At den bliver vist på krak tyder på den er tinglyst, og så kan han ikke bare fjerne den. Jeg kan ikke se hvordan kort- og matrikelstyrelsen ellers skulle vide hvad der ligger af markveje.
Men hvis det stadig er 100% på hans jord og den ikke er oprettet som adgangsvej for andre, så kan han stadig pløje den op hvis han har lyst (og der ikke er tinglyst vejret).
Så du skal have fat i dommerkontoret for at finde ud af, hvad der står om vejen. Dvs. du skal finde ud af, hvilket matrikelnummer det drejer sig om.
Som eksempel fik vi nye naboer et år efter vi flyttede ind, og de fik målt ejendommen op af en landmåler. Det viste sig så at deres vej var registreret som gennemgående hen til os, altså delt indkørsel, men der vokser altså kæmpe store træer på det stykke og vores indkørsel ligger i den anden ende af vores grund. Denne var dog IKKE registreret, så han kunne ikke lukke deres sag og den ikkeeksisterende vej, førend vi også fik målt op og tinglyst vores indkørsel med underskrift fra de naboer hvis jord vi kører igennem. For ellers ville vores matrikel stå opført uden tilkørselsvej og det kan man ikke. Så det kostede lige 8000 kr.....
Jeg mener faktisk stadig ikke vores indkørsel er på krak (det var den overgroede så heller ikke). Men en enkelt privat vej kan stadig være opført, så det at den er gennemgående betyder ikke at den er fælles automatisk. Jeg havde udset mig en gennemgående vej på krak sidste weekend da jeg skulle køre som hjælper til distancestævne, men i virkeligheden var det en privat skovvej med gennemkørsel forbudt.
:Pia