|
|
| Galop problemer |
| Forfatter:  |
Natasja |
| Dato:  |
31-07-2001 12:10 |
|
Min 5-årige vallak har ikke gået så meget under rytter hos dens tidligere ejer.
Han har bl.a. problemer med det gå i en rigtig gallop, især til venstre. Han vil konstant gå højre galop.
Jeg kan kun ride på en mark, da der er ingen ridehal i nærheden.
Hvordan kan jeg lære hesten at gå den rigtig galop til begge sider?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Galop problemer |
SaraV |
31-07-2001 12:36 |
|
Tjaaa....min var også blevet fem da jeg købte ham, og ham var heller ikke blevet redet så meget og det han havde prøvet var en lille skovtur!
Vil sige at når hesten har den alder så få noget undervisning, det er nok det bedste!"
Er der ikke plads på jeres folde til at du evt. kan lave din egen lille græsbane, for bare det man har målene er nu en stor hjælp både for dig og hyppen!
Lær ham til at starte med at gå i galop fra traven (min ville kun gå i højregalop fra skridt) og lad den ikke løbe med dig, bare tag det stille og roligt, Det er jo fordi den ikke kan finde sin balance!
Når den endelig springer i galop så roser du den, hvis den forkerte så tager du den op og prøver igen!
håber du kunne bruge noget af det, men vær tolmodig!
jeg købte min lille hyp i april og det er først nu vi kan komme i en god galop, som kan holde!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line fister |
01-08-2001 07:40 |
|
hej natasja
min store hoppe havde osse en meget dårlig balance og havde enormt svært ved at galopere til højre. hun sprang altid an i venstre galop. jeg red en masse enetimer i tiden efter tilridning (som knap 5 års), og fik en go hjælp. det var egentlig ganske enkelt - forbered anspringet, lav det gerne i et hjørne, undgå hesten løber, giv den en korrekt og ens hjælp hver gang og brug meget gerne stemmen - og derud over - vær tålmodig !!!!!
det kan tage månedsvis før din hest bliver helt sikker i anspringene. straf den ikke når den springer forkert an, men lav en overgang til trav og start forfra med forberedelsen. når den springer rigtig an, skal du rose den meget, så det efterhånden bliver klart for den, hvad det er den skal gøre.
men vær tålmodig og bliv ikke sur - det skal nok komme....
held og lykke fra line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
PiaSJ |
01-08-2001 08:48 |
|
Jeg lærte noget smart her i weekenden......Hvis du vil have hesten i venstregalop, så stil den/ drej den lidt mod højre og giv signal med højre ben (ikke bruge venstre ben) - på den måde er det mest naturligt for hesten at springe an i venstre galop, da den har venstre skulder og ben i "startposition". Jeg så det gjort på en hest, som ellers har haft en del problemer med den ene galop - på denne måde kunne rytteren få den til at changere op af midterlinien gennem ganske få skridt i trav. Og den gik i korrekt galop hver gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sif |
01-08-2001 09:55 |
|
Mange unge heste har lettere ved at holde balancen i galop, hvis de rides på en volte - en stor volte, naturligvis.
Min ridebane er 20 meter bred, og derfor bliver mine volter selvfølgelig ikke større end 20 meter, men det er også nok for en fjordhest. Hvis hesten er større, skal volte muligvis også være større, men du kan jo prøve dig frem.
Når du skal springe an, så forbered det godt, og lav en halv parade før du springer an, så hesten er opmærksom på dig. Hvis den vil løbe igennem dine hjælpere og bare drøne derudaf i fuldt trav, så tager du den stille og roligt ned igen, og starter forfra.
Kunsten er at lade være med at stille den for meget, men lade den selv finde balancen. Du skal hele tiden støtte på udvendige tøjle, og den indvendige tøjle arbejder du let med (tag og giv efter). Du holder den ude på volten ved at lægge indvendige ben lidt mere til end det indvendige. Hvis den har store problemer med balancen, kan det muligvis hjælpe, hvis du stiller dig i let sæde i starten (uden dog at "slippe" hesten - blot for at lette trykket lidt på dens ryg).
Husk at tage den ned i trav og skifte volten, så den ikke bliver helt rundtosset.
Når den har fundet balancen i volten, så kan du begynde at rette den ligeud - men pas på, at den ikke tager tøjlen fra dig.
Min 4-års vallak har været meget slem til at blive lang og ligesom "løbe fra mig", når jeg retter ham ligeud, men jeg har fundet ud af, at når jeg rider ham kraftigt frem til udvendige tøjle, så støtter han sig der, og så "bliver han hos mig". Måske vil det også virke for dig?
Hilsen Sif
P.S. Selvom det nu er galoppen, du har problemer med, så skal du huske, at du ikke skal overtræne den. Så bliver hesten bare ked af det. Sørg for kun at galoppere lidt ad gangen, og veksle med skridt/trav med nogle "gymnastiske" øvelser, der kan gøre ham smidig, skærpe hans fokus på dig og styrke balancen. Når han først har balancen helt i orden i trav, vil det også være lettere for ham at finde den i galop.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tania |
02-08-2001 00:52 |
|
Om hesten går højre- eller venstregalop afhænger af formgivningen. Dvs. venstre formgivning f.eks. forberedelse i versade eller travers til venstrer giver venstregalop.
Det er en vigtig grund til at travers bliver kaldt galopformgivning, fordi venstre travers giver altid venstregalop.
Du må aldrig stille hesten ud af i volde, dette giver S-formgivning i rygsøjlen, hestens invendige skulder falder ud af formgivningen og hesten falder i galop på forbenene først = galop løben i gang og ikke galopanspring da der er taktfejl.
Mvh.
http--www.akademisk.ridekunst.subnet.dk
Tania
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte (Zitnic) |
02-08-2001 09:18 |
|
Tania - hende Begitte der underviser i KRK beder også sine elever om at stille hesten udaf, så det er åbenbart en udbredt misforståelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Noomi |
02-08-2001 11:12 |
|
det er sku også dejligt nemt bare at stille hesten udaf, den virker næsten hver gang......bare synd at det ikke kan bruges til noget senere, jeg har også haft problemer med gallopanspring på min hest og i starten stillede jeg hende ud, hvilket resulterede i at når jeg så nu arbejder med hende på en "rigtig" volte, så nærmest smider hun sig ind i anspringet.
når hesten bliver stillet udaf føler jeg at inderste skulder bliver "sænket" noget, hvilket giver en hest der går uhyggeligt meget på forparten, så jeg bruger faktisk kun inderste schenkel i anspringet (når jeg stiller hende ind) for at løfte skulderen og når det er gjort ordenligt inden anspringet plejer der at være korrekt!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Gitte |
06-08-2001 11:55 |
|
Vær opmærksom på at hvis du er højrehåndet har du 100% sikkert kortest venstre tøjle og så vil den ikke springe an i venstregallop.
KH
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Karin petersen |
13-08-2001 20:34 |
|
jeg ved at mange får det råd at stille hesten udvendigt hvis hesten løber- eller ikke vil springe ind i galoppen, men brug det kun hvis det er en gammel hest der ellers kan sine ting, for med en unghest ødelægger det mere end det gavner, da hesten så aldrig vil lære at springe rigtigt an i galoppen. det er desværre en af de ting der er næsten umulige at rette op på bagefter.
Rid hellere heste frem i skridt op mod et hjørne på ridebanen eller i en stor volte, så lægger du det inderste ben lidt frem for gjorden( husk at sørge for at hesten et stillet indvendigt) og det yderste ben lige bag gjorden.Det yderste ben bruges til at presse hester frem og det indvendige ben giver så faktisk anspringet da hesten vil løfte det indvendige ben længere og højere da dit ben ligger fremme for gjorden.
Ha´ evt. en hjælper der kan presse hesten ind i galoppen med en pisk ved gjordlejet, og husk at rose når den springer an i galoppen , at den måske kun galopperer 3-4 galopskridt er ok, for den skal jo lige finde balancen og fornemmelsen af en rytter i galoppen. træning, træning og atter træning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|