Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

Ny lov - hvad gør i?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 22:30

Hej hesteejere...

Jeg kom lige til at tænke på, hvad søren gør i, der har en gammel men fuldt ud funktionel stald, som ikke vil leve op til de nye regler?

Det er jo, efter min mening, nogle skrappe regler der er kommet med hensyn til boksstørrelser og loftshøjder...

Bygger i jeres stald om eller hvad? Eller er der dispensationer for mindre hestehold, eller ved gamle stalde??

Håber i forstår hvad jeg mener og at i kan hjælpe mig lidt!

Knus fra Marie

"gud bevare military"

(Skriv gerne med spørgsmål vedr. military!)

Billederedigering tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad jeg gør
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 22:37

Jeg har tænkt mig at slå koldt vand i blodet!

Min stald er rigelig højloftet til mine islændere, men ikke høj nok til det nye krav. Boksene er store nok, men jeg er ikke sikker på at vindues-kravet er ok.

Mange af de nye lovkrav er fuldstændige latterlige og ugennemtænkt, så jeg tænker at de bliver revurderet og lavet om igen, inden de træder i kraft(nogle af dem træder jo først i kraft om 10-15 år)

Når jeg skal have lavet ny løsdrift, vil jeg da skæve til kravene og bygge derefter.

Mvh Nell

RODEO ER EN SAGA BLOT!

NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd

nell...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2007 22:45

Hej...

Tak for svaret! Jeg synes også nogle af lovene er latterlige...

Jeg synes i de situationer hvor hestene står inde det meste af dagen, at det er rimelig ok, men i de hvor hestene er ude i dagens lyse timer eller længere, er det latterligt med SÅ strænge krav.

Jeg vil da nok også tvivle på at alle rideskoler og andre større steder får lavet deres stalde om, ellers er der dælme mange steder der går konkurs...

Knus fra Marie

"gud bevare military"

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 00:37

jeg syns det er fint med de nyr regler, men fx. dem der kn har ponyer ja... oki, der kan man jo sige det kan være ligemeget med loft højden, men jeg har set mange steder, hvor der er alt for lavt til loftet, og alt for små bokse, og det syns jeg ikke er ok, derfor syns jeg loven er super !

Men for vores vedkommen.. ja vi har ca 3,4 m til loftet og bokse på ca 3,7x4 m, og så er der 2-3 vinduer i hver boks :-) lækkert, så her er ingen problemer

0
0
Svar på denne tråd

rolig..
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 08:39

Jeg var til seminaret her i Odense og der fik vi at vide at hele loven skulle til revudering i år 2012 i regeringen, så jeg slapper helt af.

Der er trods alt mange år før det med stalden træder i kraft for os med "gamle" stalde.

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 08:46

Jeg syntes at der selvfølgelig skal være regler på hestehold, men måske mere sådan at ang lofthøjde og boksstørrelser, at man skulle tage et individuelt kig i de enkelte stalde...

Jeg mener at hvis der fattes mistanke om at 5 store oldenborger står i en stald hvor der er 1,70 til loftet, burde man gøre noget ved sagen!

for sådan en som NellBO med islændere, kan jeg virkelig ikke se pointen i at du SKAL have 2,60 til loftet!

Og noget jeg syntes er meget meget dobbeltmoralsk er, at der skal være de der2,60 i stalden, men i en løsdrift gælder der ingen højde... hmm... syntes virkelig det er for dårligt. Efter min menning er det nemmere for en hest og få et spark eller lign. som kan give en reaktion fra hesten af, hvor lofthøjden måske ville have noget at sige...

Nå, nøj hvor jeg da brokker mig, nu til sagen...

Jeg slår også kold vand i blodet, må se tiden an. syntes selv jeg har en rigtig dejlig stald, som ellers opfylder alle krav, lige borset fra lofthøjden!

Jeg håber de kloge hoveder vil komme ud fra deres kontor og fra deres fine jakkesæt, og se hvad og hvordan et hestehold kan være, og tage udgangspunkt i det!

Mvh Lise...

En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd

jeg er glad for...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 13:05

jeres svar, og jeg er enige med jer...

Jeg slår også kold vand i blodet, men jeg var ikke klar over præcis hvornår lovene trådte i kraft.

Jeg synes også det er ganske oki med nogle af lovene, men mange af den er lidt platte...

Knus fra Marie

"gud bevare military"

0
0
Svar på denne tråd

Tar det
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 13:36

Jeg er også en af dem der tar det roligt, det eneste jeg bliver "ulovlig" på er lofthøjden.

Vi har 240 m i lofthøjde nu, og det er fint til mine ponyer, jeg har 2 etter ponyer og en hingsteplag der bliver omkring 130 cm. Det skal lige nævnes, at min stald er over 150 kvm stor og der står kun de tre ponyer i den, så der bliver ikke lige dårlig luft i stalden, man kan faktisk ikke lugte at der står heste i stalden.

Jeg lever op til de andre lovkrav med boksstørrelser, vindueskrav, fold osv.

Det er dejlig vi får en lov om hold af heste, men jeg troede virkelig at de folk der lavede sådan en lov, havde mere indsigt i hestehold, for det virker ihvertfald ikke sådan.

Mvh Rikke

Søger du en hest at hygge og nusse om, så søger Robin en lille rytter, se mere på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

tager det ganske roligt...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 13:54

mine står jo inde så kort tid om natten, i bokse hvor de kan gå rundt som var det en balsal. højden mangler 5 cm for at være lovlig, så jeg tager det ganske roligt.

MOBBEN IMC.
mobber NEJ. men er bare så bund ærlig i mine meninger.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg gør som
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 20:30

med alle andre love:

Jeg overholder dem, hvis de ikke åbenlyst strider mod sund fornuft, eller i øvrigt lægger mig unødvendige hindringer i vejen.

Lige nøjagtig den lov om hestehold, der overholder jeg i forvejen det meste af det = det der er sund fornuft, mens resten falder ind under mit første forbehold.

Og ja der er ikke helt helt højt nok til loftet og hvad så, og hvem skulle i øvrigt komme her ud på Lars T.S mark for at kontrollere det???

Hilsen John

0
0
Svar på denne tråd

Mht...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 22:19

lofthøjde og boksstørrelse, træder loven i kraft for stalde der er bygget før 1 januar 2007 1 januar 2020

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Eller...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2007 22:21

man kan også skrive, at der er givet dispensation til 1 januar 2020

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

vi gør ikke noget
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 21:18

for vi har shetter og hvad skal vi så lige med en loftshøjde på 2,60.. vores stald har allerede højt til loftet.,mener der mangler 10 cm,

så vi tar det også roligt og tar det til den tid..

Hilsen kit

Stutteri Glarkroggård.

Avl af shetlandsponyer.

www.stutteri-glarkroggaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

de mål..
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 09:11

der er sat for størrelser og da så især lofthøjde virker for mig som nogle tryllemål der er fastsat udfra et eller andet forskruet syn på tingene.. man kan holde hesten i boks hele tiden så længe at den bare bliver motioneret (som jeg læser det tæller ridning også med) 2 timer om dagen og så er det velfærd, hvis bare der er 2600 mm til loftet.. social isolation er også med de nye regler tilladt = stort problem hvis man spørger mig. hvis man endelig vil fastsætte lofthøjden hvorfor pokker har man så ikke ladet den følge stg. mål ligesom alle andre mål på boksene.. hvad skal en shetter med 2600 mm til loftet.. de kan da stå i tre etager på den plads (overdrivelse fremmer forståelsen) Jeg kommer meget i to stalde.. den ene er lavet i en gammel lade hvor der er sat stålspær ind og der er frit helt til kip. dvs 3.50 meter helt ude ved væggen og ca 9 meter på midten. det eneste problem der er her er lysintrængen, men da vi kun har lagt nyt tag på den ene side så fikser vi det problem ved at ligge godt med ovenlys i den anden som skal skiftes til sommer. den anden stald er en gammel kostald med hvælvingeloft, bygget i 1936, her er der 2.40 meter til loftet på det laveste sted jeg har kunne finde, boksene er lidt mindre men det sjove ved det hele er at mange af hestene i den nye stald oså har stået her, og som jeg ser det så trives de nøjagtig lige så godt, hverken mere eller mindre i den gamle stald som i den nye. Det eneste det nye har ført med sig er flere bokstimer end de plejer at have, hvilket jeg vil betegne som mindre godt.

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator
medlem af
AHNA og FNK
stifter og formand: klageklubben

JHN'S farligste bruger

0
0
Svar på denne tråd

hej folk
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 17:15

tak for svarene!

Det er netop en gammel stald for kristian beskriver som vi har. der er dog sænket gulv i et par af boxene...

Knus fra Marie

"gud bevare military"

0
0
Svar på denne tråd

Er i tvivl vedr fold
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 12:01

Nu bliver jeg igen i tvivl...Er det ikke et lovkrav (pr. 01.01.08) at alle hestehold SKAL have en fold? Eller kan folden fuldstændig erstattes med 2 timers motion?

Loven siger:

___...___

Kapitel 4

Adgang til fold
§ 16.
For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.
Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m2, hvoraf den korteste side skal være mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m2 pr. hest. En fold må ikke benyttes af mere end i alt 20 heste.
Stk. 3. Folden må ikke indhegnes med pigtråd.

§ 17. Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold.
Stk. 2. Stk. 1 kan fraviges, hvis veterinære eller vejrmæssige forhold taler afgørende herfor.
Stk. 3. Når føl og plage er på fold, jf. stk. 1, skal de, indtil de er 2 år gamle, på fold sammen med artsfæller, medmindre veterinære forhold taler afgørende herimod.

___...___

Som jeg læser det SKAL alle hestehold have en fold på min. 800 m2...MEN man behøver ikke anvende den - den skal bare være der! Man kan, istedet for, at benytte den fold man altså SKAL have, vælge at motionerer i 2 timer..

Har jeg ret eller ?

Hilsen

Askepot

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 12:40

Hej Askepot.

Jeg tror du har ret i din fortolkning, der skal være en fold med de givne mål, men den behøver ikke at blive brugt...

Jeg kunne dog aldrig finde på at have en hest der ikke kom på fold, og forstår ikke hvorfor nogen kan det, udover hvis det er pga. sygdom eller skade...

Knus fra Marie

"gud bevare military"

0
0
Svar på denne tråd

Hej Marie
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 12:48

Ja, det er ret skørt, at man ikke så ikke også stiller krav om at folden skal benyttes af hesten(e)!

Hilsen

Askepot

0
0
Svar på denne tråd

vores heste...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 12:58

ville blive tossede hvis ikke de kom på fold! men der er jo også 2 fuldblods, en traver og en trakehnerplag...

Knus fra Marie

"gud bevare military"

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 16:25

Jeg kender desværre til heste som ALDRIG kommer på fold fordi "de ikke kan finde ud af at gå på fold"

Nå.. Men vi skal også igang med at bygge stalden om. Vi har en gammel ko-stald, hvor der nu er 240 cm til loftet på det laveste sted. Når vi så bygger boksene, laver vi dem ca. 30 cm. lavere endnu, og så med en lille skråning ned i boksen, så vi evt. kan køre ind med maskine og muge ud.

Er der ikke regler om (eller var det med i forslaget) at hvis man ikke helt har de 260 til loft, at man så "bare" skal have nogle flere vinduer som hesten kan få hovedet ud af?

I vores kommende stald vil jeg have lavet et godt udluftningssystem, så der bliver et godt miljø.. Lige nu står hestene i en lade med 8 meter til loft, men den lade skal desværre rives væk om nogle år.. :-(

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard

www.elbkgaard.dk

Boks til hingsteføl udlejes vinter 07/08!

Venter Aljano-føl maj 2008!

MINI-WRAP sælges

0
0
Svar på denne tråd

mette...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 18:17

Der SKAL være 260 cm til LAVESTE punkt på loftet, man kan ikke dispencere for det, vha at lave flere vinduer!

Mvh Nell

RODEO ER EN SAGA BLOT!

NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd

hvad så
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 19:01

Hej

Hvad skal jeg dog så gøre for opfylde, de krav, vi købte en nedlagt ejendom, sidste år, hvor der er to bokse, i en gamle kostald, hvor der 2,20 cm til lofte, og når vi skal have lavet nye bokse om nogle år(når penge kommer flyvene) så har vi ikke mulighed for at ændre højden, p.g.a. som det er nu, er gulvet lige lidt under soklen(ved ikke om vi bare ka grave dernedaf?) og lofteer plan der skal være to børneværelser ovenpå, da vi ikke pladsen i stuhuset, og mine heste er en islænderbl. og en pintoplag, som bliver 1.65 cm.

Jeg har tænkt på bare lave stalden, som jeg synes, og glemme den lov,

0
0
Svar på denne tråd

Nye Hestevelfærslov
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 21:45

Hej Alle herinde.

Nu har jeg læst de fleste af disse inlæg, og der er jo en masse meninger om det hele.

Jeg har fulgt starten på denne lov/udkast, og en del af de personer der har været med, er virkelig nogle der ved hvad de snakker om.

Når det er sagt, var der også nogle der nok ikke skulle have været med, men der er desværre for sent nu.

Det vi skal huske når vi snakker om denne lov er, at den er lavet for vores elskede HESTE, og ikke for os mennneske.

Der er desværre rigtig mange heste/ponyer der står under meget dårlige forhold, og det syntes jeg er sund for de dyr.

Jeg har set stalde hvor der ikke er muget ud i rigtig lang tid, med en kraftig stank af amoniak, og hvis der samtidig er lavt til loftet,dårlig udluftning, ja så ville jeg sku også betakke mig for at opholde mig i den stald.

Det med lofthøjde kan jo diskoteres, men man har mulighed for at søge disp.

Jeg håber at alle jer der har div. problemer finder en løsning, for vi skal stadig huske at loven er for vores hestes skyld, og alle siger jo at de ELSKER deres heste, så der er vel ikke noget der er for godt til dem, VEL.

Hilsen lars.

PS. RIGTIGE MÆND RIDER TINKER

0
0
Svar på denne tråd

Til lars osv
Forfatter: 
Dato:  19-09-2007 22:20

Jeg er enig med dig lars... ingen tvivl om det! men...

Nu er det sådan at det er et fåtal af mennesker der er millionære, og som har råd til at bygge HELT nye stalde fordi de gamle ikke er "gode nok", jeg mener det vigtigste for heste er T L C tender, love and care. De skal på fold flere timer om dagen, have god og nok mad og en god seng at sove i!

Det er hvad jeg kalder hestevelfærd! Om der så er 230cm eller 330cm til loftet, det tror jeg de fleste heste er ligeglade med... Det er selvfølgelig vigtigt at de får nok dagslys og frisk luft, jeg kender da stalde med højt til loftet og mange vinduer, hvor luften i stalden var klam og ulækker, der blev aldrig luftet ud, for "hestene fik træk" og stalddøren måtte ikke være åben når der ingen var.

Hjemme hos os står stalddøren åben når hestene er ude, altså fra 7 om morgenen til 20.30 om aftenen. Vi har ikke endnu haft heste med luftvejsproblemer, på trods af vores bronkitis-pony!

Ikke at jeg siger vi er perfekte hesteejere, for de findes ikke! men det er den matrielle del der spiller mest ind efter mit hoved, men det er da godt der bliver lavet en lov omkring hestehold, den burde bare gøres mere realistisk, der er jo ingen grund til at kriminalisere næsten alle hestefolk.

Lige til sidst kunne jeg godt tænke mig at høre om den dispensation man kan få?! hvordan fungere det?

Håber i forstår min inlæg som jeg gerne vil have det forstået!

Knus fra Marie

"gud bevare military"

0
0
Svar på denne tråd

love og regler...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 10:52

der er så mange meninger osv. om regler og kontrol, men hvem er det lige der skal komme og kontrollere hr. og fru Danmark på deres lille ejendom i jylland?

Efter min mening er de ude på at "ramme" De mennesker der tjener mange penge på deres heste, netop ved at holde udgifter i det daglige nede på et minimum. Jeg har arbejdet forskellige steder hvor jeg havde det elendigt hver dag når jeg lukkede hesten fra sin lille boks over i skridtmaskinen for 20 min senere at lukke den tilbage i sin lille mørke boks uden vindue. INGEN FOLD! Unghestene gik 5 heste sammen på en fold hvor de ikke engang kunne nå at sætte i trav før de var i den anden ende. Ingen GRÆS! Der var ikke højere til loftet i stalden med rideheste end at jeg næsten kunne nå loftet når jeg strakte hænderne over hovedet. dvs omkring 2 meter.

Forfærdeligt! De mennesker skal straffes og deres stalde skal helt sikkert laves om, for det er sku mishandling!

Ligeledes har jeg arbejdet hos nogle af dem i DK der tjener flest penge på deres heste og de har en super flot stald hvor alle hestene kan stikke hovedet ud af vinduer.( det ser jo super godt ud når der kommer kunder) Men fordi de er hingste kommer de ikke på fold. hestene koster rigtig mange penge og tænk hvis de kom til skade på folden, så de bliver redet/motioneret 30 min under rytter og 20 min i skridtmaskine. Rigtig sjovt at være hingst der hva?

Det er jo helt utroligt at sådanne mennesker der har mange penge til at lave deres stalde ordenligt og behandle deres heste ordenligt, er faktisk dem der behandler deres heste dårligst!!

Derfor glæder jeg mig til den lov træder i kraft, så får min samvittighed det lidt bedre på hestenes vegne...

Marie Juncher

www.mjuncher.dk

-en ægte horze-girl

0
0
Svar på denne tråd

Ny lov
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 15:41

Lars: Vi er enige i at loven skulle tilgodese vores dejlige heste, men tror du virkelig at dem der ikke muger ud under deres heste, så de står i en ½ m @!#$, at de begynder at muge ud, fordi der kommer en ny lov? eller dem hvor de ikke lukker hesten på fold hele vinteren, jeg tænker på at hestene hverken bliver redet eller kommer på fold, står inde i hele vinter måneden, tror du de begynder at lukke dem på fold, fordi der kommer en ny hestelov, heste der aldrig ser en smed, vil heller ikke begynde at få smed, fordi der kommer en hestelov, ikke fodre deres heste, sådan kunne jeg blive ved, for det er dem loven skal ramme, ikke os andre hvor hestene faktisk trives godt selvom der mangler lidt til loftet, et par vinduer, eller hvad ved jeg, så derfor giver jeg ikke meget for den nye lov.

Mange heste i dag går faktisk ude det meste af dagen, det er mange gange de store stutterier, eller rideskoler og lign, at hestene ikke kommer ud og jeg kan derfor så godt forstå kravet om lofthøjde og vinduer, men man kan jo faktisk også få nogle rigtig gode ventilatorer som burde kunne lave bedre luft i staldene hvis man har problemer.

Der er lige to punkter jeg kan komme i tanke om der er positive, og det er spiltovene der så bliver forbudte, samt at som beskrevet i indlægget før mig, at mange store steder er man tvunget til at hestene kommer noget mere ud.

Men ellers synes jeg stadig at den nye lov er en OMMER.

Mvh Rikke

Søger du en hest at hygge og nusse om, så søger Robin en lille rytter, se mere på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

lige i skabet...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 22:40

Rikke! Som var det sagt af mig .

Jeg tror ikke umiddelbart at der er mange heste-folk som ikke er glade for focus på hestes velfærd og en lov som øger dette... men men men...

I mine øjne er det ikke så meget selve velfærden for hestene, som er prioriteret højst i denne lov.

Der er mange gode ting i loven og det hilser jeg da velkommen, men jeg har også fulgt arbejdet og lovudkastene, og de "punkter" som i mine øjne ville give den største velfærd, er bortkastet eller udvandet så meget, at hensigten er væk!

Bla den med heste alene og hestes "ret" til fold og social samværd/hudpleje med andre heste... pist væk!

Så fordi at man ikke er tilfreds med loven som den endte med at se ud, betyder det ikke at man er imod at der kommer en lov!

Jeg er nu meget skuffet på hestenes vegne!

Mvh Nell

RODEO ER EN SAGA BLOT!

NY SIGNATUR SØGES!

0
0
Svar på denne tråd

hestelov
Forfatter: 
Dato:  20-09-2007 22:49

Hej Rikke og jer andre.

Jamen din/jeres meninger er ok, men de ting der nævnes ang. dem der ikke gør de ting som alle vi andre gør, dem er der en muglighed for at straffe nu, for nu er der en lov.

At det mange gange er dem der har penge nok der er de værste, ja det er jo desværre rigtig.

Jeg kan kun anbefale at man ikke tager arbejde hos sådan mennesker.

Ps. hvis man klager til Justitsministeren, og man klager på en saglig måde, kan det jo være at hun måske vil se lidt mere realistisk på tingene når det skal til revurdering.

Hvis man vil søge disp. vedrørende ens eget hestehold, så skriv en begrundelse hvorfor netop du vil ønske disp.

Det sendes til Justitsministeriet Att. Lene Esbersen.

Vh Lars

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2007 08:50

jeg har nu ikke tænkt mig at gøre det vilde.. min stald har for små vinduer.. men det er kun når jeg har smed/dyrlæge de rent faktisk står inde i dagslys.. fordi de står på døgnfold halvdelen af året, samt er ude alle døgnets lyse timer i vinterhalvåret...

og det kræver jo også lige at der rent faktisk kommer kontrol.. jamen så laver jeg lige et vuptisnuptag og laver stalden til løsdrift..

0
0
Svar på denne tråd

Lars22
Forfatter: 
Dato:  26-09-2007 10:51

Jeg er en af dem som har skrevet til Lene Espersen. Jeg står pt. med en total nybygget stald, der overholder alt og lidt til undtagen lofthøjden i den ene side. Der er 240 cm. i den ene side og 310 i den anden. Altså den er bygget med et tag der kun har fald og ikke et "knæk" i toppen.

Dette er lavet for at kunne overholde alle de andre byggeregler der i mit område i henhold til diverse lokalplaner...så er kommet lidt i knibe med den åndsvage lov om højden :-(

Det skal siges, at hun bestemt ikke svare tilbage med det samme...Så til andre der skriver til hende, så hav tålmodighed...

lillefis
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  28-09-2007 11:56

Så har jeg fået svar tilbage og har talt med en sød "dame" fra justitsministeriet.

De er ved at lave en bekendtgørelse der henviser til den nye hestelov. Den kommer til at indeholde andre regler vedr. lofthøjde og et par andre ting.

Den kommer i høring inden så længe hos bla. Landscentret og DRF og de håber den kan træde i kraft sammen med loven.

Hvis man så stadig har problemer med sin lofthøjde kan man ansøge om dispensation hos justitsministeriet.

Så nu tager jeg det helt roligt for mine ponyer er ikke så høje og derfor kan jeg være heldig at den nye bekendtgørelse kan gøre min stald lovlig ;-)

lillefis
0
0
Svar på denne tråd

tager det også
Forfatter: 
Dato:  03-10-2007 22:57

med ro mht. til den nye hestelov..

-Har mine heste opstaldet på samme måde som lefab98

Så må vi jo se om der kommer "fint" besøg engang..

Tror det ikke, her ude på Lars tynd skid´s marker...

Mvh.
Lene J. Grønby
Stald
Vestervang
0
0
Svar på denne tråd

skal der være
Forfatter: 
Dato:  08-10-2007 17:11

skal der være vinduer i hestens boks nu

helene stolyenborg ejer verdens bedste fjordhest gårdens riki 11 år flytter snart til jylland

0
0
Svar på denne tråd

Personligt er..
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 12:03

jeg glad for den nye hestelov, syntes bare der går alt for lang tid før den træder i kraft, mht. lofthøjde mm.

Jeg er i den situation at jeg efter mange år med heste hjemme, i øjeblikket har dem opstaldet ude. Mange af stederne, incl. der hvor jeg nu er opstaldet, er forholdene så ringe at der ikke burde holdes heste.

Dårlige folde, små , mørke bokse, dårligt indeklima, rådent strøelse, foder af ringe kvalitet o.s.v...

Som et eksempel blev der forleden opstaldet en ældre vallak på 172 i stg. i en boks på ca 8-9 m2. Der er ikke vindue i boksen, den kan ikke få hovedet ud af boksen og stalden er meget mørk. Hesten er væver og står og kører næseryggen op ad tremmerne 80% af den tid den er på stald.

Jeg har pointeret det for opstalder, men hun er ligeglad. Jeg kan desværre ikke hjælpe hesten, for der er ingen lov pt. der kan forbedre situationen for den stakkels hest.

Jeg ved nu heller ikke hvordan man vil give dispentation for feks. lofthøjde. Hvad hvis staldens ejer en dag vælger at sælge ejendommen, skal den så sælges som "shetlænder ejendom" eller hva´?

Mette

0
0
Svar på denne tråd

tja i min
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 14:38

stald mangler der 5 cm i lofthøjde (dog uden strøelse, men vi har ikke dyb strøelse vi muger mindst hveranden dag) men mine bokse er meget størrer end kravende, og de kommer ud alle døgnets lyse timer (dog om sommeren kun fra 6.30 til omkring 22) så de er meget ude, så jeg håber der bliver set gennem fingre med det her på stedet, jeg tror primært de vil slå ned på de steder hvor hestene tilbringer mange timer i boks og hvor forholdene er værrer end sølle 5 cm...

Det håber jeg ihvertfald:-)

Camilla Diana Olsen,Rondo Quintus og Bubber

0
0
Svar på denne tråd

tugjpeosr
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 20:29

Hej alle

Jeg tager den med ro og ser hvad der sker. Jeg har forlavt til loftet i min stald. For at få den rigtige højde, bliver vi nødt til at rive loftet ned, så der bliver åbent til kib.

Men som nævt, ser jeg tiden an.

Der er flere af jer som skriver, at der skal være 260 cm til loftet. Det er også korrekt, men husk: Det er OVER strøelsen.

Så hvis i fx har 50 cm strøelse/madres, så skal målet fra gulv til loft være 310 cm.

Det er sur at bygge sin stald om, og så lave fejl i loft højden.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal bygge
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 13:13

stald til næste år og har da lovkravende i bagtanke. Men får nok et problem med lofthøjden.

Umiddelbart skal gulvet graves ud og lægges i plan og høloftet skal fjernes. Der kommer nye vinduer.

Men, jeg tager det lidt rolig ang. lofthøjden. Der bliver højt nok, men nok ikke de 2.60 der er kravet.

***Pejtersen***
Flere gode heste og ponyer til salg.
Se mere på min
hjemmeside

Mor til Mikkel d. 03-04-07

Klipning af heste/ponyer i hele Nordjylland.

Se mere på www.dahlpejtersen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tænk hvis ja,
Forfatter: 
Dato:  28-10-2007 16:59

Tænk om alle vi der har en stald, der ikke lever op til kravene om loftshøjde kunne koordinere og indsende ansøgning om dispensation på samme tid.

Måske kunne det få øjnene op hos de gode folk i justitsministeriet. Vores stald en tidligere kostald på 300 kvm fra 1974 har en loftshøjde fra betongulv til betonloft på 2,33m

Vi tager det med ro og håber, at man får lavet om på kravene inden de træder i kraft. Skulle det ikke ske, bliver vi nødt til at sløjfe vores lækre halmloft, som er ideelt til rundballer - vi kan køre 8 tons halm ind på 3 kvarter. Det skal dog først ske i 2020 om 12-13 år...

Vore bokse er på 12 kvm - dem har vi 5 af. Derudover har vi 2 gamle bokse en på 11 kvm. og en på 9 kvm, samt 2 løsdriftsbokse på henholdsvis 26 kvm og 29 kvm. og 4 spiltove. De 5 nye 12 kvm store bokse har hver sit oplukkelige vindue, som giver tilpas lysindfald til hver boks.

I det hele taget er vores stald lys og venlig og med en god og sund luft.

Vore dyr svinger i højder fra 87 cm - 1,6 m - de fleste under 1,5 m...

Men som sagt det kunne være godt, hvis vi kunne enes om at indsende disp-ansøgning for eksempel primo 2010.

0
0
Svar på denne tråd

det er da om at skrive
Forfatter: 
Dato:  12-11-2007 09:07

ansøgninger allerede nu. F.eks for loftshøjde, hvis I kun har ponyer: For krav om lysindfald, hvis Jeres heste er på fold alle de lyse timer.

Men loven har jo ikke taget udgangspunkt i det gennemsnitlige hestehold, men hvad de synes er rimeligt i forhold til lys luft plads for at sikre hestens sundhed.

Heste på 1.70 kan ikke få luftrumfang nok i en stald med 2. 30 til loftet og de kan heller ikke ligge udstrakt i en boks på 2,7x2,7.

Angående Lars TS ´s marker. Jeres dyrlæge har anmeldelsespligt for ikke lovlige dyrehold.

Men ja jeg ser da også frem til en revidering af loven på visse punkter.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider