Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Mødding på mark
Forfatter: 
Dato:  01-01-2009 18:47

Hejsa,

Nu er jeg lidt i tvivl om dette indlæg hører til i det her forum, men prøver alligevel :)

Det drejer sig om lidt uenigheder omkring vores mødding der hvor hesten står opstaldet.

Ejendommens ejer har siden i sommers brugt en aflukket mark til at køre halmmøddingen ud på, hvilket også er fint nok. Men nu er sagen jo at hestene gerne skulle over på den mark engang til sommer, men vi hesteejere er bange for parasitter og hvad der ellers kan være.

Vi mener jo at marken burde harves op og så få sået nyt græs så den måske kan nå at blive klar til sommer. Men ejendommens ejer mener at de sagtens kan komme over på marken efter 4-6 uger uden at der bliver gjort noget ved den. Og som jeg ser det så vil hestene praktisk talt komme til at vade rundt i deres eget møg og parasitter.

Det er lidt et træls dilemma at stå med, da vi mangler nogle beviser for at enten vi eller han har ret.

Så kære HN'er jeg beder om jeres råd og viden :)

Og forresten et rigtig godt nytår til jer!

/Louise

Hvorfor er man rejst ud, når det man er rejst ud for at lede efter, er der hvor man kom fra?
0
0
Svar på denne tråd

hvis møddingen
Forfatter: 
Dato:  01-01-2009 18:50

Bliver spredt eller flyttet i foråret, så skal solen nok klare de få parasitter som varmen fra komposteringen ikke allerede har ordnet.

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

Mødding på mark.
Forfatter: 
Dato:  01-01-2009 20:14

Hej,

Af hensyn til ormetryk mv. har jeg hørt, at der bør gå tre måneder imellem foldskift - altså, at en fold bør have fred i tre måneder inden hestene lukkes på igen.

Ud fra ovenstående vil jeg mene, at hvis der bare går tre måneder fra sidste omgang mødding bliver kørt ud på marken og til hestene kommer ind på folden er det helt ok. Efter tre måneder burde møget være optaget, så hestene ikke kommer til at vade rundt i deres eget møg og parasitter - så stort er møddingslaget da forhåbentlig ikke .

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

raaaawr
Forfatter: 
Dato:  01-01-2009 22:22

Der hvor Regan står opstaldet (privat sted) har vi mødding på en af foldene , Det er en stor fold hvor det hjørne længst muligt væk bliver brugt til mødding og der har vi en 14årig DV hoppe gående og der er ingen problemer.. Har aldrig set hende gå hen til møddingen anyways, så det fungerer fint ved os at det er sådan.

Lykkelig ejer af Regan <3 ½fjordbasse / ½oldenbasse

0
0
Svar på denne tråd

græsning
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 08:51

Men hestene græsser jo ikke der hvor de har haft toilet, heller ikke året efter. Så hvis hele marken er møget til, så kan de gå der og glo uden mad?

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

mødding
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 10:21

er det overhovedet lovligt, at sprede møddingen uden at pløje det ned . Der må være nogle landmænd som ved det.

Af hensyn til ormetrykket ville jeg IKKE gøre det.

Tanja

Mod Tåber kæmper selv Guderne forgæves

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 10:56

pjemm: du har egentlig ret i det du skriver - men en total omlægning af vores fold får ikke hestene til at gnave græsset anderledes af - de har stadig deres faste toiletsteder, som de græsser udenom.

Nogen der ved hvad det helt rigtige er at gøre så? Vores mødding bliver kørt ud med møgspreder på de marker der skal sås korn på og derefter pløjet ned - så det er altså kun de toiletsteder hestene selv har lavet vi har på foldene. Vi sår mere græs i allerede anlagte folde hvis vi finder det nødvendigt, og ellers bliver foldene lagt om hvert fjerde år. Her får foldene kunstgødning og toiletstedernes høje græs bliver slået af og til. Men hvordan med dem der får kørt mødding ud på hestefoldene? Er det egentlig ikke ligegyldigt hvilken slags gødning markerne/foldene får, hvis bare det er ordentligt omsat og optaget af græsset? (Ved godt at der er mere krudt i kunstgødning end i gylle eller hestemøg).

