Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

træning af rå hest
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 12:49

hejsa. Min mand og jeg har besluttet at købe en rå hest. hun er 6 år og vi regner med at hun skal tages fra bunden da hun er indfanget i weels fra stor "vildflok" vi kan godt kæle og nusse hende på forparten og i hovedt, men ikke på bagparten. hun kan ikke løfte ben. Er der nogen der ved om der findes noget godt litteratur om tilvænning og tillidstræning, hvis ja eller du har erfaring med ungheste vil vi meget gerne have råd og vejledning til hvordan vi griber den daglige træning an.

mvh malene

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke med hende
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 15:07

Jeg har selv været turen igennem et par gange.

Det skulle vel ikke være en Irish Cob/Tinker i har købt?

Først og fremmest de 3 T'er Ting Tager Tid

Min vallak var meget sky, men madglad. Så jeg brugte hans spisetider til at bare kæle/berøre/strigle ham.

Jeg har trukket mange ture med ham.

Efterhånden som han fik tillid til mig begyndte jeg at lade ham gå over plastic, bomme, svinge reb rundt på ham osv. Han lærte at flytte sig bagpart, forpart.

Med hensyn til at løfte ben så lærte jeg ham først at blive berørt ned at forbenene. Og der gik lang tid før jeg tog bagben. Men det var faktisk ikke noget problem på det tidspunkt.

Hilsen Helle

Hvis du ikke vil have en prop
så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Ja tillykke med hende..
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 16:19

Jeg har selv købt to hingsteføl fra i år, så ved hvor svært det kan være.

Den ene er simpelthen så sød. Man skal lige bede ham om at løfte forbenene et par gange før han gør det, men bagbenene løfter han selv lige så stille og roligt (ikke nogle vilde bevægelser). Jeg er begyndt at kunne strigle ham på maven (er meget kilden), og han nyder det. Nu skal vi til at vænne ham til at gå alene med på tur, det gør vi også lige så stille.

Den anden er meget usikker på sig selv. Han stejler en smule når man tager forben, bagben skal man være meget forsigtig med da han heller ikke kan lide at man røre ham nede ved bagparten. Han er dog mere selvstændig og kold på tur, og er mere eller mindre ligeglad med om der er andre heste med.

Jeg giver dem begge en masse tid, både til at vænne sig til at være i hænder, men også til miljøet og ikke mindst mig. Jeg tvinger dem ikke til noget de ikke selv vil, da det kun vil bryde den tillid der vokser mellem os dag for dag. Desuden bruger jeg også mad-tricket, da de begge er meget madglade (selvfølgelig også kræsne, og har valgt at kunne lide vidt forskellige ting *g* så der er ikke det vi ikke har af heste-guffere).

Det du skal huske når i begynder at tage ben, er at først lade hende acceptere at i røre hende overalt på benene. Så kan i begynde at løfte lige så stille. Bare 5 mm over jorden, ned igen, og rose. Når hun selv begynder at ville løfte benene, kan i tage dem lidt længere op, og ned igen og rose. Først når i kan stå med dem helt oppe i 'rense højde' hvor hun står afslappet, og roligt skal i begynde at rense. I kan sagtens starte med forparten, da hun derved kan se at hun kun får ros og ikke ris når hun gør noget rigtigt. På den måde får hun tillid til dig, uden at du kommer i kamp med bagbenene.

Held og lykke med hende, og ja, tiden giver tillid.

Mvh Anette

Lauge´s E´jaaz - Wisnu Estopa Of Tas
0
0
Svar på denne tråd

Man skal væbne
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 22:31

sig med tålmodighed. -Og meget af den!

Især når de er i den alder.

Jeg selv startede med en hoppe sidste år, som var 6 år, var ret så rå, den havde stået på en mark i jylland, og havde været i boks indimellem.

Jeg måtte give op til sidst. Hoppen kunne rides lige ud, trækkes, strigles og alt det der. Men hun havde aldrig oplevet noget, så hver gang der var nye oplevelser, så blokerede hun fuldstændig. Dvs vi skulle hele tiden tager 1 skridt frem og 2 tilbage.

Jeg er ikke ked af, at jeg tog udfordringen op, men det er ikke noget jeg gør igen lige foreløbig.

Hestepasser søges til Schweiz sommer 06 til sommer 07. http://heste-nettet.dk/markedspladsen/read.php4?f=11&i=2443&t=2443

0
0
Svar på denne tråd

Prøv en gang
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 14:54

www.naturhest.dk

Der er mange gode råd - start med at læse om grundtræning :)

- Sandrea

I Wrote Your Name On A Rock, But The Rain Took It.
I Wrote Your Name In The Ice, But The Sunshine Took It.
I Wrote Your Name In The Sand, But The Sea Took It.
I Wrote Your Name In My Heart - There It Will Be Forever

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider