Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Vandværk fra HN - hvad gør vi galt..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2008 13:48

Hej til de kloge hoveder.

Hvem kan mon hjælpe med at få vort vandværk igang??

Vi har to styk gamle ajlebeholdere fyldt til randen med regnvand, som vi vil bruge til at vande folde med..

Det er et HN5893 husvandværk fra Harald Nyborg med en påfyldningshane/ventil samt aftapningshane/ventil (er ikke helt sikker på de kaldes således..), og så naturligvis de to slanger til hhv. ind- samt ud-sugning af vandet.

Vi har fået tilsluttet maskinen, men det lader til at der ikke kan dannes det tryk i *tromlen*(?), som skal trække vandet op - vi har forsøgt at fylde den op inden, samt forsøgt med den tom, og vi kan se en svag reaktion på måleren, hvis vi holder udluknings-slangen lukket=meget svagt sug fra indtags-slangen, men vand suger den ikke op..

Jeg har forsøgt at google mig til lidt info/manual eller andet, men finder det svært at forstå (nærmeste er dette link: www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/ forumid/4/postid/101944/view/topic/ Default.aspx, men forståelsen for den falske luft, og hvordan den identificeres er stadig ganske blottet i mit/vore hoved/er).

Det ligner det vandværk på www.harald-nyborg.dk/ merinfo.asp?varenr=6029&Grp=&n=10.

Alle gode råd er velkomne...

Takker på forhånd -

Helle & Mulerne;)

Lækre usprøjtede wrapballer af solfaxi urtegræsblanding, 50-60 kilo til salg.

Grovfoderanalyse er under udarbejdelse.

Ring (31 20 03 23) eller skriv for bestilling.

4200/4270 området.

0
0
Svar på denne tråd

husvandværk.
Forfatter: 
Dato:  24-07-2008 16:26

Hej Thebes

Der er flere muligheder.

1: Den slange der er i beholderen har en bundventil som gør at vandet ikke løber tilbage fra pumpen Skal altid være fyldt med vand.

2: Se efter at alle spændebånd er stramme. 100% tæt

3: Pumpehuset SKAL altid være fyldt med vand. Der sidder en topskrue på huset til påfyldning af vand.

4: I beholderen sidder en luftpude som skal have et indre tryk på ca. 1 bar. Kontrolleres ved at tage kappen af på enden af tanken, der bagved sidder en ventil.

Bør være gjort ab fabrik men man ved jo aldrig.

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

følger lige med her
Forfatter: 
Dato:  25-07-2008 17:25

vi har nemlig også 2 gaml ailebeholdere her på ejendommen- og de regner fulde af vand om vinteren.

vores plan er et plastikrør med bund i og en masse små huller og så en dykpumpe i- det kommer jo nok til at tage tid men jeg håber det kommer til at virke da det drejer sig om utrolig meget vand.

ved ikke hvordan din fungerer- fylgte der ikke en manual med da i købte den??

gudesmuk Dun broget vallak, ca 120 i stg,3 år, tilredet, sælges billigt

dejlig sort ifolet alroundhoppe, ca 155 i stg,16 år, redet i både dresur, spring samt western,sælges billigt

skriv for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Luft....
Forfatter: 
Dato:  25-07-2008 17:47

Vi har også et fra HN, og vi døjer utrolig meget med at slangen ikke slutter tæt!

Ellers skal slangen være fyldt med vand og tanken på vandværket ligeledes, derefter tændes det og der skulle gerne være tryk på, være obs på løftehøjden, jeg mener den er 5 eller 8 meter, og det kan ikke løfte mere end dette.....

De spiralslanger der medfølger er noget skrammel.

Mendacem memorem esse oportere. *

Globus Clic Dressursadel, 17", bom 36, 2,5 år gammel MEGET velholdt med stor knæstøtte sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for input
Forfatter: 
Dato:  26-07-2008 08:45

til jer alle..

Vi skal have kigget på det igen idag - så må vi se om det hjælper.

Kenneth - informativt.. Vi må tage din *spiseseddel* med ud og se om det giver mening:)

Stald Smokie - jeg har ladet mig fortælle at en dykpumpe ikke kan danne tryk nok til at sprede vandet i en havevander - om det har hold på sig ved jeg ikke, men er derfor vi fik et vandværk (at vi ikke kan se effekten er en anden ting;)).

Og ang. manual - alt er relativt.. Den er nemlig ikke særlig informativ.. sådan ca. 3 linier, og så er man jo ligevidt;)

CheLab - vandspejlet er ca. 20 cm. under jordoverfladen, så løftehøjden er ikke noget problem (og den er på 8 meter iflg. manual). - Til gengæld kan vi ikke lige finde ud af hvordan man fylder slangen med vand - der vil vel altid være en luftlomme?? Eller det er måske der den kontraventil kommer til sin ret?!

Vi må prøve igen - men som sagt tak for jeres input:)

Helle & Mulerne;)

Lækre usprøjtede wrapballer af solfaxi urtegræsblanding, 50-60 kilo til salg.

Grovfoderanalyse er under udarbejdelse.

Ring (31 20 03 23) eller skriv for bestilling.

4200/4270 området.

0
0
Svar på denne tråd

Du afmontere
Forfatter: 
Dato:  27-07-2008 10:14

slangen fra vandværket, tager en vandkande e.l. og fylder op, det er vigtigt at sørge for at slangen bliver hævet så der netop ikke er luftlommer i den, da du ikke kan opnå et tryk så, den vil tømme slangen ned til luftlommen så......

Mendacem memorem esse oportere. *

Globus Clic Dressursadel, 17", bom 36, 2,5 år gammel MEGET velholdt med stor knæstøtte sælges.

0
0
Svar på denne tråd

det er en
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 20:47

god ide at have et sugefilter monteret i enden af sugeslangen da den nemt stoppes til med snavs. Som Kenneth nævner så skal pumpen spædes inden første igangsætning, og hvis du kun bruger den ind i mellem så kan det være nødvendigt hver gang. Kontraventilen hjælper dig med at holde slangen vandfyldt efter første ingangsætning og derefter skulle det kun være nødvendigt at spæde selve pumpen, men det er ikke altid de der harald nyborg ventiler er lige tætte

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider