Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Start på ridebane - hvordan?
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 12:55
Hej med jer.

Vil gerne have jeres råd med på vejen, om hvad vi gør helt konkret for at få lavet en ridebane her hjemme.

Stedet er udpeget, og det ser sådan her ud:

Det er rimelig plant, dog er der et par huller som hestene synes det var sjovt at lave og så senere stå halvvejs nede i, og så er der et rimelig dybt hjulspor midt igennem det hele.

Jorden er noget godt muld, men det her er det tørreste sted, det hælder en lille smule ned mod gården, så her står der aldrig vand.

Hvad gør jeg som det første? Vil gerne have nogle konkrete råd med på vejen om hvad jeg skal starte med.
Som udgangspunkt havde jeg faktisk tænkt mig snart at prøve at ride der, men hjulsporene og hullerne bliver nok hurtigt trælse.

Jeg vil selvfølgelig gerne have det bedste af det hele - dvs. en god bane jeg kan bruge hele året uden at det koster ret meget - men hvem vil ikke gerne det...

Ej, det skal ikke være noget fancy, for jeg har et kvarters skridt ned til rideklubbens baner og har selv trailer, så det skal bare være en billig løsning.

Råd modtages med kyshånd.

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Det allerbilligste er...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:04
...at få "manden med traktoren" ug og køre det over med en plov og en harve (det skulle gerne kunne tage hjulspor og huller) og så sætte hegn op.
Vupti, en ridebane.

Skal det være lidt dyrere, så smider du ovenpå dét en gang søgrus (et lag på 10 cm skulle kunne gøre det - lidt mindre kan måske også).

Ellers skal du ud i noget med en mere professionelt opbygget bane - og det er tilsvarende dyrere.
0
0
Svar på denne tråd

jordtype
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:07

Hvis det er veldrænet jord med sand, så ville jeg bare få nogen til at skrabe det over, for at plane hullerne, og så komme sand på.

Jeg har tung lerjord, valgte den højeste ende af en fold og lod banen skråne lidt sidelæns. Ingen dræn, blot skarpt sand på, og det holder faktisk rigtig fint, dog ikke i frostvejr, hvor den jo er stenhård. Men jeg kan bruge den om vinteren i tøvejr og med sne på.

Til sammenligning har klubbens bane stået under vand hele foråret. Drænet og fin.

:Pia

1½ meter hest købes

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

prisen
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:08

Nåja, mit sand kostede godt 4000 kr. for 40 m3

10 cm tror jeg er for dybt at starte med. Mit er 5-7.

1½ meter hest købes

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Pia...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:11
Tak for det, det lyder både billigt og nemt

Men skraber man det bare, ikke noget med at pløje, harve, tromle eller hvad man ellers kunne finde på?

Du skriver at du kom skarpt sand på, hvad betyder det?

Om vinteren når det fryser, har du da prøvet at give den salt for at holde den frostfri? Det har jeg nemlig planer om, men ved ikke om det virker helt optimalt?

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

99E...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:14
Tak for dit svar, ja det lyder godt nok nemt, og det var nok også sådan jeg lidt havde det i tankerne.
Manden med traktoren - ingen problem.
Hegn - det mangler kun på den ene side.

Søgrus - hvad er det, og hvad er prisen?

Ih, jeg drømmer jo om at den ridebane er færdig i morgen...kan lige høre min mand når jeg overfalder ham når han kommer hjem - har du nu været på hestenettet igen...

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Jeg må indrømme...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:18
...at jeg ingen anelse har om priser - den eneste ridebane jeg har haft var "Model 1" - et indhegnet stykke jord, der havde en passende hældning og fik turen med "Manden med Traktoren".

Det, der er interessant mht. grus/sand er kornstørrelsen, og søgrus har - såvidt jeg har forstået - lidt større korn end strandgrus, og bliver derfor ikke så "tungt".
0
0
Svar på denne tråd

Ridebane
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:28

Vi er også ved at lave en ridebane herhjemme, men jeg kan ud fra disse svar læse, at der er mange måder at gøre tingene på...

Men her er lige vores:

1.Vi ar afsat grunden/banen på et passense højt sted 20x40m.

2.Der er gravet muld af, og lagt tre dræn i jorden.

3.Derpå har vi valgt at ligge 20 cm.(160m3) stenmel der trumles. (Vi har spurgt flere steder, og har fåer af vide at stenmelen er det bedste og at det skulle være godt fjedrende som basisbund)

4.Som øverste lag kan man lægge flis, men pga. at det nedbrydes til muld, vil vi ikke smide det på. (Ridebanen skal ikke bruges ret meget, kun af mig og min datter, så vi håber at når den først står færdig er den eneste vedligeholdelse at harve den i ny og næ)

Håber at du kan bruge det til noget.

0
0
Svar på denne tråd

pløjning
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:31

umiddelbart ville jeg ikke pløje og harve, for så bliver jordbunden så løs at du træder huller i?

Mit blev bare skrabet med en rendegraver og kørt sammen af samme, der skulle flyttes en del fra den ene ende ned den anden. Han planede det simpelt hen ud ved at køre bagsiden af skovlbladet baglæns hen over overfladen.

Skarpt sand betyder at der ikke er ler i, på regningen stod der kajsand, sikkert det samme som søgrus. Kornstørrelse ca. 0.7.

Konsistensen er ligesom strandsand, altså ikke noget der "fedter" fordi det er fri for ler - det har jeg jo nedenunder. Så tørrer det hurtigere og vandet løber af under sandet.

1½ meter hest købes

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

annkirstine
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:32
Tak for din beskrivelse, det lyder også rigtig fint.

Har du en ca. pris på hvad den løber op i efter den metode du beskriver?

Vores bane vil også kun blive brugt af min mand og jeg i begrænset omfang, så vi vil heller ikke ud i noget videnskabeligt materiale til at lægge ovenpå, det vigtigste for mig er bare at den er plan og samtidig ikke pløret.

Dejligt med mange input.

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Pia igen
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 13:35
Okay, ja kom endelig med flere meninger, det er jo det jeg skal gå hen og blive klog af...

Jeg må have min mand ind og læse tråden, så kan vi lige drøfte hvad der mon er bedst på vores jord.

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Priser på materialer
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 19:51
Er der ikke nogle flere der vil komme med priser på sand, grus osv. Har ingen ide´om hvad sådan noget koster. Kender kun på støbemix og vejfyld osv. og det har jo ikke meget med en ridebane at gøre
0
0
Svar på denne tråd

vi har
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 08:58

en jordbane hos os.. en fræsning af banen med en stor traktormonteret fræser er bedre end en pløjning (med mindre du kender en der kan skrælpløje i 10-12 cm dybde. efter endt fræsning brugte jeg en øko-strigle til at samle græstørv sammen med, og så fik den et par ture med en harve.. eneste vedligehold er en ugentlig harvning..

mht hegn, så har vi gravet nogle store pæle i jorden i hjørnerne og nogle mindre støttepæle i mellem disse, og trukket et 10 cm tykt, kasseret fortøjningsreb fra et contanerskib (værftet var den glade giver) oven på pælene

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator

medlem af
AHNA og FNK

stifter og formand: klageklubben
0
0
Svar på denne tråd

Pris??
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 09:59

Det første læs grus vi fik på gav vi 12.000,- for. Det er 6 år siden. Derefter har vi fået fyldt på to gange, hvor vi har givet 8.000,- pr gang. Men vi er også flere som bruger banen. Jeg har læst og hørt meget om muslingeskaller. Det skulle ikke være nær så dyrt. Men der er både for og imod. Det skulle være godt dræningsmateriale. Jeg ved, at de i Roager rideklub har fået lavet 2 ridebaner med muslinger.

ELLEVANG

55371507/22628281

Ny 2 hestes trailer udlejes

Hestebokse udlejes

(Vi har ingen ledige bokse i øjeblikket)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 10:13
Igen tak for alle rådene, jeg kan se vi må lægge hovederne i blød og tænke over hvilken metode netop vi skal bruge.

Kristian - den traktormonterede fræser og den der øko-strigle, er det mon noget enhver bondemand sådan lige ligger inde med? Det lyder nemlig umiddelbart godt - altså uden jeg har en masse forstand på det.
Kunne bare godt forestille mig at en pløjning vil gøre det hele meget ujævnt og pløret, jorden er det sorteste muld, ikke ret sandholdig.

Ih, jeg har bare sådan lyst til at gøre et eller andet, om ikke andet så bare for at jævne de huller og det store hjulspor ud - meeen skovl og trillebør det er trods alt for omfattende...

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Pris på ridebane
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 12:17

Sorry, jeg troede at jeg skrev det i går, men jeg må ha' annuleret indlægget i stedet for at godkende...

Men vores ridebane som beskrevet ovenfor har kostet ca. 20.000-24.000,- +moms, og udover dette er rendegraveren vores egen og min mand har lavet alt arbejdet...

Det lyder måske lidt dyrt, men holder banen i mange år er det ikke så galt igen.

0
0
Svar på denne tråd

annkirstine
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 12:42
Tak fordi du lige gad skrive igen.

Vil altså bare sige at du ikke annulerede indlægget, for jeg så det, men det var meget meget pudsigt, for det stod alene i den tråd jeg ellers havde oprettet.

Der må være sket et eller andet samtidig, du har nok trykket godkend i samme øjeblik som Moderator har flyttet tråden, for da jeg så kiggede på tråden igen herinde, så var dit indlæg væk.
Meget mystisk...

Synes lige jeg ville fortælle dig det så du ikke tror det er dig der er ved at blive glemsom...

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 13:06
Jeg fattede heller ikke helt hvad der gik galt...
0
0
Svar på denne tråd

Jorden skal altså AF
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 17:41

ridebanen er hestens arbejdsplads og med muld under vil det blive fedtet og gennemtrådt før eller siden.

Minimumsmodellen hedder jorden VÆK, 7-8 cm 0-8 grus på. SLUT.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Egen underviser velkommen, ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.To ledige bokse.
0
0
Svar på denne tråd

WesternWinnie
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 20:45

en øko-strigle kan sagtens erstattes af en såbedsharve som de aller fleste landmænd har.. fræseren er straks værre, du skal højst sandsynligt ha fat i en entreppernør

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator

medlem af
AHNA og FNK

stifter og formand: klageklubben
0
0
Svar på denne tråd

Eva...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 08:59
Javel!

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider