Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Brand...igen!!!!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2008 23:32

Så brændte det igen. Denne gang i Ålborg. Tænker I nogensinde over faren ved brand? Har I gjort Jer nogen tanker om, hvad I vil gøre, hvis det braænder i JERES stald? Eller nogen tanker om, hvordan I forebygger det?

Mvh. en "brand-nørd"

Smuk AA-hingst efter Secret Destination XX - Abhat OX sælges

Vidste du, at der hver 3. dag brænder en gård med dyrehold?....

Har du brandalarm i DIN stald?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-08-2008 08:27

Tjaa.. det vigtigste er jo dyrerne og mine går heldigvis i løsdrift, så de vil jo nok ikke brænde inde.

Brandalarm i en stald er nok fint nok, men en stald brænder tit så hurtigt at det måske ikke vil være nok til at få dyrerne ud.

Til gengæld har jeg en pulverslukker stående fremme.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.westernportalen.dk/v3/index.php

0
0
Svar på denne tråd

222222222
Forfatter: 
Dato:  02-08-2008 23:34

Det er da NETOP derfor, man skal have en brand-detektor i stalden! Den fortæller dig, at noget er galt så tidligt, at du har en chance for at få dyrene ud. Med mindre man selvfølgelig har blokeret sine ind-udgange, med strå?

En pulverslukker rækker ikke langt, hvis først der er ild i f.eks. en bigballe. Men den er da bedre en ingenting. Problemet er bare, at hvis ikke du har branddetektor, eller er i stalden, når branden opstår, så vil den være så omfattende når den opdages, at det kun er brandvæsnet der kan slukke den.

0
0
Svar på denne tråd

brand..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2008 07:05

Vi har en pulverslukker i stalden og skal have monteret røgalarmer, som har forbindelse til vores stuehus.

http://www.ynox.dk

Bestilling af blyantstegninger - send en pm. :)

Boks udlejes til hoppe i udkanten af Ringsted.

0
0
Svar på denne tråd

Brand..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2008 20:50

Vores gård incl. hestestald brændte d. 18 maj i år.

Det var absolut rædselsfuldt, glemmer aldrig det syn.

Heldigvis var alle vores dyr på sommergræs, så ingen kom noget til.

Inden så længe starter genopbygningen af den nye stald, og vil meget gerne hører noget fra folk der har forstand på røgalarmer til stald og hvad sådan noger evt. koster??

Hilsen Karina

0
0
Svar på denne tråd

111111111
Forfatter: 
Dato:  03-08-2008 22:53

Jeg ved en masse om, hvordan en brand udvikler sig, og hvordan man bedst forebygger og slukker den. Men mht. røgdetektion, kan jeg kun anbefale Kabelmanden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Boligalarmer.dk
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 08:32

Vi har en røgalarm fra boligalarmer.dk

Et kontrolpanel til kr. 2.995,- og 2 trådløse røgmeldere til 495,- pr. stk.

Hvis systemet opfanger røg, ringer det til op til 6 telefonnumre.

Mvh Malene Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Jo, men....
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 20:35

alarmer skal være dimensioneret til brug i stalde (fugt, støv, temperatur). Det er indendørs-alarmer ikke. Det kan på sigt give fejl i anlægget.

0
0
Svar på denne tråd

HVED STARTER BRANDEN???
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 19:54

Nu snakker i meget om røgalermer osv, men hvad er den hyppisge/ hvad er de ting der blandandet starter brand i en stald??? er det elektrisitet, en smøg eller hvad har startet dem. man kan da på alle mulige mærkelige måder prøve at sikre sig at det ikke brænder og alligevel går det galt og begynder at brænde...

så vil gerne spørge hvordan men nemmest eller bedst får organiseret sin stald så man hurtigt kan få alle dyrene i sikkerhed???

Heste er det bedste

og jeg elsker alle mine heste...

super hjemmeside

http://www.heste-nettet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Brand..
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 19:59

Det der gik galt hjemme hos os, da gården brændte, var en kortslutning i nogle gamle elinstallationer i halmladen.

Var var igang med at renovere hele ledningsnettet i staldene og var meget tæt på at være færdige da det skete (det koster jo desværre en del penge, så vi tog det i etappper) Men der var stadig få ledninger med stof om, og det var her kortslutningen opstod, grundet rotter havde gnavet i dem.

Teknikkerne fortalte os at et var en klassiker i gamle stalde, desværre.

