|
|
| kani knække narken på fjordhesten |
|
|
hej er der nogen der har en god medtode til at knække narken på en fjordhest..?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har en |
| Forfatter:  |
Nanna (Sebastian) |
| Dato:  |
29-11-2005 20:21 |
|
du tager fat med højre hånd på manken, så sætter du venstre hånd lige bag ørerne og lægger hestens hals over dit knæ. Så hiver du ellers til med venstre hånd så det siger KNÆK ...!
Hilsen Nanna og Sebastian Jeg har pink humor Dressur er kommunikation mellem hest og rytter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
lyder voldsomt.. hehe.. Fremdrift og en konstant kontakt med hestens mund. Derudover kan du sidde og "pille" lidt med indvendige tøjle.. sådan lærte jeg min ishest at gå til biddet..
[Sandra Louise Elfort] Islænderrytter og heavymetal-tilhænger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kødøkse |
|
|
Det nemmeste er vel en kødøkse.  Men hvis du mener at ride dressur, så knækker man altså ikke nakken på hesten, man animerer den til at søge biddet og derved bukker den automatisk i nakken. Men en del fjordheste har for kraftig hals til at det kan lade sig gøre optimalt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for det |
|
|
jeg ved det enlig godt men jeg har fået at vide at det også hedder at knække narken men ja jeg mener at hesten går til biddet men en fjordhest har sådan en stor hals så det er meget svært.. kh lisa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Knække nakken |
|
|
er et ord, jeg IKKE kan lide at høre og jeg forbinder det med fejlridning og mishandling. Det hedder derimod at ridde hesten til biddet, og det lyder da også meget pænere og blidere.
Hilsen Linda og hendes heste Nu endelig med EGEN Welsh Mountainshoppe Hingsteføl fra 2005 efter palominoaraber sælges Min NYE HP
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med |
Coci |
29-11-2005 20:36 |
|
at få noget undervisning i stedet for at selv ekspermentere- Coci
<3 Smil til verden og den smiler igen.<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja da... |
|
|
 Her er min fjordpony i remonte holdning (med Prinsessen foran er der ingen grund til at samle hende mere) Men ingen knækkede nakker her 
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeee |
|
|
du kan jo tage inspænding, glidetøjler og chambon, stangbid+3-ringsbid på og så hive helt vildt i det hele samtidig... så VUPTI... har du en dressurhest  ellers så få noget undervisning og lær først og fremmest hvorfor velgående heste buer i nakken !!! hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inden i svarer mere |
ElseG |
30-11-2005 00:00 |
|
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter.. HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Skype:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha...sikke |
Susans |
30-11-2005 00:24 |
|
en tone...jeg kiggede atså også lidt en ekstra gang over din overskrift  Jeg kan kun anbefale dig at gå ind på ryttersnak træningsforum og spørge der...der sidder med garanti nogen der ved alt om det og med glæde vil svare dig uden nogle fjollede bemærkninger... Men et lille fif...ikke at jeg ved det vilde om dressur men er ret sikker på at du mener : Hvordan får jeg min fjordhest til at gå til biddet? Alt held fremover og lykke til  MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt enig med susans. |
|
|
Prøv det.. at få hesten til at samarbejde og "knække" i nakken er et stort arbejde hvis du gerne vil gøre det rigtigt.. Få en masse god hjælp og giv dig god tid.. At ride dressur er svært og at ride korekt er en opgave for livet. Held og lykke med det..
Stald Rohan. PRE. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en fjordhest er en hest |
|
|
Det er ikke sværere at få en fjordhest til biddet end en hvilken som helst anden hest, visse typer af dem vil pga. bygningen gå med hovedet lidt over lodret, men stadig knejse og være til biddet. Så glem at det er en fjordhest, og rid den som en "almindelig" hest. Jeg har set eksempler på heste med "forkert bygning som derfor ikke "kan" gå til biddet" - med det resultat at rytteren helt opgiver at forsøge, eller bruger metoder der er forkerte. Det er synd, når det faktisk ikke passer at hesten ikke ville kunne gå udmærket til biddet ved korrekt ridning. Så giv hesten en helt almindelig behandling, og den vil gå til biddet lige så let som en hvilken som helst anden hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg var pony rytter |
Grande |
30-11-2005 08:04 |
|
Red jeg en super fjordhest. Den blev b-pony i spring, gik middelsvær langdistance og LA dressur. Han kunne det meste var bare alt for aktiv, så ofte red vi ham gerne til stævnerne og gerne hvis der var 10-20 km og så en god opvarmning. Så sprang han bedst, men gad ikke lavere end LB så løb han ind i springene. På det tidspunkt var han 12 år. Før det havde der været MEGET undervisning, og atter undervisning. Det lyder bedre at sige "at gå til biddet eller i holdning" det kan sagtens lade sig gøre. Held og lykke med projektet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| få noget undervisning |
Tanja Aulbjerg |
30-11-2005 08:54 |
|
Jeg ville få noget undervisning. Når du får redet din hest korrekt med bagfra og får den samlet, skal resten nok falde på plads.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld |
|
|
hej .. jeg har fået at vide at man kalder det knække narken når de går til biddet .. men det er jo så ikke rigtig´t og jeg ved det godt undskyld..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordhest |
muz4 |
30-11-2005 18:07 |
|
jeg vil lig sige at jeg har en fjordvallak(han pensionist nu) og han havde en kraftig hals da han blev redet( pga han var kasteret for sent som 8 års)og der var INGEN PROBLEMER med få ham til gå pænt, red la klasser i dressur på ham og fik vide han gik flot.. nu hvor han på sin gamle dage(25 år) er der ikk så mange muskler som var da han blev redet.. smil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker |
|
|
hej ja jeg ved godt det er rigtig lædt enlig men den fjordhest jeg har har bare en kraftig stærk hals og jeg har prøvet og prøvet og hun vil bare ikke folk siger at fjordheste har en meget kraftig hals..men tak til alle jer der har skrevet.. god jul..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LIsa... |
|
|
Du kan sagtens ride den til biddet uden at den 'knækker nakken'! Du skal sørge for at den søger frem til biddet, og at du har en god kontakt. Derefter glemmer du alt om hvor hestens hoved og hals er , og koncentrerer dig om at ride den frem, lave halve parader (hvor du får en effekt, det skal ikke være ret meget, hesten skal bare lige vente) og ride volter, slangegange og evt. versader, hvis du kan det. Hesten skal bare hele tiden være fremme til begge tøjler  Heste skal ikke gå med halsen krøllet sammen for at gå godt, og hovedet må gerne være fremme foran lod, så mulen er foran panden! Hvis du gør sådan, stille og roligt, så er jeg næsten sikker på, at du nok skal få en god ridehest ud af det Husk at hesten skal holdes i godt humør  Men at sidde og file i en (fjord-)hest og prøve at få den 'ned med nakken', det får man ikke ret meget ud af - andet end en hest, der bliver trist eller trodsig  Hesten er som regel alt for for klog og for stærk  --- At nakken kommer ned, kommer af, at hvis hesten har tilstrækkelig bæring og afskub fra bagben og bagpart, så sænker den sig en smule bagtil, og så vil halsen runde sig lidt ned, hvis hesten slapper af  Det giver som regel et dårligt resultat, hvis man i for høj grad forsøger at starte med at få den ned med hovedet 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan godt |
|
|
min fjordhest havde også svært ved at knække det rigtige sted i nakken og han havde også en stor hals. men ved masser af ridning og træning og en slanke kur knækker han flot igen.. du kan se billederne på min præ. de nyeste er fra stævnet i VOSK Mvh sussi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At ride til bidet |
|
|
Hej Lisa Maria
Det du skal være opmærksom på er om din hest er i fysisk stand til at bøje nakken helt der ned hvor du gerne vil have den. Mange fjordheste har stor kraftig hals hvilket kræver at der er ualmindelig god plads i ganacherne før den kan bøje helt sammen. Det vil sige at nogle fjordheste ikke kan gå i korrekt holdning uden at det trykker på struben (og de er bestemt ikke rart, så der får man den ikke ned!).
Du kan prøve lidt på staldgangen at bøje lidt rundt på hestens hoved, og se om den frivilligt stiller sig i holdning når du bøjer den. Du må endelig ikke bruge vold, men stille og roligt flytte hovedet længere og længere ind.
Hvis heste fysisk er i stand til at gå i holdning, skal du begynde at ride en masse løsgørende dressurøvelser. Det kunne fx være volter, versader og traversader (få din ridelærer til at lære dig dem hvis du ikke lige kender dem). Disse øvelser kan alle heste gå og hjælper med at løsgøre hesten og derved ride den til bidet. I starten er det ikke så vigtigt at hesten går rigtigt med hovedet, men mere at hesten lytter afventende til dig, og rider afslappet i alle øvelserne. Så er jeg sikker på den nok selv skal finde vej ind til den rigtige placering af hovedet. Men husk det kan tage rigtig lang tid, så du skal ikke miste modet!
Udtrykket at knække nakken synes jeg også lyder lidt voldsomt, og når man bruger det kan man risikere at blive misforstået, så det er nok mere rigtigt at sige "gå i holdning" eller "gå til bidet".
Ha' en rigtig god jul Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Lisa Maria |
Lea - nu uden Frej |
20-12-2005 20:43 |
|
Jeg vil bare lige sige: Tillykke med fødselsdagen!  Lea
You used to captivate me by your resonating light Now I'm bound by the life you left behind Your face it haunts my once pleasant dreams Your voice it chased away all the sanity in me
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hallo!!! |
|
|
Der er nogen, der ikke kender ret meget til racen fjordhest! De kan sagtens gå i holdning ! Også selvom de har en kraftig hals !!! Det har min, og den går super og vinder også en del stævner !!! Problemet er bare, at de skal holdes i gang, hvis de ikke er bygget til at gå dernede. Også hvis de har problemer med at træde nok ind under sig... det kommer ikke af sig selv, men hvad gør det ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
hej..tak til jer alle der har skrevet..
Kh Lisa tilbyder kanin passning og avlning kik på service tilbydes kik på min hjemmeside www.ponygardensalg.hestesider.dk nogen der har en longe til salg? jeg har en masse ting til salg på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se'følig... |
|
|
-ka' en nordfræser gå pænt.  Der er bare nogen af dem der er så kraftige (mener ikke fede) at de har svært ved at få luft, hvis de bøjer af. Har selv redet en fin, men noget kraftig hoppe og hun gik la dressur, hun havde svært ved at få luft når hun bøjede af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina Nielsen |
BeritH |
22-12-2005 13:36 |
|
>>>Der er nogen, der ikke kender ret meget til racen fjordhest! De kan sagtens gå i holdning !<<< Nogle af dem kan og nogle kan ikke. En del af fjordhestene har meget lidt plads mellem underkæbens bageste kant og atlashvirvlen, hvilket gør det ubehageligt for dem at lukke for meget sammen i ganaschen. Og det skal man selvfølgelig tage hensyn til hos den enkelte hest. BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 'Datterens' fjolle... |
|
|
... er 4 år og går altså rigtig godt! Han har været redet i ca. 9 mdr. nu og han kan sagtens komme ned og bære sig ordentligt og går fint til biddet uden at hænge. Han er bare en utålmodig herre og tiltider fræser han af sted, men som BeritH siger, er det ikke dem alle der har anlæg til at blive top-dressur heste. De kan så noget andre fjollere ikke kan. Men udtrykket at "knække nakken" vil jeg ikke bruge. Det er jo ikke noget man bare gør sådan lige. Ligesom så mange andre heste, kræver det tålmodighed, træning og erkendelse hvis hesten simpelthen ikke egner sig til det. Så som svar på dit spørgsmål, vil jeg sige, at der ikke findes en enkelt metode til det! Og sletter ikke en som vi herinde kan give, da vi ikke har set din hest gå eller kender den. Det er ganske enkelt noget man skal vurdere ud fra hver enkelt hest og ikke noget man lære den en lørdag formiddag! Så som de andre også har sagt, vil jeg også sige at undervisning, hvis du ikke får det, vil hjælpe på din erfaring. Lige et billede af datteren på låne fjollen - den i forgrunden  God fornøjelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu bliver jeg lige nødt til at spørge... |
iDa... |
28-12-2005 21:48 |
|
altså hvad vil det sige at knække nakken på en fjordhest...er det,det samme som at få den til at gå til bidet eller hva..  er jeg blevet dum eller hvad... hehe...
pony købes mellem 145-148 høj 6-7 til 13 år trailer og trafikvant redet mindst LC dressur og LB-LA spring sund og rask helst i midt-nordjylland max pris: 25, 000 skriv en mail til Doslar@yahoo.com med tl.f nr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan kun give dem ret |
|
|
jeg kan kun give folkene ret i at det sagtens kan lade sig gøre! jeg rider selv en nordbagge og hun var i starten MEGET stiv, og ikke mindst stædig (hun er ren nordbagge) men da hverken jeg eller hun havde givet op efter en tid gav hun sig,, og idag er hun nem at få til at gå til biddet... men jeg er også blevet bedre og kan få hende til at gå meget mere samlet;'D
God fornøjelse
.:Live to love horses:. Every breath you take Every move you make Ever bond you break Every step you take I'll be watching you
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jajajajajaja |
|
|
Slutter mig til Nin@ . Igen er vi fuldkommen enige  Nå, men hvorfor ikke droppe at diskutere (skændes?) fjordheste og deres eventuelle evner til dressur?.. Vi bliver alligevel aldrig enige. Undlader derfor også at komme med yderligere komentare. 
Sophie & Tom ønsker alle et rigtig GODT NYTÅR!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Sophie |
|
|
- er vi nu enige igen?  Sagen er, at hvis man spørger om, hvordan man får en fjordhest til at bukke nakken, så er det nok fordi den ikke gør det særlig let... Det kan skyldes, at rytteren ikke er så rutineret, at hesten er bygget, så det er svært for den, at den ikke er særlig godt redet tidligere, eller kombinationer af disse ting  Det betyder så ikke, at alle fjordheste er svære at ride med hovedet i lod  Der kan jo sagtens være fjordheste, som synes, det er skideskægt at gå dressur, og derfor vil gøre alt for deres rytter  Men denne her er nok ikke en af dem  Og så er det bedst at gå stille og roligt til værks, så hesten ikke får det alt for svært 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej tak |
|
|
hej.. hesten er noh for kraftig bygget dem de har den prøvede med cambong(staves) og hun tog hoved lige op i luften og var så ireteret over den cambong ..
Vh Lisa tilbyder kanin passning og avlning kik på service tilbydes kik på min hjemmeside www.ponygardensalg.hestesider.dk nogen der har en longe til salg? jeg har en masse ting til salg på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisa Maria |
|
|
Alle heste kan søge ned, uanset om den er krafig bygget  .
Akademisk ridekunst? Kursus ved Michelle Wolf d. 18. Ferbruar. Mellem Tilst og Sabro, lige uden for Århus. Ring eller skriv for mere info. 22 66 70 33
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|