Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Fold og brændneller?
Forfatter: 
Dato:  24-05-2006 19:13
Min fold havde et lille hjørne af brændneller i starten, meningen var jeg ville ha slået det ned, men gud ville give mig et kæmpe problem( Min søster er blevet akut indlagt med kræft i hele kroppen ) Så den sidste månede har jeg intet fået gjort, nu har den lille plet brændneller bare hoppede sig op, hvad gør jeg? For forsvinder de hvis jeg tar en tur med leen, eller have traktoren? Eller hvad kan jeg gøre for fjerne dem? og holde dem nede? De har spredt sig meget over hele folden på den månede..

Søger låne hest/pony, til hygge selvskab, muligvis let ridning til min oldenborg Hoppe!

Græsning tilbydes!

Jesper + Louise

Oldenborg er en Dejlig hest!

0
0
Svar på denne tråd

Nej de forsvinder IKKE
Forfatter: 
Dato:  24-05-2006 19:52

De gror ved udløber UNDER jorden :-( som kvikgræs og skvalderkål.

Du skal sprøjte dem med fx. roundup eller mcpa eller hormoner så de gror sig ihjel, ved jeg dog ikke om almindelige borger kan købe Og du skal blive ved og ved når du ser dem.

Illum.

Pynte på sandheden, nej mit liv er interessant nok i virkeligheden...

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  24-05-2006 20:06
Åååh... Min far har en masse tilladelser til havde alt muligt sygt! Så må jeg høre ham

Søger låne hest/pony, til hygge selvskab, muligvis let ridning til min oldenborg Hoppe!

Græsning tilbydes!

Jesper + Louise

0
0
Svar på denne tråd

Illum?
Forfatter: 
Dato:  24-05-2006 20:20

Sprøjte med roundup på folden??

Winnie

0
0
Svar på denne tråd

Ja da..
Forfatter: 
Dato:  24-05-2006 21:35

Kun på nælderne...

Illum.

0
0
Svar på denne tråd

pletlugning
Forfatter: 
Dato:  24-05-2006 22:05

med roundup er det bedste

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator

medlem af
AHNA og FNK

stifter og formand: klageklubben
0
0
Svar på denne tråd

du kan også
Forfatter: 
Dato:  25-05-2006 09:15

bare slå dem med le inden de blomstre, dette gøres flere gange i løbet af sommeren, og hestene spiser dem gerne når de har ligget en times tid.

Det er sundt og nærende kost for hypserne.

Efter et år eller 2 er der ikke flere brændenæller tilbage.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre, der tvinger deres små uskyldige børn til at opfylde deres egne tabte ambitioner.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2006 10:25

... også vælge at slå dem med le. men jeg ville gøre det over nogle dage, så hestene fik en mindre dosis dagligt. De venter selv med at æde dem til de er halvtørre, men der skal jo ikek ligge så store bunker at de når at gære eller andet væmeligt.

Det er specielt godt hvis du har ældre heste emd lidt ledpoblemer på folden - brændenælder er gode mod gigt.

Men det er selvføkgelig en bekæmpelse der ikke fjerner problemet helt - der skal slås jævnligt de næste par år.

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

Leen Vinder!
Forfatter: 
Dato:  25-05-2006 14:53

Vi lukker den del af folden der er fuld af brændneller, så slår vi dem ned, så samler jeg de fleste sammen, resten kan min hypper så spise! Så må jeg jo ofre noget tid på det gennem sommer!

For det andet halløj, det vil min kære fader ikke..

Græsning tilbydes!

Jesper + Louise

0
0
Svar på denne tråd

Ise i vil
Forfatter: 
Dato:  26-05-2006 11:24
allerede næste år, kunne se en væsenlig forringelse af brændenæller.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre, der tvinger deres små uskyldige børn til at opfylde deres egne tabte ambitioner.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde foretrukket brændenælderne...
Forfatter: 
Dato:  26-05-2006 13:30
Sidste år slog vi med le brændenælder igen og igen i løbet af sommeren, og i år er der da også - som forventet - stort set ingen på folden. Til gengæld vælter der skræpper op, og dem vil hestene ikke spise. Dårligt bytte, der har lært mig, at man skal være varsom med at give sig i kast med ting, man ikke har forstand på.
Nu forsøger vi at udrydde skræpperne, så må vi se, hvad der kommer op næste år. Græs bliver det næppe, for selv om vi forsøger at kaste frø, så får græsset ikke rigtigt fat.
MVH
Kirsten
0
0
Svar på denne tråd

Skræpper..
Forfatter: 
Dato:  26-05-2006 14:06

på folden kan være tegn på at jorden mangler kalk

Frieserhopper efter Tsjerk el. Brandus sælges..

Skriv for nærmere information..

0
0
Svar på denne tråd

vi fik græs
Forfatter: 
Dato:  26-05-2006 14:11
i stedet, så her virkede det efter hensigten.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  26-05-2006 16:38

Til min tøs kommer på sommer ferie en månedes tid,

tror i ikke det vilde være bedst, hvis jeg så tog og pløjede dem op, såede en masse græs de så måske ville forvinde?

Græsning tilbydes!

Jesper + Louise

0
0
Svar på denne tråd

Nej faktisk
Forfatter: 
Dato:  26-05-2006 17:09

Vil de stadig være i jorden.

De små dele af planten vil komme igen og sprede sig. Og du får ikke en brugbar mark på en mdr, når du pløjer op.

Hvor stort et stykke drejer det sig om ??

Illum.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm..
Forfatter: 
Dato:  26-05-2006 19:59

de har lavet små søer af ca. 4*5 nogle større andre mindre rundt på marken, men søerne flyder sammen snart er der en hel lille skov midt i det hele.. Arg.. Kan ikke huske hvor stort det stykke er..

Men havde nu heller ej tænkt mig la hende stå på det der bliver pløjet op før engang starten af august, hvis det er klart til det.. har voldsomt meget plads til en hest, så der er masser forskellige folde flytte hende rundt på, brændneller har bare valgt den støre og bedste..

Græsning tilbydes!

Jesper + Louise

0
0
Svar på denne tråd

2 hk fold
Forfatter: 
Dato:  26-05-2006 20:01
Min far mener den er 2 hk til min ene hest, der jo så gerne vil ha lidt selvskab...

Græsning tilbydes!

Jesper + Louise

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 23:07

Lige en advarsel mod at sprøjte brændenælderne ...

Heste spiser ikke friske brændenælder - men gerne i tørret tilstand.

Når brændenælderne visner ned pga. giften - spiser hestene dem!

Resultat hos mig for nogle år siden:

2 heste med halsbetændelse. :-(

(Og det kunne have gået endnu værre).

HVIS der endelig skal sprøjtes - så indhegn arealet, så hestene ikke kan komme til det - når skidtet er visnet ned, skal det fjernes - og der skal have været nogle grundige regnbyger, inden hestene igen får adgang.

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Foldpleje
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 11:57

Hej alle sammen.

En græsfold holder ikke evigt. Den skal lægges om med jævne mellemrum, hvor ofte kommer bla. an på størrelse og slid. De planter som hestene ikke æder, vil over tid overtage folden og på et tidspunkt vil der ikke være mere græs tilbage.

Man skal så slå hele folden, fx. med en skivehøster, vente en uges tid til nye skud vokser op og så give hele marken en gang roundup. Vent til hele marken er brun og alle planter er døde, pløj marken, have og trumle, så nyt græs og gød så. Dette gøres sidst på sommeren og så har man til næste sommer en helt ny græsfold uden ukrudt mv. Efterså gerne græsmarken i sensommeren og kør gødning på, sørg for at slå den jævnligt og fjern hestepærerne jævnligt, lad folden få lidt fred for hestene ind imellem da den ellers bliver slidt op. Det er da nemt ikke?

Det er nok ikke så let at få det hele gjort, og man skal have folde i overskud, så de kan hvile lidt.

PS. Roundup er en gift som skal sprjøtes direkte på de planter man ønsker at skaffe sig af med, da den virker gennem bladene. Du skal sprøjte når det er vindstille da andre planter ellers vil blive berørt. Roundup tager ALT!

Med venlig hilsen

Robert Ørsted

Hesten. Adelig uden indbilskhed, venskab uden misundelse, skønhed uden forfængelighed. En villig tjener, men aldrig din slave.

Robert Ørsted

www.orsted.com

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider