Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Urolig ved kørsel
Forfatter: 
Dato:  18-11-2005 10:48

Ja hvad gør man ved en hest som bare ikke kan stå stille under kørsel. Han vil gerne op i traileren, efter lidt overtalelse, men så snart man triller afsted begynder han at hoppe og danse rundt. Jeg har kun haft i 3 mdr., og mit indtryk er at han måske ikke har været kørt så meget, har haft en dårlig oplevelse, eller bare føler sig klemt.

Han er ca. 1.80 i stg. så forstår da godt hvis han føler sig klemt.

Har I nogle råd til, hvordan man kan vænne ham til at køre i trailer og stå stille? Det skal siges at han ikke bare bevæger sig, han hopper bogstavelig talt rundt. Det er lige før bilen vælter/hopper til siden.

Vi har kun kørt med ham en gang, det var da vi hentede ham, og der skete ovenstående hoppen og springen, det var da vi hentede ham, men jeg vil jo gerne starte stævner, og kan jo ikke ride helt til Næstved hvis jeg skal ride dernede.

Håber på lidt gode råd eller forslag.

Det skal siges jeg havde tænkt mig at prøve at køre med ham, med en trailervant pony for at se om det hjalp.

0
0
Svar på denne tråd

måske...
Forfatter: 
Dato:  18-11-2005 12:15

Hvis det er en dobbeltrailer så pil skillerummet ud... du kan evt. købe en bagbom der dækker hele traileren.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Også mig
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 12:06

Jeg vil også gerne vide hvad man kan gøre ved det.

Jeg har en af de trailere der er størst indvendig og hesten er 170 cm, så der er meget plads.

Men han er også ved at vælte trailer og man tror hele tiden at han hænger oppe over bommen.

Meget ubehageligt når man køre med ham alene hver gang.

Så hvis der er nogen der har en åbenbaring lytter jeg gerne.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

forslag
Forfatter: 
Dato:  23-11-2005 13:20

Prøv at putte et tot vat i ørene på hesten eller/og evt en ørehætte. Det dæmper lyden og har en go virkning på nogen heste.

Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er hesten bange for
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 09:14

Når heste ikke står stille i traileren er de som regel bange. Kuren er at finde ud af, hvad de er bange for og langsomt lære dem, at der ikke sker noget med dem.

Først og fremmest må man være helt sikker på, at hesten overhovedet føler sig tryg ved at gå ind i traileren - og med en så stor hest ville jeg afgjort køre uden skillerum. Gennem regelmæssig træning ville jeg lære hesten at gå ind i traileren og forholde sig roligt mens der lukkes efter den. Først når den er helt rolig ved denne procedure ville jeg overhovedet tænke over at køre med den. Jeg ville bruge positiv forstærkning - altså at man belønner alt det gode, og ignorerer alt det uønskede til at komme så vidt. Når hesten er helt ok med at gå ind og få lukket kan man begynde at stå udenfor traileren 2 personer og rokke den lidt frem og tilbage - og her er det meget vigtigt at belønne hesten og stoppe INDEN den begynder at hoppe rundt. NÅr den accepterer at man rokker med traileren kan man begynde at køre ET LILLE STYKKE - måske 2 meter - i hvert fald skal man stoppe inden hesten hopper - og langsomt kører man længere og længere indtil det fungerer godt med kørslen.

Det kan tage nogen tid, men en kæmpe hest der går amok i en trailer er meget farlig for den selv og mennesker omkring den, så for stort tidsforbrug er ingen undskyldning.

Undervejs kan der være mange små ting, man skal vænne hesten til som fx. lyden af bagbommen, lyden fra hjulene når man kører, regn mod trailertaget osv. - afhængig af, hvad hesten reagerer på.

Hvis hesten har været ude for traumatiske oplevelser ifm. kørsel tidligere kan det være meget svært at lære den det - evt. kan Bach's blomstermedicin - en af varianterne mod angst kombineret med nødhjælpsremediet hjælpe.

I øvrigt er det en kendt sag, at heste med rygproblemer kan have svært ved at holde ud at stå i en trailer, så er det noget hesten pludselig starter på, kunne det være værd at undersøge, om den har ondt i ryggen.

Nyhedsgruppe om klikkertræning af heste

Undervisning, kurser og foredrag vedr. klikkertræning af heste

Under uddannelse til "Equine behaviorist" i England - www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Kører I ordentligt?
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 16:32

Enig med Tina, men har lige følgende tilføjelse:

Prøv at tage et glas vand med, næste gang i kører med traileren. Glasset skal være 3/4 fuld, og sættes på gulvet eller et andet sted, hvor det ikke vælter (men ikke i hånden). Hvis i har spildt vand, når i når frem, så har i ikke kørt forsigtigt nok! Særligt sving og rundkørsler er svære for hesten at kapere, hvis man kører for stærkt.

Det skulle efter sigende være ret lærerigt at stå bag i en trailer uden at holde ved, når der bliver kørt med den. Men sådan noget ulovligt noget, vil jeg selvfølgelig ikke anbefale :-) Men tænk på, hvordan det er at stå op i bussen uden at holde ved. Hvis man så samtidig ikke kan se ud og forudsige sving og stop, så er det først svært.

Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  24-11-2005 22:02

jeres svar og gode råd.

Tina MJ: Intet tidsforbrug er for stort for mig, jeg bruger så lang tid det tager, ingen hastværk her. God idé med at fjerne skillevæggen, men den trailer vi lånte, havde ikke en flyt/fjernbar skillevæg.

Lotte_Rafinell: Vi kører ordentligt her, vi kørte faktisk langsommere end tilladt, stille og roligt over bump og stille og roligt i svingene. Jeg skal ikke kunne sige om glasset ville have holdt, det tror jeg næppe de fleste ville gøre, men jeg kan forsikre dig om, at så længe der er et kæmpe dyr bagi, ja så køres der ekstra ordentligt!

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Sasser
Forfatter: 
Dato:  25-11-2005 13:43

Sasser, det var ikke for at kritiserer din kørsel - den kender jeg jo ikke noget til:-) Jeg hørte bare om en fornyligt, der havde problemer med at læsse, og selv mente, at de kørte pænt - lige indtil underviseren gav dem et glas vand med!

0
0
Svar på denne tråd

Lotte_Rainell
Forfatter: 
Dato:  25-11-2005 14:23

Nej det ved jeg godt Det var bare for at fortælle, at vi ikke kørte vildt, så det var ikke det der kunne være problemet, mente jeg.

Ja nogle mener de kører meget stilfærdigt mens vi andre er ved at dø af skræk

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Undskyld at jeg
Forfatter: 
Dato:  25-11-2005 23:54

Ja, undskyld at jeg blander mig, men jeg kender alt for godt problemet med hesten som ikke kan stå stille.

I vores tilfælde er grunden til uroen meget simpel.

Hun bryder sig ikke om at komme væk fra de andre heste.

Problemet er det samme, hvis hun bliver taget på stald og de andre bliver i folden. Eller hvis jeg vil ride ud på hende alene.

Hun vil ud/hjem til de andre igen.

I vores tilfælde træner vi de forskellige øvelser så tit det kan lade sig gøre, men kun så længe hun er rolig.

Altså ind i stalden for at blive striglet og ud igen inden hun bliver urolig.

Korte rideture hvor hun kun mister kontakten med folden ganske kort tid osv.

I den tid der er gået siden jeg købte hende, er det blevet bedre med hende, og jeg vil tro, at hvis jeg er heldig, så har jeg fået 90% væk, inden det bliver sommer igen.

Når vi køre trailer med hende, er der altid en af de andre som kommer med, da vi har vurderet at det er for farligt at køre med hende alene endnu.

Det er lidt surt at det skal være sådan, specielt fordi vi fik at vide at hun var trailervant, da vi købte hende, men hun er for sød til at undvære, så det er bare på med handsken og videre med træningen.

vi har det sjovt - har vi ikk ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider