|
|
| Ridebane til max 10.000. Muligt..?? |
| Forfatter:  |
eksola |
| Dato:  |
22-02-2008 21:35 |
|
Ja her er endnu et indlæg om en billig ridebane. Men jeg er gået i stå. Jeg har målt til min kommende ridebane. Den bliver 20 x 38 meter. En af mine venner kommer og graver jorden af så den bliver plan, evt. skrånet lidt til den ene side. jorden skubbes op som vold omkring den ene ende og ned langs den ene side. Så der skal jeg højst betale for lidt benzin og et par af de "grønne" Men så gik jeg i stå. Hvad er bedst at putte på. Nogen siger sand ikke skal direkte på jorden, nogen siger det er godt nok. Skal der først knust tegl på...?? Er det virkelig nødvendigt..!! Hvad er billigst at lægge som underlag inden evt. sand /flis/muslinger. Kan vi ikke få nogle bud på hvad man gør hvis man MAX har 10.000 kr. men næste gratis arbejdskraft og maskiner. Banen vil blive harvet og passet. Eller links til hvor man kan købe muslinger f.eks..? Flis i store mængder..? Jeg er helt lost syntes jeg. Havde selv regnet med jord af og så en lag på ca 5 cm sand. det er trods alt kun til mig, min 6 årig datter og min nece på 12 år. Kom nu frem alle jer med de baner som IKKE har kostet det vilde, men som fungere.
Anita
Med 2 skønne shetter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxx |
|
|
 Her ser du min ridebane. Og den har ikke kostet "en bondegård". Faktisk ikke en gang dine 10.000 Men vi havde, lige som dig, gode venner med div maskiner. Vi målte den selv op, fik en ven til at grave muldlaget af og fik så kørt stenmel på. Ca 7 cm så vidt jeg husker. Det klarede en vognmandsven, vi har. Mange synes, at det er et dårligt ridelag og kun kan bruges som "mellemlag" men vi er rigtig glade for det. Det støver hverken højt eller langt, det er pænt lyst (vi samler altid l*rt op efter os) og det dræner rigtig godt. (Vi skal selvfølgelig efterfylde en gang imellem ligesom ved alle andre underlag) Men det kræver pasning (rive) for ellers vil den nok blive for hård. God fornøjelse. Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flot bane du har. |
eksola |
22-02-2008 22:15 |
|
Maria# : Det er en flot bane. Ser sgu godt ud. Hvad gav i for stenmel...??? Kunne man evt lægge sand oven på stenmelet..??? Eller bliver det så for hårdt et underlag..? Du skriver jo at nogen mener det er bedst som mellemlag. Har du overvejet at lægge noget ovenpå din bane..?? Hegnet til rundt om banen er bestilt... he he  og det er skønt med venner der har maskinerne til at grave ud.
Anita
Med 2 skønne shetter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
jeg er også lidt nys.. vores bane er med sand, jeg aner ikke hvad for noget, da banen var her da vo overtog gården i sommers, jeg vil gerne ha lavet den lidt om, kan man hvis an tar sand af så dr kun er ca 5 sm sand, så ligge et lag stanmed, så det blir blandet sammen ?? blir bane go af det ?? hvad gå du for stenmel, og hvor er du fra ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxx |
|
|
Tak  Jeg er helt blank for, hvad vi betalte for stenmel. Men jeg hører lige manden, når han kommer hjem. Han er den, der husker den slags  Jeg har faktisk overvejet lidt, om jeg skulle blande stenmelet med lidt sand men ved ikke, om jeg tør, da jeg jo ikke kender resultatet. Grunden til, at jeg har overvejet det, er, at sandet ikke bliver hårdt og ikke fryser så nemt. Jeg forestiller mig, at din ide ibikus kunne være fin men som sagt aner jeg det ikke. Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxx |
|
|
Nå manden mener, at vi gav 1700 kr for 10 kubikmeter. Det er den rene pris,- kørslen var en venne-tjeneste. Dog mener han ikke, at det kan fåes for den pris mere. Det er to år siden vi fik efterfyldt. (Vi bor i Haslev på Sjælland) Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stenmel |
|
|
Jeg har lige undersøgt prisen på stenmel og jeg forventer at lægge 10 cm på en 20x40m dvs. ialt 80m3 som er ca. 120 tons. Jeg har fået pris på ca. 22.000 inkl. levering så jeg kan ikke få lavet min bane for 10.000 desværre...Mener at have set at stenmel står til 150 kr pr. m3 ekskl moms fra grusgrav i Sorø. Maria.. jeg er stadig vild med din bane og kommer forbi en dag og lurer  Hanne
Citat fra Dostojevskij: "Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nøj.... |
|
|
Maria - din bane er virkelig flot...! Havde selv tænkt på det samme da jeg har problemer med at min nuværende bane bliver for blød. Så tanken havde da også strejfet mig om man kunne blande stenmel i mellem...? Så hvis der er nogen som har erfaring med dette, så er det nu de godt må melde sig  Eller nogen som ved om prisen er anderledes her i midtjylland? Mvh Charlotte
"Hestemassage tilbydes af eksamineret hestemassør" HAR NETOP NU EN LEDIG BOKS I 7400 OMRÅDET
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhl0807 (Hanne) |
|
|
Prøv at høre Michael (kan ikke huske efternavn), der bor på Industrivej i Rønnede (kan evt sende tlf.nr. via PB), han er ganske rimelig i priser, kan skaffe næsten det hele og har vist nok lavet ridebaner før...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ciska.... |
|
|
Jeg prøver at høre ham .. tusinde tak.... Hanne
Citat fra Dostojevskij: "Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stenmel. |
eksola |
25-02-2008 20:05 |
|
Jeg tror det ender med at vi undersøger muligheden for stenmel i mit område. Så nu vil jeg imorgen ringe til et par stykker som sælger stenmel og høre hvad prisen ender på. Min bane ender højst sandsynlgt således : 1 : grave muld af og jævne af. 2 : læg 3-5 cm stenmel på som mellemlag 3 : 3.5 cm sand som toplag. sandet ved jeg ikke endnu hvad skal være. Da det blæser meget hos os, vi ligger mellem åbne marker, og gider ikke det bare blæser væk. Og har fået at vide at vasket sand er som strand sand og vil blæse væk. så er der gult sand, lidt tungere, skulle være iblandet noget ler. Men nu ser vi. skal nok med et smut i sand graven for at tjekke sandet ud. Hvad med jer andre ...??? hvilket sand har i på jeres baner som Toplag..???
Anita
Med 2 skønne shetter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 12345678 |
|
|
Jeg forsøgte ligesom dig at lave en billig ridebane for et par år tilbage ved at grave muld af og smide 04 sand på, men har måtte erkende at det bare ikke fungerer med lerjord og med reparationer gennem tiden, gik den hen og bliv rigtig dyr uden egentlig at blive bedre. Vi måtte bide i det sure æble og betale hvad det koster at få den lavet ordentligt og jeg må sige at det er alle pengene værd og er en fornøjelse at ride på, også i regnvejr. Hvis du nøjes med sand, så prøv at hør en grusgrav vedr. fibersand. Det har jeg fået lagt på som toplag og er langt bedre en 04 sand, da det ikke pakker sig. 5 cm fibersand og 2-3 cm ridebaneflis, så kan banen bruges selv efter nattefrost.
Hilsen Gitte Avl af Fuldblodarabere til show- og ridebrug www.cautzar.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte68 *Cautzar Arabians* |
|
|
Tror du din 1. bane ville have fungeret, hvis i havde sandjord og ikke lerjord?
UNG DRESSURHOPPE KØBES max. 6 år, ca. 170 cm., ukompliceret, super temperament/eksteriør/bevægelse - hun skal være redet og ikke drægtig! SE MIN SKØNNE STALD
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi gør det |
|
|
på en rigtig billig måde... Vi graver ikke noget af på vores, vi ligger i første omgang 5-10cm vasket grus oven på jorden og når det er blandet godt om 1 års tid ligger vi yderligere grus på...(skal ikke ligge det hele på, på en gang, da de 2 lag(jord og grus) modarbejder hinanden også bliver den glat, derfor skal det rides sammen før der kommer mere på, har redet på mange baner, så ved hvad jeg går efter:-)) Min naboes bane er lavet på den måde og den bliver ikke glat den er lidt våd, når det har regnet men der er heller ikke så godt drænet, det er der på vores mark og banen ligger langs en å så al vandet løber derud... Om nogle år når banen så er redet godt til ligger vi nok lidt flis på så den ikke fryser, men det skal selvfølgelig være den rigtige slags da nogle slags flis bliver som brun sæbe når det bliver vådt... I længden bliver den nok dyr men den skal "bygges" op over en år række så det mærkes ikke lige så meget... mvhg Camilla
Camilla Diana Olsen,Rondo Quintus og Bubber Ledig Boks i Slagelse Skriv for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannie... |
|
|
Det er svært at sige, men ingen tvivl om at sandjord er bedre end lerjord såfremt man lægger sand direkte på...men med de våde vintre og sommer vi har efterhånden, vil den under alle omstændigheder nok være meget våd/tung uanset jordtype.
Hilsen Gitte Avl af Fuldblodarabere til show- og ridebrug www.cautzar.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Hvordan fungerer banen så indtil den er redet til med det første lag? Er lidt nysgerrig nemlig - synes det lyder som en go ide ellers  Mvh Charlotte
"Hestemassage tilbydes af eksamineret hestemassør" HAR NETOP NU EN LEDIG BOKS I 7400 OMRÅDET
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lerjord |
pjemm |
19-03-2008 07:46 |
|
Jeg har 0/8 vasket sand direkte på lerjord. Og det er en tung bane, også når det er tørt, men jeg kan til gengæld bruge den ok i regnvejr. Klubbens fine drænede bane er en svømmepøl. Vi harver den af og til, og jeg forventer på et tidspunkt at sand og jord måske bliver en mere homogen masse. Om jeg så skal have flis eller mere sand på er ikke besluttet. Med flis er det jo slut med at harve og på den måde jævne de dybe hovspor efter fx. løsspringning. Lerholdig sand havde muligvis ligget mere stabilt istedet for at blive skubbet rundt som her (svarer til strandsand, blot mere groft) Men stenmel er helt klart dyrere end sand. :Pia
* Sort BUET dressurgjord 55-60 cm købes, med rullespænder, uden elastik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia,vi både |
|
|
harver og slæber vores ridebane, den har toplag af flis på ca 5-10 nu. Først en harve, med tænder på 8 cm, derefter en slæde.Banen bliver fin jævn, selv efter springning/løsspringning. Så jo - det kan man.
Tina Hansen www.team-stald-hestehaven.dk Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * Samt otium for din bedste ven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| harvning |
pjemm |
19-03-2008 15:40 |
|
Så må sand og flis blive blandet - hvis I har sand. Men det gør måske ikke noget? Jeg har ikke den store erfaring med flisbaner. :Pia
* Sort BUET dressurgjord 55-60 cm købes, med rullespænder, uden elastik.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, det bliver |
|
|
ikke blandet, flisen bliver øverst. men måske når toplaget bliver mindre, who knows. Der kommer nyt på hertil foråret, så ved ikke hvor langt "ned" toplaget kan komme, før man kan fornemme en sammenblandning. Men hvis harven er lavet med korrekt mellemrum ml tænderne, blive sandet lige som rystet ned igen. Det skal lige siges, at vores "sand", er en blanding af grus og sandfyld.
Tina Hansen www.team-stald-hestehaven.dk Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * Samt otium for din bedste ven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Priser på flisen? |
|
|
Er også en af dem der har prøvet med en hjemmelavet billig bane, der bare aldrig har fungeret. Nu vil vi så grave toplaget af / mulden af, ca 10 cm. Vil det så være en ide af smide lidt sand på og derefter flis som toplag?? Hvad står flis i?? OG hvor meget har I købt till 20x40 bane? Er virkelig ved at være frustreret over min håbløse bane 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe... |
|
|
spændene indlæg  Men jeg ville råde alle til at lade vær med at bruge flis som toplag, det har vi der hvor jeg står og den bane er pisse dårlig når den er våd er den meget glat da flis bliver glat når det vådt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flis... |
|
|
Hvis man skal have flis på en ridebane, SKAL det være uden bark, for det er barken der bliver glat... Jeg har fået flis i et ridehus på 15x30 - et lag på ca 5 cm, kostede ca 7000, og så fordelte vi selv med håndkræft...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåleflis |
|
|
Vi overvejer i øjeblikket om vi skal have nåleflis på vores bane, når den skal renoveres. Har hørt flere være rigtig glade for det. Har også undersøgt soiltex og andet kunstflis, men det er temmelig dyrt, og det ene sted anbefaler de alligevel løbende efterfyldning, så så er fidusen ligesom væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå så tør vi ikke prøve flis |
|
|
Ja det er ikke nemt det bane pjat. Jamen hvis man så som skrevet fjerner det øverste lag, hvilket lag fungerer så bedst? Pt har vi noget meget fint sand, det fryser ikke, og den er aldrig smattet. Til gengæld træder hestene lige igennem når der kommer vægt på, og ned igennem jorden. Det betyder jo at den ikke kan bruges. Er lerholdigt groft sand bedre end fint sand? Vores sand er meget fint og føles meget svært/hårdt at gå i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvad koster Fibersand ca. pr. m3? Og er der nogen der kan svare mig på om det her kommer til at gå: - Der graves lidt af jorden (for at jævne) - Vi har lerjord. - Der lægges 5 cm. stenmel, som tromles/stampes godt. - Derefter skal der fibersand på. Ca. 5 cm. - Til sidst lidt flis uden bark. Kan det komme til at virke???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billig ridebane |
|
|
læste ikke alle indlægene, men her er hvad jeg har gjord. vi skrabede et lag jord af(ca 10-15 cm.) tromler det så det bliver rigtig hårdt. derefter lagt et lag grus på(det fra sukkerfabrikkerne) det er billigt og er stort set som det man køber hos en grusgrav. der er ca.7- 10 cm lag. og vupti man har en udemærket ridebane  det eneste der ikke er så godt er at den er en smule tung at ride i.så ville nok nøjes med kun 5 cm lag en anden gang. den bliver kun våd hvis det regner MEGET. men vandet forsvinder så også hurtig igen hvis det ligger på den. men husk at hvis du kun vil have 5 cm lag som nok bliver det bedste så skal der også kun skrabes det tilsvarende jord af. ellers vil al vand lægge sig på ridebanen. vi har lerjord. men det er vigtigt at jorden bliver tromlet eller stampet eller noget. og er tør inden sandet skal på. kan se det for vi havde et blødt hul et sted som vi så også bare lagde sand på, det er stadig meget blødt når man rider hen over nu. så vigtigt jordbunden er tør og hård inden grus/sand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville nok |
|
|
forsøge at skaffe stenmel, eller tilsvarende, og når det så har sat sig, bruge ridebane grus, evt blandet med sold. min er lavet på slager, og så med grus som toplag. men en af de ting jeg aldrig ville spare på er bund, en dårlig bud = med skader
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vasket grus/sand |
|
|
Betyder det at det ikke støver? Eller hvad er pointen med at det skal være vasket? Min bane er lavet således: - Muld gravet af - Drænet - Knust beton - Knust tegl - Stenmel - Muslingeskaller Jeg er lidt ked af at skallerne slider så meget på hovene (er nødt til at lægge sko på hypperne), men er glade for deres dræneffekt, så kan mit problem med de slidte hove løses ved at lægge lidt vasket grus/sand ovenpå skallerne? I så fald, hvad skal der så på lang sigt fyldes op med? Tak for jeres svar...
Mvh Malene Andersen Opstaldning tilbydes mellem Vejen og Kolding. Gode faciliteter og skoven lige udenfor stalddøren. Se mere på min annonce på Markedspladsen - postnr. 6600.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her fylder |
|
|
vi vasket grus på 1-2 læs med nogle års mellem rum, men det støver men nok ikke lige så meget som almindeligt grus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja som flere skriver bruger man vasket sand og det er fordi at det ikke er ler inholdigt, anmindelig gul sand eller fyld sand er der ler i og gør banen hård og glat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billig bane |
|
|
Vi skal også til at have lavet ridebane, men så lidt som vi rider, vil vi ikke ofre en formue på den pt, den skal primært bruges til at longere, træne med føl o.lign... Vi ville have haft stenmel på, men det er vist ret svært at skaffe pt, så overvejede om der var andet vi kunne bruge, hvis vi bare skal skrabe det øverste lag jord af og ligge et enkelt lag på - nogen der har ideer til hvad der kunne være brugbart? Evt. så det er muligt at bygge videre på den hvis vi får øget vores rideambitioner...
mvh. Heidi, Mini, Madoll, High-Line & High Hope Stutteri High / Jægersminde i Rønnede Hingsteføl efter Madoll/Itsabrahma xx født 12. april 2008 High-Line i fol med Zardin firfod med termin 6. juni 2008
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er med på en lurer |
|
|
vi er jo i samme båd Heidi  Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|