Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klub og forbund

Påklædning - C-stævne
Forfatter: 
Dato:  01-04-2008 00:53

Så er vi her i huset kommet så vidt, at datteren skal til sit første C-stævne - i dressur.

I den anledning har jeg søgt og ledt efter de korrekte påklædningsbestemmelser for rytteren - og har fundet nedenstående i DRF's reglement.

Og som jeg læser det, så må man i dressuren gerne starte med det, der vel populært kaldes for springstøvler (lynlås bagpå og snøre foran - sort, glat læder) samt den ligeledes populært kaldte springhjelm (GPA-efterligning(!) - sort med "sølvspids" foran)...

VI PÅKLÆDNING, OPSADLING OG OPTØMNING

440. Påklædning

1. Ryttere, der rider på heste:

Påklædning for ryttere ved stævner er sort/mørkeblå, ensfarvet jakke

(kjole), hvid eller lys skjorte med slips/plastron, hvide eller lyse ridebukser,

sort/mørk stiv hovedbeklædning, hvide eller lyse handsker, sorte/mørkeblå

ridestøvler og metalsporer (jf. pkt. 441) eller militær rideuniform.

Støvlen kan enten være lang i et stykke, eller være en kort støvle, med glat

sål og hæl, og løst stift skæfte, alle dele i glat sort eller mørkeblå læder.

Ved C- og D-stævner er mørk, ensfarvet trøje eller klubtrøje tilladt.

Eller skal det være en "hel ubrudt" støvle (dressurstøvle) og en ganske almindelig ensfarvet sort ridehjelm...

Der er "kun" LA1, der indtil videre er tale om - men der er jo ingen grund til at blive "disket" eller få anmærkninger pga påklædningen...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

hjelmen...
Forfatter: 
Dato:  01-04-2008 07:07

skal bare være godkendt så en GPA er ok.

Springstøvlen er ikke tilladt mig bekendt pga snøren, men tror nu ikke nogen dommer vi slå ned på den.

Men rytteren skal være ok med at skille sig ud for selvom det "kun" er en LA1 er der mest folk i det "stive puds".

Karina

0
0
Svar på denne tråd

støvlerne
Forfatter: 
Dato:  01-04-2008 13:13

siger ingen noget til, masser af dressur støvler har snører, min datter har startet masser af C stævner op til MB1 med sådanne støvler, sidst var det også med hendes nye springhjelm med blink blink som skulle indvies når den nu var kommet hjem fra frankrig.

Ensfarvet jakke går de helle ikke så meget op i mere, der startes med smalle striber også til Elitestævner, bare jakkens grundfarve er mørk.

Så hun kan bare ride, pøj--pøj

0
0
Svar på denne tråd

Tusinde tak for svar
Forfatter: 
Dato:  01-04-2008 13:41

Pyha, så sparer vi lige her og nu de penge til "dressur-ridehjelm" og rigtige(!) dressurstøvler.

Tusinde tak for svar til jer begge - ha' en go' dag, vejret er jo pragtfuldt lige her og nu...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 20:48

Tag evt. og sæt det løse af snørrebåndet fast (enten ind bag de stramme, eller med et stykke sort tape) så de ikke flagrer - der kan være nogle emsie dressurdommere.

HUSK at smide pisken før i rider ind i hallen - bare det at man har den med ind i opvisningshallen er disk grund, også selvom man smider den før man rider op ad midten.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Takker for flere svar/råd
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 23:30

De omtalte snørrer i støvlerne er lavet af "stræk'og'gi'sig'materiale" / elastik og sidder helt tæt ind til støvlen.

Og pisken - den ligger altid bare bag i bilen.

Den ene af hestene er vist på et tidspunkt blevet "gennemhejlet" af en pisk, og har panisk(!) angst, når den ser en sådanne.

Den anden hest ér blevet "gennemheglet" af en pisk og er total ligeglad med, hvor mange "slag" den evt skulle få - den er sin egen herre (og kan egentlig betegnes som en herrehest), og "vipper" gerne rytteren af for et godt ord (et slag for meget), hvis det skulle være...

Evt kan datteren jo låne min helt sorte, godkendte ridehjelm - den liggger jo bare og samler støv alligevel...

Shhhh, sig det ikke til nogen men jeg har kontaktet en af stævnearrangørerne for at høre om det evt skulle være en emsig dommer (paragrafrytter - tihi) og vedkommende har lovet at vende tilbage med svar...

0
0
Svar på denne tråd

Helt rolig
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 23:55

Jeg vil godt se den dommer der disker en rytter pga snørebånd... nu efter man må ride støvleskafter så er der løsnet meget op på de "stive dressurtanter" (er vist selv lidt en gang i mellem.

HUSK nummeret på venstre side af hesten, det har jeg set en blive disset for, og det er nu også helt efter bogen

HELD og LYKKE

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Tak for flere svar
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 00:54

Tak for flere svar.

Håber da sandelig, at også andre kan gøre brug af de indkomne svar.... - jeg er forhåbentlig ikke den eneste uvidende forældre, som forgæves har forsøgt at gennemlæse DRF's reglementer

Og ja, startnummeret har vi altid sat på venstre side - dog måtte vi ved sidste stævne (D-stævne) skynde os at "smide" nummeret på bøjlen, idet hesten desværre (grrr, møgkrampe) ikke havde i sinde at stå stille - troede, at det var OK, da ca 75% af de øvrige ekvipager også havde sat nummeret på bøjlen.

Bemærkning på kritikken - startnummeret skal altid været placeret på underlaget.

Så lærte vi dét - men heldigvis fik datteren da ikke "reduktion" i point'ene.

0
0
Svar på denne tråd

Det med nummeret
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 16:12

Der har dommeren faktisk IKKE ret. Reglementet foreskriver at nummeret skal placeres på hestens venstre side. Men der står ikke noget om hvor.

Nogen sætter det på snippen af stigeremmen (bag låret)

Ponyryttere sætter den ofte på bøjlen

Nogle sætter den i hovedtøjet ved øre ell. kæberem.

Hun/han må gerne have en holdning til det, men kan ikke forlange at det skal være på underlaget. Der er mange sponsorryttere der har deres sponsor der.

mit indspark - reglementrytteren

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Ja, og så er vi jo også nogle...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 10:13

... der rider med sadelskåret underlag ;)

På venstre side er, som Anne skriver, et vidt begreb. Personligt synes jeg det ser ret dumt ud, når nummeret sidder på stigbøjlen - men det er jo smag og behag :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Har du fjordhest? Er du under 18? Se TIKA Junior Cup

0
0
Svar på denne tråd

Ja undskyld Sif
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 20:38

Ingen regl uden undtagelser

Anne

0
0
Svar på denne tråd

nr. på
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 12:35

stigbøjlen, gør at dommeren kan få et noget uroligt billede af rytterens ben, særlig hvis denne ikke holder benene hels stille, så ryger nr. frem og tilbage og op og ned.

0
0
Svar på denne tråd

helt enig med jytte
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 13:20

... jeg kunne heller ikke drømme om at sætte nummeret på bøjlen, syntes også det bryder "glansbilledet" , men det er ikke ulovligt

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 21:17

Tak for alle jeres inputs / svar på mit indlæg.

Dejligt at kunne drage nytte af erfarne ryttere / hestemennesker.

Med al den hjælp håber jeg, at datteren er "klædt på" til sit første C-stævne.

Endnu en gang - tak for hjælpen og rigtig dejligt at tonen blev holdt pæn og sober

0
0
Svar på denne tråd

og hårnettet
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 10:57

Husk også dette -dengang jeg i tidernes morgen stadig red rideskolehest, fik jeg engang en påtale herom i en LB2 til et klubstævne! Så aldrig mere start uden:-)

Mvh Mia

0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg så aldrig brugt...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 11:22

... hårnet altså :)

Jeg har bare haft håret sat i en lav "knold", eller en fletning, der var bukket op og hæftet med en elastik.

Men hvis du havde løsthængende hår, forstår jeg godt bemærkningen :)

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

hårnet
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 11:33

Hej

Hårnet bruges vist ikke så meget mere..

Men hvis man har for kort hår til en knold/fletning og håret stritter ud under ridehjelmen i alle retninger vil det nok være en god ide med hårnet.

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

hårnet
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 12:33

hmmm..de er nu meget brugt her i omegnen, særlig med blink-blink på :)

0
0
Svar på denne tråd

Hårnet med blink.....
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:44

... ej altså Jytte - nu får jeg ligefrem associationer til de hårnet med farvede perler, min bedstemor yndede at bruge i 70'erne og 80'erne :)

Måske man skulle have gemt dem

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Hårnet...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 23:59

Åh ja, rytterens frisure skal jo også sættes - det er jo ikke nok med at de herrer rideheste bliver "dullet" i manen

Datteren har et special-indkøbt spænde med lille hårnet til at holde på de flagrende lokker... dog er der ingen blink-blink - men derimod en "fast" hvid sløjfe.

Og belært af "tiltale" til et LC1-program på D-plan for et par år siden - så haves der også de hvide handsker.

Uahahada - heldigvis er det på "hjemmebane", der skal rides, så de herrer rideheste burde opføre sig bare nogenlunde eksemplariske

Ved godt, at man ikke må - men gør det alligevel - blot for at vise, at ekvipagen vist(!) har grundudstyret i orden...

Første foto er af springfidusen (opvarmning til LB1), som skal gå sin allerførste LA1....

Andet foto er af "spat-/kolikhesten" (opvarmning LA1), som burde(!) kunne "spadsere" et pænt program hjem...

0
0
Svar på denne tråd

Påklædningen....
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 11:12

Påklædningen var så i orden til det første C-stævne - hest og rytter lignede en million, vejret var perfekt og afsted vi drog.

Dog var der én ting, som vi ikke liiiige havde været opmærksomme på - vaccinationskortet...

Vacc.kortet var med (det sidder jo i hestens pas) men puha - der var gået 1 år og 6 dage mellem sidste og forrige vaccination...

Orv, hvor er der bare mange ting, man skal have tjek på, når det er et C-stævne....

Ekvipagen fik lov til at starte, heldigvis.

Så fremadrettet er det ikke kun ekvipagens påklædning, der skal være 100% tip-top.

Vi skal også være OBS på vaccinationskortets "påklædning"...

Ingen placering, hvilket datteren heller ikke havde forventet - hun red blot for at få en god dag og at hesten fik en god oplevelse på dressurbanen (han er avlet til spring og tager dressuren som "et nødvendigt onde"... )

Ak ja, man lærer så længe man lever

0
0
Svar på denne tråd

Ridestævne
Forfatter: 
Dato:  12-06-2008 12:14

Jeg har lige været med min veninde til stævne her i weekenden, og det var med "springstøvler" og sådan "springhjelm" der var går og sort og med stribe foran.

Hun vandt vel og mærke klassen med 69% :)

♥ Olle - Trut - Champs ♥

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider