du skal gøre er, at lægge et budget. Du skal tage højde for alt:
Indtægter: antal opstalder á kr. ?
evt. indtægt fra rideklub eller lign.
Udgifter: Husleje
El-vand
udgifter til foder, strøelse m.m.
udgifter til vedligeholdelse (ridehusbund,banebund,
evt.container, hegn, vandkopper, vandkar til folde, krybber... ja stort set alt, hvad du kan komme i
tanke om.
Forsikringer (også som selvstændig, hvis DU bliver
uarbejdsdygtig i en periode, og kan ansætte hjælp).
Momsregistrering ? Der skal afregnes moms hvert
kvartal / halvårligt (alt efter indkomst).
Du skal have råd til i en periode, at have tomme bokse. Huslejen (terminen) skal betales uanset om du har fyldt op eller ej. Det er en god ide, at have en kassekredit på et par hundrede tusinde kr. (og tro mig, der kommer mange uforudsete udgifter).
Jeg har garanteret glemt noget.
Staldregler og kontrakt er også en god ting at have, så folk ligesom ved, hvad der er er retningslinier inden de flytter ind.
Og kan man ikke tåle lugten.........så.......... og der er man nød til, at være BENHÅRD, for ellers kan det let løbe helt løbsk.
Det er ikke for, at være negativ, men jeg taler af erfaring.
Hvis jeg kunne leve af min hestepension med 20 opstaldede heste, ja så arbejdede jeg ikke fuldtid ved siden af. Og som Lene ganske rigtigt skriver så er det bestemt ikke altid en dans på roser, da man meget sjældent har "fred", der er altid lige noget der lige skal ordnes eller der sker noget uventet når man er på vej ud af døren. Og ja, jeg gør det fordi jeg kan li' det, men indimellem har man lyst til, at sk..... det hele et stykke.
Skulle du være interesseret i input til staldregler eller kontrakt, er du velkommen til at skrive.
Held og lykke med projektet.
Og husk, hvor der er vilje...
Hilsen
Mumse