Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

løber i vild panik
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 17:31

Min hest har fået den mest irriterende vane siden hun er blevet flyttet. Når jeg rider i skoven, ligegyldig om det er selv eller med andre, bliver hun bange for ting som kun hun kan se, og så fræser hun af sted i vild panik.

Den ene gang løb hun 500 meter tilbage til stalden med mig hængene rundt om halsen.

Jeg kunne slet ikke stoppe hende.

Hun gjorde det igen da jeg red tur med en veninde og stoppede først efter megen overtalelse hvor jeg satte mig roligt tilbage og snakkede til hende. Normalt ville hun ikke løbe væk fra de andre heste, men hun er bedøvende ligeglad, hun løber bare.

Denne dårlige vane har selvfølgelig medført at de andre ikke vil have os med i skoven, og at jeg slet ikke har lyst til at ride i skoven på hende.

hun har altid været mere oppe på tæerne når vi rider i skoven, men har aldrig prøvet noget lignende og det er virkelig væmmeligt.

Hvad skal jeg gøre for at hun ikke bare fræser af sted i vild panik?

Det skal lige siges at hun gøre det ud af den blå luft. hun virker fuldstændig rolig og skridter af sted for lange tøjler.

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!

Min dejlige hund er sovet stille ind...
Hvil i fred gamle ven. Evigt savnet, aldrig glemt
0
0
Svar på denne tråd

Bzz bzz
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 17:40

Ej det lyder godt nok ret væmmeligt ..

Du kunne evt. prøve at trække nogle ture med hende og når hun så begynder at gå fint osv. så kunne du evt. prøve at starte med små skridtture..

Jeg har/havde lidt af det samme problem med den 6 årige hest jeg passer. - Når vi galoperer lige så fint inde i ridehuset, hvor hun går til biddet osv, så kan hun finde på ligepludselig at stikke af og lave et vildt rodeoshow. Det skal lige siges at hun er begyndt at stoppe med det. Jeg har redet hende i ca. en måned og det er næsten kun mig, som rider hende, derfor er hun ret frisk og sådan. Det ser heldigvis ud til langt om længe, at hun har fundet ud af at det er mig, der er lederen ..

Mvh.
Mia-musen
~~Blackie~~
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder virkelig uopdragent
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 20:34

hvis hun altså ikke reelt er bange ???

Vi have en pony i ridning som praktiserede samme nummer - gentagne gange. Dressur hjalp kun lidt - den var OK på banen/ i ridehuset.

Da den blev redet af et 12 års barn ( for lille til en voksen)havde vi ALTID kapsun på indenunder trensen og snor med og hvis den lagde an til noget blev den fluks taget som håndhest.

Senere satte vi glidetøjle i kapsunen på tur - så der var

* en effektiv bremse som virkede UDEN at hive dyret i munden,

* som KUN blev aktiveret NÅR det var nødvendigt

* som var nem/ hurtig at bruge i en tilspidset situation.

Efter et par uger gad den ikke rende mere- den blev stoppet effektivt HVER gang og det var hverken angst eller generel uridelighed- bare simpel frækhed.

Den kunne galopperes og springes i skoven uden problemer efter den havde lært at holde op med det stikke-af-pjat.

Jeg har aldrig før brugt en glidetøjle - men her var den rigtig god. Og jeg vil aldrig bruge den i dressur etc- men kombineret med kapsun som nødstop: effektivt.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

øøøhhh...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 22:20
Hvad er en kapsun??
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider