Umiddelbart er reglerne at man skal have et dobbelthegn med 15m mellemrum ud til offentlig vej, men jeg ved ikke om det kun er når det er "erhvervsmæssigt". Det er for at sikre at der ikke kommer folk forbi og fx fodre grisene med et eller andet, eller smitter dem med et eller andet. Hvis det ikke er til privat skal man jo følge reglerne pga fødevaresikkerhed.
Jeg ved ikke om reglerne gælder til privat brug. Der hvor mine heste står har de flere gange haft slagtesvin i haven. Det er enormt hyggeligt. De havde ikke 15 m til offentlig vej.
Men det er vigtigt at have et godt hegn: flere tråde, det skal være synligt og så skal der bare være hak på.
Vi oplevede at grisene de første par gange rendte igennem hegnet, da de blev forskrækkede over at have fået stød... Mærkeligt.
Ja, alting bliver gravet op, men det er ikke ensbetydende med at det bliver ét stort plørehul. Dog er det rart for grise at have et sted de kan blive kølet ned, da de kun kan svede på trynen...
Det er vist også et krav til frilandsgrise.
Huset skal sådan set "bare" sørge for at de har læ for det værste vind og vejr og skygge for solen. Og så vil de nok elske at have en masse halm og ligge i.
Med hensyn til foder, så synes jeg at det er vigtigt med en form for stråfoder. Ligesom heste, har grisenes maver brug for fibre at arbejde med.
Jeg ved ikke hvilket slags kraftfoder der er bedst. Man kan købe specielt grisefoder, det er vist mest pillefoder.
Eller man kan give dem korn, majs(er det hårde majskorn skal de nok koges, ellers kommer de bare lige gennem grisen...) grøntsager og brød.
De skal selvfølgelig også have tilskud af vitaminer. De får sikkert en masse mineraler ved at rode i jorden...
Jeg har en bog hvor der muligvis står noget mere om deres foderbehov. Hvis du er interesseret kan jeg da se om jeg kan finde den...
Nå, men efter den roman vil jeg holde igen.
Jeg håber da der er lidt af det du kan bruge.
Hvis du har andre spørgsmål, så sig til. Jeg arbejder med grise til hverdag...
AnneMette