Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klub og forbund

 Ponymåling
Forfatter: 
Dato:  30-07-2013 12:32

Nu skal vi så til det igen !

 

DRF Live viser de tilmeldte (- og kvalificerede ekvipager) til Bundgaard Pony DM 2013.

 

Det kan så tydeligt ses, at en tidligere 2 er pony er blevet til en 3 er og at en tidligere 1 pony - som er startet og placeret i adskillige landsstævner indenfor det seneste år som 1 pony - nu pludselig er "skrumpet" så meget at den er 2 er pony !!!

 

Hvem er det som følger op på disse regler ?

Hvorfor skrider DRF ikke ind ?

 

Det er ubegribeligt for mig at man vil acceptere denne praksis,med diverse om (læs ned) målinger af ponyer, som jo dels er uretfærdig og højst usportslig.

 

Og nej - jeg har ingen børn som deltager i DM og heller ikke andre interesser heri - udover det rent sportslige og etiske.

 

vh Hestefar

3
1
Svar på denne tråd
 
 nye målerregler
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 07:43

Mon ikke de ponyer du nævner har skiftet kategori fordi DRF har lavet nye regler for målinger og alle tidligere færdigmålte ponyer har kunne genmåles frivilligt hvis ejeren ønsker det her i 2013 ?

 

 

Karina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nye Måleregler - næppe
Forfatter: 
Dato:  02-08-2013 11:10

Hej Karina

Gid det var såvel :-)

Hvis man som jeg gør aktivt følger med i ponyklasserne vil man hurtigt opdage, at dette er en nærmest årlig tilbagevendende begivenhed.

I år har den ene af ponyerne jeg omtaler - til dato ikke startet et stævne som 2' er pony - den har opnået kvalen til DM via resultater i MA for 1´ponyer, men har ikke kvalificeret sig som 1 er.

Hvad gør man så ? man måler den ned ! ( reglerne for højden er mig bekendt ikke ændret !!)

 

Ponyen har gået som 1 er i flere år og har ikke været blandt de mindste i de klasser - men den må jo være "skrumpet" !!!

 

Problemet kunne løses ganske enkelt ved at TD ved disse store og prestigefyldte stævner måler alle deltagende ponyer før starttilladelse bliver givet - og derpå diskvalificerer dem som er over mål.

 

vh Hestefar

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 nu er det
Forfatter: 
Dato:  04-08-2013 00:59

altid en svær en og vurderer en pony med øjemål uanset hvad.

 

Så at en pony skifter kategori behøver på ingen måde og være usportslig, men helt reel.

 

Vi har fået målt flere ponyer igennem årene og de har bestemt ikke altid været hvad øjet synede dem til.

 


Smil smitter.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Øjemål - absolut ikke
Forfatter: 
Dato:  05-08-2013 09:08

Hej pruhest !

 

Jeg er helt enig - øjemål kan vi ikke bruge til noget i denne sammenhæng, og det gør jeg da heller ikke.

 

Den omtalte 1´er pony som forarger mig ( og en hel stribe andre)

er såmænd FEI pony og har deltaget på det danske landshold ved EM under en anden rytter, den gang den havde 1´er mål ......

 

Men den er jo nok "skrumpet" .....i øvrigt deltog den i sin første klasse som 2ér nogensinde i den forgangne weekend - og vandt overbevisende....

 

v.h. Hestefar

1
0
Svar på denne tråd
 
 reglerne ER ændret
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 07:32

der er altså kommet nye måler regler her i 2013 nu er reglner lig de svenske- og alle ponyer må stille til ny måling hvis de vil se om de nye regler gør at dyret skifter kategori

 

Læs dem selv på DRF´s reglement, feks må en kat 1 pony med sko nu måle op til 149,9 cm for der skal rundes ned dvs ikke bruges decimaler og trækkes en cm fra for skoen uanset skoes tykkelse = 148 uden sko som slutresultat.

 

det samme gælder for de øvrige kategorier, så ja ponyer kan nu være højere end før i de respketive kategorier.

 

 

Karina, der vil mene hun følger godt med i ponysporten, dog mest på springsiden

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karinae
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 10:18

Hej,

 

Vil du ikke linke til der hvor det står det med decimaler?

 

Ved du om denne form for måling også gælder ved kåringer?


- Jannie Baggesgaard Jensen -

 

Baggesgaards Amazing

(i fol med Floricello - termin 30/3-2014)

 

Sandie Ravnskov

 

Sponsor: valsoe-horses.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 decimaler....
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 21:14
Det er korrekt at man på den nye målemetode kan flytte op til 0, 9 cm.
Det ændrer dog ikke meget ved at nævnte pony ikke er og aldrig har været i nærheden F et mål som 2 er.
Jeg undrer mig over at der tolereres disse uetiske og usportslige metoder, som jeg absolut mener DRF bør skride ind overfor.
Det ville klæde sporten.

VH Hestefar

KarIna , hvis du følger ponyklasserne kan du ikke have undgået at se eksemplerne, de er talrige.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er Karina
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 23:32

nok den af os som følger ponysiden mest.

 

Der ud over de tider hvor man stak måleren en flaske rødvin, da gudskelov overstået, så mon ikke den pågældende pony er den kat den nu er målt til.

 

Der er mig bekendt heller ikke økonomi i og måle en pony mindre, da kat 1 generelt er mere værd salgsmæssigt end en kat 2, det vil jeg tro også er gældende for dressurponyer.

 

I øvrigt et sjovt fænomen der er opstået omkring cyperspace og at man kan klage over andre i ridesporten uden og tilkendegive hvem man selv er, det er i øvrigt også ganske usportsligt i min verden.

 


Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 link....
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 06:58

www.rideforbund.dk/Ridesport/~/ media/rideforbund/Ridesport/ Ponymaaling/ Fællesreglement%202012...ymåling%20- %20ENDELIGT.ashx

 

 

 

der står der rundes ned dvs at mål kun er i hele cm og at der fratrækkes en cm for skoens tykkelse uanset dens reele tykkelse dvs er skoen kun 2-3mm får man 7mm foræret.

 

Kåringsmålinger bruger ofte Rideforbundets målere så ja jeg vil da forvente der bruges de gældende regler.

Men husk kåringsmål er ikke gældende i DRF.

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karinae
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 09:27

Tusind tak :)


- Jannie Baggesgaard Jensen -

 

Baggesgaards Amazing

(i fol med Floricello - termin 30/3-2014)

 

Sandie Ravnskov

 

Sponsor: valsoe-horses.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dressurpony?
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 14:14

Jeg læser det da klart som om at omtalte pony skulle være en springpony. Dressurponyerne kvalificerer sig ikke gennem Ma eller S. Det er der nemlig ikke noget der hedder for ponyer i dressur.

 

Men det er jo ret nemt at finde ud af hvilken pony der er tale om. Det er jo bare at finde resultaterne på de tilmeldte ponyer på live.

 

Jeg synes egentlig det er lidt usmageligt at man på denne måde kan hænge en pige og hendes pony ud uden selv at ville stå ved hvem man er.

 

Hvis den er for stor så bliver den vel udtaget til en kontrol måling. Og det har den i hvert tilfælde ikke været til ifølge DRF i år.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Holdning
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 16:26

Hej Line

Jeg hænger da ingen ud med navn - hverken rytter eller pony er nævnt.

Hvis du ikke ønsker at vide hvem det er behøver du jo ikke undersøge det nærmere - helt op til dig selv.

Der er såmænd ingen af de andre deltagere der er i tvivl om hvem det er - de fleste af ponypigerne kender hinanden - de rider mod/med hinanden flere gange hver måned.

 

Næhh - det var egentligt mere holdningen til disse målinger og den manglende kontrol af dem jeg var efter - og nu var der bare et meget konkret eksempel, hvor ponyen er nedmålt umiddelbart før DM.

 

Jeg bebrejder egentligt ikke pigen - det er næppe hendes ide eller tiltag - det kommer sikkert fra en voksen person med ambitioner - i dette tilfælde har jeg ingen anelse om, hvem det kunne være - så ingen nævnt eller glemt. Jeg synes snarere det er lidt synd at hun skal udsættes for den snak i krogene.

 

Tidligere blev der skrevet at man i gamle dage stak måleren en flaske rødvin ..... men at disse tider nu var ovre.

 

tjaa - måske - og nej ponyen er endnu ikke kontrolmålt - den er først lige målt ned. Men måske til DM ?

 

Jeg har vidst gjort min mening klar - og slutter derfor herfra.

 

v.h. Hestefar

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nye måleregler
Forfatter: 
Dato:  10-08-2013 12:36

hægter mig lige på.....

skal lige forstå det - vil det sige at en 3 pony med sko nu må måle 131,9 ? så man får 1 cm forærende for sko dvs 130,9 - og så rundes der ned til 130 ????

 

mvh

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heidi m fl.
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 07:20

ja korrekt - sådan er de nye måler regler og netop derfor må alle ponyer her i 2013 stille til genmåling af egen fri vilje for ponyer der før var små kat 1 kan nu blive max kat 2 osv.

 

Ingen ponyer kan måles op el ned- de måles til det de reelt er på den givne målerdag

 

 

Karina

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 med fare for at...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2013 13:19

...rode mig ud i noget, jeg ikke har forstand på.. Betyder det så reelt så meget om ponyen går som 1'er eller 2'er?


Jojo, jeg ER med på at der dels er noget alder på rytteren og at der formentlig også er ca. 10 cm. højdeforskel på springene, hvis det altså er springstævner, det drejer sig om.

 

Men.. hos hestene. Der er der jo så vidt jeg kan se også ret stor højdeforskel mellem den mindste og den største hest - og de hopper jo immervæk den samme højde allesammen? Og her er det jo ikke sådan, at den store nødvendigvis vinder.

 

Al ære og respekt for, at der i topsports-pony ridning også er mange penge etc. på spil og dér skal det naturligvis gå til som reglerne foreskriver. Men det lyder jo netop som om at ponyer, der tidligere har ligget lige på 'vippen' med de nye regler får lidt ekstra goodwill.

 

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider