Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

min plag småstejler
Forfatter: 
Dato:  02-08-2001 17:49
der har været nogle tråde om heste/ponyer som stejler med rytter eller slår fra...men mit problem er den ene af mine to små shetlændere. Hun er pludselig begyndt at små-stejle når man trækker med hende. Hun er godt nok kun 14 måneder, og indtil for 2 måneder siden havde hun ikke prøvet at blive trukket med. Det var først da jeg købte hende at jeg trak hende mellem fold og stald. Hun viste selvfølgelig ikke helt hvad det drejede sig om i starten men har så ellers gået pænt (sådan rimelig lige pånær lidt fjanteri/kådhed) men de sidste 3 dage har hun småstejlet op ad mig hver gang jeg trækker med hende. Nu er jeg voksen og kan sagtens magte hende og hun rejser sig heller ikke helt op, prøver hun mig bare af nu hvor hun er mere tryg i de nye omgivelser ? kal jeg bare ignorere hende og trække hende videre og regne med hun bliver træt af det igen ? Jeg vil jo nødig have det bliver en uvane hos hende.
Hilsen
Marie og Pocca
0
0
Svar på denne tråd

Re: min plag småstejler
Forfatter: 
Dato:  03-08-2001 08:52
Hej Marie

Min plag begyndte også på et tidspunkt at småstejle.

Nu kan tolerer jeg ikke at min hest stejler, så jeg satte hende på plads med det sammen, men jeg tror ikke, at hun stejlede for at trodse mig, mere for måske at afreagere lidt eller lege lidt.

Heste i den alder og lidt ældre stejler jo også nogle gange op ad hinanden, når de leger ude på folden, så jeg tog det ikke så tungt, men hun skal vide, at jeg ikke er et legetøj, og derfor skal hun ikke stejle op ad mig, og har faktisk heller ikke gjort det, siden jeg satte hende på plads.

Men når hun leger ude på folden med sine kammerater, hænder det at hun stiller sig op ad dem, hvilket også er iorden.

Så jeg synes, at du skal skælde hende ud næste gang hun begynder på det. Der er selvfølgelig forskellige måder at gøre dette på, men det er jo en temperamentsag, hvordan man satter sin hest på plads.

For mit vedkommende (Nu har jeg haft hende, siden hun var 2 måneder, så hu kender mig meget godt) er det nok bare at hæve stemmen MEGET, og så er hun godt klar over, at hun har gjort noget galt.

Håber du kan bruge mit svar til noget

Hilsen Nalle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-08-2001 15:00

Hej

Hvis Nalle's råd ikke virker, ville jeg prøve at ignorere stejleriet fuldstændigt, ligesom en gammel hoppe :-) ville gøre det......

Mh KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-08-2001 19:34
Der vil jeg sige at du tager lidt fejl Kathrine.
En ældre hoppe ville aldrig ignorere at dens plag, altså fra sidste år ville hoppe op af den.
Den ville højest sandsynligt få et lag tæsk.
Du skal selvfølgelig ikke stille dig op og tæske løs på hesten men stejlen kan jeg personligt ikke tolerere og så skal den altså have en med det samme så den kan mærke det!!!!!!!!!!!!
Det kunne jo lige så godt være en anden der trak med den en dag og er den blevet ignoret vil den da selvfølgelig prøve igen.
Har den fået lov en gang jamen så er det jo vær gang, og den forstår det meget nemmere hvis du slår til den med det samme i stedet for at den har stejlet op af dig de første 10 gange hvor det egentligt er meget morsomt, den er jo ikke så "stor".
Men det kunne lige så godt være et barn der trak den, så en i siden som den aldrig glemmer er bedre end 10 af samme kraft før den forstår det.
Hvis man betragter en hesteflok så ser man at der er en rangorden, og plagene er nederst!
Og prøver de på noget = med tæsk af en ældre.
Og så kan de lynhurtigt forstå det indtil det en dag bliver dem der er nogle af de ældste som skal til og opdrage andre heste.
Men der er altid respekt blandt hestene, også selv om der kan komme nogle kampe.
Men heste bære ikke nag, heldigvis for os mennesker, sket er sket og det lever de videre med.
Der er ingen af dem der tager skade af en på hovedet hvis de går over stregen, men er nødt til at respektere hinanden, ikke via tæsk, men af gensidig forståelse.
Og opdragelsen begynder fra den dag hesten bliver født til den er død!
Mange venlige Heste Hilsner Katja og Smugler.
>>>Jo ældre, jo bedre<<<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-08-2001 22:03
Hej Katja

Hvis du liiige læser mit indlæg igen........

Hvis det ikke virker at tæske hesten, kan man overveje andre løsninger.

Du må også tænke på at plagen jo får det man kalder negativ opmærksomhed hvis man irettesætter den. Hvis man ignorerer plagen kan det være at den ikke længere synes at det er sjovt - som den gør det nu. Herregud vi snakker om en shetlandspony - ikke en Dansk Varmblod på 174 cm.

At en ældre hoppe ikke ville tolerere at en plag stejler op af den er noget direkte bullshit (undskyld sproget). Jeg har da for f..... set det med egne øjne MANGE gange, med min 15 års hoppe og hendes datter. Så dit "aldrig" holder bare ikke.
Min hoppe valgte hver gang at ignorere det - derfor flyttede jeg også hoppen til en anden fold.

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-08-2001 11:11
<>

En shettie der vifter med forbenene er 2 meter høj - regn lige ud hvor den har poterne..

Vi havde også et shetlandsføl, og det var da ååååååååh så kært at man kunne tage ham op i forbenene og "danse" med ham. Men det kære gik hurtigt af da han blev større. Så få den til at holde inde med det NU. Vi lærte det på den slemme måde.

Mvh PiaR

Quantum in me fuit

- jeg gjorde det så godt jeg kunne

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-08-2001 22:30
Ja - det er nærmest livsfarligt......................................UANSET hestens størrelse!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider