Enten hænger han på bidet eller også hiver han tøjlerne ud af hænderne på dig fordi han slår med hovedet.
Hvis det er fordi han hænger på bidet, så hjælper indspændingstøjler ikke. Min 3 års hænger også på bidet i perioder og efter jeg er stoppet med at bruge indspændingstøjler ved longering er det blevet bedre. Min træner siger at en så ung hest gerne må hænge lidt på bidet, men at man skal slippe lidt fortil og ride frem når hun gør det.
Hvis det er fordi hesten slår med hovedet og hiver tøjlen ud af hænderne på dig... Jeg har set nogen bruge elastikchambon med gode resultater mod dette problem. Tror de virker hvis rytteren ikke er i stand til at gi hesten den støtte den har brug for, her kan chambonen hjælpe med det.
Da jeg begyndte at gøre Mondea klar til at skulle rides til brugte jeg indspændingstøjler når hun blev longeret for at hun skulle vænne sig til at der var noget/nogen i den anden ende af tøjlen. Her er indspændingstøjler gode fordi de ikke gir efter. Hvorimod en elastikchambon gir efter, hvilket kan få nogen heste til at villle afprøve om elastikken blir ved med at gi sig, og derfor vil hesten slå med hovedet. Inspændingstøjler kan muligvis hjælpe mod dette problem, men somo en anden har skrevet før mig så kan din hest jo godt kende forskel på om den blir redet eller longeret, så det er ikke sikkert det hjælper på problemet. Måske en martingal kan hjælpe lidt?? Men har du ikke en ridelærer eller andre der kan hjælpe dig?