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 11:51

det er nemlig også de tanker jeg render rundt med... for det første mener jeg slet ikke det er lovligt at smide mødding på marken, medmindre det bliver dækket over med plastik. Og jeg har virkelig også mine tvivl om hvorvidt jeg har lyst til at stille min hest på den mark, hvis der ikke bliver gjort noget ved den inden.

Hvorfor er man rejst ud, når det man er rejst ud for at lede efter, er der hvor man kom fra?
0
0
Svar på denne tråd

hvis man har under 3 dyreenheder
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 14:05

kan man ligge sin mødding hvor man vil, har man over 3 dyreenheder skal der være en cement møddingsplads med opsamlingsbeholder til urin og lignende.

nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvordan dyreenheder er delt op, men mon ikke der er en der kan smide et link??

Dejligt nedlagt landbrug sælges

- perfekt til hestehold

0
0
Svar på denne tråd

Beregning af DE
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 16:12

Beregning af dyreenheder...... www.krat-holt.dk/dyrehold.asp Dette link er opdateret i 2007, men jeg tror stadig det holder.

Louise

Mor til 2 vidunderlige drenge.......

0
0
Svar på denne tråd

kan det nu passe?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 17:54

>har man over 3 dyreenheder skal der være en cement møddingsplads med opsamlingsbeholder til urin og lignende.<

Jeg mener, er det rigtigt ifølge ny lov, at alt under 3 dyreenheder ikke kræver en mødding? Troede det var 1 hest, og over det var der krav til mødding med overdækning.

???

0
0
Svar på denne tråd

så vidt jeg ved
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 18:39

så må man stadig opbevare fast møg i markstak, hvis bare det er begyndt at brænde sammen, og man dækker det med plastic.

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

markstak
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 21:01

Jeg vil nu mene at der er forskel på en markstak, og en mødding som bliver spredt på marken. Selvfølgelig kan man sige at det bare er en lav markstak .

Tanja

Mod Tåber kæmper selv Guderne forgæves

0
0
Svar på denne tråd

det var hvad vi for
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 21:07

små 2 år siden fik informeret da vi flyttede ind her.sort på hvidt fra kommunens tekniske forvaltning.

og hvis man nu var smart overdækkede man den lige også så alt regnvand ikke rendte i tanken.

vi får fjernet møddingen 2 gange om året og får den stakket op med mellemrum så den fylder så lidt som muligt(som regel når vores hømand kommer og muger for os med maskineri)

Dejligt nedlagt landbrug sælges

- perfekt til hestehold

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 08:13

Har lige stillet min mand, = landmand, trådstarters spørgsmål.

Hans svar: Det vil først og fremmest være synd for hestene at sprede deres mødding ud over folden og så lukke dem på nogle uger efter. Møddingen skal nedfældes i jorden evt. ved pløjning - der er ikke meget krudt i en hestemødding, men den har da slet ingen effekt ovenpå jorden. Især halmen fra møddingen tager lang tid om at blive omsat i jorden - i efteråret 2008 blev der her pløjet halmtotter op fra den mødding, der blev kørt ud i efteråret 2007 - så omsætningen af sådan en mødding tager lang tid..

Mvh.

AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

mødding
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 10:19

hmm. Mener jeg fik at vide da jeg var til et foredrag om orm.

At det er frosten som dræber parasitter. Så det med at sprede det og lade marken ligge tre måneder, den tro jeg ikke helt holder. vil dog heller aldrig sprede min møding på mine græsmarker. Der er nok bønder her i området som ville kunne aftage den. har kun tre store ponyer som går i løsdrift. så min møding er ikke så voldsom.

www.liisab.dk

en verden af unika ting

crafted by liisab.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 22:42

Mange tak for svarerne alle sammen. Så har jeg da lidt at gå efter når vi skal have staldmøde :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider