Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Økologisk hestehold
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 16:45

Er der nogen herinde som køre jeres hestehold som godkendt økologisk? Vil skal forpagt noget af nabolandmands jord og det kraves at alle vores dyr (heste som får) er godkendt økologisk dyr.

God råd søges...

mvh, Lisa

Ozalynda Akhal-Tekes

0
0
Svar på denne tråd

Henvisning
Forfatter: 
Dato:  29-03-2009 09:49

Hej Lisa

Jeg kender en økologisk stald, som er knyttet til en økologisk frugtplantage. Prøv at søge under "Asser Mølle" i postnummer Lejre 4320 i HN Lodge, så kan du finde deres præsentation og evt kontakte dem for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Vi har økologisk landbrug
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 12:18

Hej Lisa

Vi er netop ved at omstille til økologisk landbrug. (det tager 3 år) Vi har kun 5 ha, men skal have et par køer gående. Derudover har jeg 3 heste gående. Reglerne siger, at sålænge vi har under 4 heste, så kan vi sagtens fodre dem med noget andet end køerne. Det har at gøre med, at hestene ikke skal spises og de "gøder" ikke så meget som køerne. Dog må køerne ikke kunne få adgang til hestenes ikke-økologiske foder! Foder skal derfor adskilles og tydeligt afmærkes.

De fire heste har noget at gøre med en kommuneregel, der siger, at alt over 4 heste er et stutteri, mener jeg. Men derudover er der selvfølgelig også beregningen af gødningsmængden per hest at tage hensyn til. Jeg vil råde dig til at tage kontakt til nabolandmandens landbrugsrådgiver - de har garanteret en økologiafdeling.

Det er iøvrigt ret svært og dyrt at få økologisk foder til hestene, hvis man skal have et fuldfoder. Man skal ihvertfald købe ret store portioner, hvis det skal kunne betale sig.

Vores valg er, at give hestene konventionel fuldfoderblanding og fodre dem med den halm og wrap/hø, som vi selv høster dvs. økologisk.

Mvh Bitten

0
0
Svar på denne tråd

Vi opgav det
Forfatter: 
Dato:  31-03-2009 22:44

da vi ikke kunne få en vitamin-mineralblanding som var øko-godkendt.

det meste andet kunne klares, men ikke lige det- dengang jeg undersøgte reglerne forfra og bagfra.

Men vi har haft lejet kommunal øko- jord som vi gødede med godkente komposteret hønsegødning og så blandede de sig ikke i hvad hestene iø fik at spise.

E

Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd

Du kan iøvrigt ikke..
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 12:33

få dine dyr økologiske uden videre. De skal omlægges og det tager som bekendt 3 år. Derudover kan man kun omlægge et dyr til økologisk én gang. (det er for at undgå snyd)

Men jeg kom i tanke om, at der er nogle undtagelser, som gør, at man kan få lov at få sine marker afgræsset af konventionelle dyr.

Men igen tag en snak med landbrugsforeningen.

Jeg fandt iøvrigt følgende økologiske produkter, da jeg undersøgte sagen, men jeg synes stadig, det er dyrt.

www.presswire.dk/ Nyt%20%C3%B8kologisk%20hestefoder-8- 25456.asp

http://horseluxoeko.vja.dk/

www.nordicagro.com/hest-105/ horselux-hestefoder-166/horselux- kocare-tilskudsfoder-til-heste-saek- 15kg-1398.html?gclid=CLfE- O_90ZkCFcxL5QodhgI2Uw

og

http://www.hk-hornsyld.dk/p66.asp

Mvh Bitten

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider