg kan kun skrive ud fra egen erfaring:

Her var stald og ladebygning i forvejen - en gammel stald i flere platouer (staves?) hvor der både havde stået køer og grise.

Vi flåede alt ud og hakkede gulvet op og byggede bokse i fundablokke og sågar et vandspiltov blev det til - ydermurene i stald og lade er sandsten.

Stald og lade er adskilt og i laden er der et gammelt høloft med brandsikkert loft til hestene nedenunder.

Vi har haft seks heste stående - dv, oldenborg, travhest, to belgiere og en pony.

Seks heste danner meget kondens og især hvis de kommer ind våde og skal tørre. Vandspiltovet bruger jeg ikke til andet end strigleplads nu for at begrænse fugten i stalden. Ja, jeg fik mug på væggen i stalden uanset om stalddøren stod åben døgnet rundt. Nu er de to heste flyttet - tilbage er vores egne fire. Ventilationsfirma blev tilkaldt. Da hestene alene via den varme de afgiver ikke kan varme stalden (fundablokkene) op til at der kommer naturligt driv i luften til at ventilere igennem den eksisterende skorsten måtte vi sætte udsugning/ventilator i skorstensrøret for at tvinge luftudskiftet.

Udsugning/ventilator udgjorde en væsentlig forskel her.

Dog kan jeg stadig ikke opbevare mit hø på høloftet længere end til december/januar - så slår jeg over på wrap. Når vi får hø ind igen bliver det lagret i laden sammen med halmen og ikke på høloftet - det er mit håb at det er en bedre løsning.

På dage med regnvejr = 100% luftfugtighed er fugtigheden naturligvis også høj i stalden. Desuden er der jo en kuldebro i væggene hvor varme og kulde mødes.

Jeg har haft mange søvnløse nætter og spekulationer med den stald.

Stald og høloft i samme rum er ikke nogen god løsning desværre.

Mvh.

Anja

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 19:19

Tak for svar - ikke lige hvad jeg havde håbet at høre men sådan er det jo -øv øv....

Jeg ved at man i gamle dage byggede seperat høloft - det mærkelige er,at en ingeniør + flere landmænd rent faktisk har set og hørt om vores planer og ingen har tænkt på at kondens ville volde et problem - tsk tsk.

Wrap kan jeg desværre ikke bruge, da jeg ikke har heste nok til at nå at bruge ballerne og vi kan ikke få lavet småballer i mit område... nå men det kan være at jeg skal ofre en masse halmballer til at lægge om høet næste år (det er kun de yderste baller der bliver dårlige) og så må jeg hellere få fat i et ventilationsfirma..

Gudskelov har jeg ikke mug på vægge oa, det er kun høet der er et problem

Opstaldning tilbydes, Ulsted, 10 min skridt fra ridehal. Ny stald 4 bokse, bane med lys, mange foldtimer. Ring 24 62 30 21

0
0
Svar på denne tråd

Det har ikke
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 20:04

Været nogle der har tænkt sig om så.

For en landmand ved at dyr og stråfoder IKKE kan sammen, ang. opbevaring.

Det er jo derfor man lavede lofter som man gjorde før..

Illum !!

.

0
0
Svar på denne tråd

Er det en mulighed
Forfatter: 
Dato:  09-04-2009 20:12

at få lukket høloftet ind til stalden selvfølgelig med en dør så du stadig kan smide hø op/ned? Der skal selvfølgelig være ventilation hvor høet opbevares - her skal du selvfølgelig nok undersøge grundigt hvad du så skal være opmærksom på, så det ikke glipper med opbevaringen igen .

Håber du finder en løsning.

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

Pakke ind i halm?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 10:38

Eva: pakkede I halmen ind i halm ?:-) Den metode at opbevare hø på har jeg godt nok aldrig hørt om.

Jeg har altid opbevaret min hø på det aflukkede loft over stalden. Etageadskillelsen med stald og loft er i sten og pudset på staldsiden. Staldens tag er i eternit.

Jeg har altid opbevaret mine høballer i en stablet stak. Det eneste jeg gør for at undgå kondons i ballerne er, at holde dem fri af eternitpladerne, som kan blive våde på indersiden om vinteren.

Ellers gør jeg intet, det bliver ikke pakket ind på nogen måde. Sådan har jeg opbevaret hø i 10 år nu og jeg har aldrig haft problemer med dårlig hø.

Høet skal selvfølgelig være helt tørt, inden det bliver stablet. Det er alfa omega. Et år fik jeg gammeldags høbundter hjem, som ikke var 100% tørre. Dem spredte jeg ud på gulvet på loftet, så de kunne tør, jeg vendte dem et par gange undervejs og stablede dem så, da jeg var helt sikker på, at de var tørre. Jeg havde det mest formidable hø hele vinteren :-)

Som de andre allerede har skrevet, Camilla, så duer høopbevaring og dyr i samme rum ikke. Dyrene skaber kondens.

Derudover så skaber det en meget større fare for dyrene, hvis der udbryder brand i stalden.

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er en gammel metode
Forfatter: 
Dato:  19-04-2009 21:39

at pakke halm rundt om høet, så det fx opsuger dryp fra undersiden af tagpladerne.

Det har været gjort her i masser af år- ikke af mig (jeg gider ikke)- bare tanken om at stable 4-5000 småballer er ikke til at holde ud + alt det støv.....

Men vi fjernede ALT det indpakningshalm der lå på loftet da vi overtog stedet, det var meget.

E

Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider