Du kan prøve at kontakte det lokale landbocenter. De har givet en juridisk afdeling der arbejder med ejendomshandler.
150.000 kr. for 4 ha er billigt. Men hvis de 3½ ha er sø, så er det en hel anden situation, og jeg vil mene at det er så er noget for dyrt.
Hvis i bytter med naboen, sådan at I får de nedre arealer - får I så ikke bare sø?? Det er vel ikke så interessant. Jeg går ud fra I vil have jorden til græsning, og jeres heste er ikke sø-heste vel? 
Omkostninger i forbindelse med at ændre på matrikuleringen vil jeg skyde på ligger omkring 25.000 kr. til landinspektøren. Dernæst kommer salær til landbocentrets ejendomskonsulent (eller alternativt en dyrere advokat). Og registreringsafgift til staten, som for 150.000 kr bliver til 2.300 kr. ( = 0,6 % af købesummen + 1.400 kr).
Ved at bytte jorden med naboen, bestemmer i selv en byttepris. Som i princippet kan være nede omkring 20.000 kr/ha (helst ikke under den offentlige grundværdi), og der kan dermed spares nogle håndører i registreringsafgift samt evt. i skødesalæret.
B8 (ejendomskonsulent
)