Hej Lisa
Vi er netop ved at omstille til økologisk landbrug. (det tager 3 år) Vi har kun 5 ha, men skal have et par køer gående. Derudover har jeg 3 heste gående. Reglerne siger, at sålænge vi har under 4 heste, så kan vi sagtens fodre dem med noget andet end køerne. Det har at gøre med, at hestene ikke skal spises og de "gøder" ikke så meget som køerne. Dog må køerne ikke kunne få adgang til hestenes ikke-økologiske foder! Foder skal derfor adskilles og tydeligt afmærkes.
De fire heste har noget at gøre med en kommuneregel, der siger, at alt over 4 heste er et stutteri, mener jeg. Men derudover er der selvfølgelig også beregningen af gødningsmængden per hest at tage hensyn til. Jeg vil råde dig til at tage kontakt til nabolandmandens landbrugsrådgiver - de har garanteret en økologiafdeling.
Det er iøvrigt ret svært og dyrt at få økologisk foder til hestene, hvis man skal have et fuldfoder. Man skal ihvertfald købe ret store portioner, hvis det skal kunne betale sig.
Vores valg er, at give hestene konventionel fuldfoderblanding og fodre dem med den halm og wrap/hø, som vi selv høster dvs. økologisk.
Mvh Bitten