Hilsen Karina

0
0
Svar på denne tråd

Gamle ledninger
Forfatter: 
Dato:  08-08-2008 04:37

Ja, gamle el-installationer er en ofte set årsag. Man kan ikke 100% forhindre brande, men man kan lave nogle tiltag, der forhindrer branden i at være fatal:

- Hvis alle heste i stalden, står uden grime eller halsrem, hvordan vil du så få dem ud, under en evt. brand?

- Har du gjort dig tanker om, hvor hestene lukkes hen i tilfælde af brand? F.eks. en fold, hvor hestene selv kan løbe hen, hvis bare du åbner boksen. Hav gerne et alternativ, da røgens retning, brandbilers adgang osv. kan være et problem.

- Hav gerne to eller flere udgange af stalden. Udgange som hestene er vant til.

- Hav ikke strøelse liggende ved udgange.

- Henvend dig gerne ved det lokale brandvæsen,og hør om ikke de kunne tænke sig at lave brandøvelse på din gård. God træning for brandfolk, og en "øjen-åbner" for dig.

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 14:42

du rammer et meget ømt punkt.. vi har godt nok døre i begge ender og sidste år var den ene åbning lukket pga hø.. da jeg måtte sprede det ud for at hindre det selvantændte sig selv...

men indrømmet jeg har ikke prioriteret det så højt da hestene jo kun står inde for natten om vinteren.. og ellers ser de mere himlen end staldloftet.. meeen vi skal jo også have taget os sammen at få en røgalarm inde i huset.. så måske kan det her være startskudet til at få os igang..

0
0
Svar på denne tråd

lidt om dit og dat
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 21:24

Rigtigt godt er der er kommet gang i debatten. Der er virkelig mange der ikke engang har skænket det en tanke. Hva nu hvis der opstår en brand i stalden.. Hva gør man,og hvad kan man gøre for at forebygge en evt. brand.

Jeg arbejder til hverdag med at montere brandalarmer ,og overvågnings udstyr i stalde ,og på gårde, så ved lidt om det.

Jeg møder tit staldgange fyldt op med altmuligt som ikke burde være der. Halmballer ved ind/udgangs døre. løst snore fra ballerne på gulvet. Tomme fodersække .Tykke lag af støv på lamper, stikkontakter, lysarmature der ikke er godkendt til at sidde i en stald. På det sidste har jeg også erfaret ,at flere har installeret halogenlys lamper i deres stalde. Det kan på det kraftigste frarådes, da disse typer lamper bliver utroligt varme, og ganske let kan antænde en brand. Samtidig aner mange ikke hvad de har stående af gamle kemikalier, maling, benzin, og altmuligt andet ,der bare burde køres til genbrugspladsen.

Mange gange har jeg også set Markredskaber stå lige udenfor stalden. Der skal jo ikke ret meget fantasi til at forestille sig, hvor meget skade sådanne redskaber kan foresage i en evt. Brand situation ,men også til hverdag. En forskrækket hest der lige hopper over i en plov, eller høvender osv.

Der blev tidligere i tråden spurgt om hvad der var den hyppigste brandårsag. Mener ikke der findes nogen dansk statistik på det, men har en fra de svenske brandmyndigheder. Her er de typiske årsager for svenske gårdbrande.

Elinstallationer 24%

Lynnedslag 11%

Maskiner og motore 24%

Opvarmningsanordninger 7%

Tørringsanlæg 3 %

Uagtsomhed 11%

Øvrige 3%

Ukendt 17%

i alt 100 %

De bedste råd er vel.

Der bør dagligt/ efter behov foretages "rengøring". Tjek adgangsveje for Brandvæsenet: Det bør jævnligt kontrolleres, at adgangsveje til- og rundt om bygninger er passable for Brand & Rednings køretøjer. Det vil også betyde. Tydeligt nr skilt ved vejen. Selvom brandvæsnet muligvis kan se branden fra vejen af. Er det ikke sikkert de finder den rette vej at køre ind ad ,hvis skiltningen ikke er på plads...

Ingen rygning..!!!!!!!!!!!

Lav en evakueringsplan. Hvem gør hvad? Hvordan får du hestene ud? hvor skal hestene føres hen? Lister med telefon nr. osv.

Hvis hestene evt. står i spiltov, sørg da for at ha en skarp kniv på stedet.

Sørg for at ha en pulverslukker/CO2 . Selvom den ikke kan gøre meget hvis en brand først kommer rigtigt i gang, kan den evt. forhindre en ,hvis den bliver opdaget i tide.

Røgalarmer. ja!!.. men ikke dem der er beregnet til at sidde i hjemmet. Disse er kun beregnet til at side i et opvarmet rum. Samtidig vil sirenen i disse kun stresse hesten yderligere. Anvend kun professionelle røgmeldere.

Få tjekket installationerne af en professionel.

Sund fornuft !

Har du styr på brandsikringen af din stald/bolig?

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 08:38

hmm jeg har helt klart ikke helt styr på det men kan og vil helt sikkert bruge alt det her når jeg skal til at renovere min stald... mange tak. det er rart der er sådan et chatforum hvor man kan få alt det her af vide... TAK

Heste er det bedste

og jeg elsker alle mine heste...

super hjemmeside

http://www.heste-nettet.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 09:06

Hej

God debat. Vigtig debat.

Mine forældres hus brændte for mange år siden, glemmer det aldrig.

Jeg har pulverslukker flere steder i stalden. Udgangene er frie.

Jeg har brandalarm tilknyttet min mobil og en central. Hjælper jo ikke at røgalarmen hyler i stalden og jeg ikke er hjemme.

Min alarm giver også besked hvis strømmen går.Hvilket jeg synes er smart.

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd

vi har slukkere
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 20:35

vi har pulverslukkere i stald og lade, og en tilstrækkelig lang slange på alle vandhaner. Jeg gør meget ud af at der bliver holdt orden i stalden, ikke så meget af brandhensyn, men generelt er det skønt når der ikke ligner en svinesti. gangen fejes hver dag, og vi er generelt gode til at holde rent for støv og spindelvæv. Jeg har lavet mig en blæsepistol af et stykke 8 mm hydraulikrør med et 90 grader buk i den ene ende og en tilslutning til kompressoren i den anden så jeg kan komme til at støve af ovenpå lysarmaturer og deslige uden stiger og andet pingelpangel der gør opgaven besværlig, og dermed er skyld i at det ikke bliver gjort

alt el er kun få år gammel og lavet efter gældende lovgivning og self af en aut. installatør. og pigerne får en opsang hvis de har brugt fx. en elkoger og ikke rykket stikket ud igen efter brug. Hvis det af helt ekstraordinære grunde er nødvendigt med varmt arbejde i stalden i vinterperioden hvor der er støelse og hø i boksene så har jeg altid en til at holde øje med om der går ild i noget

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

Vi har halmfyr
Forfatter: 
Dato:  01-09-2008 15:27

i et hjørne af stalden og der er sikret med dobbelt branddør, en meget heftig sprinkler og 2 sensorer.

Desuden er der to pulverslukkere og der er 3 veje ud fra stalden.

Heldigvis gå mine heste i løsdrift en stor del af året.

Har prøvet at et opstaldningssted brændte ned næsten om ørerne på min hoppe med nyt føl. De fik dem slæbt ud gennem røgen i sidste øjeblik og jeg så bagefter hvor lidt der er tilbage af en stald der har været rigtig ild i.

Endelig har vi lige fået alle el-installationer gennemgået til brandforsikringen og alt er bragt i super orden.

Det er ofte el-installtioner i stalde der er skyld i brande.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Puha...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 11:22

Puha

Vil lige genåbne denne tråd, da vi lige har haft en kæmpe brand hjemme hos os. Det var gudskelov kun vores ene hal med 2100 halm bigballer i der brændte, men jeg er blevet noget chokeret over hvor hurtigt det går, da det kunne være gået helt galt. Gudskelov fik ilden ikke fat i stalden.

Så vil meget gerne høre, hvad i har af alarmer i jeres stalde.

Hilsen Ann-Louisa

Mig og bassen og prinsessen :-P

0
0
Svar på denne tråd

Alarmer
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 21:04

Jeg har brandalarmer/sensorer fra Falck i stalden, samt i bygningen der ligger op til. De er ret følsomme, bare det at vi kører ind med hø, så reagerer de. De giver besked via sms, men skal jeg være ærlig, kunne jeg godt tænke mig en "hyledims" som gik i gang inde i huset, hvis det var. Jeg skal huske at sætte min telefon over hver aften, til sådan en forfærdeligt høj melodi, hvis der kommer en sms.

Så har jeg en pulverslukker, men jeg skal også være ærlig, jeg har ikke helt styr på brugen af den.

Der er to udgange, dog bruger jeg ikke den ene, men den er der. Stalden er lavet i en stållade, og alt el er nyt og med de rigtig armeret ledninger.

Hestene står ikke med grimer, må jeg være ærlig at indrømme, men udenfor stalden er det sådan, så der er åben fold og med "løbegang" der ud til, så de kun kan komme ud på folden, ikke andre steder.

Annette

Escapology T, til avlsbenyttelse !!

Forhandling af Marstall, Myoplast og TRM !!

Safemate folingsalarmer udlejes !!

Føl, plage, hopper til salg på hjemmeside !!

www.escapology-t.dk !!

www.stutteri-taldorf.dk !!

0
0
Svar på denne tråd

Sikker,,,
Forfatter: 
Dato:  15-12-2009 14:50

Vores stalde er 100% brandsikret... medmindre der går ild i spånerne el hestene

Derudover har vi dog brandslukker og røgalarmer i alle stalde, samt der altid er min 1 vagt på gården 24/7-365 dage.

Stalden er bygget med brandsikkerheden i tankerne, da Sicilien er ret udsat for brænde i sommer halvåret.

I laden med hø og spåner, har vi brandalarm, samt brandslukker (altså de der røde flasker...) hele området rundt om laden er brandsikret, og vi har vandings system.

(Der virker yderst effektivt, får nogle år siden måtte vi nemlig sætte ild til hele l*** da alt det hø vi fik tilsendt, var fyldt med lopper )

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

hm hm...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2009 14:11

Mange af jer skriver at i har pulverslukkerer i stalden... Så vidt jeg husker anbefales det ikke at slukke en halm(strå)brand med pulverslukkere, hvis det brænder i halm eller andre lette materialer skal der bruges vand - og det skal "bruses" let ned over ilden.. hvis man sprøjter direkte ind i de lette materialer risikerer man at sprede ilden, da materialet vil flytte sig for strålen!

Det er en god diskution for det er vist alle stald-hesteejeres frygt at det går ild i stalden.. men mange tænker ikke over det i hverdagen - Faktisk fik jeg engang et råd af min gamle farfar at holde spindelvævet nede i stalden (også på loft og i kip) fordi at det tørre støvede spindelvæv vil give en brand optimale muligheder for at sprede sig med lynets hast...

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  18-12-2009 10:29

Pt. har vi løsdrift til drengene og her kan de jo så selv løbe væk fra stalden hvis det brænder. Når vi skal have bygget laden om til stald regner jeg med at vi tegner abonnement hos Falck hvor vi både får rødalarmer, pulverslukkere og førstehjælpskasse til heste. Men da laden står tom nu, har vi ikke alarm.

Mvh

Anette

GOD JUL

0
0
Svar på denne tråd

Brandsikring
Forfatter: 
Dato:  19-12-2009 14:28

Alle vores elinstalationer er helt nye og vi har ingen støelse eller stå i stalden, udover det hestene står på.

Der er 2 udgange, som ALDRIG bliver spærret og så bliver der altid fejet staldgang, så der ikke ligger noget og flyder.

http://dphorses.webs.com/

Billig opstaldning af hingste/vallakker tilbydes

i lille privat stald.

0
0
Svar på denne tråd

Kun vand
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 18:41

Som nævnt ovenover, så kan pulverslukkere ikke bruges til halmbrand. Om alle omstændigheder, så er der vist ingen der har slukningsmateriel nok, til at sætte ind overfor selv en lille halmbrand. Det kræver store mængder vand, eller en "Water mist", som forstøver vandet.

Sæt kryds i kalenderen...

Show Off 2010- International Salgsdag på Lykkeshøj Rideklub, 27. marts 2010

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 11:42

Hej

Vi har også en Falck brandalarm, som vi er meget glade for.Den går også hvis der er strøm afbrydelse, fortæller 10 sek. efter alarm at det skyldes strømafbrydelse. Hvilket vi synes er bonus. Da vi har eget vandværk med pumpe. Uden strøm ingen vand.

Bekendte der ligeledes har en Falckalarm, den sendte besked om brand, de kunne forstå ikke hvad det skyldes, ingen ild at se 30 min efter gik alarmen igen. Et lille vindue ikke langt fra den ene føler var åbnen, pga af tåge og ingen vind kom der en lille bitte smule røg ind fra deres fyr gennem det lille vindue.

Synes det er meget betryggende at alarmen er så følsom.

DPhorses: vi har ingen strøelse i stalden hestene står på tørv, nye elindstalationer over det hele, men hvad hjælper det hvis en raket ryger ind i taget.

Hvad hjælper det med to udgange , vi har tre der aldrig er spærret, hvis ingen opdager ilden, før det er for sent.

med alle de penge jeg bruger på mine dyr, synes jeg det er småpenge at spare sådan en alarm.

MVH Hanne,

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider