Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Svineri
Forfatter: 
Dato:  27-04-2006 23:48
Er der nogen af Jer, der har erfaring med at have et par fedegrise gående på friland, hvor meget de skal have at æde, hvordan deres hus ser ud osv.
0
0
Svar på denne tråd

Ved at du skal
Forfatter: 
Dato:  28-04-2006 13:34

Have den vildeste form for indhegning endda dobbel hvis det ligger ud til sti/vej.

Der er MEGET MEGET store sikkerheds ting på det område ...

De graver ALT op og laver det pladder hul uden lige .

Det andet kan jeg ikke svare på.

Illum.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2006 21:32

Umiddelbart er reglerne at man skal have et dobbelthegn med 15m mellemrum ud til offentlig vej, men jeg ved ikke om det kun er når det er "erhvervsmæssigt". Det er for at sikre at der ikke kommer folk forbi og fx fodre grisene med et eller andet, eller smitter dem med et eller andet. Hvis det ikke er til privat skal man jo følge reglerne pga fødevaresikkerhed.

Jeg ved ikke om reglerne gælder til privat brug. Der hvor mine heste står har de flere gange haft slagtesvin i haven. Det er enormt hyggeligt. De havde ikke 15 m til offentlig vej.

Men det er vigtigt at have et godt hegn: flere tråde, det skal være synligt og så skal der bare være hak på.

Vi oplevede at grisene de første par gange rendte igennem hegnet, da de blev forskrækkede over at have fået stød... Mærkeligt.

Ja, alting bliver gravet op, men det er ikke ensbetydende med at det bliver ét stort plørehul. Dog er det rart for grise at have et sted de kan blive kølet ned, da de kun kan svede på trynen...

Det er vist også et krav til frilandsgrise.

Huset skal sådan set "bare" sørge for at de har læ for det værste vind og vejr og skygge for solen. Og så vil de nok elske at have en masse halm og ligge i.

Med hensyn til foder, så synes jeg at det er vigtigt med en form for stråfoder. Ligesom heste, har grisenes maver brug for fibre at arbejde med.

Jeg ved ikke hvilket slags kraftfoder der er bedst. Man kan købe specielt grisefoder, det er vist mest pillefoder.

Eller man kan give dem korn, majs(er det hårde majskorn skal de nok koges, ellers kommer de bare lige gennem grisen...) grøntsager og brød.

De skal selvfølgelig også have tilskud af vitaminer. De får sikkert en masse mineraler ved at rode i jorden...

Jeg har en bog hvor der muligvis står noget mere om deres foderbehov. Hvis du er interesseret kan jeg da se om jeg kan finde den...

Nå, men efter den roman vil jeg holde igen.

Jeg håber da der er lidt af det du kan bruge.

Hvis du har andre spørgsmål, så sig til. Jeg arbejder med grise til hverdag...

AnneMette

:-)
En hest er altid en hest, men en rytter uden en hest er bare et menneske! Og en rytter uden hjelm er et KÆMPE fjols, der ikke tænker på at være et godt eksempel for andre ryttere!
0
0
Svar på denne tråd

Grisebasser
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 03:53

Vi har hvert år 4-7 slagtesvin på folden.

De har deres egen fold i hestenes fold. Den er med meget synligt hegn om, både for at hestene ikke skal rende ind, men også for at grisene ikke skal rende ud. (og der er meget mere end 15 m. til offentlig vej)

Det er godt at holde grisene i deres hus 4-6 timer inden de lukkes ud på folden. På den måde har de trykhed i huset, og søger der ind når de bliver stresset (hegn, stød, heste m.m.).

Ve har en grise hytte købt brugt ved an svineproducent (de der halvrunde alu farvet hytter man ser ved frilandsgrise, men hjemme bygget er helt sikkert lige så godt og kønt.

Vi fodre med alm svine foder til slagtesvin. Grise er ret krævende hvis de skal vokse nogenlunde. Og det der med at fede op på korn og brød, det kan give noget rigtgt fed kød.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Rapport afgivet af Justitsministeriet ang hold af heste

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 14:29

de gode råd.

Jeg mener også man skal registreres, er det ikke rigtigt?...og hvor gør jeg det, er det til landscenteret el?

0
0
Svar på denne tråd

CHR...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 17:31

Jeg mener du skal registreres som svinebesætning i CHR registret.

Hvordan man bliver det, er jeg faktisk ikke klar over, men indberetningerne er nemme.

Sælger af smågrisene skal indberette salget, og slagteriet skal indbrette slagtningen, så du skal bare have et CHR nr, og være registreret som svinebesætning.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Rapport afgivet af Justitsministeriet ang hold af heste

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider