Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

At lave lucerne selv
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 20:41

Nogen der gør det, eller kender nogen der gør?

Er det bare almindeligt græs der bruges, eller skal det være noget specielt.

Hvilke remedier kræves der for at lave det?

Jeg har marken, men ved ikke om det overhovedet er muligt at lave selv.

MVH Maria

A-Noir ifolet m BH Zack, foler ultimo marts 2009

Vi søger bolig nær Vejle/Fredericia, kan du hjælpe?

Smukke og smarte kat 1 ponyer købes

0
0
Svar på denne tråd

Jo jo....
Forfatter: 
Dato:  29-01-2009 22:48

Jeg kender til flere som heroppe i Nordjylland laver lucerne. Den ene ved jeg tog 3 slet på markend sidste år. De pakker det som wrap.....

En anden skal have omlagt sin mark til det, han vil give det til køer.....

Jeg har ikke selv forstand på det, men kan fly dig en hjemmeside på en som har lavet det, hvis det skulle have interesse... Ikke at han kan hjælpe dig, da det jo nok er FOR langt væk fra dig, men måske han kan råde dig, ved det ikke....

Skriv hvis du vil have hjemmesiden på ham....

Hilsen Vibeke

R.I.P Freykur, 8 År

Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog.

WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 08:23

Hej Vibeke.

Det vil jeg super gerne have. Om ikke andet, så er det spændende at vide noget om.

Ved da at der er nogen der køber hjem i bigballer i stedet for mine små 15 kgs købt hos foderstoffen. Hvis man har mange heste, så virker det jo lige mere realistisk.

A-Noir ifolet m BH Zack, foler ultimo marts 2009

Vi søger bolig nær Vejle/Fredericia, kan du hjælpe?

Smukke og smarte kat 1 ponyer købes

0
0
Svar på denne tråd

Jeg.....
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 09:00

Jeg har videre givet link til manden, så må vi se om han kan fortælle dig noget spændende....

Hilsen Vibeke

R.I.P Freykur, 8 År

Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog.

WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at få fat i.....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2009 15:06

Mette Meguld mener jeg hun hedder herinde - hun sælger lucerne, så mon ikke hun ved hvordan man laver det.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne.....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2009 15:55

- kan ikke laves af alm. græs. Lucerne eller alfalfa, som det også hedder, er en flerårig plante, der ikke har noget med græs at gøre.

Læs evt. om dyrkning her:

www.lr.dk/planteavl/ informationsserier/ dyrkningsvejledninger/oelucernedv.htm

Gurli.

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne er svært..
Forfatter: 
Dato:  31-01-2009 16:40

at tørre som det vi køber på foderstoffen..

Da bladene på lucerne meget nemt falder af, derfor kunsttørres lucerne herhjemme.. Men man kan med fordel lave det til wrap..

Og Gurli har helt ret, Lucerne har intet med græs at gøre.. Og hun giver et rigtig godt link.. LR er landbrugets store bibel

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes omkring Århus og Brande, se præsentation for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

vi laver det selv
Forfatter: 
Dato:  01-02-2009 09:22

med for at få det tørt skal man jo ligesom når man laver hø, være heldig med vejret.

Lucerne er dyrt i udsæd, men klarer sig rigtig godt i tørke på sandet jord. Det behøver heller ingen gylle eller gødning da det selv fikserer kvælstof vha knolde på rødderne hvori der findes kælstoffikserende bakterier.

Afgrøden høstes 3 gange om året og kan ligge i 3 år inden den skal lægges om.

Når planten er ca. 70 cm høj og påbegyndt blomstring og de nye skud ved stilkens base er ca 2-3 cm høje, så skårlægges afgrøden med en skårlægger med crimper. Det lægges så bredt som muligt. Derefter får det lov at ligge en uges tid. Så skal det rives sammen og løftes fra jorden, så det i bunden kan tørre og 2-3 dage senere skulle det gerne være tørt nok til at presse. Crimperen på skårlæggeren skal ikke køre for stærkt da den ellers slår for mange blade af. Og man skal helst kun vende i det én gang med riven, da der ryger afsindig mange af de små tørre blade af, når man roder med afgrøden, mens den er tør.

og husk endelig at lucerneplanten er meget følsom for kørsel, så ingen unødvendig eller uhensigtsmæssig kørsel på marken, så er det tydeligt at se hvor der er kørt (hæmmet vækst).

Hvis man skal bruge lucernen i krybben skal der sættes en snitter på presseren således at planten hakkes i mindre stykker inden den presses. Ellers skal man have noget maskineri der kan snitte selve det lange lucernehø efter det er presset, hvis ikke dyrene skal spise det helt.

Men alfa og omega er altså at det bliver tørt som hø hvis det skal have en ordentlig effekt på tyggetiden og være til at håndtere.

Jeg deler gerne ud af vores erfaringer med det, hvis nogen spørger.

Venlig Hilsen Mette

Prima grovfoder sælges (wrap, lucerne, halm)

Billig opstaldning tilbydes i Fårvang

se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider