|
|
| Hegnspæle - hvilke og prisen |
|
|
Hej... Vi skal have renoveret hele vores kæmpe fold, hvilket vil sige at vi skal have skiftet ca 200 hegnspæle. Vi har nu trykimpregneret træ hegnspæle, og det er også det vi har tænkt os at få igen. Vi vil dog gerne høre hvad i mener vi skal vælge. Det skal være en billig MEN BESTEMT også holdbar løsning, da det ikke er penge vi svømmer i, men vi bor klods op af motorvejen, så det skal også holde! Vi havde tænkt os 150cm længde og 6 cm i tykkelsen. Vi har to rækker tråd i yderhegnet, der er ca 2 meter mellem dem, det ene er alm. hegn og det andet er fårehegn. Der imellem er der plantet træer og der er også vildt voksene hyben. Ved i hvor man får hegnspæle billigst. Vi bor i mellem Randers og Hobro, og kører gerne i en radius af ca 60 km. Håber at få hjælp af jer herinde! 
Knus fra Marie "gud bevare military" (Skriv gerne med spørgsmål vedr. military!) Billederedigering tilbydes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For korte |
|
|
150cm er for korte, det startede vi nemlig med og har måttet konstatere at de bare ikke står ordentligt fast. Under stormen i 1999 væltede meget store dele af vores hegn, pælene blev simpelthen bare hevet op af jorden. Så efterhånden skifter vi ud med 175 cm. Vi har dem 7 cm i diameter, jeg ville ikke bryde mig om at have dem meget tyndere. Men det er nok mest en smagssag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tusinde tak for den feedback! Især længden af pælene vil vi være meget OBS med, så jeg takker meget!
Knus fra Marie "gud bevare military" (Skriv gerne med spørgsmål vedr. military!) Billederedigering tilbydes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg brugte en del tid på priser på hegnspæle i foråret 07 - det billigste sted var : Midtjysk Kemi ApS Håndværkervej 8 8643 Ans By 86 87 09 30 De handler med foder m.m. Når man køber mange kan man sagtens få dem billigere, jeg købte 7 cm * 175 cm. Jeg kan ikke huske prisen men de var billigere end de 20 andre steder jeg spurgte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Ja minimum 175 cm hvis du kører standardhegn på 130 over jorden. Diameteren må ikke komme under 7 cm, men så kan du til gengæld også have 6 meter imellem pælene med to tråde. Husk hjørnepæle på min. 14 cm i diameter. Pælene skal være trykimprægnerede i klasse NTR A, det er det bedste og holder længst. Det billigste jeg har fundet passende pæle er hos nettobrænde.dk og jeg har været mange side og forhandlere igennem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjørnepæle |
|
|
Vores hjørnepæle er nu kun 10 x 220, og dem er der altså ingen der flytter på. Så jeg vil mene at 14 cm er at skyde langt over målet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker... |
|
|
Jeg vil prøve at undersøge det Midtjydsk Kemi Aps.  Heidi: Er det lov, eller hva? eller er det bare din mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi.... |
| Forfatter:  |
Vibs 1 |
| Dato:  |
20-02-2008 22:15 |
|
Vi købte i Jem & Fiks, de var super billige og aldeles holdbare. Trykimpræg. længde 150 mm, banket i til 1 meter ( Pris 9,95 kr/stk). Vi har islændere, så super fin hegn højde. Ikke én eneste af vores pæle er løse, alle sidder ganske meget fast, så jeg har en fornemmelse af, at jordens beskaffenhed er meget afgørende for hvor langt pælene skal i jorden....
Hilsen Vibeke, højt fra Nord Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har.... |
|
|
Vi har trykimprægnerede pæle på 1,75 i længden og Ø 8. I hjørnerne har vi hjørnepæle med Ø 14, og jeg vil ikke anbefale tyndere pæle. Selvom vores står meget godt fast, har vi haft enkelte som simpelthen blev trukket skræve når der var lidt for meget "fest" i hesteflokken. Vi har købt hos www.p-lindberg.dk, og har hentet enkelte pæle hos PIT-hegn i Randers. De er dog for dyre, men gode at have i nærheden når man mangler "dimser" og et par enkelte pæle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hegnspæle |
|
|
Jeg har runde trykimprægnerede træpæle på 7 cm ca 125 cm over jorden og ½ meter i jorden. Hjørnepælene er 14 cm i dia, og ca 1 meter i jorden... Hjørnepælene er MEGET solide, de andre skal der også noget til at vælte, men jeg ville ikke have dem tyndere... Vi har ca 8 meter i mellem, og det fungere fint, men med din beliggenhed ville jeg nok korte den lidt ned (ikke fordi jeg ved om det hjælper, men for min egen tryghedsfølelses skyld ) Jeg bor på Sjælland, så billige steder i dit område kender jeg ikke så meget til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg købte |
|
|
pæle hos www.solund-hegn.dk - 180 cm lange, 6 cm i diameter og banket i til 120 cm. (jeg har kun 1´er ponyer). Prisen var rimelig og så var det lige i nærheden. (og hvis man kan aftage en hel palle eller flere, så er de fleste også til at forhanlde pris med) Pælebanker på 120 cm købte vi hos P-lindberg - fantastisk opfindelse og rigtig god investering - selv jeg, som kvinde, kunne nemt banke pælene i  Mener at have læst et sted, at pæle altid skal min 1/3 i jorden ??? Og når det er store (spring)heste og direkte ud til trafikeret vej, ja så ville jeg personligt vælge et højt hegn, evt. med 3 tråde. Hilsen Pia
Man bliver aldrig for gammel til en New Forest Pony !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja daaaaa.... |
|
|
Vil lige tilslutte mig Pia - køb for Guds skyld en pælebanker. Det er absolut den bedste investering vi længe har gjort.  Og da især når det er så stor en fold I skal have lavet... Jeg synes også t have hørt at pæle skal 1/3 i jorden????? Men ellers go' arbejdeslyst 
"Hestemassage tilbydes af eksamineret hestemassør" HAR NETOP NU EN LEDIG BOKS I 7400 OMRÅDET
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har |
|
|
ø 70 x 1800 pæle i som mellempæle. indkøbt gennem årre vvs og staldtilbehør. Pælene er klasse A pæle. vi har hevet nogen op som har stået 3 år i jorden og det kunne man overhovedet ikke se på dem selv om de har stået i et noget sumpet engareal. Hvis man har behov for at save i nogen af pælene så sørg endelig for at lave en suppe til dem ved at varme noget sokkelasfalt godt op (UDEN at det antænder) og sæt dem i og lad dem suge det de kan (de skal en 15 cm ned i suppen) og sæt denne ende ned i jorden
Venlig hilsen kristian Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget
JHN RS Moderator medlem af AHNA og FNK stifter og formand: klageklubben JHN'S farligste bruger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lange pæle |
pjemm |
23-02-2008 21:21 |
|
Nå, jeg skulle lige til at pointere, at 1/3 af pælen skal være i jorden - men nu vil jeg så nøjes med at være ekko. Vi har desuden støbt vores hjørner fast. Øverste tråd er 120 cm, og jeg har kun småheste. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hegn... |
|
|
Mine stolper er 200 cm lange og 10 cm i diameter. De er slået 60 cm i jorden og der er 3 tråde på(45, 90 og 135cm). Pælene er sat med max 8 meter imellem og i hjørnerne har jeg gamle lygtepæle, som er støbt fast og ca 1-1½meter nede i dybden. Sådan har jeg hegnet mine 2 ha ind(3 folde) og det kostede mig vel ca. 4000kr i stolper, som blev leveret direkte fra P-lindberg. Jeg ville aldrig have stolper der var af mindre diameter, fordi så begynder det at se skrøbeligt ud- min mening. Et hegn skal se robust ud og så skal der være god strøm på, så bliver hestene inde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm har du købt? |
|
|
Jeg er også ved at købe og har fået tilbudt 2 m pæle af lærke træ til 15 kr stk. så det tror jeg at jeg tager 
GAIA - du vil altid være min stjerne som på himlen kommer der flere - lige nu blinker Dancing Star og Silver Fox{L}
www.stald-holm.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har .... |
|
|
...købt ved land og fritid Vores er 2 meter lange og ø 7 Hjørnepæle er 2,5 meter lange og ø 14 Vi har boret for med et bor fra P-lindberg og så banket resten i med en pælehammer- og derefter banket jorden ned med en stamper omkring pælen - og vores hegn går igen steder - står bare rigtig godt. Det at bore for er vi blevet rådet fra at gøre da nogen mener stolperne ikke vil kunne stå ordentligt - men det er ikke tilfældet ved os. Så det bor var vores bedste investering. Vi har sat godt 375 pæle op på den måde
Line - der venter føl efter Cortado april 2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| egetræ holder "evigt" |
netnc |
27-09-2009 20:42 |
|
Hvad med egetræ? passer godt til naturen, er uden kemikalier og knækker ikke som de trykimpregnerede kan finde på, dog skal man vælge de kvarte som minimum. P-lindberg har dem til ikke alt for store heste, ellers det lokale savværk. Jeg har selv sat en egetræspæl, to tentor(de tykke til to tråde)10 mm og så igen en egetræspæl. Dog ren træ, hvor det skal se lidt pænere ud. tentorpælene kan man med rigtig pæn besparelse selv lave. VH Nette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan købe her |
Michael 3 |
11-11-2009 23:35 |
|
Du kan købe trykimprægneret pæle her http://www.dongsted.dk/ de har også robinie pæle som kan bruges som hjørnestolper. Du kan også bestille direkte i deres online shop http://www.shop.dongsted.dk/ kvaliteten er NTR A, hvilket er noget af det mest holdbare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi har brugt telefonpæle, de nyerere af slagsen så de ikke er imprægneret med arsen. De tager en del ned rundt omkring, så de er ret billige. Et kæmpe læs til 1000 kr. Det er et større arbejde at afkorte og tilspidse, og som sådan også at bore for og presse i med rendegraver. Men det er super holdbart og BILLIGT, og står med 10 meter imellem. Du kan skimte det på billedet. Vi brugte 5000,- på allefolde tilsammen, alt betalt og alt nyt- inkl. "støderfidusen". Vi skar i 3,5 - 4,5 meter afhængig af stolpen, og stolperne er nede i ca 130-160 cm - nogle få steder 2 meter. Det er godt nok den gamle ridebane, og stolperne er ikke skåret i højde. Men hegnet er i 130, og med galvaniseret 3 stk wire på 2,5 tykkelse.
Knus C og P
Konstruktiv kritik: Positiv udvikling
Jeg er bare så tilfreds, at det er lidt for meget... Jeg har både en dejlig hingst, og en fantastisk lånepony i min stald....
Se objektivt på det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sverige ? |
|
|
Hvad med at købe hegnet i Sverige - godt nok noget længere end 60 km - men måske også af superkvalitet til billigere penge. Bare et gæt. Måske har nogen erfaringer hermed - jeg overvejer det bare selv. Tak for tippet med lygtepælene - de er netop ved at udskifte dem i nærheden af os..og tippet om sokkelasfalten (men sokkelasfalten er vel ikke nødvendigt nok ikke ved lygtepæle ?) ..  Jeg håber det er OK jeg lige stiller et par spm. ind i din tråd: Hvordan får man pæle/lygtepæle i jorden (er metoden forskellig fra alm. hegnspæle) ? hvad er en pælebanker ? skal man bruge en traktor ? mvh, Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har... |
|
|
Da vi sidste år skulle ud og købe pæle til vores folde faldt valget på ROBINIE træ. Det er noget dyrere i indkøb MEN holder så også MEGET længere end imprægnerede stolper. Vores pæle er 8-10 Ø (det er rustikke naturpløe så de er ikke ens) og 180 cm lange. Vi gav 40,- ex moms/stk. men efter som de holder 25-40 år i jorden, så kommer de til st tjene sig selv ind igen når vi ikke skal købe nye stolper hvert 5-10 år. Jeg synes de er flotte og falder godt i med naturen. De skal ikke behandles da de imprægnerer sig selv når de bliver udsat for vind og vejr. Det gør at de bliver lidt mørkere med tiden, men det gør ikke noget. Holdbarhed på træ:  her kan I se dem jeg købte:  Og her kan man se lidt af dem sat op, dog uden hegn på endnu:  Vi købte et benzindrevet pælebor, og det har vi aldrig fortrudt!! Det er selvfølgelig også en udgift, men det gøre bare at det ikke tager ret lang tid at få pælene i jorden. Hilsen Pernille
R.I.P Ukhta OX (22.02.76 - 09.09.09) - elsket og savnet R.I.P. Lady (98 - 20.05.09)
Heste i stalden: Charlie 14 år - ankommet 01.05.09 Amal el Karmdal - lånepony
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Husk... |
|
|
Vær opmærksom på hvilken jordtype i har på grunden, da det jo er jorden som holder hegnet.. og så kan dine pæle være nok så tykke hvis jorden er for ustabil til at holde dem  Sandet jord er mere ustabilt end leret jord - eksempelvis  /Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
fået et superråd af en tømrer... køb nogle rå pæle i godt træ.. læg dem i blød i linolie i en uge og stil dem derefter til afdrypning i min 3 dage.. så har man pæle der er mere miljøvenlige og holder bedre end tryk imprægnerede pæle.. pæle er en ting.. jeg har hippolux på noget af mit hegn, men må konstatre at det kan ikke lade sig gøre nede i de bløde enge.. det vil kræve VILDT store og dybe pæle.. så der er mange faktorer der spiller ind
velholdt brun kentaur athen dressursadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|