Efter 19 år som skovtursrytter, ja så kæmper jeg stadig på 3 år med dressurundervisning med alle mine egne rytterfejl 
Nu er det jo svært at se om han er "fræk", fordi han ser sit snit til det, og ikke bliver korrigeret i tide. Eller om han er "fræk" fordi han har ondt.
En mulighed for at tjekke for smerter er at få en massør ud, for at massere ham. Jeg har selv massør til min hest hver 14 dag, og hun kan feks. tydeligt mærke, hvis jeg har trænet specifikke øvelser osv.
Er der sadelproblemer - har du mistanke om sadelproblemer - ja så bør du få en sadelmager ud at kigge på den. Her ved Århus koster det mellem 100-300 kr, og det er jo alle pengene værd.
Er han fræk, fordi du ikke når at korrigere ham i tide, ja så er vi tilbage til at du skal have en kompetent underviser, som kan hjælpe dig fra jorden af med at "fange" hestens FØR han laver balladen.
Da jeg fik min nuværende hest, hvor jeg var skovtursrytter og absolut inkonsekvent i min dressurridning, ja der hjalp det rigtigt meget, at han blev sendt i ridning en måned. Det gjorde ham meget mere stabil på biddet, og galopanspringene kom på plads - og derved blev det meget nemmere for min underviser, at konsentrerer sig om MIG efterfølgende. Det er unægtelig sværrere at indvirke korrekt og tænke forud for hesten, hvis den slår med hoved, smider ryggen, forsøger at trække tøjlerne ud af hænderne på en m.m.
En måneds ridning gav ikke det helt vilde, feks. kunne han ingen øvelser e.l., men var som sagt "bare" blevet meget mere stabil fortil og havde fået en bedre balance - og det var guld værd.
Sådan omregnet så gav denne ene måneds ridning ved en dygtig rytter - hun rider på landsplan i dressur - vel hesten lige så meget rutine, som hvis jeg havde redet den et ½ år.
For denne dygtige rytter viste jo lige præsis, hvornår han gjorde det rigtigt og skulle roses, hvornår han var strid fordi han ikke ville og skulle "sraffes", hvornår han var strid fordi det var hårdt fysisk for ham så han ikke skulle "straffes" osv.
Jeg har brugt, og bruger stadig, meget tid på at lære at være konsekvent, lære at rette op på at han feks. skyder skulderen - og det helst før han sejler ud af banen for mig osv 
Nu er det jo sådan, at vi ikke alle er fødte dressurryttere - og nogle har mere flair for det end andre - men derfor kan vi almindelig dødelige ryttere jo stadig få en masse glæde ud af at ride dressur. Og ja det kan godt være det tager 1000 gange længere tid, end hvis man var proff., men det skal jo ikke afholde os fra at ride dressur alligevel.
MVH Charlotte