|
|
| Vores nye bokse. |
| Forfatter:  |
Martina |
| Dato:  |
29-05-2006 20:12 |
|
Vi har valgt at selv lave vores bokse, og tænkte på om nogen "eksperter" ville kigge i min præs. på mit billede af boksene om de sådan ser okay ude? Eller hvis det er helt galt? Vi har nemlig aldrig prøvet at lave bokse før, så det har været lidt af et eksperiment. Boksene 2,50 x 3 m
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er de kun til pony? |
Illum |
29-05-2006 21:55 |
|
For jeg er overbevist om at de er for små til stor hest, jeg kan ikke se hvor højt der er til loftet ?? Men hvis de nye regler træder i kraft kan det nemt blive for lavt til loftet. Bare mine tanker. For når jeg skal bygge bliver Smukke Gangers boks ikke under 4x3 helst 4x4 og 3 meter til loftet.
Illum. Teksten på Anders Matthesen 2. single.... Jeg tilslutter mig helt og aldeles..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| leca-sten |
|
|
er noget skrallerværk.. tro mig, det kan ikke holde i længden
Venlig hilsen kristian Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget JHN RS Moderator medlem af AHNA og FNK stifter og formand: klageklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svarer ... |
Martina |
30-05-2006 19:17 |
|
Illum: Vi har ikke rigtig plads til mere, tror du ikke det er godt nok alligevel? Kristian: Hvad vil det sige?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Holder ikke en meter.. |
|
|
Tja jeg må sige at jeg tvivler på det holder en meter. For mig ligner det at i har bygget leca blokkene ovenpå gulvet og uden nogen form for forstærkning. hvis du skulle holde bare lidt skulle den det halve af den nederste blok have været støbt ned i gulvet og der skulle helt klart have været noget armeringsjern i til at holde sammen og forstærke. Det i skulle have brugt er funda blokke...De er hule indeni og meget stærkere end leca blokke. De skal helst støbes i gulvet også og så skal der armeringsjern i og derefter skal de fyldes på med baton. Det holder. Jeg er bange for det i har lavet kommer til at fungere som legoklodser. Når hesten maser mod væggen, hvilket den helt sikkert vil gøre når dn skal vende sig i en lille boks,vælter muren da den jo ikke er hæftet ordentligt nogen steder. Mht. størrelsen...mine bokse er 3x3 og det var kun pga. pladsmangel de blev så små. Til gængæld står mine ude fra tildlig morgen til sen aften så det er ikke mange timer de står deri. Jeg vil sige at selv med 3x3 bokse går det kun lige an med pladsen til min varmblodshest. Min kat. 3 pony og et års plag passer meget bedre i str. til dem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke |
Illum |
30-05-2006 21:17 |
|
Et argument der holder, at I ikke har plads til mere. Hestene har krav på plads nok til at ligge ned og ligge ned uden at komme i klemme. Tænk hvis den ruller sig, så ligger den fast og det har ødelagt mange heste... Hvis muren IKKE er armeret og støbt ned i gulvet, så vælter den hvis hesten fx. gnubber halen mod væggen eller rækker hen over. Så nej ikke godt nok..
Illum. Teksten på Anders Matthesen 2. single.... Jeg tilslutter mig helt og aldeles..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ææh... |
smukke-ped |
31-05-2006 15:13 |
|
leca sten går i smulder så snart de sparker til det...og så ser den boks godt nok lille og mørk ud...og som de andre har nævnt vælter det hvis det ikke er lavet ordenligt...
