Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Med hovedet højt hævet
Forfatter: 
Dato:  04-11-2005 11:34
Hejsa.

Jeg passer en fjordhest på 13 år.
Før jeg begyndte at ride hende, havde hun stået stille med føl, og 2 år før det. Inden pausen havde hun været lånt ud, af en hvor ridning foregik i fuld fart, men før det var hun blevet redet seriøst. I marts tog jeg hende i ridning igen. Der har været 2 pauser, den ene af 1 måneds varighed, den anden 2 måneder - ellers har hun været redet regelmæssigt, og jeg har trænet en masse dressur.

Nu til sagen: Når hun traver på folden er det med hovedet højt hævet. I tirsdags havde jeg hende i longe for første gang, mens jeg passede hende. Jeg ville træne hendes venstre volte (hun er helt skæv af manglende muskler på venstre side, og er ikke i stand til at hole en venstregalop mere end 4-5 galopspring.). Forinden havde jeg læst en masse om longering, og jeg ville gerne have at hun gik i balance og med "svingende ryg". Hun travede bare rigtig hurtigt af sted, med hovedet meget hævet UDEN det mindste rygsving. Hun brugte overhovedet ikke ryggen...
Hvordan skal jeg træne hende til det? Det går lidt bedre under rytter, når jeg er i stand til at samle hende, og i skridt går hun rigtig godt med ryggen.

Hvad vil hjælpe?

Hilsen Heidi og Lea
0
0
Svar på denne tråd

Hovedet i sky...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2005 14:29
Hej Heidi.
At din hest spadserer rundt på folden med snuden i sky, og uden rygaktion er ikke det store problem. Det er der heller ikke noget unaturligt i. Problemet opstår når din vægt kommer på. Her skal hun gerne lære at søge frem og ned for at strukket overlinien og samlet underlinien. For at hun kan gøre dette i longen kræver det at hun forstår hvad hun skal. Nu beskrev du hvordan hun bare spurtede afsted. Det tyder på at hun ikke ved hvad hun skal. Hun skal altså lære at longearbejdet ikke betyder: "løb hurtigt rundt i ring" men istedet "udnyt muligheden for at arbejde korrekt, uden vægt på ryggen". Men det skal du lære hende.
Det kan være ret svært at lære dyret når man står 3 meter fra det, så jeg vil anbefale at du går tættere på. Start i skridt, og få hende rettet ind her. Gå med hende rundt, så volten ikke bliver for lille. Når der er styr på det, sætter du hende i trav. De første gange vil hun nok gøre som hun plejer, og så skal du stoppe hende! Det skal du for at forklare hende at det ikke er det der er meningen. Skridt videre og få hende ind i frem-ned rammen igen, og sæt i trav igen. Når hun bliver i rammen roser du hende til skyerne efter bare 1-2 skridt. Så hun kan føle sig sikker på at det er det hun skal. Det tager nok lidt tid, men vent med at forlange mere end et par skridt i trav, til hun har forstået hvordan. Når hun starter rigtigt op hver gang kan du langsomt udvide med flere skridt. Får hun tilbagefald er det tilbage igen og rose for bare 1 eller 2 korrekte skridt.
Sørg for at hun altid er bøjet til indvendige, hun må ikke gå og kigge ud af volten.
Når i er blevet lidt mere sikre på det, kan du langsomt sende hende længere væk, og ud på en større volte.
Så husk: Stop hende når det er forkert, ros hende når det er rigtigt. (Faktisk roser du hende bare for at forsøge i starten, sigt ikke efter det perfekte, men efter fremskridt! )

Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

Okay :) ---
Forfatter: 
Dato:  05-11-2005 18:57

Hejsa.

Det lyder som en god idé, det du beskriver - det vil jeg prøve!
Faktisk går hun allerede korrekt i skridt, og hvis jeg løber med ved siden af hende i trav går hun også korrekt.

Hvordan skal jeg sørge for at hun stiller indad i volten uden indspændingstøjler?

0
0
Svar på denne tråd

Longering ved tyngdepunktet
Forfatter: 
Dato:  05-11-2005 19:31
Longering ved tyngdepunktet ;)

Ihh, det ærger mig mange hestefolk ikke har hørt om det :(

Lav dét i stedet for..
Så får du en hest som søger ned og fremmad, bruger ryggen korrekt og løfter den, skubber bagfra osv ..

- Sandra

Min arto - Kig Hér

- HUSK: Det ENESTE tidspunkt hvor du ligefrem SKAL se snobbet ud - èr til hest
0
0
Svar på denne tråd

men så skal
Forfatter: 
Dato:  06-11-2005 22:43
Men alle siger at hvis man skal lave longering ved tyngdepunktet skal man have en instruktør og sådan en kan jeg aldrig få råd til! Og desuden er jeg ikke sikker på om ejeren vil godtage det (nu har man jo gjort sådan hele hans liv, hvorfor skal det så pludselig laves om)

0
0
Svar på denne tråd

Det behøver ikke være så fancy...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 09:19

Jeg tror ikke du behøver at få en instruktør ud. Du kan langt hen af vejen klare dig selv, hvis du tænker lidt over hvordan hesten er sat sammen, og hvad du gerne vil have den til.
Du skal lære din hest at når du anholder lidt i longen, betyder det ikke "drej" eller "stop" men "bøj"! Du skal altså lære hende at bøje sig for dine tøjlehjælp. Du er ude efter en form hvor hun søger godt frem og ned, men er bøget gennem hele kroppen til indvendige.
I traven må hun altså ikke "hænge" ind mod dig. Hun skal gå som hvis du red den perfekte cirkelvolte! Hesten skal være lige så bøjet som den cirkel den går på! Du kan tjekke ved at kigge på det indvendige bagben. Hvis hun sætter det ind i cirklen, er det skidt, det skal ind under maven på dyret! Hvis hun sætter bagbenet ind i volten er det fordi hun ikke er stærk nok til at holde balancen, og så må i øve jer! Men tag den i skridt de første mange gange. Du skal være sikker på at hun har kræfter til at bære sig selv ordentligt, inden du sætter hende i trav.
Men når du når så langt så husk at holde det i et roligt tempo..
Men du kan sagtens gå med rundt de første gange.

Og så skal du bare lade være med at sige noget til ejeren! Du longerer jo bare, og det har man altid gjort...!
Så finder han aldrig ud af at du står og tænker på bøjede heste og indvendige bagben...

Signe

www.vindskovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Longering ved tyngdepunket :)
Forfatter: 
Dato:  07-11-2005 14:20
Longering ved tyngdepunktet kræver ingen instruktør.
Det kræver dog bare at du ved lidt om heste anatomi, korrekt bæring og "korrekt ridning".

Hvis ejeren ikke bryder sig om dét, uf, en dum ejer så.
For det er KLART det sundeste for hesten og den lærer at bære sig selv og rytter ..

Min tidligere parthest havbde et problem da jeg fik part på den. Han stak bare hovedet OP og der blev det sku bare. Han havde hverken ryg eller bagpart med OVERHOVEDET..
Jeg lavede så longering ved tyngdepunktet - fortalte intet til ejeren om det - gjorde det bare da det ABSLOUT ikke skader.
Allerede næste dag sprugte ejeren hvad jeg dog havde gjort ved ham.
For første gang søgte han faktisk ned og VILLE ned til biddet, sugede på biddet og lægge sig til, samt han havde ryggen med og oppe og bagparten skubbede rigtigt..
Jeg forklarede hende og hun eksiteret på jeg også lærte hende dét ;) Hehe..
Så det jeg så i fuld sving med hehe ..

Min arto - Kig Hér

- HUSK: Det ENESTE tidspunkt hvor du ligefrem SKAL se snobbet ud - èr til hest
0
0
Svar på denne tråd

Hvad er det?
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 03:59
Hvad betyder longering ved tyngdepunktet? Kan I forklare det - eller er det noget man skal se for at forstå det?

STALD LAUGE -
-sorte fuldblodsarabere, pintoarabere samt en lille kåret pintohingst.

STALD LAUGE
0
0
Svar på denne tråd

Jacqline
Forfatter: 
Dato:  09-11-2005 11:30
det er meget fint du foreslår det, men det er ikke alle der ved hvordan man gør så du er nok nødt til at ilustrere det med nogle billeder eller sådan...

Kommer hunde i himlen når de dør?? >o<
0
0
Svar på denne tråd

Efter min bedste overbevisning...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2005 09:31

Er det det jeg prøvede at forklare tidligere! Ellers må Jacqline lige rette mig...

Men det vigtigste som jeg ser det, er at skabe bøgning hos hesten, så det træder ind under sig og bærer på indvendige bagben.

Hvis i kan forestille jer at se hesten ovenfra, skal dens rygrad, hele vejen fra nakke til halespids, følge cirklens bøgning. Gør den det, vil bagbenet træde ind under hesten, istedet for ind i cirklen.

Altså ikke noget med at jage hesten rundt på en lille cirkel, hvor den har svært ved at holde balancen og derfor kigger ud, og læner sig ind i volten.

Jeg arbejder mest i lang ramme, hesten søger frem og ned i bøgningen. Når hesten bliver stærkere og man selv bliver dygtigere, kan man eksperimentere med at øge og mindske samlingen for longesignaler.

Der er delte meninger om at gøre det i trav også. jeg bruger også trav, men først når jeg er sikker på at krikken kan bære sig i traven også. Og så er det i et lavt tempo.

Jeg håber det hjalp lidt...

Jeg har ikke lige billeder, så dem må i tænke jer til..!

Signe

www.vindskovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider