Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Indspændinger på 11 årìg?
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 14:23

Ville det over hovedet give noget resultat at longere med indspænding et par gange om ugen på en så "gammel" hest?

Han hiver så meget i tøjlerne og det er hårdt for mine arme at holde ham nede hele tiden.
Derfor overvejer jeg at longere med indspændigstøjler, men ville det have effekt?

Hvad kunne jeg evt gøre?

Med Venlig Hilsen Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Det vil ikke hjælpe på dét problem
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 15:29
Hej Nanna

Indspændingstøjler vil ikke hjælpe på det problem, du beskriver.

Du får hesten til at 'slippe' fortil ved at drive mere med dine schenkler og foretage mange halve parader. Min berider plejer at sige, at man ikke må tage mere fortil end man driver bagtil. Det kan virke ulogisk, men det virker faktisk at drive godt med schenklen og så i øvrigt tempoveksle meget, så hesten bliver opmærsom på dine hjælpere.

Du kan godt bruge longearbejde til at træne hesten generelt - men her vil det være dens overlinje og ryg du træner når du bruger hjælpetøjler - ikke hvor meget den ligger i hånden på dig.

MH Nana
0
0
Svar på denne tråd

Vil han...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 19:04

... ikke lærer selv at give efter når han er inde og når han er ude så strammer det og automatisk lægger hovedet ind.

Vil han ikke lærer det med tiden?

0
0
Svar på denne tråd

Dårlig løsning
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 21:26

Jeg synes som Nana, at det vil være en bedre ide at ride hesten ned i stedet for at "tvinge" den. Det vil du garanteret også få meget mere ud af selv.

Mvh Anne Mette

:-)
En hest er altid en hest, men en rytter uden en hest er bare et menneske! Og en rytter uden hjelm er bare et fjols!
0
0
Svar på denne tråd

Lære det med tiden...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 11:14

Nej, det tror jeg ikke du skal regne med. Han vil hurtigt lære at han ikke kan rykke i indspændingen på samme måde som han rykker i dig. Men jeg er helt sikker på at i samme øjeblik du tager indspændingen af, og sætter dig op, vil han forsøge igen. Bare lige for at være sikker.. Og her vil han jo opdage at han stadig kan rykke i dig. Så det eneste du får lært ham på den måde, er at han ikke kan rykke i indspændingen, men godt i dig!

Men det er jo slet ikke det der er problemet. Hvis du får ondt i armene af at ride er der noget galt! Det er ikke meningen. Så hesten og dig er altså ikke enige om hvordan tingene skal foregå når du rider. Og i bliver ikke enige ved at longere ham med indspænding. Der er ikke andet for end at få god undervisning, så du lærer hvordan du skal ride ham uden at ødelægge armene (og hestens mund). Der er altså noget helt grundlæggende galt du skal have rettet op på.

Det lyder måske lidt hårdere end det er ment, men jeg tror ikke det der hesten der har et problem, men rytteren.

Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

Han skal rides i holdning
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 13:02

Hej Nanna

At en hest går i holdning og til biddet har absolut intet at gøre med, at hesten synes det er mere behageligt (i mundtøjet) end at holde hovedet på andre måder. Du kan også sagtens have en hest som tilsyneladende går fint 'pakket sammen' men stadig ligger tungt i hånden. Det, at du skriver, at du 'holder ham nede' er et udtryk for at du rider hesten helt forkert og det får hverken du eller hesten noget ud af.

I virkeligheden er det som udgangspunkt ikke væsentligt, hvad vej hovedet vender - det væsentlige er at hesten arbejder korrekt med sin krop. Det betyder, at en hest skal arbejde bagfra og frem til din hånd - ikke at hånden holder den, hvor rytteren tror den skal have sit hovede.

Jeg vil også anbefale dig at få noget undervisning og så glem alt om, hvor hesten har sit hovede i et stykke tid, men rid den i stedet godt aktivt for schenklen - så kan det være det kommer.

God træning.

Nana

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak :)
Forfatter: 
Dato:  12-11-2005 00:01

Men jeg tror ikke helt i forstår hvad jeg mener.

Det er lidt savært at forklare.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror jeg forstår..
Forfatter: 
Dato:  12-11-2005 08:51

Enten hænger han på bidet eller også hiver han tøjlerne ud af hænderne på dig fordi han slår med hovedet.

Hvis det er fordi han hænger på bidet, så hjælper indspændingstøjler ikke. Min 3 års hænger også på bidet i perioder og efter jeg er stoppet med at bruge indspændingstøjler ved longering er det blevet bedre. Min træner siger at en så ung hest gerne må hænge lidt på bidet, men at man skal slippe lidt fortil og ride frem når hun gør det.

Hvis det er fordi hesten slår med hovedet og hiver tøjlen ud af hænderne på dig... Jeg har set nogen bruge elastikchambon med gode resultater mod dette problem. Tror de virker hvis rytteren ikke er i stand til at gi hesten den støtte den har brug for, her kan chambonen hjælpe med det.

Da jeg begyndte at gøre Mondea klar til at skulle rides til brugte jeg indspændingstøjler når hun blev longeret for at hun skulle vænne sig til at der var noget/nogen i den anden ende af tøjlen. Her er indspændingstøjler gode fordi de ikke gir efter. Hvorimod en elastikchambon gir efter, hvilket kan få nogen heste til at villle afprøve om elastikken blir ved med at gi sig, og derfor vil hesten slå med hovedet. Inspændingstøjler kan muligvis hjælpe mod dette problem, men somo en anden har skrevet før mig så kan din hest jo godt kende forskel på om den blir redet eller longeret, så det er ikke sikkert det hjælper på problemet. Måske en martingal kan hjælpe lidt?? Men har du ikke en ridelærer eller andre der kan hjælpe dig?

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider