Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Opstart af Hestepension
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 12:19

Da jeg går med en lille drøm i baglommen om min egen hestepension en dag langt ude i fremtiden har jeg gjort mig lidt tanker (Soleksem = 0 sol til mig, derfor sidder jeg inde og keder mig)

Hva skal man have med i sine overvejelser.

Jeg har indtil videre skrevet

Hø/Halm/Spåner (hvorfra/pris)

Foder (hvilket/pris/foderplan pr hest)

Opstaldere (pris incl hvad?) (Vil folk helst have hel eller halvpension)

Folde (ind/ud-lukning)

Staldregler (kom gerne med dem i har/synes om)

Hva mere skal man tænke på og hva gjorde du dengang du startede op.

Eller hva forventer du af dit opstaldnings sted?

Håber på nogle gode indput

Stine

0
0
Svar på denne tråd

opstaldning
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 13:42

Moms!

Man skal forhøre sig hos told og skat om man er momspligtig eller ej.

Jeg har fået dette svar i forhold til min hestepension:

Sålænge jeg indkøber foder, fodrer, klarer alting SKAL jeg lægge moms på opstaldningen.

Hvis der er 100% selvpas (og man vitterlig intet gør) kan man køre det momsfrit.

Derudover er der tonsvis af regler i forhold til mødding mv. - driver man erhvervsmæssigt hestehold (og det gør man når der ere mere end 5, tror jeg nok, heste på matriklen) gælder helt andre regler.

Tro mig: nyd at have dine egne heste på matriklen fremfor andres - der er mere bøvl med at have opstaldere end de fleste umiddelbart tror.

Forhandler af RSH-eksemdækken - www.rsh-eksemdaekken.dk

0
0
Svar på denne tråd

Lovgivning
Forfatter: 
Dato:  15-06-2008 18:32

Der er også forskellige love omkring mødding og - ny den nye hestelov vedr. stald - der skal tages hensyn til.

Hvor vil du gøre af møddingen?

Vedligeholdelse af stedet? El, forsikring, vand mv. skal også indregnes i prisen.

Mvh. Annette

Fjordhopper tilbydes bedækning ved

fjordhingsten Dukat Halsnæs FJH 718

www.stutteri-soendergaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan kun
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 14:31

være enig, nyd dine egne heste... Ld være med at gå med en drøm om at der kan komme penge ud af at have opstaldere... det hører til sjældenhederne, der er mange flere udgifter end man lige går og tror, og man kan langt fra gør folk tilfredse.

Men vælger du at starte vil jeg kun give dig et råd...

Få fastsat dine standpunkter og hvordan du vil køre stedet, og HOLD FAST I DET! hvis folk først får ideen om at dine vilkår kan lemples så det tilpasses dem, får du revet hånden af hver gang du giver en lille finger!

Vi kører med halvtom stald nu af egen fri vilje, fordi jeg simpelthen ikke gider det mindste bøvl.. hvis man vil stå her så helt fint, men det er på mine (selvfølgelig klare og rimelige) betingelser og kan man ikke lide lugten i bageriet.... ja så er der kun en vej!

Jeg gider ikke utilfreds opstaldere, kan man ikke finde ud af at komme og snakke med mig om hvad der EVT KUNNE laves om på (jeg er åben for forhandling, men stadig på mine betingelser).

Så kan de finde et andet sted at stå.

jeg passer mig selv og mine heste og blander mig hverken i andres foder, ridemåde eller hvordan de gør hvad på, jeg gider gerne et godt råd, men er fuldstændig ligeglad hvad folk gør medmindre hesten lider tydeligt deraf (sult, sygdom mm.)

Jeg har lært at jo mindre man blander sig, og jo mere man prøver at gøre det godt, jo værre bliver det..

Jeg er glad for mit sted, elsker at være her, men hvis uro i masserne betyder jeg ikke er glad, ja så hellere undvære og have stalden for mig selv

Mvh. Lykke

(nu under uddannelse som Springdommer og banebygger!)

Aktiv med:

Charmeur den røde super hest

&

LaCrosse fremtidens hest!

GRANGAARDEN PÅ AMAGER

Et hesteliv værdigt

WWW.STALDGRANGAARDEN.DK

0
0
Svar på denne tråd

Du skal ....
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 22:11

overveje det meget grundigt, det er ikke altid en dans på roser, at ha`opstalede heste, og det er ikke nogen guldgrube.

Jeg har to pensionærer, og det er for at ha`selskab når jeg rider, og de er meget søde til at gi`en hjælpende hånd, hvis der er brug for det.

Du skal virkelig ha`pædagogisk sans for at drive en pension, og en god portion tålmodighed

Den, som ikke vil rådes,

kan ikke hjælpes.

Benjamin Franklin

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Det første
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 13:43

du skal gøre er, at lægge et budget. Du skal tage højde for alt:

Indtægter: antal opstalder á kr. ?

evt. indtægt fra rideklub eller lign.

Udgifter: Husleje

El-vand

udgifter til foder, strøelse m.m.

udgifter til vedligeholdelse (ridehusbund,banebund,

evt.container, hegn, vandkopper, vandkar til folde, krybber... ja stort set alt, hvad du kan komme i

tanke om.

Forsikringer (også som selvstændig, hvis DU bliver

uarbejdsdygtig i en periode, og kan ansætte hjælp).

Momsregistrering ? Der skal afregnes moms hvert

kvartal / halvårligt (alt efter indkomst).

Du skal have råd til i en periode, at have tomme bokse. Huslejen (terminen) skal betales uanset om du har fyldt op eller ej. Det er en god ide, at have en kassekredit på et par hundrede tusinde kr. (og tro mig, der kommer mange uforudsete udgifter).

Jeg har garanteret glemt noget.

Staldregler og kontrakt er også en god ting at have, så folk ligesom ved, hvad der er er retningslinier inden de flytter ind.

Og kan man ikke tåle lugten.........så.......... og der er man nød til, at være BENHÅRD, for ellers kan det let løbe helt løbsk.

Det er ikke for, at være negativ, men jeg taler af erfaring.

Hvis jeg kunne leve af min hestepension med 20 opstaldede heste, ja så arbejdede jeg ikke fuldtid ved siden af. Og som Lene ganske rigtigt skriver så er det bestemt ikke altid en dans på roser, da man meget sjældent har "fred", der er altid lige noget der lige skal ordnes eller der sker noget uventet når man er på vej ud af døren. Og ja, jeg gør det fordi jeg kan li' det, men indimellem har man lyst til, at sk..... det hele et stykke.

Skulle du være interesseret i input til staldregler eller kontrakt, er du velkommen til at skrive.

Held og lykke med projektet.

Og husk, hvor der er vilje...

Hilsen

Mumse

Rigtige kællinger kører Land Rover V8 og rider fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

Tusind
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 14:25

Tusind tak for alle jeres indput :)

Grunden er bla. at jeg altid tøffer rundt for mig selv og har gjort det i mange år.

Jeg savner menneskelig selvskab når jeg er i stalden, ikke bare en hest eller en kat der siger goddag.

Jeg ønsker ikke 20 heste opstaldet men måske 5-8 stk. Jeg skal hverken blive rig eller noget af det.

Og jeg må indrømme at jeg gider ikke "ponyunger", forståes dem der fræser rundt og råber og skriger (Jo, de findes skam stadig )

Jeg skriver det hele ned i min bog, så har jeg en "start".

Med hensyn til Mødding så har vi allerede en aftale med et firma der stiller en container af og henter/tømmer den igen. Det ville vi forsætte med.

Men kom endelig med flere indput :)

Stine

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  28-06-2008 12:35

et lille sted hvor der er plads til 3 opstaldede, jg manglede også selskab i stalden, det blir hurtigt kedeligt at være alene i stalden altid.

Jeg kan evt sende dig min kontrakt og mine staldregler hvis det er du vil have det?

Bare skriv mig din mail...

Jeg har en opslagstavle hvor jeg skriver hvad hver enkelt hest skal have at spise, tlf nr på alle hestenes ejere og nærmeste hvis ikke man kan få fat i dem, og nr på deres dyrlæge mv det er altid rart at have hængene hvis der skulle ske noget.

mvh Camilla

Camilla Diana Olsen,Rondo Quintus og Bubber

LEDIG BOKS VED SLAGELSE-SKRIV FOR MERE INFO

2-hestes trailer udlejes ved Slagelse

0
0
Svar på denne tråd

Set fra et opstalders side...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2008 23:01

Jeg har altid haft mine heste opstaldet ude, og kan nævne for dig hvad der er væsentligt for mig..:

- 100 % Fuldpasning, eller meget tæt på (men jeg kan godt selv lukke ind i weekenderne + muge hos egne heste, hvis dette passer bedst ind i planerne på stedet).

- Store lyse bokse, og meget gerne med oplukkeligt vindue så hestene kan kigge ud. Er der mulighed for at de kan kigge ud på stgaldgangen er det kun et plus.

- Tillid til at fodring, strø osv. foregår som aftalt. Dette er klart et must ! Er der de mindste problemer, vil jeg vide det.

- At staldejer behandler mine heste som sine egne - dvs. håndterer dem og behandler dem ordentligt.

- At vi har faciliteter til at ride på, dvs. ridebane og ridehus. Og en god bund på begge baner er et must !

- At ridebane/ridehus jævnligt harves og vandes, så forholdene er ordentlige for hesteben/-næser og ryttere.

- At åbningstider er rimelige, ift. os som har fuldtidsarbejde og tit lange arbejdsdage. Dvs. for vores vedkommende at der er åbent i stalden til hverdag til kl. 21.30/22.00 - i weekenderne har vi mulighed for at være færdige tidligere.

- Store, solidt indhegnede folde, så mine heste kan få frisk luft til dagligt.

For dette vil jeg gerne betale hvad det nu koster - jeg har på stedet betalt op til 3000 kr. pr. md pr. hest for dette ! Og hvis det fungerer upåklageligt, og vi kan ride/træne som vi har behov for - ja, så er jeg opstalder på et sådant sted i mange år frem.

Håber du kan bruge dette input, når du skal danne dig rammerne for dit nye sted. Rigtig god fornøjelse med det ! :-)

Vh.

Jeanette

Hvis du vil se regnbuen,

er du nødt til at kunne klare, at det regner !!

----------------------...----------

Kig ind på min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/a...en/4816421

0
0
Svar på denne tråd

Jeanette
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 22:32

Tusind tak, det er lige sådan noget jeg godt kunne tænke mig at vide.

En ting er hvordan jeg vil ha det, men hvordan vil andre have det :)

Jeg har allerede en bog fuld med noter, har også sat mig ind i hvordan staldene skal være efter de nye regler. Det er vist vigtigt at have med.

Har arbejdet på en hestepension for nogle år siden, så det er mig ikke fremmed, og sørger jo for vores egne 7 i dagligdagen.

Stine

0
0
Svar på denne tråd

som opstalder
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 18:39

Ja jeg er helt enig med Jeanette.. Tingene skal være iorden mht. hestens velværd, ridebane, ridehus, ordentlig bund.. Vandes og harves.. Og regler, som alle andre steder, med ro og orden, respekt for andres ting osv.

Der hvor jeg står, er jeg heldig, der får min trunte dækken på af ejeren af stedet Hvilket jeg sys er super fedt.. Ikke at det er et must, men man skal ihvertfald gøre op med sig selv, hvad man vil med det og gøre for det.. Men kender godt tanken har selv leget med den, men nu er der bare et hav af opstaldningssteder herneee (fnis) på Falster.. Så det er dumt at starte her ihvertfald..

Kom da lige med en update, når du har planerne iorden

At hjælpe andre og få hjælp tilbage, er det så svært?

At behandle andre som man selv vil behandles, hvor forsvandt det hen?

Pas på hesteplejehjemmet i århus

www.heste-nettet.dk/foru ...

0
0
Svar på denne tråd

overvej det om og om igen....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 09:18

Hej Stine

Jeg er enig med mange af dem som har skrevet ovenover. Man skal gøre sig mange overvejelser inden man kaster sig ud i at have opstaldere. Der er meget arbejde ved det, og der er ALTID nogen som ikke er helt tilfreds med det du gør. Det kan være mange forskellige ting. Fx hvis du selv synes du har gjort et kæmpe stykke arbejde på banen - med at få den go' og fin, så skal der nok være nogen til at fortælle at den altså stadig halter eller lige minde dig om noget andet som de i øvrigt også mener skal laves....

Så er enig med Lykke og Mumse i at du er nødt til at stå fast på dine regler pg principper, for giver man en lillefinger, så tager mange hele armen. Og du får tit og mange gange ikke nogen skulderklap for de ting du gør. Men begynder du først og give dig lidt og vise dem at de kan bestemme lidt, så løber det løbsk. Det kan godt være at det lyder hårdt, men det er bare min erfaring...

Selvfølgelig er der også gode ting ved at have opstaldere - du nævner fx selv samværet og hyggen ved at være flere om den hobby, som vi elsker så højt, men pas på at arbejdet ved at have opstaldere ikke kommer til at overskygge din egen glæde ved heste og ridning. Med mindre du har god tid eller tager en pris som er sat efter det, så kan du fx sige at folk selv skal muge ud. Det hjælper meget. Hvis du skal muge skal prisen være efter det. Og jeg snakker ikke om 100kr mere i måneden. Gør op med dig selv hvad din tid er værd. Jeg ved fra mig selv at når jeg kommer hjem fra arbejde, og skal muge 7 bokse og gøre stalden klar, fylde hø op, blande foder, og så samtidig også skal have et privatliv ti at køre med en kæreste og et hus, som også skal holdes, så er der ikke meget tid tilbage. Og så er det min egen glæde ved sporten som går tabt. Jeg når ikke at ride mine egne og overskudet er der ikke....