ped har været der...ped har prøvet det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesteboxe |
|
|
For det første - prøv at klikke på linket i min signatur; her kan du finde svar på, hvor store boxene som minimum skal være - og hvor højt der som minimun skal være til loftet. Boxstørrelsen skal iflg lovforslaget helst være: Såfremt der er tale om nybyggeri m.v. - så skal boxstørrelserne være som følger: I den forbindelse finder arbejdsgruppen, at boksens størrelse ved nybyggeri og væsentlig ombygning skal være (2,0 x hestens stangmål)2, samt at boksens korteste side som minimum skal være (1,7 x hestens stangmål). Endelig finder arbejdsgruppen, at mindstekravet ved nybyggeri og væsentlig ombygning på sigt skal være gældende for alle bokse. I eksisterende stalde skrives der i lovkravet: at boxene skal fastsættes til (1,7 x hestens stangmål)2, samt at boksens korteste side som minimum skal være (1,7 x hestens stangmål). Arbejdsgruppen er af den opfattelse, at en boks, som er mindre end dette mindstekrav, klart vil være i strid med dyreværnslovens intentioner. Når, forhåbentlig, lovforslaget bliver vedtaget, så skal en hest på f.ex. 160 cm/stg have en box på 10,24 kvm. En hest på 170 cm/stg skal have en box på 11,56 kvm. ...det står på side 46-47, dét med boxstørrelserne... Endelig skal der jo også tages hensyn til loftshøjde. Denne skal måles fra det "øverste halmstrå" eller den øverstliggende spåne. Vi har fået den lokale grovsmed(!) til at lave selve tremmerne/gitrene. Den nederste del af boxene/skillevæggene vil blive af slag-/vand-/sparkefaste plader (kan ikke huske, hvor tykke de er, men tykke - dét er de). Vi havde påtænkt at tage et par pensionærer eller tre ind - men det har vi droppet for at kunne overholde de, forhåbentlige, nye boxkrav. Som andre har skrevet - så tror jeg umiddelbart heller ikke at den viste box på din præsentation vil kunne holde til ret meget, desværre. Forestil dig en hest, der i bar irritation, sparker bagud... Eller en hest, der i smerter, kaster sig ind i væggen (jo tak - dét har vi oplevet med Taipan ifm kolik). Eller, når det klør på haleroden - og hesten med al sin vægt gnubber halen op ad væggen...
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Er ejer af 1 "tragedie" - øh, rettelse trakehner og 2 lettere erotisk buttede ponyer Lovforslag / hestehold: www.dyrenes-beskyttels...hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det vælter!! |
|
|
Hej Martina - i må nok hellere pille det hele ned igen og starte forfra, inden i får lavet det "færdigt". Det er bedre at starte forfra end at skulle gå og lappe på noget klyt, der i sidste ende kan være livsfarligt for hestene. I skal også være opmærksomme på, at samlingerne aldrig må være lige over hinanden, men halvstensforbandt (kaldes?), så hver række af blokke ligger forskudt for hinanden med en halv bloklængde. Det er de ikke på den bageste boksvæg kan jeg se på dit foto. Mine 6 bokse er lavet som Mille15 har beskrevet det med fundablokke, armeringsjern og beton. Det holder selv til en stor jyde og i en periode (før vi overtog farmen) gik der en olm tyr i en af boksene. Den havde smadret krybbe, vandkop og slikstensholder og boksdøren var helt buet selvom den er af jern og tykt træ, men væggene holdt. Om igen - og held og lykke med projektet. KH Pia
- Et liv med en traver er et liv med fest og farver -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De er for små |
Eva Lydeking-Olsen |
01-06-2006 07:51 |
|
selv en 3x3 kan bedst bruges til en pony eller en hest op til ca 160cm...og de lecablokke holder ikke. Selv min shetlænder ville gladeligt vælte dem når hun gnubber sig. Enten fundablokke med armering og beton, eller træ - det fylder mindre og man kan skifte ud hvis der kommer skader. Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.En ledig boks til efteråret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
Martina |
01-06-2006 10:12 |
|
Vi er hellere ikke helt færdige med boksene, vi skal jo forstærke dem og pudse dem mm. Men har i ikke nogle realistiske foreslag til hvad vi evt. kunne gøre mere end det? For nu er det lavet, og der er plads nok til at en stor hest kan være der inde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh.. |
Illum |
01-06-2006 11:20 |
|
Man forstærker altså inde i muren. Derfor bruger man fundablokke som er hule og kan have en jernforstærkning ned og på tværs...Og fylder så med beton. Og nej jeres bokse er IKKE store nok... Basta. Så et realistisk forslag, riv ned begynd igen og lad vær med at lave noget der ikke holder og som er for småt. Og det argumenet med at nu er er lavet ??? Ja men I har lavet dem forkert...Det er et fakta..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
Martina |
01-06-2006 18:12 |
|
Nu prøver vi sådan her, vi har forstærket meget med jernstykker ind imellem så det holder bedre. Vi har jo faktisk spurgt dem vi købte leca blokkene om råd, og de sagde det var den bedste idé som vi har bygget det. Det skal forstærkes noget mere, sættes døre i og et ekstra vindue i nr. 2 boks så er de klar til hest. Vi har regnet ud at hvis vi skal have en hest, skal den være højest 150 cm i stang, og det passer meget godt med det vi ønsker af hest. Så det går lige an. Hvis det så lader til at det ikke holder når vi er helt færdige, river vi det ned og prøver de tidl. foreslag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når boksene... |
|
|
... er 250 cm på den ene led, vil det ifølge den lov der forhåbentlig vedtages snart, blive ulovligt at have en hest på over 147 cm i stang i boksene. (250 cm/1,7). Det er da en dårlig ide at arbejde videre på noget der både håndværksmæssigt og dyrevelfærdsmæssigt er noget juks, synes du ikke? HVIS der er en hest der ligger fast i boksen (og det er jo ret sandsynligt når boksene er så meget for små) så vil den ikke bare risikere selv at komme alvorligt til skade - den kan også skade sin nabo når væggen bliver væltet.
£isbeth & Baloo It's our choices that show what we truly are, far more than our abilities. (Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh... |
Martina |
01-06-2006 19:28 |
|
Eisbeth, det er noget vi bestemmer. Vi er ikke millionerer, vi har ikke råd til at købe nyt matriale til at bygge boksene om igen. Så nu bygger vi færdig og ser til om det kan holde. Vi køber ikke heste før vi er sikre på at det kan holde, pladsen ER nok. Hesten kommer ikke til at sidde fast, pladsen er den som den er og dermed basta. Jeg tror bestemt ikke at i ville kunne have gjordt det bedre i de tilstande stalden var før. Nu lyder det jo som om vi er ligeglade med hestens velfærd, men når man tænker sig om er det jo kun om natten de skal være inde, de kommer jo til at være på fold fra tidlig morgen - sent aften. Vi prøver boksene lidt af og så ser vi om det kan gå til, ellers kan vi jo blive nød til at rive det ned og spare sammen til noget nyt matriale.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.. jeg tror |
|
|
måske et eller andet sted at i skulle ha læst den store mængde ganske glimrende indlæg og tråde om emnet nye bokse, som findes her på HN inden i gik i gang
Venlig hilsen kristian Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget JHN RS Moderator medlem af AHNA og FNK stifter og formand: klageklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor spør du så |
Illum |
01-06-2006 19:49 |
|
Når I har fået "at vide at I har den bedste ide..."  Og nej det er ikke stort nok, men det finder I nok ud af. For den dag/nat en af hestene ruller sig så er der kæmpe mulighed for at den ligge fast op ad væggen. Og så vil du huske på at der vist nok var nogle der nævnet en gang at de bokse var for små. Loven vil ,XXX ALT, træde i kraft og så er I cm fra at have en ULOVLIG størrelse bokse, hvor skønt er det lige ?? Og som Kristian skriver hvorfor kikkede I ikke på alle de fantastiske forslag der allerede ligger på denne side ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| illum og andre |
|
|
måske kiggede martina ikke her som det første sted, og har måske ikke den størte byggekendskabsviden, da hun kun er 13 år... Bare lige en tanke...
Læskur/alukasse h.2,20m l.3,75m b. 2.20m sælges billigt-se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Tja Illum har så ret igen  Hvorfor i alverden spørger du os om boksene er gode nok når du så pludselig er så sikker på der er så perfekte. Så må jeg da lige fortælle dig at de folk der har anbefalet leca blokke så IKKE har forstand på heste. For enhver der kender til heste og de materialer der skal bruges hertil ville aldrig anbefale laca... Du skriver at de skal forstærkes yderligere og med det går jeg udfra at det er fordi(som du skriver i tidligere indlæg) skal pudses. Så kan jeg da også lige fortælle at pudsningen er lig med NUL forstærkning. Det er kun for synests skyld... Uanset hvor meget i har forstærket med jern imellem vil det jo aldrig virke når i ikke har støbt blokkene i jorden. Så ville jeg da endnu nødigere være den hest der står ved siden af når den vælter. Så er det jo et stort stykke der kommer væltende mod hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit råd... |
Mette J |
01-06-2006 21:19 |
|
Riv det ned - spar sammen og lav det ordentlig fra start af  Det sparer en masse arbejde, tid og penge i længden. Hvis I ikke har råd til at købe ordentlige materialer.. Ja undskyld - men har I så overvejet dyrlægeregninger.. Det kan nemlig hurtigt koste to bokse 
Mvh Mette.. ******************* www.newforest.dk *************************** Vær med til at tale dyrenes sag! Demonstration i Kbh d. 3.oktober 2006 kl. 12
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eller omvendt Mette... |
|
|
... de to bokse KAN nemt komme til at koste dyrlægeregninger.
£isbeth & Baloo It's our choices that show what we truly are, far more than our abilities. (Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fejltagelse. |
Martina |
02-06-2006 19:08 |
|
Jeg beklager en fejltagelse af målingerne på boksens længde, da det lader til at den faktisk er 4 m og 20 cm lang. Min far tog fejl af længdens str. og vi gik ud og målte det, så vi var helt sikre da Lissy fortalte den var længere. Vedr. lov osv. er det ikke rigtig det du siger Illum, de lov du evt. har læst er kun lovforeslag som ikke er blevet vedtaget endnu, og nok hellere ikke bliver vedtaget, da en masse rideskoler vil kunne lukke af det og derfor har Justitsministeriet valgt at det ér og forbliver (foreløbigt) kun et lovforeslag. Heldigvis rev vi det ikke ned, pga. det der blev skrevet her på siden. Vi har kontaktet nogle uddannede tømrer (venner af Lissys søn og ham selv) som fortæller at der sagtens kan holde til meget, altså rigtig meget. Sagtens til en hest, en jyder endda, hvis det sku være. De har fortalt lidt om hvordan vi skal forstærke muren, og dermed er vi også sikre på at den vil kunne holde. Det var bare det jeg ville sige, efter min mening, er alle dem som har skrevet i dette indlæg været nogle som bare har lyst til at spille dem som ved så meget, og endda ikke ved noget som helst om hvordan man bygger bokse, jeg tror ikke engang i har prøvet at bygge som vi har, og derfor bare dømmet det sådan. Det er jeg lidt irriteret over, måske var det også min fejl at spørge jer herinde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det er da KLART |
Illum |
02-06-2006 20:49 |
|
At det er vores skyld at I " har målt forkert" . Nu svarede vi jo faktisk ud fra det du havde skrevet. Og jo har skam bygget og nej det var sgu ikke i leca blokke men i fundablokke med armeringsjern og beton. Ja det er pt. kun et forslag, men det er sgu tilladt at give hesten mere plads end et skur !!! Og I skal da have held og lykke med jeres "holdbare" bokse. Forbliver foreløbig kun , det er ikke en sætning der holder i byretten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Martina Rocco |
|
|
Ja undskyld mig lige for min meget direkte kommentar. Du er sku da et stort fjols med dine udtalelser... Først beder du om råd og derefter BROKKER du dig over rådene som faktisk er ens.  RIV DOG LORTET NED!!! Du er tydeligvis en af de personer der kun hører på de råd som giver dig ret. Hvordan har i så fået af vide i kunne forstærke det??? Og jo de fleste af os herinde har da lavet bokse. Eftersom mange af os herinde bor på landejendomme har vi jo også skulle lave bokse til vores heste. Vores er prof. af jern og massive 40mm. planker med feder og not som efter to års brug ikke har en ridse.Valget blev denne type bokse pga. pladsmangel(men synest gså selv det var det flotteste). Med funda blokke kukke boksene kun blive 280 brede og det vil jeg ikke engang byde mine føl og plage. Nu er de blevet 3x3 og jeg er faktisk stadig træt af de er så små. Hvis i havde brugt fundalokke kunne i købe dem helt ned til 12cm. bredde=med mere plads. 12cm. fundablokke der er armeret og fyldt med beton og så støbt i gulvet kan fint holde til heste. Kender flere der har valgt denne bredde og det er blevet rigtig godt. De er lidt dyrere end standard men hvis det kan give en hest bare lidt mere plads end det du har, er pengene givet godt ud for hestens skyld. Tømrerne jeg spurgte dengang sagde også gang på gang at 20mm. planker nok skulle holde. Men det gør de ikke. Derfor har jeg givet en mindre formue for at få specialfremstillet planker på en savværk i lige denne type og tykkelse. De fleste aner ikke hvilke kræfter heste har og hvor meget ballede de kan lave i en boks i forhold til f.eks. en ko. Desuden er tømrere ikke udd. i at mure og ved ofte ikke mere om den slags materialer i har arbejdet med end vi andre med lidt gør det selv viden gør(bemærk jeg sagde ofte). Det er en murere der har forstand på det. Vores 3 murere frarådede kraftigt lecasten til en bagvæg i vores stald fordi de kender til heste og sagde at det ikke ville holde en vinter i en hestestald. Men held og lykke med jeres solide gemmentænkte projekt. Det skal nok være forsvarligt og undskyld vi kom med råd når du selv spurgte efter dem. Beklager mine sidste sætninger. Jeg røg lige ned på samme niveau som dig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ohh Jesus!!! |
Mette J |
03-06-2006 13:24 |
|
Ja - det er kun et lovforslag - men hensigten er jo netop, at dyr bør have bedre kår! At nogle så vælger at ignorere budskabet.. Ja hvad kan jeg sige.. "Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves"  Og jo - vi har skam bygget gode, store og lyse bokse! Bokse, som vi ønkser, at de dyr vi anskaffer, skal bo i.. Bokse, der er stærke og solide. Hvor lyset kommer ind. Og god ventilation. Men et super godt gulv. Vi rev nemlig alt det ned, der ikke var godt nok til at være det bedste for vores dyr  Vi prioriterer åbenbart forskelligt..
Mvh Mette.. ******************* www.newforest.dk *************************** Vær med til at tale dyrenes sag! Demonstration i Kbh d. 3.oktober 2006 kl. 12
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| leccablokke |
|
|
Jeg kan slet ikke se dine bokse Martina, har du fjernet præsentationen? Jeg kan ikke forstå at lecablokke skulle være så uholdbare? Vi skal bygge ny stald. Ydermur bliver mursten så isolering og bagmur i lecasten med armeringsjern i hvert 2 skifte. (evt i hvert skifte i sparkehøjde) Vi ville faktisk ha brugt fundablokke men fik at vide af flere forskellige murer/entreprenører at leca var bedre!??? Skillerum og fronter bliver færdiglavede hestebokse på 3,5 x 3,2. Er det dumt at bruge lecablokke som bagmur??? I vores nuværende stald er ydermurene dobbeltmuret og skillerum i 15 cm fundablokke med alverdens armering (alt det gamle jern der lå på ejendommen blev sat i cementen på kryds og tværs og godt ind i ydermuren). Godt jeg ikke skal rykke de skillerum ned  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| leca.. |
|
|
Min hestestald er indrettet i et tidligere malkerum i den ene ende af vores kostald. Skillevæggene ind mod kostalden og mod en tidligere garage er opført i leca. Garagen har jeg indrettet som boks og har derfor brudt det øverste af væggen ned, så hesten i boksen kan have kontakt med de andre bokse. Væggene er ikke forstærket med jern, men er muret af fagfolk. Jeg har nu haft heste i stalden i 22 år. Der er nogle små huller i stenene hist og her, men ikke noget af betydning. vh Elisabeth
Sommerhus på Fanø udlejes - ta' evt. hesten med og rid tur på stranden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan ikke |
|
|
se noget problem i at anvende leca som bagmure, da de ikke er udsat for nær det som skillemurene.. jern i hvert skifte i sparkehøjde er at anbefale det har også noget at sige om man bruger en 10 cm eller en 19 cm tyk blok
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har brugt h-blokke |
melanie lindemose |
03-06-2006 22:00 |
|
hej.. vi har brugt H - blokke (fundablokke) til vores bokse. i dem er der sat 2 jernstolper fra gulv til loft, og udover dem er der lagt jernrør imellem disse - herefter er der hældt beton i. bokslågerne er af en træplade som hestene ikke kan sparke i stykker (prisen for denne plade er lidt pebret, men den holder) min ene hyppe elsker at sparke på døren med forbenene (rigtig dårlig vane)men der er ikke engang en ridse i døren. vi har købt pladerne i den nærmeste tømmerhandel. det er noget der holder - begge mine heste elsker at hænge udover væggen ud imod staldgangen og at gnubbe bagdele mod samme væg. der er billeder af boksene på min præs. har en veninde som har brugt træbrædder i sin stald, sat i u - jern.. der gik max. 1 måned, så var stalden smadret.. det havde kostet kassen at lave + tid - og det endte med at de lavede det hele om til bokse med H - blokke... de har spilt mange penge, fordi de ikke så på hvad der holder men kun på hvad der så lækkert ud. det var lige hvad jeg havde af erfaring - håber nogen kan bruge det til noget! 
Venter føl sidst i juni 2006 jjjuuuuubbbbiii.. Byghalm købes hurtigst muligt - ca. 400 stk. små baller skal kunne leveres til sydfyn! kontakt mig på mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|