|
|
| Første slet wrap hvornår? |
|
|
Hvornår plejer man at tage det første slet wrap? Skal man kigge på; Højde på græs, temperaturer?, tid på året? Hvad skal jeg gå efter? Sidste år var vi for sent ude, og så blev det jo regnvejr i et par mdr, så vi først fik det slået i juli, og derfor kun kunne nå et slet. Og det vi tog var ikke den bedste kvalitet. Kan vi få nogle af de erfarne på banen?  Mvh. Maibrit
Autostol 0-13 kg sælges Hubertus combisadel sælges Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxx, |
|
|
Vi har altid slået wrap omkring sankt hans. fik det afvide af min dyrlæge, at det skulle være bedst. og vi har altid godt wrap.vi slår så også kun en gang. anja
4 årig fuldblods vallak,160-162,sælges til væddeløb eller ridehest.evt byttes til hoppe. 4 årig broget vallak,162-164 ej tilredet.sælges. evt byttes til hoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kigger.. |
|
|
på græssets vækststadie og om hvordan vejret bliver.. Jeg vil tro at et par uger, så er det hø og wrap tid..
Krone og Bølge - En selvfølge R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wraptid |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
15-05-2008 15:02 |
|
Der har lige kørt en med en kæmpe slåmaskine på marken ved siden af vores. Så de må jo mene det er tid. Og den anden nabos græs er faktisk længere. Vores er kun lige knap nok kommet sig efter at være nedbidt i vinter. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja der er ikke længe til |
|
|
alt efter gødskningstidspunkt.. Vi gødede præcist efter gødningsplanen først i april.. og indenfor de næste 14 dage regner jeg med at lægge græsset ned - men selvfølgelig skal det vigtigste være i orden nemlig vejrudsigten...
Kristina Wrap i 50 kg baller, bestil årets høst nu! Ring for tilbud. OS Profi dressur sadel sælges!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes jo |
|
|
at det ville være ideelt med første slæt nu her, men jeg er så heller ikke bondemand. Jeg ærgrer mig bare over at størstedelen af hø og wrap er lavet af langt og fattigt græs høstet langt hen i juli så man lige så godt kunne have købt frøgræs... Når jeg kører til Tyskland og Holland i maj er der altid slået første slæt på næsten alle marker og så meget varmere er der altså ikke dernede.
Venlig hilsen diplomatiske Louise Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I går. |
|
|
Vores græs blev slået i går  Vi var lidt i tvivl, men sidste år, hvor vi også slog rimeligt tidligt, var vi senere lykkelig for at have fået det i hus - inden alt regnen kom... Vores wrap er vores hestes primære foder hele vinteren, og derfor skal det helst være noget super græs med godt med foderværdi i. Vi har tidligere ventet til omkring skt. Hans - men så er græsset ofte blevet noget langt, sejt noget uden særlig meget foderværdi i (men det kan jo i visse situationer også være super - som til ponyer der hurtigt bliver fede)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi skal have |
|
|
tørt hø ind, så det får vente noget endnu. Jeg har bestilt godt vejr i uge 26 til det formål.
Venlig hilsen kristian Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget
JHN RS Moderator medlem af AHNA og FNK stifter og formand: klageklubben JHN'S farligste bruger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ca midt i juni |
|
|
til første slæt... alt efter vejret... 
Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for jeres svar. Hvor højt skal græsset være før det kan "betale" sig at få det slået? Vil gerne have taget to slet i år, så det skal vel heller ikke være for sent...? Mvh. Maibrit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wrap.... |
|
|
Vi slår græs til wrap onsdag eller torsdag, og græsset er så højt at det er lige før det vælter, så det er tid at det bliver lagt ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg slår af i |
|
|
juni måned, når vejret er til det (4-5 dage tørt vejr) og når græsset har fået højde nok. Hidtil har det passet med første eller anden uge i juni.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja, det meste af mit græs er kun 15 cm højt, så det kan nok ikke betale sig endnu. Jeg er i tvivl om der kan nåes to slet i år..? Hvornår bør man senest slå første gang, hvis man også vil have 2. slet? Maibrit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis vejret |
|
|
arter sig, napper vi første slet i uge 23-24 ca.. Vi satser også på 2 slet i år.
Mvh. Lykke (nu under uddannelse som Springdommer og banebygger!) Aktiv med: Charmeur den røde super hest & LaCrosse fremtidens hest! GRANGAARDEN PÅ AMAGER Heste paradiset på Amager. WWW.STALDGRANGAARDEN.DK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lykke: Hvad hvis det er dårligt vejr i de uger, så første slet bliver rykket nogle uger, tror du så i kan nå 2. slet? Maibrit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
Maibrit.. Det kommer jo helt an på hvordan sen sommeren bliver så.. Du kan altid "nå" 2 slet hvis vejret er der, ja endda 3 hvis vejreguderne vil det. så hvis der kommer regn håber jeg bare så godt vejr i sidste ende. Heldigvis skal der jo ik mange dage til med wrap.
Mvh. Lykke (nu under uddannelse som Springdommer og banebygger!) Aktiv med: Charmeur den røde super hest & LaCrosse fremtidens hest! GRANGAARDEN PÅ AMAGER Heste paradiset på Amager. WWW.STALDGRANGAARDEN.DK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor sent |
|
|
vil i slå wrap så? Har for 1½ måned siden fået sået græs og vil gerne have lavet et slet wrap på det, inden hestene kommer ud på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria.. |
|
|
jeg ville så slet ikke lukke heste ud på sådan en mark før til næste år, i hvert fald tidligst til efteråret.. Og på 1½ måned kan græsset vist ikke været blevet godt nok..
Krone og Bølge - En selvfølge R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrap!! |
KatrineSV |
26-05-2008 07:53 |
|
Vi fik lavet 100 baller wrap på lidt over en tdr land igår. ballerne er 50-60 kilos rundballer. De skulle være wrappet med 9-10 lag plastic på, men jeg synes umiddelbart det virker tyndt det plasticlag der er rundt om?! Er det bare mig? Jeg aner sgu ikke hvordan det SKAL føles... og det er ikke sådan der er tonsvis af huller i dem, der har højst været huli 10-15 af dem og det er bitte små huller fra en hård stængel eller en sten udenpå ballen, som vi bare har tapet til. Men jeg regner med at de er som de skal være...  Nu overvejer jeg at tage 2. slet på marken også... tror I ikke godt vi vil kunne nå det? Jeg regner med at græsset nu her om et par dage får gødning og så kommer regnen vel?! Hvor lang tid vil i skyde på det vil tage for græsset om at komme igen? Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| græsset |
pjemm |
26-05-2008 08:00 |
|
Med vand og gødning, så er græsset godt i gang om 14 dage igen. Håber du har fået plast nok, jeg fik noget sidste år med for tyndt lag på og har måttet kassere 2/3 af det pga mug og vand indeni, når man åbnede stod der simpelthen 5 cm vand i bunden (små firkantede) :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pjemm... |
KatrineSV |
26-05-2008 08:26 |
|
Ja jeg håber da godt nok også jeg har fået nok plastic omkring dem så!! Men kan sagde 9-10 lag og at normalt puttede man 6-7 lag omkring, men de små baller var gode at have mere omkring. Det er det typiske grønne plastic der er rundt om dem her... Hvornår kan man bruge wrappen iøvrigt? Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrappet |
pjemm |
26-05-2008 08:56 |
|
Du kan begynde at bruge det efter 6 uger mener jeg. Plasten skal helst begynde at stramme til rund om ballerne (det gjorde mine ikke, det blev ved med at sidde løst. Visse baller har når jeg har skåret op kun haft 3 lag på den ene side). :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok..... |
KatrineSV |
26-05-2008 09:30 |
|
Tak for svaret  Hvornår skal de begynde at stramme til om ballerne? Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg spørger |
|
|
også HVOR sent det sidste slet wrap kan slåes. Nej græsset er ikke godt nok endnu til wrap, men det er godt på vej. Og nej, hestene kommer ikke på ud på græsset før til efteråret og kun på ca, 1/3 af det, der bliver lavet til vinterfold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er jeg ikke |
|
|
ekspert, men som jeg har forstået det er der vel reelt ingen grænse for hvor sent man kan tage slet. Men faktorer som tørstofindhold og foderværdi ændres selvfølgelig jo senere det bliver. Hø skal det nok blive til men hvor godt det er, det er jo spørgsmålet,.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| idag:o).... |
|
|
mit græs er lagt ned idag og bliver så til 1.slet wrap iår...... er spændt på hvormnage baller det giver iår. Siger selv ca 35baller af 90x90x150 Gav 54 sidste år men der slog jeg på et større areal, og det var lidt længere (altså græsset) Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Karina: Hvor højt var dit græs da du slog det? Mvh. Maibrit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| højt:o).... |
|
|
jeg målte det ikke men et skud er ca 70 cm. (gik over min eget knæ når jeg gik på markvandring) karina
Wrap baller fra 2007 af god tør kvalitet ,ca 120 kg pr balle sælges pris 200 dkk afhentet (postnr.4100). Vi kan evt læsse dem på trailer for dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|