Håber du kan følge mig - det er ikke for at være negativ. Men vær kritisk - også får dem som du tager ind i din stald. Og er enig med de andre. Du skal ikke gå på kompromis med dig selv og dine meninger - det får du ikke noget for. Hvis du når dertil er det det ikke værd. Simpelthen....

Men pøj pøj med det....

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

pas på
Forfatter: 
Dato:  23-09-2008 19:28

Jeg har kørt med opstaldning i snart 8 år, og det er ikke altid lige nemt.

Sørg for at du får en rigtig god snak med mulige opstaldere. Er du i tvivl, så sig nej. Det ender som regel i bøvl og ballade. Du kan bede om en reference fra hvor de ellers har stået. Det får du ikke hvis der ikke er betalt eller de har lavet ballede. Og du skal være dygtig til at sige fra. Jeg plejer at bruge ord som: jeg tror ikke at vi rigtig passer sammen, så jeg synes at du skal kigge efter et andet sted. Eller; det er vist ikke nogen god ide at du kommer tilbage hertil, når de nu er flyttet og så finder ud af at jeg måske ikke var så urimelig alligevel. Du skal også gøre dig klart, at du kan være nødt til at bede nogen om at flytte, hvis det ikke fungerer. Hvor længe vil du have dem i stalden efter de er sagt op? Det er bare ikke sjovt at have dem gående på det tidspunkt.

Du skal kunne skære igennem, for ellers vil der straks være nogen, som vil forsøge at tage styringen i din stald. Husk i øvrigt at holde staldmøder med jævne mellemrum, så kan man få ordnet mulige problemstillinger der.

Nu lyder det som bøvl og ballade det hele, og det er det naturligvis ikke. Jeg har skåret rigtig meget ned på opstaldningerne, og har kun folk som jeg kan lide at være sammen med. Til gengæld hygger vi os meget, tager til shows sammen, drikker kaffe i rytterstuen, henter varer i Tyskland osv. Vi hjælpes også ad med at tage heste på fold, rider sammen osv. Det fungere rigtig fint nu, men det har været en lang vej kan jeg godt fortælle.

Så er der alt det kedelige som momsregnskabet. Du skal holde styr på ALLE dine udgifter ellers mister du penge. Skattevæsenet vil ikke acceptere at du kører med underskud ret længe. Du skal også huske at trække udgifterne for dine egne heste. Så skal der søges om hektarstøtte.

Nå, det var lige lidt indput herfra. Overvej det nøje inden du begiver dig ud i det, men held og lykke med det.

JC Great Pine Image

Lil Chief No White - født d. 21 maj, 2008. Quarter Horse Stallion

Chills Tiny Copy - født d. 26 juni, 2008. Quarter Horse Stallion

0
0
Svar på denne tråd

opstalder
Forfatter: 
Dato:  24-09-2008 19:15

Hejsa,

nu er jeg selv "kun" opstalder, men vil da lige fortælle hvad jeg synes er vigtigt også.

Staldmøder!! Der hvor vi står nu, har vi et fast hver måned. Der kan vi så snakke om hvordan det går, og tage evt problemer i opløbet. Det synes jeg er meget vigtigt, da små ting ellers hurtigt kan blive kæmpe problemer.

Der får vi også af vide, hvis prisen skal ændres, foder ændres eller andet. Så det er dejligt.

Foder. Du skal fra start have dig gjort klar hvordan med foder. Er det muligt at medbringe eget fodet? Får man evt afslag i prisen? Hvordan med div tilskud, folk ønsker deres hest skal have? Skal man selv give det, eller står du får det?

Det samme ang strøelse. Hvis du har valgt halm, og pensionæren ønsker spåner. Kan dette lade sig gøre? Gives der afslag på prisen?

God fornøjelse, hvis du går i gang.

Hilsen

katarina

Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice

Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 12:17

Jeg følger lige lidt med da jeg også går i overvejelser om at starte lille stutteri og opstaldningssted. Jeg har også skrevet en del ting ned men er i tvivl om forskellige regler... ex hvor finder man regler for erhvervsmæssigt hestehold, hvordan bortskaffer i mødding ( Container hvilket firma? ) mm.

Jeg har stået en del steder med mine heste efterhånden og for mig betyder det mest:

- at mine heste er ude mest muligt

- der er ordentligt hegn

- at der fodres som aftalt altså at man kan stole på at ens heste får det som er aftalt

- at der er klare linier altså at ejeren af stedet melder klart ud hvad reglerne er ( ellers er der en million forskellige meninger og det skaber kun uenighed og kaos ).

Desværre har jeg oplevet et par gange at disse ting er blevet lovet og ikke er sket alligevel. Det skaber dårlig stemning. Så husk du bestemmer og meld klart ud hvordan du vil have det og så lov ikke mere end man kan holde.

Mvh Malene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider