Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klub og forbund

Omgang m/4 benede - rideklub??
Forfatter: 
Dato:  05-12-2008 22:06

I min datters rideklub tales der pt. om at sikkerheden, primært i stalden, bør have et lille tjek-up.

Der kommer jo mange forskellige piger på en rideskole, og de har hver især deres måde at omgåes ponyerne/hestene på - nogen af dem har en omgangsform, med rideskolens heste, som ikke er helt forsvarlig rent sikkerhedsmæssigt. Det vil jo være forfærdeligt hvis en ulykke evt. kan forhindres med lidt oplysninger, som gerne skal få eleverne til at tænke sig lidt mere om, inden de f.eks. sætter sig ned bagved en hest.

Det er uvidenhed der (forhåbenlig) gør sig gældne.

Derfor vil klubben gerne have spredt budskabet til alle medlemmerne, store som små, hvordan man omgåes og behandler vores 4 benede venner på bedste og mest forsvarlige vis.

Hvordan opnåes dette bedst - hvilke erfaringer har I med, at nå ud til mængden og på en måde så alle forstår det - også de yngste medlemer??

Temaer i klubblad, temaaftener eller eller eller??

Forslag som er afprøvet med succes modtages med glæde...

Fawn Mops han hvalp sælges.

Efter sunde & raske blodlinier - eksteriør helt i top.

100 % dansk stue-opdræt. Optimale opvækst betingelser helt efter foreskrifterne.

Ring for yderligere info på tlf nr 40625031

0
0
Svar på denne tråd

De store..
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 08:55

... elever er eksempler for de små - på godt og ondt.

De "store piger" og de voksne på rideskolen danner mode med deres opførsel, uanset om de vil være ved det eller ej, så det er dem, I skal have fat i først.

Jeg ved ikke, om I har praktisere ridemærkeundervisning (eller ryttermærker som de hedder nu)? De indeholder en del læring om, hvordan man omgåes hesten på en forsvarlig måde, og de kan også "danne mode".

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

et godt råd
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 13:37

hej. jeg taler af erfaring, og har selv måtte lærer det på den hårde måde er blevet sparket ned to gange.

jeg syntes alle som begynder til ridning skal havde tager ryttermærker som noget af det første der lærer børn som unge og sadle hesten sikkert op og omgås hesten på den sikkerste måde og derved lærer hvad man gør og ikke gør i en stald derud over bør alle gå med hjelm i stalden og sikkerheds sko hvis uheldet er ude!det gør virkelig ondt når en hest på 500-700 kg træder på en!

Jeg er selv udlært staldpige, og har været i omgang med heste siden jeg var ti år gammel, og jo de fleste uheld sker i ridning hvis hesten bliver bange, eller i stalden fordi man ikke regner med at gamle gode Basse kan finde på at sparke, det er desværre ret ofte at små piger går bagom hestene, løber, råber og leger på staldgangen, men det burde være direkte forbud! Hestene er fra naturens side bytte dyr, og bliver ofte lettere skramt end vi går og tror, man kan aldrig stole 100% på et dyr, da det i sidste ende styres af dets instinkter og ikke fornuft

håber det her kan hjælpe lidt det er lidt hurtig viden

mvh. Louise

0
0
Svar på denne tråd

Hos os..
Forfatter: 
Dato:  07-12-2008 18:15

Hos os er der meget stort fokus på sikkerhed, og vi har ikke haft ulykker siden... Det kan jeg ikke huske. Selvfølgelig falder folk af og bliver bidt osv., men de rigtige ulykker har vi været forskånet for.

For det første går vi meget op i at være sammen med eleverne i stalden og vise eleverne de rigtige rutiner. Vi bruger tid på at forklare dem, at hestene kun er dyr, og at selv den mindste pony kan skade dem ved et uheld.

Derudover har vi procedurer for adfærd i stalden og hallen. Vi har fx faste opbindinger med karabinhager på staldgangen, så det kun er disse, som skal/kan bruges. Striglekasser m.m. skal være fjernet, inden man forlader staldgangen for at gå i hallen, så gangen altid er tom og ryddet. Desuden er det et krav, at alle uanset alder bruger hjelm på klubbens område.

Et utroligt værdifuldt element er, at vi gratis tilbyder introkurser, hvor vi fortæller om sikkerhed og underviser i omgangen med heste generelt. Vi har også en velkomstbrochure, som forklarer lidt om hele mentaliteten i klubben.

Og det vigtigste er nok som Sif påpeger, at de yngre lærer af de ældre. Derfor er vi enormt taknemmelige over de voksne i klubben, som følger reglerne til punkt og prikke. De minder gerne de yngre om det, og de passer på de små til hverdag.

Generelt er jeg faktisk stolt af, at vores klub på mange områder er forgangsklub for sikkerhed. Selvfølgelig er vi ikke perfekte eller fejlfri, men bestyrelsen og medlemmerne i fællesskab er meget opmærksomme på, at man ikke tager for let på sikkerheden.

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Omgang m/4 benede - rideklub??
Forfatter: 
Dato:  20-12-2008 21:12

Jeg takker foreløbig mange gange for jeres indput (som er super gode) - tager gerne imod flere.

Eleverne går desværre (alt for) meget alene i stalden, og her er det netop nogen af de unge teenagere som typisk praktiserer nogle ikke så gennemtænkte "ting" i deres omgang med hestene - måske for at vise sig/hævde sig af forskellige årsager

Underviseren befinder sig primært i ridehuset & ikke i stalden - man kan jo ikke være 2 steder på èn gang. Det er indehaverens valg at befinde sig der så det kan der ikke ændres på..

Det er nogen tid siden der sidst har været ridemærke undervisning, og jeg ved ikke hvilke tanker klubben gør sig omkring dette.

Umiddelbart forstiller jeg mig, at der skal noget mere simpelt til - noget som hurtigt, & uden de helt store forberedelser, kan arrangeres og gennemføres, dog skal indholdet have et klart budskab nemlig:

Hvordan man omgåes heste så det er forsvarligt for både 2 & 4 benede.

Det skal samtidig være "noget" som er atraktivt for de unge at deltage i, & noget som ikke trækker tænder ud på arrangørene - en idè som jeg let kan "sælge & få omsat" til klubbens bestyrelsesmedlemmer - hvis i forstår hvad jeg mener??

Hvis det skal være en foredrags dag/aften hvem skal det så være med??

Hvis det skal være som en video dag/aften hvilken video kan I anbefale??

Ideèr modtages hjertens gerne - bare kom med dem..

Som i de fleste andre rideklubber er det ikke realistisk, at ofre det helt store på et evt. arrangement..

Fawn Mops han hvalp sælges.

Efter sunde & raske blodlinier - eksteriør helt i top.

100 % dansk stue-opdræt. Optimale opvækst betingelser helt efter foreskrifterne.

Ring for yderligere info på tlf nr 40625031

0
0
Svar på denne tråd

kanon vejl allerede
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 20:03

Du har jo allerede fået rigtig god vejl om muligheder.

Men som allerede skrevet er det meget vigtigt at de store piger og voksne viser god adfærd/omgang med hestene. Det fremmer al indlæring med hestene. ( syntes jeg)

At lave en rytter aften der både er inkl social hygge men også lidt praktisk info om heste og hvordan man rigtig er omkring dem er en kanon ide. Tror da klart jeg vil benytte det her i vinter halvåret.

Det er svært at finde dag hvor alle kan - derfor er det vigtigst at de andre er forbilleder for de nye og mindre øvede ryttere.

ang. forslag til social indlæg. På min datters rideskole har de haft hygge m overnatning. Her har de store som små kunne tilmelde sig.

Så har de både "leget" med hestene hvor de store hjalp de små - men også snakket om mere praktiske ting omkring en hest. Min datter var dengang 6 el 7 år syntes det var kanon.

Ang film er der jo mange forskellige slags hvad med hesteviskeren? Her kommer man til at forstå hvor vigtigt det er at man omgåes hestenrigtig - den er ikke bare et dyr til vores fornøjelse.

Held og lykke

Elsker mine skønne men forskellige islændere; Baldur, Sif, Fenja, Andy, Freja, Röskva, og Kommi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider